Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:28

Eleionomae schreef:
Ik vind jou moeder heel gaaf Jolien, met die grassen :)

:+ :+ :+ :')

Eleionomae

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:03

Hahahaha nieuwe telefoon en ik moet de autocorrect nog uit zien te zetten :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:24

Haha mooie typfout!

Onze tuin is inmiddels alweer stukken groener. Zo heerlijk dat je alles ziet groeien, daar kan ik echt vrolijk van worden.
We hebben een heleboel stenen weggehaald al, en een muur gesloopt. (Onze tuin was een soort parkeerplaats) Blauwe regen erin, en een heleboel kruiden. Het ziet er al heel anders uit!

Mijn nieuwe verslaving: Plantjes van zaad af laten groeien. De kraamkamer is alweer leeg, dus ik ben aan het kijken voor nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:28

Hallo allemaal, ik meld me hier ook even.
Ik heb sinds 1,5 jaar een huisje met tuin maar eigenlijk is het allemaal een beetje (erg) kaal, onder andere i.v.m een niet rijkelijk inkomen kan ik sowieso niet al te gek doen, plus het krioelt hier van de slakken dus alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb word gelijk kapot gevreten..
Ik wil dit weekend heel graag even actief in de tuin bezig en als het even kan nog goed shoppen bij de tuinland en evt. gamma.
Het plan tot nu toe is kwa gras blijft het gewoon zo, zoals je ziet heb ik langs het gras een strook er uit gehaald, daar wil ik planten en grind langs doen, gewoon om het een beetje op te fleuren, maar zit dichtbij de heg dus kans op slakken, iemand tips hoe ik die slakken zo veel mogelijk weg kan houden?
De aardbeien plantjes ga ik wat verder van de tegels af doen en een soort eilandje van maken met daar om heen van alles zodat de slakken er hopelijk niet bij komen (grind, cacaodoppen, evt. huis/tuin/keuken middeltjes).
Ik ben niet zo'n tuinier expert/held dus tips zijn welkom. Vooral het stuk waar de aardbeien plantjes in staan is erg saai zo maar om dat helemaal vol te zetten met planten word een duur grapje (ik wil daar trouwens niet nog meer gras..)
Foto's :
Afbeelding
(scherp stellen op de waslijn, altijd leuk :Y)

Afbeelding

Afbeelding
Dit is vanaf de achterdeur gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De laatste 2 foto's is dus voornamelijk wat ik even aan wil pakken en leuker wil maken :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 06:20

Als je honden hebt: kijk uit met cacaodoppen he? wilden wij ook in de grote bakken doen, maar honden kunnen ervan eten en dat is net zo giftig als chocola...

Mijn saaie tuin begint wat op te leuken....straks naar de kringloop om te kijken wat ze nog hebben staan. Afbeelding

Dan nog wat klimmers planten tegen de andere schutting. Wordt denk ik passiflora....de goede kleur en kan flink woekeren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:37

Eindelijk de waterpartij erin. Zo blij mee!! Heb tussen de stenen heel veel potgrond gegooid en de vetplanten die we al hadden er allemaal tussen gedrukt. Hopen dat het zo goed gaat. Heerlijk <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:49

Mooi Jolien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:04

dems75 schreef:
Als je honden hebt: kijk uit met cacaodoppen he? wilden wij ook in de grote bakken doen, maar honden kunnen ervan eten en dat is net zo giftig als chocola...

Mijn saaie tuin begint wat op te leuken....straks naar de kringloop om te kijken wat ze nog hebben staan. [ Afbeelding ]

Dan nog wat klimmers planten tegen de andere schutting. Wordt denk ik passiflora....de goede kleur en kan flink woekeren. ;)

Geen honden :D Wel katten maar had het er vorig jaar ook liggen en de katten kijken er niet naar om.
Vanmiddag naar de tuinland geweest en aardig wat planten gekocht, morgen lekker bezig :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:36

Wij kunnen nu ook langzaam aan het aanleggen van de tuin gaan denken. Hoewel ik er al wel veel aan heb gedacht, maar nu komt de tijd langzaam in zicht dat we er ook aan kunnen beginnen. *\o/*

Afbeelding
Zoals te zien is nog veel bouwrotzooi. :+ Dak moet nog geplaatst worden op de nieuwbouw, liggen 3 pallets al bijna een jaar (rechts op de foto onder dat groene dekzeil, en onder de overkapping rechts op de foto nog 2 pallets.
Voor de aanbouw komt nog een strook bestrating van 2,5 meter breed, en daarnaast een stuk gras van ongeveer een meter breed (dit omdat het achterste stuk een kapschuur is voor 1 auto en een aanhanger/trailer, en mocht je wat meer ruimte nodig hebben voor de draai is het gras nog bruikbaar).

Afbeelding

Achter de overkapping komt een kapschuurtje te staan van hout. Die past nog precies achter de overkapping. De overkapping gaat weg, dat wordt tuin. Voor het kapschuurtje komt een terras, wat grenst aan een vijver. Liefst nog eigenlijk net over de vijver (hoeft maar 10 cm te zijn) zodat je visueel boven het water zit. Rechts van de overkapping komt een schutting, aan de achterkant van het perceel een hekwerk waar ik een beukenhaag tegen aan wil laten groeien.
Waar het houten hokje staat tegen de garage van de buurman komt een terras waar een zwembad op kan. Tegen de garage (of eigenlijk net voor de garage) wil ik een rek maken waar een passiebloem tegen groeit.
Het gras blijft gras, wel worden aan de rechterkant tussen het gras en de garage fatsoenlijke borders aangelegd. Nu hebben we slechts wat gras uitgestoken en er de planten neergezet (die nog in potten staan) die we vanaf onze vorige woning hebben meegenomen. Zijn voornamelijk bijzondere soorten hortensia's en hosta's, en 2 japanse esdoorns. Op dat stuk willen we in ieder geval leibomen neerzetten om zicht op de garage wat te verminderen.

Afbeelding

Terras bij huis blijft onveranderd, ook de coniferenhaag blijft staan (alleen moet wel weer gesnoeid worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:51

Nog even een vraagje van mij, ik heb nek en rug problemen en merk als ik even (een uurtje/1,5) actief in de tuin bezig ben geweest dat ik gewoon echt last krijg, ik doe veel op mijn hurken maar ga er soms ook gewoon bij zitten op mijn kont of knieën, zijn hier ook dames die dat herkennen of misschien tips hebben? Ik ben nu eindelijk lekker bezig en moet eigenlijk verplicht even rust nemen terwijl ik het liefst gewoon door wil nu (ook omdat alle steeds om/weg waait) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:07

Annet_Dottie schreef:
Nog even een vraagje van mij, ik heb nek en rug problemen en merk als ik even (een uurtje/1,5) actief in de tuin bezig ben geweest dat ik gewoon echt last krijg, ik doe veel op mijn hurken maar ga er soms ook gewoon bij zitten op mijn kont of knieën, zijn hier ook dames die dat herkennen of misschien tips hebben? Ik ben nu eindelijk lekker bezig en moet eigenlijk verplicht even rust nemen terwijl ik het liefst gewoon door wil nu (ook omdat alle steeds om/weg waait) :+

Jup, hier hetzelfde. Ik ga soms ook gewoon zitten, maar ik pak ook wel eens een krukje, die ik dan op zn kant leg en op ga zitten. Ik ga nog eens kijken of ik zo'n mini-krukje kan vinden voor in de tuin.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:50

Ik zit altijd op m'n kont :j Op mijn knieën kan ik niet (dan schieten ze verkeerd oid, vrij pijnlijk) en op mijn hurken houdt ik maar kort vol. Ik zit dus altijd op mijn kont op de stenen en als ik wat verder in de tuin moet zijn ga ik ergens opzitten (ook wel eens een krant oid gebruikt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:59

Dankjullie wel voor de reacties! Ik doe veel op m'n hurken tot ik last krijg (of van m'n benen of van m'n rug) en dan ga ik vaak gewoon op m'n kont zitten, heb toch een oude broek aan dus die mag vies worden :D Alleen automatisch als ik bezig ga ga ik toch steeds op mijn hurken :+ Heel stom. Nou het schiet nu wel mooi op zal vanavond wel even foto plaatsen!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:13

Joolien schreef:
Ok, uiteindelijk zijn het hele andere planten geworden. :P Maar wel superblij mee.

Dit is de sierpruim, pas super bij de esdoorn. Is niet bladhoudend in de winter, maar vond m gewoon te mooi om te laten staan :)
[ [url=m/jXIFeN.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de druifheide. Die houdt wel zijn blad. De gedraaide bladen zijn erg gaaf.
[ [url=m/UDx4qb.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verder staat er weer meer siergras in onze border. Soort minigras, wat nog wel uitgroeit.
Lekker weer aan het tuinieren geweest dus gisteren :D

[ [url=m/o7cAW8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oe! Mooie border! Van wat voor materiaal is de border? Is geen steen toch of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:02

Majabeestje schreef:
Joolien schreef:
Ok, uiteindelijk zijn het hele andere planten geworden. :P Maar wel superblij mee.

Dit is de sierpruim, pas super bij de esdoorn. Is niet bladhoudend in de winter, maar vond m gewoon te mooi om te laten staan :)
[ [url=m/jXIFeN.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de druifheide. Die houdt wel zijn blad. De gedraaide bladen zijn erg gaaf.
[ [url=m/UDx4qb.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verder staat er weer meer siergras in onze border. Soort minigras, wat nog wel uitgroeit.
Lekker weer aan het tuinieren geweest dus gisteren :D

[ [url=m/o7cAW8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oe! Mooie border! Van wat voor materiaal is de border? Is geen steen toch of wel?

Nee dit is cortenstaal. Dat geeft een roestkleur af, maar gaat niet stuk zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:40

Nou hehe ik ben klaar voor vandaag, net alle weg gewaaide losse bakjes even opgeruimd + de boel aangeveegd, ik heb nog een paar stekkies en een franse geranium die er nog bij komen maar ik ben echt even klaar, heb geen fatsoenlijk tuingereedschap (alleen zo'n klein handschepje :') ) dus het was wel even mooi voor vandaag :D
Ik ben tot nu toe wel heeel trots op het resultaat. Hoe het eerst was is bovenaan deze pagina te zien en nu is het dus zo :
Afbeelding

Afbeelding

Echt nog niet af maar al wel een stuk meer naar mijn wens dan eerst. Wat er aan planten ongeveer bij gekomen is zijn een hortensia, wolfsmelk, akelei, kattenkruid (nepeta), 2 tomaten plantjes, 2 citroenmelisse plantjes, 1 kamille plantje, een lavendel plant, geraniums, 2 rododendrons, een soort vergeet mij nietjes en fuchsia's :) Oh ja en alle aardbeien plantjes zijn verplaatst, zo ongeveer alles is verplaatst eigenlijk van wat er al stond behalve het rozenstruikje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:51

Eigenlijk ben ik enkel een meelezer om ideeën op te doen voor onze totaal verwilderde tuin bij ons nieuwe huis...

Vandaag zijn we begonnen met wat grof snoeiwerk. Konden de tuin niet meer in door 2 doorgangen. Deze waren helemaal dicht gegroeid. Ook een paar struiken en bomen weggehaald zodat achter volgende week de nieuwe kozijnen kunnen zetten.

Zo was het een paar weken terug. Nog voor het uit ging schieten.
Afbeelding

Nu kunnen we weer door.

Afbeelding

Deze doorgang was totaal weg. Nu nog bedenken wat voor poortje. Niet handig dat iedereen zo binnen kijkt.

Afbeelding

Planten weg voor de nieuwe kozijnen...
Afbeelding

En dan is dit puntje van de ijsberg haha.
Komende 2 weken alles tot de grond afzagen en dan komen ze met minigraver alle wortels uitgraven...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:57

Leuk om jullie voortgang te volgen!

Wel een kleine opmerking voor Annet_Dottoe - ik heb een beetje een mindere ervaring met Wolfsmelk, dat spul is hartstikke giftig, krijg je nare uitslag op je huid van. Mijn zusje is eens bloemetjes gaan plukken, zo kwamen we erachter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:01

swartbeessie schreef:
Leuk om jullie voortgang te volgen!

Wel een kleine opmerking voor Annet_Dottoe - ik heb een beetje een mindere ervaring met Wolfsmelk, dat spul is hartstikke giftig, krijg je nare uitslag op je huid van. Mijn zusje is eens bloemetjes gaan plukken, zo kwamen we erachter...

Ooh serieus? Goed dat je het even zegt dankjewel. Handig zo'n tuincentrum waar je advies vraag over planten maar ze dat niet nodig vinden om er even bij te vermelden....

Edit; ben heel blij dat ik dit nu weet, hier lopen genoeg katten rond. incl. mijn eigen en gezien de wolfsmelk naast de nepeta (kattenkruid) staat gaat de wolfsmelk er zo ala minute uit.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:10

Wat gek dat dat niet gezegd wordt inderdaad! Ik zat nog te denken, misschien is er bij jou in de tuin een buurttuin? Daar heb ik n paar leuke stekjes vandaan voor weinig. Verder zou je een lavendel kunnen kopen, die is heel makkelijk te stekken. Bieslook en munt uit de supermarkt doen het bij mij ook erg goed (bieslook gaat bloeien!), net zoals roosmarijn, dat kunnen mooie struiken worden als je ze goed blijft snoeien.

Edit: Rare typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:39

swartbeessie schreef:
Wat gek dat dat niet gezegd wordt inderdaad! Ik zat nog te denken, misschien is er bij jou in de tuin een buurttuin? Daar heb ik n paar leuke stekjes vandaan voor weinig. Verder zou je een lavendel kunnen kopen, die is heel makkelijk te stekken. Bieslook en munt uit de supermarkt doen het bij mij ook erg goed (bieslook gaat bloeien!), net zoals roosmarijn, dat kunnen mooie struiken worden als je ze goed blijft snoeien.

Edit: Rare typo

Met snoeien etc ben ik nog niet zo heel goed moet ik eerlijk zeggen, ik denk dat ik het afgelopen weekend voor het eerst dat ik hier woon echt wat met de tuin heb gedaan. Het enige wat ik had waren aardbeienplantjes en een rozenstruikje die ik ooit van de aldi heb gehaald vorig jaar, die moet volgens mij ook gesnoeid maar ik weet eigenlijk niet hoe :+ en een paar planten van m'n opa gekregen die zelf niet meer wist wat het was en ik dus ook niet :P Daar bestond mijn tuin nu dus een beetje uit.
Een buurttuin hebben we hier in de buurt naar mijn weten niet , wel een goede tip, ik zal mijn buurvrouw nog eens vragen die is wat meer bekend met alles hier in de omgeving.
Ik heb 1 lavendel plantje in de tuin, vorig jaar stond die in een pot maar die deed het niet echt nu heb ik het dode spul er tussenweg gehaald en hem in de tuin gezet. Bieslook heb ik ook een flinke bos van staan haha, komt inderdaad ook uit de supermarkt en bloeide vorig jaar ook! :D
Roosmarijn heb ik niet, maar zal ik zeker even onthouden!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:38

Och snoeien is niets meer dan bijknippen he! Stelt niet zo veel voor, en als je twijfelt: Google is your friend.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:16

Ik val even binnen :) weet iemand een fijn programma om een tuin te ontwerpen? Evt een app?
Afbeelding

We hebben een nieuwbouwhuis dus qua tuin vooral een zandbak :o

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:29

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:40

swartbeessie schreef:
Ik las ergens dat pokon een gratis tuinontwerp app heeft! Nog niet uitgeprobeerd, maar benieuwd wat je ervan vind.

https://www.pokon.nl/teken-je-tuin/

Ziet er goed uit! Ik ga vanavond even kijken!