Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sansevieria schreef:Wij hebben inderdaad indertijd voor onze hoeve in Belgie gekeken naar een tank ondergronds/bovengronds, om evt. toch een cv op gas te kunnen laten installeren.
Aangezien we daar een kilometer of 10 van de dichtsbijzijnde gasleiding woonden.
Koken inderdaad op flessengas![]()
Verbaas me er eigenlijk over dat daar niet al meer mensen naar gekeken hebben.
Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben, in een doorsnee tuintje past dat niet (iets met voorschriften), aangezien er toch de nodige bokkers hun paarden aan huis hebben, en denkelijk vaker dan doorsnee een iets grotere tuin/perceel hebben.
8nnemiek schreef:De elektrische dekens/rugverwarmers verbruiken 100kWh per maand? 100kWh per maand = ± 3kWh per dag. Heb je dat gemeten, of geschat? Dat lijkt me erg veel.
Verder zie ik zo gauw geen gekke dingen in je verbruik die de hoge stroom verklaren.
Yv_ schreef:Ik denk dat een magnetron toch ook meer verbruikt dan je denkt. Elke dag eten warmpingen kan wel wat van het verbruik verklaren. Als je al elektrisch kookt, waarom dan niet gewoon elke dag vers? Nu verbruik je eigenlijk dubbel.
Sharani schreef:Denk inderdaad de magnetron en toch die oude koelkast en vriezer. Dat loont echt om die te vervangen.
Op gas zou je nog misschien nog kunnen besparen door de verwarming ‘s nachts lager te zetten, weet niet of je dat al doet. Met radiatoren heeft dat zeker zin.
Telpeva schreef:Over je gasverbruik, dit is naar mijn idee vrij hoog voor 2 man met jullie zuinige gebruik. Doen jullie de deuren ook dicht houden van de kamers die jullie verwarmen zodat de warmte ook daar blijft en niet verloren gaat? Hebben jullie misschien een aquarium, zoiets gebruikt ook veel stroom.
mvdende schreef:Magnetron stel je vaak in op hoeveel watt je hem wil hebben.
De rekensom is simpel: 1kwh is 1000 watt in 1 uur.
Dus heb jij 1 apparaat wat een vermogen heeft van 1000w en zet je deze op vol vermogen 1 uur aan, kost je dat 1kwh..
Je Magnetron van 2000 watt 5 minuten aan = 2000w ÷ 60 = 33,3w per minuut× 5= 166w verbruik. 1kwh gaat per 1-1 €0,40 kosten, dus ruwweg kost 5 minuten magnetron op 2000w dus €0,08 Dus zoveel kost een magnetron helemaal niet.
100w aan stoelverwarming wat 5 uur per dag aan staat, kost dus per dag 500w en dus per 1-1 €0,20 per dag aan stroom.
Slmt9 schreef:Oh NAH errorhij verbruikt 100w
Ik heb zo'n stekker die ik er tussen kan doen om het exact te meten. Maar ik begrijp niet goed hoe dit werkt. Wellicht snap jij de rekensom wel?
Over 24 uur staat deze sinds 1 okt nog zo'n 5 uur per dag aan.
Telpeva schreef:@ Slmt9
Met 60m2 aan woonkamer is het bij jullie ook een grote ruimte om te verwarmen, dit speelt denk ik ook wel mee in de kosten en verbruik voor jullie gas. Voor de vergelijking, jullie woonkamer is al bijna zo groot als mijn hele huis, dat lijkt mij wel een redelijke verklaring dat je dan ook meer kwijt bent aan verwarmen. Ik verbruik een heel stuk minder gas, maar mijn woonkamer is ook maar 25m2
Volgens mij is jullie gasverbruik in elk geval wel netjes dan! Is het voor jullie nog wel te betalen of ben je ook op zoek naar manieren om het verbruik en de kosten nog lager te krijgen?
8nnemiek schreef:Slmt9 schreef:Oh NAH errorhij verbruikt 100w
Ik heb zo'n stekker die ik er tussen kan doen om het exact te meten. Maar ik begrijp niet goed hoe dit werkt. Wellicht snap jij de rekensom wel?
Over 24 uur staat deze sinds 1 okt nog zo'n 5 uur per dag aan.
Ah, dat verklaart![]()
De stekkers die je ertussen kan zetten laten meestal zowel het wattage zien als het aantal kWh.
Het wattage laat zien hoeveel stroom het apparaat verbruikt als hij aan staat. Het aantal kWh telt door, en dat is ook dezelfde eenheid als wat je op je stroomrekening te zien krijgt.
kWh staat voor het aantal kilowatts dat je op een uur zou verbruiken als je dat apparaat een uur lang aan laat staan.
Dus een deken van 100 Watt (= 0,1kW) kun je tien uur aanzetten, en dan heeft hij 1 kWh verbruikt. In jouw geval, bij 5 uur per dag, gebruikt hij dus 0,5 kWh per dag, oftewel ongeveer 15 kWh per maand.
mvdende, je haalt Watt en Wh door elkaarMaar verder klopt je berekening volgens mij wel.
Een magnetron is inderdaad best zuinig in verbruik omdat het eten er zo snel in opwarmt. Ovens en airfryers zijn een stuk onzuiniger. Het eten moet er een stuk langer in staan, ovens moet je ook nog voorverwarmen, en ze verbruiken meestal veel meer stroom dan een magnetron.
Slmt9 schreef:Ik heb net gekeken of ik het verbruik kon meten vd vriezen en koelkast. Dat lukt helaas niet (want inbouw, ik kom er niet onder). Ondertussen even aan het oriënteren op inbouwkoelkast, schrik me wild van de prijzen (2000,- voor een D label).
Dus mocht iemand tips willen delen wat slim is om te doen voor een nieuwe inbouwkoelkast en vriezer, graag
mvdende schreef:Nee hoor, lees maar
100w x 5 uur = 500w = 0,5kwh.
1kwh = 1000w gedurende 1 uur.
Ik zeg precies hetzelfde als jij, maar net in andere woorden denk ik.
tamary schreef:Slmt9 schreef:Ik heb net gekeken of ik het verbruik kon meten vd vriezen en koelkast. Dat lukt helaas niet (want inbouw, ik kom er niet onder). Ondertussen even aan het oriënteren op inbouwkoelkast, schrik me wild van de prijzen (2000,- voor een D label).
Dus mocht iemand tips willen delen wat slim is om te doen voor een nieuwe inbouwkoelkast en vriezer, graag
Past er een niet inbouw in die plek en kan jij leven met een zichtbare koelkast & vriezer in je keuken?
8nnemiek schreef:mvdende schreef:Nee hoor, lees maar
100w x 5 uur = 500w = 0,5kwh.
1kwh = 1000w gedurende 1 uur.
Ik zeg precies hetzelfde als jij, maar net in andere woorden denk ik.
Niet helemaal; 100W x 5 uur = 500Wh, geen 500W.
Watt geeft de ‘snelheid’ van energie op een bepaald moment, en Wh is de hoeveelheid energie in een bepaalde tijdperiode.
Je kan wel zeggen: 5 apparaten van 100 Watt zijn samen 500 Watt, maar een apparaat van 100 Watt gaat na 5 uur niet ineens 500 Watt verbruiken.
gaucho schreef:tamary schreef:
Past er een niet inbouw in die plek en kan jij leven met een zichtbare koelkast & vriezer in je keuken?
Daar heb ik inderdaad voor gekozen. Superzuinige koelvriescombinatie losstaand iov inbouwkoelkast. Was meer voor de ruimte maar ben er nu erg blij mee. Ik heb volgens het nieuwe label een B, voor 1200, Amerikaans model in rvs.
Slmt9 schreef:gaucho schreef:
Dit is ook nog wel het uitzoeken waard! Dank jullie voor de tip!
Heb je de bestaande deur dan weg gehaald?
Edit: lees toevallig net wel dat je aan alle kanten 10cm vrij moet houden omdat de hitte anders de koelkast weer in gaat als het niet op zij kan. Dus het energiezuinige is dan minder. Tenzij de koelkast 35 cm breed wordt