E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:16

Ik heb van de week voor het eerst gelezen met mijn kobo clara color. Nog even wennen hoe het allemaal werkt maar tot nu toe wel tevreden ermee.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:46

laurabe schreef:
Ik heb de Kobo Libra colour en vindt deze heel fijn lezen. Hier geen klachten over het beeldscherm.
Anders een keer in de winkel kijken als je twijfelt?

Ik heb hem vandaag binnen gekregen en straks het eerste stukje boek lezen, bevalt qua gewicht al veel beter! :D . The book Seat heb ik ook ontdekt, dat is ook echt een uitkomst, samen met de page Turner :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:34

Even een stipje!

Gezien boeken duur zijn en duurder worden -O- overweeg ik een ereader. Maar ik schrik nogal van de prijzen. Ik zoek een simpele ereader, ik hoef er alleen maar mee te kunnen lezen. Beetje opslag is ook prettig natuurlijk. Ik hoef geen kleuren scherm. Geen stylus ofzo erbij.

Iemand suggesties?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:28

Op e-boeken zit altijd al het hoge percentage BTW.
Dat maakte het verschil tussen een hardcopy of een e-book van hetzelfde boek altijd minder dan je zou verwachten, als er geen kosten voor het materiaal, het drukken en het opslaan en transport meer nodig zijn.

Een e-book is dus wel voordeliger dan een papieren boek, en dat verschil zal door het verhogen van de BTW op papieren boeken oplopen.

Kennelijk wordt een e-book als een dienst gezien en was dat daarom altijd al onderworpen aan het hogere BTW tarief.

Wat een fijne reader is, is wel persoonlijk.
Ik ben met een kleintje (6 inch eInk scherm) begonnen, maar al vrij snel overgestapt op een 7,2 eInk scherm, dat bevalt mij aanzienlijk beter met lezen.
Ik heb een Kobo Libra 2, dat die ook luisterboeken kan, is hartstikke leuk, maar heb ik in de bijna 2 jaar dat ik hem nu heb, nog nooit gebruikt.
Maar ik was acuut toe aan een nieuwe (vorige Kobo crashte letterlijk op vakantie (laten vallen)) en wilde asap een nieuwe aanschaffen en deze was toen beschikbaar en voor mij betaalbaar genoeg.
Ben er erg tevreden over.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:30

Thanks!
Ik ken iemand die boeken er op kan zetten gratis :Y)

laurabe

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:30

Ikzelf vind knoppen op de ereader heel fijn. Succes met je zoektocht!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:11

Zertab schreef:
Even een stipje!

Gezien boeken duur zijn en duurder worden -O- overweeg ik een ereader. Maar ik schrik nogal van de prijzen. Ik zoek een simpele ereader, ik hoef er alleen maar mee te kunnen lezen. Beetje opslag is ook prettig natuurlijk. Ik hoef geen kleuren scherm. Geen stylus ofzo erbij.

Iemand suggesties?

Heb je niemand in de buurt waarvan je eens een ereader kan lezen om te testen wat je fijn vindt?

Ik zou persoonlijk de knoppen om te bladeren niet meer kunnen missen en in combi met waar ik mijn ebooks aanschaf (ook de vele gratis aangeboden boeken, zonder de illegale toer op te gaan), kom ik altijd uit bij een Kobo Libra of Kindle Oasis. Het iets grotere scherm is ook wel zo fijn.
Maar het gewicht van mijn oude Kobo Aura is nog steeds een fijne afwisseling tov van hierboven genoemde modellen. Dus je moet voor jezelf afwegen wat je het fijnst/belangrijkst vind. Kleurenscherm mis ik compleet niet, maar als je ook magazines leest, kan ik aannemen dat dat wel fijner is.
REgelbare warmte van de achtergrondverlichting vind ik dan wel weer een pluspunt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:48

Nee helaas niemand in de omgeving. Ik heb vroeger een Kobo gehad, dus weet wel dat ik het prima vind om mee te lezen. Ik heb een periode niet gelezen en de ereader niet aangeraakt. En daardoor is ie denk ik kapot gegaan?
Heb hem geprobeerd te laten repareren maar had geen effect.

Was een Kobo. Zonder kleurenscherm. Ik lees geen magazines dus dat heb ik ook niet nodig. En swipen werkte toen prima.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:52

Ik heb de goedkoopste kobo. Is de nia meen ik.
Mijn budget was toen niet hoger.
Het scherm is even groot als de Sony die ik hiervoor had.
De Sony had knoppen. Deze niet. Maar mis ze ook niet.
Misschien als ik een grotere met knoppen zou hebben en terug moet naar deze dat ik beide vervelend zou vinden.
Maar voor nu ben ik er heel tevreden mee.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:45

laurabe schreef:
Ikzelf vind knoppen op de ereader heel fijn. Succes met je zoektocht!

Dit kan ik beamen! Sinds woensdag de libra colour en wil eigenlijk niet meer zonder :D. Doe nog een combi tussen boeken lenen bij de bieb en Kobo plus. Ideaal!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:05

Zertab schreef:
Nee helaas niemand in de omgeving. Ik heb vroeger een Kobo gehad, dus weet wel dat ik het prima vind om mee te lezen. Ik heb een periode niet gelezen en de ereader niet aangeraakt. En daardoor is ie denk ik kapot gegaan?
Heb hem geprobeerd te laten repareren maar had geen effect.

Was een Kobo. Zonder kleurenscherm. Ik lees geen magazines dus dat heb ik ook niet nodig. En swipen werkte toen prima.

Wat jammer dat die niet te herstellen viel. Ik denk dat mijn Kobo inmiddels al 10j is en die ligt ook vaak maanden tot een jaar werkloos in de kast gezien ik vnl op mijn Kindle lees. Maar die start nog steeds gewoon op met nagenoeg hetzelfde percentage batterij. Hetzelfde geldt voor de Kobo Aura 2 van mijn partner, die ligt al 3-4j ongebruikt in de kast en laatst met verhuizen nog eens opgestart en die werkte ook nog gewoon.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:56

Ja geen idee wat er mee gebeurd is... Maar ook 24 uur opladen en dan aanzetten werkte niet :(

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:20

Als het een ouder model is, is dan een handmatige reset al geprobeerd? (paperclip in gaatje) En soms werkt het om hem een tijd later toch nog een keer aan te sluiten.

Lastige voor een nieuwe is dat Kobo op dit moment een stel van hun wat oudere modellen op uitverkocht heeft staan, geen idee of dat tijdelijk is of dat die er helemaal uit zijn gegaan met de introductie van de kleurenversies.

Volgens mij is de basic versie van Pocketbook een van de goedkoopste ereaders van een gangbaar merk op dit moment, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Of kijken naar tweedehands, er worden volgens mij wel een aantal niet zulke oude kobo's aangeboden omdat mensen de kleurenversie nemen.

Over geheugen hoef je zorgen te maken, ebooks zijn kleine bestanden, dus ook met 8GB (laagste wat ik zie voor gangbare merken) kan je duizenden boeken erop hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:51

Alles al geprobeerd door een icter ;)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:44

Hebben jullie een screen protector op jullie ereader? Heb altijd op m'n telefoon en tablet er 1 op zitten maar ben bang dat op de ereader het toch gaat schitteren in de zon of niet?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:14

Ah ik baal eigenlijk wel een beetje. Heb een tijdje geleden na lange research de Kobo Libra 2 gekocht en zie nu dat er een nieuwe colour op de markt is. Voor 30,- extra had ik dat zeker wel de moeite waard gevonden, het lijkt een mooie helderheid aan het scherm te geven, ik merk soms dat ik de kleuren wel mis of dat de kaften of boeken wat saai of onduidelijk op mij overkomen. Het lijkt wel of de Libra 2 nu ook helemaal uit de running is en als je nu een Libra koopt je gewoon een Libra Colour koopt?

Overigens ook echt een paar maanden terug een e-reader gekocht voor m’n man, de Clara, hetzelfde verhaal. Voelt nu een beetje alsof straks de kleuren ereaders het nieuwe normaal zijn en wij nog net de old school versie hebben :’)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 07:36

xxxmh schreef:
Hebben jullie een screen protector op jullie ereader? Heb altijd op m'n telefoon en tablet er 1 op zitten maar ben bang dat op de ereader het toch gaat schitteren in de zon of niet?

Nee en ik heb dat inderdaad ook overal op zitten maar heb het idee dat de ereader ook heel stevig is. Ik heb deze ereader denk ik nu 6 jaar.

Ook ik wil graag het kleurenscherm naar mijn Kobo werkt echt nog prima :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:38

Hier ook geen schermprotector op mijn ereaders, waarentegen dat op mijn telefoon een must is EN dat die regelmatig moeten vervangen worden. Maar eigenlijk is de kans dat ik mijn ereader laat vallen veel kleiner en als het gebeurd is dat vaak in bed of zitbank.
Dus ik heb alleen sleepcovers.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:54

Ik heb net de Kobo Clara 2 en Kobo Libra 2 in mijn hand gehad. En de laatste ligt wel een stuk comfortabeler in de hand. Wel een stuk duurder maar goed. En past ook in mijn handtas. Dus neig nu meer naar de Kobo Libra 2.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:06

Ik gebruik idd ook geen screen protectors. Heb ze wel op de telefoons en iPad zitten (welke idd ook echt wel regelmatig vervangen moeten worden ja). Maar de reader niet. In alle jaren dat ik readers heb (voornamelijk Kindle) zijn ze ook wel al eens gevallen maar ze kunnen best wat hebben (M’n paperwhite in ieder geval dan). Heb ze wel meestal altijd in een hoes zitten, zo een die ik ook rechtop kan zetten ed, dus die beschermt wel ook al.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:17

Op mijn oude heb ik wel een screen protector, op de huidige niet. Ik vind het verschil in reflectie niet heel groot, ik denk niet dat het een echt verschil maakt tussen net wel of net niet comfortabel lezen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:53

Zertab schreef:
Ik heb net de Kobo Clara 2 en Kobo Libra 2 in mijn hand gehad. En de laatste ligt wel een stuk comfortabeler in de hand. Wel een stuk duurder maar goed. En past ook in mijn handtas. Dus neig nu meer naar de Kobo Libra 2.

Hier ook de libra 2, geen seconde spijt van!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:51

Ik heb sinds april ook een kobo libra 2. Lees sindsdien weer lekker veel. Geen moment spijt.
De colour is misschien wel mooi, maar vergeleken met de prijs die ik heb betaald (179 euro) is die 50 euro duurder. Dat vind ik nogal een verschil en door de korting vermoedde ik al dat er een nieuwe versie uit ging komen. Daar heb ik niet op gewacht omdat ik er vanuit ging dat die wel wat duurder zou zijn.
Ik lees vooral boeken op mijn ereader, dus het zou alleen voor de kaft en wat foto’s die soms zijn toegevoegd zijn.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:52

Ik heb ook de Libra 2 en ben er onwijs blij mee. Ik, die jaren weigerde digitaal te lezen, ben helemaal om.. :)) heb een Kobo abonnement erbij en ook daar erg blij mee. Aanrader dus. :j

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:13

Ik had een Kobo Clara maar wilde toch knoppen. Dus een Libra 2 gekocht, nooit spijt van gehad! Het scherm is iets groter en dat leest fijner. De knoppen zijn echt een aanvulling wat mij betreft