Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:57

De elektrische dekens/rugverwarmers verbruiken 100kWh per maand? 100kWh per maand = ± 3kWh per dag. Heb je dat gemeten, of geschat? Dat lijkt me erg veel.

Verder zie ik zo gauw geen gekke dingen in je verbruik die de hoge stroom verklaren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:00

Sansevieria schreef:
Wij hebben inderdaad indertijd voor onze hoeve in Belgie gekeken naar een tank ondergronds/bovengronds, om evt. toch een cv op gas te kunnen laten installeren.
Aangezien we daar een kilometer of 10 van de dichtsbijzijnde gasleiding woonden.
Koken inderdaad op flessengas :j

Verbaas me er eigenlijk over dat daar niet al meer mensen naar gekeken hebben.
Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben, in een doorsnee tuintje past dat niet (iets met voorschriften), aangezien er toch de nodige bokkers hun paarden aan huis hebben, en denkelijk vaker dan doorsnee een iets grotere tuin/perceel hebben.

mijn zwager heeft een tank in de tuin, maar is echt niet goedkoper uit.
Dus daar heb je het in Nederland niet voor hoeven doen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:04

8nnemiek schreef:
De elektrische dekens/rugverwarmers verbruiken 100kWh per maand? 100kWh per maand = ± 3kWh per dag. Heb je dat gemeten, of geschat? Dat lijkt me erg veel.

Verder zie ik zo gauw geen gekke dingen in je verbruik die de hoge stroom verklaren.

Oh NAH error :+ hij verbruikt 100w :D
Ik heb zo'n stekker die ik er tussen kan doen om het exact te meten. Maar ik begrijp niet goed hoe dit werkt. Wellicht snap jij de rekensom wel?

Over 24 uur staat deze sinds 1 okt nog zo'n 5 uur per dag aan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:12

Ik denk dat een magnetron toch ook meer verbruikt dan je denkt. Elke dag eten warmpingen kan wel wat van het verbruik verklaren. Als je al elektrisch kookt, waarom dan niet gewoon elke dag vers? Nu verbruik je eigenlijk dubbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:13

Een magnetron verbuikt echt heel veel. Doe er maar eens een P1 meter aan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:20

Denk inderdaad de magnetron en toch die oude koelkast en vriezer. Dat loont echt om die te vervangen.

Op gas zou je nog misschien nog kunnen besparen door de verwarming ‘s nachts lager te zetten, weet niet of je dat al doet. Met radiatoren heeft dat zeker zin.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:22

Over je gasverbruik, dit is naar mijn idee vrij hoog voor 2 man met jullie zuinige gebruik. Doen jullie de deuren ook dicht houden van de kamers die jullie verwarmen zodat de warmte ook daar blijft en niet verloren gaat? Hebben jullie misschien een aquarium, zoiets gebruikt ook veel stroom.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:31

Magnetron stel je vaak in op hoeveel watt je hem wil hebben.

De rekensom is simpel: 1kwh is 1000 watt in 1 uur.

Dus heb jij 1 apparaat wat een vermogen heeft van 1000w en zet je deze op vol vermogen 1 uur aan, kost je dat 1kwh..

Je Magnetron van 2000 watt 5 minuten aan = 2000w ÷ 60 = 33,3w per minuut× 5= 166w verbruik. 1kwh gaat per 1-1 €0,40 kosten, dus ruwweg kost 5 minuten magnetron op 2000w dus €0,08 Dus zoveel kost een magnetron helemaal niet.

Zeker omdat je de magnetron vaak maximaal op 800 of 1200w instelt voor het opwarmen van eten.

100w aan stoelverwarming wat 5 uur per dag aan staat, kost dus per dag 500w en dus per 1-1 €0,20 per dag aan stroom.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:35

Yv_ schreef:
Ik denk dat een magnetron toch ook meer verbruikt dan je denkt. Elke dag eten warmpingen kan wel wat van het verbruik verklaren. Als je al elektrisch kookt, waarom dan niet gewoon elke dag vers? Nu verbruik je eigenlijk dubbel.

De magnetron is net nieuw en wordt ook bijna niet gebruikt. Ik ben minder valide en kan niet zelf koken. Mijn man werkt onregelmatig dus kan ook niet elke dag voor mij koken. Maar ik mis de warme maaltijd niet. Brood of sla is prima.

Sharani schreef:
Denk inderdaad de magnetron en toch die oude koelkast en vriezer. Dat loont echt om die te vervangen.

Op gas zou je nog misschien nog kunnen besparen door de verwarming ‘s nachts lager te zetten, weet niet of je dat al doet. Met radiatoren heeft dat zeker zin.

Ja de koelkast en vriezer zijn 20 jaar oud. Werkelijk geen idee of dat echt loont om te vervangen, dat hoopte ik uit dit topic te leren :)
Ja, tussen 20:30-10:00 uur staat de kachel op 16 graden.

Telpeva schreef:
Over je gasverbruik, dit is naar mijn idee vrij hoog voor 2 man met jullie zuinige gebruik. Doen jullie de deuren ook dicht houden van de kamers die jullie verwarmen zodat de warmte ook daar blijft en niet verloren gaat? Hebben jullie misschien een aquarium, zoiets gebruikt ook veel stroom.

Ja, we stoken alleen in de woonkamer (en open keuken) welke zo'n 60m2 zijn schat ik.
Alle deuren (gang, trap) zijn dicht, we hebben plissé voor de ramen (overdag open dat alle zon binnen komt en bij zonsondergang naar beneden om warmte te bewaren). HR++ glas, rubbers bij kozijnen zijn 6 jaar oud en tochtstoppers + tochtborstels).

Nee aquarium hebben we niet.

mvdende schreef:
Magnetron stel je vaak in op hoeveel watt je hem wil hebben.

De rekensom is simpel: 1kwh is 1000 watt in 1 uur.

Dus heb jij 1 apparaat wat een vermogen heeft van 1000w en zet je deze op vol vermogen 1 uur aan, kost je dat 1kwh..

Je Magnetron van 2000 watt 5 minuten aan = 2000w ÷ 60 = 33,3w per minuut× 5= 166w verbruik. 1kwh gaat per 1-1 €0,40 kosten, dus ruwweg kost 5 minuten magnetron op 2000w dus €0,08 Dus zoveel kost een magnetron helemaal niet.

100w aan stoelverwarming wat 5 uur per dag aan staat, kost dus per dag 500w en dus per 1-1 €0,20 per dag aan stroom.

Hhihi voor mij niet simpel, maar samengevat 500W per dag aan warmte. Wat zegt dat over het verbruik in kWh tov het totale verbruik per maand? Is dat veel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:36

Slmt9 schreef:
Ik heb zo'n stekker die ik er tussen kan doen om het exact te meten. Maar ik begrijp niet goed hoe dit werkt. Wellicht snap jij de rekensom wel?

Ah, dat verklaart :D
De stekkers die je ertussen kan zetten laten meestal zowel het wattage zien als het aantal kWh.
Het wattage laat zien hoeveel stroom het apparaat verbruikt als hij aan staat. Het aantal kWh telt door, en dat is ook dezelfde eenheid als wat je op je stroomrekening te zien krijgt.
kWh staat voor het aantal kilowatts dat je op een uur zou verbruiken als je dat apparaat een uur lang aan laat staan.
Dus een deken van 100 Watt (= 0,1kW) kun je tien uur aanzetten, en dan heeft hij 1 kWh verbruikt. In jouw geval, bij 5 uur per dag, gebruikt hij dus 0,5 kWh per dag, oftewel ongeveer 15 kWh per maand.

mvdende, je haalt Watt en Wh door elkaar ;) Maar verder klopt je berekening volgens mij wel.

Een magnetron is inderdaad best zuinig in verbruik omdat het eten er zo snel in opwarmt. Ovens en airfryers zijn een stuk onzuiniger. Het eten moet er een stuk langer in staan, ovens moet je ook nog voorverwarmen, en ze verbruiken meestal veel meer stroom dan een magnetron.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:56

@ Slmt9
Met 60m2 aan woonkamer is het bij jullie ook een grote ruimte om te verwarmen, dit speelt denk ik ook wel mee in de kosten en verbruik voor jullie gas. Voor de vergelijking, jullie woonkamer is al bijna zo groot als mijn hele huis, dat lijkt mij wel een redelijke verklaring dat je dan ook meer kwijt bent aan verwarmen. Ik verbruik een heel stuk minder gas, maar mijn woonkamer is ook maar 25m2 :)
Volgens mij is jullie gasverbruik in elk geval wel netjes dan! Is het voor jullie nog wel te betalen of ben je ook op zoek naar manieren om het verbruik en de kosten nog lager te krijgen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:02

Vandebron is weer eens traag met de dagoverzichten. Ik heb morgen er nog niet bijstaan..
Maar verbruik tot de 30ste:
- energie: normaal 35,45, dal 34,74, terug -120,84. Netto verbruik - 50,65.
- gas: 21m3. Ook echt ver onder de verwachtingslijn gebleven. Dus dat is mooi. Verwachting zat op ongeveer 60.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:24

Telpeva schreef:
@ Slmt9
Met 60m2 aan woonkamer is het bij jullie ook een grote ruimte om te verwarmen, dit speelt denk ik ook wel mee in de kosten en verbruik voor jullie gas. Voor de vergelijking, jullie woonkamer is al bijna zo groot als mijn hele huis, dat lijkt mij wel een redelijke verklaring dat je dan ook meer kwijt bent aan verwarmen. Ik verbruik een heel stuk minder gas, maar mijn woonkamer is ook maar 25m2 :)
Volgens mij is jullie gasverbruik in elk geval wel netjes dan! Is het voor jullie nog wel te betalen of ben je ook op zoek naar manieren om het verbruik en de kosten nog lager te krijgen?

Ah fijn om dit te horen. Voor mijn gevoel doe ik er al zoveel aan om het te verlagen, dat ik mezelf er wel een beetje gek mee maak.
Ik ben erg blij met de 2x190,-, dat scheelt voor ons echt. Maar beter adem halen kan ik in januari denk ik pas weer :+
Eneco gaf aan (variabel contract) in februari weer een nieuw aanbod te kunnen doen, hopelijk lager.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:32

Slmt9: een oudere koelkast en vooral een vriezer vervangen loont al snel omdat die apparaten 24/7 aan staan. Bij een vriezer speelt ook mee dat oudere modellen vaak geen no frost functie hebben en een vriezer met ijs aanslag gebruikt helemaal veel stroom. Verder hebben ze vorig jaar de zuinigheids klasses aangescherpt voor koelkasten en vriezers omdat ze anders A+++ klasses zouden krijgen. Dat zegt wel wat hoeveel zuiniger die apparaten zijn geworden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:11

Ik heb net gekeken of ik het verbruik kon meten vd vriezen en koelkast. Dat lukt helaas niet (want inbouw, ik kom er niet onder). Ondertussen even aan het oriënteren op inbouwkoelkast, schrik me wild van de prijzen (2000,- voor een D label 8)7 ).
Dus mocht iemand tips willen delen wat slim is om te doen voor een nieuwe inbouwkoelkast en vriezer, graag :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:25

8nnemiek schreef:
Slmt9 schreef:

Ah, dat verklaart :D
De stekkers die je ertussen kan zetten laten meestal zowel het wattage zien als het aantal kWh.
Het wattage laat zien hoeveel stroom het apparaat verbruikt als hij aan staat. Het aantal kWh telt door, en dat is ook dezelfde eenheid als wat je op je stroomrekening te zien krijgt.
kWh staat voor het aantal kilowatts dat je op een uur zou verbruiken als je dat apparaat een uur lang aan laat staan.
Dus een deken van 100 Watt (= 0,1kW) kun je tien uur aanzetten, en dan heeft hij 1 kWh verbruikt. In jouw geval, bij 5 uur per dag, gebruikt hij dus 0,5 kWh per dag, oftewel ongeveer 15 kWh per maand.

mvdende, je haalt Watt en Wh door elkaar ;) Maar verder klopt je berekening volgens mij wel.

Een magnetron is inderdaad best zuinig in verbruik omdat het eten er zo snel in opwarmt. Ovens en airfryers zijn een stuk onzuiniger. Het eten moet er een stuk langer in staan, ovens moet je ook nog voorverwarmen, en ze verbruiken meestal veel meer stroom dan een magnetron.

Nee hoor, lees maar

100w x 5 uur = 500w = 0,5kwh.

1kwh = 1000w gedurende 1 uur.

Ik zeg precies hetzelfde als jij, maar net in andere woorden denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:41

Slmt9 schreef:
Ik heb net gekeken of ik het verbruik kon meten vd vriezen en koelkast. Dat lukt helaas niet (want inbouw, ik kom er niet onder). Ondertussen even aan het oriënteren op inbouwkoelkast, schrik me wild van de prijzen (2000,- voor een D label 8)7 ).
Dus mocht iemand tips willen delen wat slim is om te doen voor een nieuwe inbouwkoelkast en vriezer, graag :)

Past er een niet inbouw in die plek en kan jij leven met een zichtbare koelkast & vriezer in je keuken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:50

mvdende schreef:
Nee hoor, lees maar

Niet helemaal; 100W x 5 uur = 500Wh, geen 500W.
Watt geeft de ‘snelheid’ van energie op een bepaald moment, en Wh is de hoeveelheid energie in een bepaalde tijdperiode.
Je kan wel zeggen: 5 apparaten van 100 Watt zijn samen 500 Watt, maar een apparaat van 100 Watt gaat na 5 uur niet ineens 500 Watt verbruiken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:52

tamary schreef:
Slmt9 schreef:

Past er een niet inbouw in die plek en kan jij leven met een zichtbare koelkast & vriezer in je keuken?

Daar heb ik inderdaad voor gekozen. Superzuinige koelvriescombinatie losstaand iov inbouwkoelkast. Was meer voor de ruimte maar ben er nu erg blij mee. Ik heb volgens het nieuwe label een B, voor 1200, Amerikaans model in rvs.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:57

8nnemiek schreef:
mvdende schreef:
Nee hoor, lees maar

Niet helemaal; 100W x 5 uur = 500Wh, geen 500W.
Watt geeft de ‘snelheid’ van energie op een bepaald moment, en Wh is de hoeveelheid energie in een bepaalde tijdperiode.
Je kan wel zeggen: 5 apparaten van 100 Watt zijn samen 500 Watt, maar een apparaat van 100 Watt gaat na 5 uur niet ineens 500 Watt verbruiken.

Oh, zo. Ja daar heb je gelijk in.

Ik bedoelde meer dat 1 apparaat van 100w na 5 uur 500w heeft verbruikt en dus een halve (0,5) kWh.

Aangezien in meerdere terraria heb, ben ik best wel bezig met hoeveel dat verbruikt. Terraria zijn dure stroomvreters!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:08

gaucho schreef:
tamary schreef:

Daar heb ik inderdaad voor gekozen. Superzuinige koelvriescombinatie losstaand iov inbouwkoelkast. Was meer voor de ruimte maar ben er nu erg blij mee. Ik heb volgens het nieuwe label een B, voor 1200, Amerikaans model in rvs.

Dit is ook nog wel het uitzoeken waard! Dank jullie voor de tip!
Heb je de bestaande deur dan weg gehaald?

Edit: lees toevallig net wel dat je aan alle kanten 10cm vrij moet houden omdat de hitte anders de koelkast weer in gaat als het niet op zij kan. Dus het energiezuinige is dan minder. Tenzij de koelkast 35 cm breed wordt :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:19

Slmt9 schreef:
gaucho schreef:

Dit is ook nog wel het uitzoeken waard! Dank jullie voor de tip!
Heb je de bestaande deur dan weg gehaald?

Edit: lees toevallig net wel dat je aan alle kanten 10cm vrij moet houden omdat de hitte anders de koelkast weer in gaat als het niet op zij kan. Dus het energiezuinige is dan minder. Tenzij de koelkast 35 cm breed wordt :+

Die van mij staat inderdaad helemaal los.
Afbeelding
Maar genoeg ruimte dus. Ik heb de deur verbouwd naar de helft, met kastruimte , andere helft zit nu een inbouwoven. Mijn vader heeft een woningbouw keuken, die heeft het koelkast deurtje intact gelaten en alleen een extra plank in re lege ruimte geplaatst zodat die ruimte als kast kan fungeren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:24

Wat een geweldig ding *\o/*
Als we de ruimte hadden was dat een goeie optie!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:06

Vraagske.
Ik ben zo'n jaarcontract-overstapper. Ik zit nu toevallig bij Vandebron en mijn jaarcontract is inmiddels overgegaan in zo'n variabel ding met best wel hele hoge tarieven per Kwh en M3. Vandebron wil die pas per 1 januari 2023 gaan herzien.
Als ik nu via gaslicht.com of unitedconsumers.nl ga vergelijken, zijn de tarieven beduidend goedkoper dan Vandebron mij nog 2 maanden wil laten betalen. Ik was best tevreden over Vandebron, maar vindt ze op dit punt erg star. Ze zullen wel niet anders kunnen, maar toch.

De aanbieding van United Consumers is voor mij aantrekkelijk. De tarieven van nu kan ik vastklikken tot 1 juli 2023. Er geldt eigenlijk geen opzegtermijn, dus ik zou bijv. over 2 maanden ook weer kunnen overstappen naar een nog voordeligere aanbieder. Salderen opbrengst zonnepanelen is per jaar, dus dat zit ook goed. Het scheelt ruim 120 euro per maand tov VandeBron.

Wat zou een reden kunnen zijn om nu, in deze woelige markt, niet over te stappen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:15

Net 1 van de terraria uitgezet. Laatste bewoner staat te koop en zit voorlopig even in een apart bakje in het grote terrarium.

De warmtekabel was 50W, klinkt niet veel, maar na even rekenen kost mij dat ruim 1kwh per dag. Ik betaal nog €0,25 per kwh, maar dus een goede €2 per week is toch zn €52 per het komende half jaar dat hij uit staat.

Mooie snelle besparing.

Kachel staat ook nog uit vandaag, ondanks dat het net maar 18°c was in de woonkamer. Nu met zonnetje 18,5°c.

Straks na het sporten douchen en dan wel lekker de verwarming aan.