Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:00

Dat verschilt fors per geldverstrekker op het moment. En per situatie natuurlijk. Kan een week tot meer dan een maand duren.

Wij gaan morgen weer bij een huis kijken. Beiden goed gevoel bij, ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:30

Ik zie het ondertussen wel gebeuren dat het ons eens gegund wordt en de rente dan alweer zo omhoog is dat we de hypotheek niet meer rond krijgen. En ik weet niet of ik daar om moet lachen of huilen -O-

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:45

chanelle14 schreef:
Ja klopt, het is wat je normaal afspreekt.
Maar ik bedoel meer hoe lang de bank erover deed om alles te verwerken en naar de notaris te sturen.
Dus om de financiering rond te krijgen.
Ik dacht dat dit altijd het langste duurde.

De mensen die in ons nieuwe huis wonen kunnen er eigenlijk direct uit, dus wellicht dat we de datum een heel eind naar voren kunnen halen. :-)

Wij hadden alles super strak gepland staan. De bank en notaris hadden een ondertekend voorlopig koopcontract nodig (duurde uiteindelijk 6 werkdagen voordat het was opgemaakt en door iedereen ondertekend) voordat de officiele aanvraag (8 werkdagen) ingediend kon worden. Voor die tijd hadden wij alles al volledig klaarstaan met de bank dus hij hoefde echt alleen dat document nog even eraan te hangen.

De notaris had een maand nodig na accepteren offerte (opmaken offerte kon pas na voorlopig koopcontract en duurde een aantal dagen) om alles in orde te maken.

De sleuteloverdracht was bij ons 6 weken na accepteren bod.

Ik heb het proces even uitgeschreven dan kun je zelf uitzoeken per onderdeel hoe lang die partij er voor nodig heeft en of dat langer of korter is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:21

Pfoeh tussen accepteren van bod en sleuteloverdracht zaten 8 weken bij ons. Maar dat is nu weer een maand of 3 geleden allemaal. Eea hangt idd af van je situatie, je bank, evt drukte etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:24

Wij zijn vandaag bij een huis wezen kijken. We werden iig goedgekeurd door de buurhond.. zelfs de makelaar ging 'm bij het hek even aaien _O-

Wat dat betreft zei ik al tegen m'n vriend, als dit niks gaat worden zou dit wel klikken als aankoopmakelaar.

Wel super toevallig, hij vertelde waar het perceel naast het huis bij hoorde, direct gevold door 'dat is hier nieuw dus ken ze verder niet'. Laten wij die mensen nu net kennen via de volkstuin (huis was een uurtje rijden vanaf hier :') ).

We gaan denk wel een bod doen, ookal is de kans groot dat iemand er ruim overheen gaat..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:59

As we speak, de fotograaf is bezig in mijn huis! Het is een pak werk, maar vind mijn huis nu zo mooi, wil het haast niet meer verkopen :D gelukkig weet ik wat voor prachtplek we er voor terugkrijgen. Dus de verkoop is goed, weliswaar met licht gemengde gevoelens, maar wel voor het goede doel. Merk nu ook goed dat ik me erg hecht aan een plek. Zal straks wel wennen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:58

Hopelijk gaat het verkopen vlot. Ik heb toch het idee dat het een heel stuk minder snel gaat nu.
Als ik hier dit stukje regio kijk ben ik blij dat ik al die stap genomen heb. Ik vermoed ook geen week te vroeg. := afgelopen week zijn ze voor de taxatie geweest. Ben best benieuwd waar deze op uit komt.

Best veel mensen hier nu een huis gevonden, dat is wel fijn.

Verder hier in afwachting van noratissen en plannen en inpakken voor over een maand of drie maanden of toch nog opslag is best lastig merk ik. Morgen komen de verhuisdozen maar dan? Wat laat je staan om het toch voor mogelijk drie maanden leefbaar te houden, maar ook weer niet teveel als ik toch al over een maand mijn spullen alsnog alvast mag overhuizen. Waar laat ik de ingepakte dozen van beneden als ik ze niet zelf de trap op kan krijgen zonder mijn woonruimte te blokkeren.

De verkopers doen wat moeilijk inmiddels en komen steeds terug van hun beloftes. 8)7 Best irritant. Alles wat er staat is dadelijk van mij. Ik kan niet meer terug, huis staat al een jaar leeg nu en de mensen komen er ook niet meer sinds die tijd. Maar ik mag geen stap op het terrein zetten meer, niet eens de tuin. Binnen inventariseren wat er precies blijft staan mag alleen als de makelaar achter me aanloopt maar liever zelfs dat niet. Informatie die ik nodig heb zodat ik weet wat ik dadelijk moet regelen wat betreft internet en zo geven ze niet.

En de eerdere toezegging van vooraf huren/gebruiken en alvast dingen doen (schoorstenen laten vegen bijvoorbeeld zodat ik de boel meteen kan gaan verwarmen, water weeraansluiten op mijn kosten, schoonmaken, woonkamer leegruimen en de inhoud naar de inpandige schuur verplaatsen) is alweer ingetrokken. Tot grote ergernis van de makelaar ook trouwens.

Dat plant toch erg lastig. Ik ga nu maar uit van opslag, en pas iets kunnen doen als alles helemaal rond is. Alles wat eerder kan is mooi meegenomen. Irritant ja maar het kost anders alleen maar teveel energie en geeft extra ergernis. Snap ik het nee, snapt de makelaar er nog iets van ook niet. Enige dat ik kan hopen is dat ze zich niet gaan terugtrekken en de verkoop laten stoppen hoewel ze moeten verkopen. Dat kost ze dan wel geld trouwens. :') en geeft mij dan weer extra budget :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:21

Wat vervelend dat het zo stroef loopt, Karuna. Heb je nog wel vertrouwen in het proces?

chevax schreef:
Duim nog eventjes verder, mensen die zaterdag zijn geweest, komen nog een keer :-)

Hoe gaat het met de verkoop?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:30

Jawel. En mocht het mislopen zijn ze me geld schuldig en ga ik op zoek naar iets anders. Zo sta ik er inmiddels wel in. :j ik heb het maar losgelaten. Verkoop hier gaat door ga ik van uit. En zo nee dan ook weer heb ik recht op een best pakje geld en gaat het opnieuw in de verkoop als frankrijk doorgaat. Als beiden mislopen kan ik met het boetegeld de rekeningen een beste tijd betalen, uitpakken en ga ik nadenken hoe dan verder. :) en besloten om daar geen stress meer over te hebben of erover te gaan piekeren. Dat is het niet waard en beter voor mijn gezondheid. Er zal hoe dan ook wel een oplossing komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:34

Niet om je stress te bezorgen, maar hou er wel rekening mee dat er niet zelden eerst rechtzaken etc nodig zijn om die boetegelden ook echt te krijgen. Die staan vaak niet zomaar op je rekening als de wederpartij moeilijk doet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:36

Idd, gelijk hebben en gelijk daadwerkelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:40

Ook daar houd ik rekening mee :j. Maar als koper opeens niet kan/wil kopen en de verkoper niet meer wil verkopen dan zou ik wel echt de hoofdprijs hebben in raar verlopen processen. :')

Oftewel ik ben gestopt me er druk over te maken en zie wel hoe alles loopt. Overal is er wel een oplossing voor te vinden. Voor nu denk ik dat alles gewoon gaat verderlopen zoals bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:42

We hebben trouwens voor het eerst dat de verkopers om een voorstelbrief vragen. Misschien is er eens hoop voor ons _O-

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:53

Wat is dat een voorstelbrief? Moeten jullie je voorstellen of gaat het om een eventuele transactie?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:50

idinn schreef:
Wij zijn vandaag bij een huis wezen kijken. We werden iig goedgekeurd door de buurhond.. zelfs de makelaar ging 'm bij het hek even aaien _O-

Wat dat betreft zei ik al tegen m'n vriend, als dit niks gaat worden zou dit wel klikken als aankoopmakelaar.

Wel super toevallig, hij vertelde waar het perceel naast het huis bij hoorde, direct gevold door 'dat is hier nieuw dus ken ze verder niet'. Laten wij die mensen nu net kennen via de volkstuin (huis was een uurtje rijden vanaf hier :') ).

We gaan denk wel een bod doen, ookal is de kans groot dat iemand er ruim overheen gaat..

Oh spannend idinn! *\o/*

Wat vervelend Karuna, balen als mensen hun beloftes niet nakomen. Kan me voorstellen dat dat je enthousiasme dampt.. -O-

idinn schreef:
We hebben trouwens voor het eerst dat de verkopers om een voorstelbrief vragen. Misschien is er eens hoop voor ons _O-

Voorstelbrief?! Een brief waarop je je bod met uitbrengen met voorbehouden/verhaaltje? Ik heb dat bij het vorige huis moeten doen, vond ik bijzonder. :+

Wij gaan woensdag hier kijken: https://www.funda.nl/koop/valkenswaard/ ... straat-20/

Hier net voor gebeld, wordt vandaag nog terug gebeld of er nog ruimte is voor bezichtiging: https://www.funda.nl/koop/hoogeloon/hui ... erseweg-2/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:21

Gewoon een wie ben je verhaaltje erbij. Doen wij eigenlijk altijd al, maar ga die nu wat uitbreiden.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:22

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:26

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:33

Toch is dat best raar, een voorstelbrief.
Bij ons heeft de makelaar echt met de mensen die kwamen bezichtigen gepraat.
Moet ik wel toegeven dat die man zo charmant als wat is, dus je deelt ook veel te snel dingen met m.
Na de bezichtigingen vertelde hij alles wat tie van de verschillende mensen te weten was gekomen :+
Zo wisten wij wel direct van welk stel het "winnende" bod kwam.
We gunden het ook gewoon. Hadden meerdere biedingen waar we uit konden kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:39

Ik vind er weinig raars aan.. wij hebben bij de bezichtiging aangegeven wat we zoeken, dus hoe we dan daar terecht komen. Maar meer als dat en onze namen weet die makelaar de verkopers ook niet te vertellen.

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:59

Spannend musea, hopelijk gaat de verkoop vlot!

Balen Karuna, en heel spannend. Ik zou idd intussen ook wel wat enthousiasme verliezen.

Idinn, ik heb ook al vaker van die voorstel brief gehoord! Prima als ze t willen, maar dan zet ik onszelf wel in t zonnetje {:}

Mooie huizen Zwarteheks! Zou zo bieden op beiden alleen Valkenswaard is net te ver voor werk voor ons.

Wij hebben net risky onder de vp geboden! Staat al drie maanden te koop, en er moet volledig nieuwe meterkast + elektra getrokken worden, incl daarna opnieuw stuccen. Daarnaast veel schade van bejaarden aanpassingen die eruit gaan, een zeer gedateerde keuken en terugplaatsing muur. Genoeg kosten dus waardoor we ons bod wel reeel vinden. Er is al een bod gedaan onder voorbehoud verkoop twee huizen. Wij hebben nu huur en kunnen dus sneller alles afronden, hopelijk zien zij ook dat voordeel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:04

Spannend! Klinkt wel alsof je er eventueel mee weg kan komen! Ik ga duimen.

Haha ja ik ben ook lovend over onszelf hoor. Maar daar is denk ik niks van gelogen. We wonen nu boven de schuur van onze huisbaas en hebben daar dus ook meer contact mee als een gewone buur, als we zeggen dat we gaan verhuizen gaan ze vrees ik spontaan huilen :')

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:23

idinn schreef:
Spannend! Klinkt wel alsof je er eventueel mee weg kan komen! Ik ga duimen.

Haha ja ik ben ook lovend over onszelf hoor. Maar daar is denk ik niks van gelogen. We wonen nu boven de schuur van onze huisbaas en hebben daar dus ook meer contact mee als een gewone buur, als we zeggen dat we gaan verhuizen gaan ze vrees ik spontaan huilen :')

Ik denk dat die andere mensen wel rond de vp geboden hebben dus dat scheelt zo’n 22k, maar ik hoop vooral dat er een tegenbod komt ( of dat ze zeggen Joe prima :') maar dat is mss wat optimistisch).
Haha ik zou ook niet liegen hoor over ons, maar de goede kanten mogen best opgelicht worden! Arme buurtjes, hopelijk vallen de tranen mee.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:47

Cayenne schreef:
Wat vervelend dat het zo stroef loopt, Karuna. Heb je nog wel vertrouwen in het proces?

chevax schreef:
Duim nog eventjes verder, mensen die zaterdag zijn geweest, komen nog een keer :-)

Hoe gaat het met de verkoop?

Hoi Cayenne, lief dat je eraan denkt. We hebben een bod ontvangen. We liggen nog wel redelijk uit elkaar, maar dit is wel een bod dat een goede basis voor onderhandelingen is.

Ik heb door omstandigheden een paar dagen nauwelijks meegelezen hier, dus ik moet even teruglezen wie wat heeft gekocht, wie waarop heeft geboden, wie ik moet feliciteren, enzovoort.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:16

Ik heb ons nieuwe huis juist 'gewonnen' door de voorstelbrief.
Het bod van ons lag heel dicht bij een ander stel, dus mochten we beide nog een eindbod doen.
Wij hebben er zelf voor gekozen om er een brief bij te doen, weet niet of dat andere stel dat ook heeft gedaan.
Vond het ook altijd een beetje cringy, maar ben heel blij dat we het hebben gedaan :-)