Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:23

Hmm nee dat weet ik niet. Onze slimme thermostaat meet natuurlijk alleen op de plek waar dat ding hangt.

Jij gebruikt een gewone hydrometer?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:31

magda_90 schreef:
Awesome! Ze zijn echt zo prachtig. :+: Ze kunnen ook naar buiten zeg je? Hoe ervaar je de verzorging?

Het zijn geen moeilijke planten in het algemeen. Ze hebben zeer goed drainerende grond nodig, ze staan hier in een mengsel van cactusgrond, perliet en bims. Volledig droog laten worden tussen waterbeurten.

Wat betreft licht kunnen ze heel veel hebben, halfschaduw is prima maar volle zon kan ook. Ik wil dit jaar 2 planten van dezelfde soort op 2 verschillende plekken neerzetten - één in het zuidraam en één in het noordraam, en dan kijken welke het beter doet qua bloei.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:48

Selka schreef:
Hmm nee dat weet ik niet. Onze slimme thermostaat meet natuurlijk alleen op de plek waar dat ding hangt.

Jij gebruikt een gewone hydrometer?

Ja zo'n losse.

black_kelpie schreef:
magda_90 schreef:
Awesome! Ze zijn echt zo prachtig. :+: Ze kunnen ook naar buiten zeg je? Hoe ervaar je de verzorging?

Het zijn geen moeilijke planten in het algemeen. Ze hebben zeer goed drainerende grond nodig, ze staan hier in een mengsel van cactusgrond, perliet en bims. Volledig droog laten worden tussen waterbeurten.

Wat betreft licht kunnen ze heel veel hebben, halfschaduw is prima maar volle zon kan ook. Ik wil dit jaar 2 planten van dezelfde soort op 2 verschillende plekken neerzetten - één in het zuidraam en één in het noordraam, en dan kijken welke het beter doet qua bloei.

Bedankt. Wellicht nog een idee voor mij. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:33

black_kelpie schreef:
De meeste vallen reuze mee hoor, die ruik je vrijwel niet, en er zijn zelfs soorten die lekker ruiken. Heel zoet, beetje als honing. We hebben jaren geleden de Stapelia gigantea gehad, schitterende bloem maar dat doen we dus nooit weer :')

Hij stond op de hobbykamer boven, en de hele bovenverdieping rook naar dode ratten als die bloeide. Dikke zwarte bromvliegen erop := Ze kunnen in de zomer ook buiten staan, dan heb je er niet zoveel last van.

Nog een paar soorten die ik heb;

[ [url=m/cfRtjF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XifvVo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2bJXdO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/L5u9Ef.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Cv6d4h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel apart :D.

magda_90 schreef:

San, zolang er iemand thuis is gaat hij overdag aan. Ik houd de luchtvochtigheid op zo'n 65%. Duurt altijd even voordat hij dat bereikt heeft. Eenmaal bereikt doe ik hem weer uit.

Selka schreef:

Ah! :)* Goed te weten. Maar hoe hoog moet de luchtvochtigheid dan zijn? Het is bij ons in de oude boerderij niet bepaald kurkdroog. Wij schommelen rond de 65%.

Ook op de plek van de plant zelf? Ik meet namelijk alleen op de plek van de planten waar de luchtvochtigheid hoog moet zijn.
Drie meter verderop betekend het dus dat de luchtvochtigheid weer een stuk lager is.

Ik denk dat ik er ook maar één moet bestellen, dan. Eens even googlen welke leuk en betaalbaar is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:34

Deze was 60 euro bij de MediaMarkt. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:47

Ik zit aan een Duux tag te denken, vind die wel mooi qua design.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:03

Wat gaat het hard hier :D

Die Whitestar is erg leuk! Goede keuze van je vriend.

Het staat ook zo leuk al die hangende planten Magda, voegt direct iets toe :) De simpele knoop is echt goedd te doen! Ik gebruik zelf sisaltouw maar is toch wat stugger dan jute, maar kon dat niet vinden in het tc. (En wilde wel direct aan de slag :'))

Nou ik heb het aangedurfd, middelste stengel van de epi ingekort en een paar stekjes ervan gemaakt en die staan nu in het water, op hoop van zege :D wel opeens kaal zo :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:04

Kan mijn Kaapse Zonnedauw zich overvoedt hebben door een overmaat aan rouwvliegjes te hebben gevangen? :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:41

_San87_ schreef:

Die heb ik ook, de witte. :D

Air schreef:
Wat gaat het hard hier :D

Die Whitestar is erg leuk! Goede keuze van je vriend.

Het staat ook zo leuk al die hangende planten Magda, voegt direct iets toe :) De simpele knoop is echt goedd te doen! Ik gebruik zelf sisaltouw maar is toch wat stugger dan jute, maar kon dat niet vinden in het tc. (En wilde wel direct aan de slag :'))

Nou ik heb het aangedurfd, middelste stengel van de epi ingekort en een paar stekjes ervan gemaakt en die staan nu in het water, op hoop van zege :D wel opeens kaal zo :')

Bedankt. Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar die van jou.

Spannend. :):)

Macs schreef:
Kan mijn Kaapse Zonnedauw zich overvoedt hebben door een overmaat aan rouwvliegjes te hebben gevangen? :')

Klinkt logisch? :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:23

magda_90 schreef:
_San87_ schreef:

Die heb ik ook, de witte. :D

En die bevalt dus goed :D. Mooi. Dan ga ik die maar eens bestellen.

Macs schreef:

Ja, zeker weten. Toen ik nog venus vliegenvallen had lette ik er ook altijd op dat ze niet te veel vingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:36

Net mijn Sansevieria nog eens nader bekeken, die is nogal productief opeens :D.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Allemaal nieuw spul <3.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:44

Ziet er mooi uit!

En die bevalt mij zeker goed. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:04

Leuk magda, al die hangplantjes!

Prachtige Caladiums Quir, zelf geen ervaring mee, zullen wel lastig zijn met al dat wit, maar wel echte plaatjes <3

Wat een gave, aparte planten Kelpie!

Wow San, reikt je monstera helemaal tot het plafond? Hoe gaaf! Mooie planten heb je staan <3. Ik vind die witte fittonia's ook echt super ggaaf. Had zelf een pot gemaakt met wit/groen en roze/groene fittonia's, maar die kunnen dus echt niet samen :'). Als de witte het goed deden (bij veel licht) gingen de roze dood, en bij weinig licht gingen de witte dood :'). I give up!

Regenton is zo fijn! Ik heb er een voor mijn verjaardag gehad, beste cadeau ooit *\o/* . Geen kalkaanslag op je plantjes.

Wat een gave bloemen kelpie, net zeesterren, tof. Moeten wel echt bij je huis passen denk ik.

Heerlijk de planten in de bloei!

Heb je je whale fin al binnen San?

De vleeseters heb ik vorige week uit hun winterrust gehaald. Met lede ogen aangezien hoe de bladeren langzaam afstierven, maar nu groeien ze echt als kool! Ben benieuwd naar hoe ze er over een maand uitzien
Afbeelding

Afbeelding

En de andere plantjes ervaren ook de lente <3

Afbeelding

Afbeelding

Dit is trouwens mijn urban jungle muur :D

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:28

@Badeendje, was het maar waar, haha. 't Monster staat op een verhoging :D.

Je hebt een mooie urban jungle <3 , zie ik daar een Whale fin :D?

Mijne zijn ook gearriveerd:

Afbeelding

<3.

Ze staan nu nog in de kweekpot op een steen :'), volgende week ga ik ze netjes potten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:32

Het zijn de twee rechts die aan mijn stokje hangen Magda :)

Zag net weer trips lopen op mijn monstera |(
Aangezien hij toch nog maar 2 bladeren van de vorige keer heeft overgehouden en verder nog geen nieuw leven laat zien geef ik het op.. niet weer die ellende in huis :=

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:33

Dankjewel :D. Ja zeker, de whale fin was een van de eerste planten die we kochten :D

Jouwe zijn ook heel mooi <3 echt gaaf! Halen jullie altijd de binnenpot eruit? Ik verzoop mijn planten eerder dus nu doe ik altijd binnenpot-buitenpot. Gaat een stuk beter, al geef ik ook minder water haha.

Air, kan je ‘m niet voorlopig even buiten neerzetten?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:13

Oww jullie gaan zo hard! Maar ik geniet mee hoor van jullie plantjes! Die whalefin is gaaf! En die kikker iets ook!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:19

Badeendje schreef:
Dankjewel :D. Ja zeker, de whale fin was een van de eerste planten die we kochten :D

Jouwe zijn ook heel mooi <3 echt gaaf! Halen jullie altijd de binnenpot eruit? Ik verzoop mijn planten eerder dus nu doe ik altijd binnenpot-buitenpot. Gaat een stuk beter, al geef ik ook minder water haha.

Air, kan je ‘m niet voorlopig even buiten neerzetten?

Nee, niet altijd. Bij de sansevieria ga ik dat ook niet doen, ze gaan in een grotere kweekpot en dan terug in de buitenpot :).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:33

Badeendje, bedankt!
Wat heb je een mooie collectie. :+:

Ik heb alles in terracotta. Geen gezeur meer met binnenpotten. Ideaal.

Mooi Air!
Kak zeg... Ik huil met je mee. ;(
Hopelijk alleen daar?

Super gaaf San. :+:

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:42

black_kelpie schreef:
Ik heb de kikker in de blender niet gekocht, wel net 3 nieuwe soorten aasbloemen besteld, wat de stand op 9 soorten zet <3

Nou hopen dat ze niet te hard meuren...

[ [url=m/PJ8l41.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DgrgIk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bbr1QF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh, ik ben jaloers! Ik heb een stapelia gigantea, en een onbekende aasbloem ( huernia mss?) die vrij kleine pikzwarte bloempjes krijgt, onderaan de stammetjes.
Mijn vrouw dreigt ze altijd uit het huis te bannen als ze bloeien, dus meer soorten wordt een strijd, maar wow, wat zijn dat mooie exemplaren...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:24

Ik weet nu niet of ik ze nog durf. Gezien het nu al naar knoflook ruikt na gebruik van de Ecostyle capsules, kan ik mijn vriend niet meer geuren aan doen geloof ik. Van de foto's zijn ze ook mooi. :+:
__

Deze kleuren kon ik niet weerstaan in mijn Philo collectie. ❤️

Domesticum Variegated, Burle Marx Variegated en Subhastatum.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is het nog wachten op de Hoya stekjes uit België. :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:37

Ohh de burle max... hebben!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:39

magda_90 schreef:
Ik weet nu niet of ik ze nog durf. Gezien het nu al naar knoflook ruikt na gebruik van de Ecostyle capsules, kan ik mijn vriend niet meer geuren aan doen geloof ik. Van de foto's zijn ze ook mooi. :+:
__

Deze kleuren kon ik niet weerstaan in mijn Philo collectie. ❤️

Domesticum Variegated, Burle Marx Variegated en Subhastatum.

[ [url=m/nVPZvo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pspLIl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QZsHNl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is het nog wachten op de Hoya stekjes uit België. :D

Die laatste <3.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:44

Moeten jullie voor de gein eens foto's van de volwassen exemplaren opzoeken. :+: Zo gaaf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:56

Die zijn inderdaad wel heel mooi, ja :Y.

Ik vind jouw variegatet erwtjes zo tof <3. Mocht je die ooit willen stekken, houd ik me aanbevolen :D.