[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:38

Neonlight schreef:
Nu zit onze verkochte woning iets boven jouw eerste voorbeeld en onze aangekochte woning iets onder jouw 2de voorbeeld qua prijs. :+

:')

horsii

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:19

dit betreft een woning gelegen in een straat met.nog 14andere huizen te.koop.
veel aanbod weinig vraag en de meeste ook al lang te koop.
denk ik een heel andere situatie ook als waarin jouw huis stond en een andere prijs categorie.
voorlopig eerst nog een aantal huizen kijken. een bod doen kan altijd nog en er staat hier in omgeving erg veel soort gelijks te koop.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:56

10% onder de vraagprijs is niet vreemd dus begrijp ik?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:16

Bij ons staan veel huizen te koop. Onze wijk is ex-verhuur. In 2006 hebben de mensen de mogelijkheid gekregen om te kopen, degenen die dat niet deden konden door blijven huren. Wanneer mensen de huur opzeggen gaat de woning de verkoop in. Hier is ook veel aanbod dus. Maar, wel het geluk dat de wijk een gunstige lokatie is en de woningen in de starters-klasse vallen. Hier is veel werkgelegenheid door ASML en veel mensen uit heel het land (eigenlijk heel de wereld) verhuizen naar hier voor hun werk. Huizen staan hier doorgaans 5 tot 6 maanden te koop.
Maar, het laatste huis wat verkocht is voor onze woning is 3 deuren verder, en is verkocht voor 87% van de verkoopprijs van onze woning.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:11

Over hoeveel procent bieden onder de vraagprijs: dat blijft echt afhankelijk van hoe realistisch de vraagprijs al is: goed je huiswerk doen dus en vergelijken met vraag- en verkoopprijzen van vergelijkbare huizen :j

Als voorbeeld mijn huis: op het moment dat we dit te koop zetten, stond er in de straat nog zo'n type huis te koop. Vrij unieke huizen zijn het, staan alleen in deze straat. Deze stond te koop voor 299.000,- en de makelaar vond dat een realistische vraagprijs, ons huis deed er zeker niet voor onder dus advies was om het voor dezelfde prijs te koop te zetten.

Het betreffende huis is verkocht en heeft iets van 265.000 euro opgeleverd.

Dat van ons staat helaas nog steeds te koop, 2 keer een bezichtiging gehad, de laatste al 2 jaar geleden.... vraagprijs staat inmiddels op 249.500 en ik moet de bank 270.000 euro betalen om van de hypotheek af te komen. Zit dus sowieso al met een flinke restschuld maarja je moet wat als je huis al voor het 5e jaar te koop staat -O-

Dus wanneer iemand 20% onder mijn vraagprijs zou bieden zou dat neerkomen op een bod van 2 ton.
Dan maak je jezelf wel een klein beetje belachelijk natuurlijk, dat is niet realistisch :)

Zou hetzelfde huis nog steeds te koop staan voor 3 ton en zou je dan 20% onder de vraagprijs bieden, dan kom je op 240.000 euro uit. Dat is dan al een realistischer openingsbod.

Maarja, met de huidige vraagprijs van 2 en halve ton zou een bod van 240.000 nog maar 4% onder de vraagprijs liggen.

En als mensen dan niet verder kijken dus hun neus lang is en vinden dat je met 4% niet bereid bent om genoeg te zakken... -O-

Dan kunnen ze beter (bij wijze van spreken) exact hetzelfde huis kopen dat nog wel voor 3 ton te koop staat, en helemaal trots zijn dat ze daar wel nog 10% vanaf hebben weten te krijgen want dat klinkt wat leuker op verjaardagen :P

Dat ze dan meer betaald hebben dan voor het huis dat al scherper in de markt stond lijkt soms niet te boeien, het lijkt wel een wedstrijdje zoveel mogelijk % onder de vraagprijs zitten :P

Even om een beeld te schetsen hè, het gaat niet domweg om hoeveel je onder de vraagprijs "moet" gaan zitten, maar om hoeveel een fatsoenlijk bod is om te doen :)*

De vraagprijs kan vrij hoog liggen of al vrij scherp ingezet zijn, en in die laatste categorie is een heel groot deel van die fictieve 20% waar mensen over roepen, er al uit :)

Wel een beetje realistisch blijven is dus wel handig, want in veel gevallen gaat het ook om goodwill, of de eigenaar je een huis gunt en wanneer je een belachelijk bod plaatst dan heb je kans dat de eigenaar een stuk minder toeschietelijk wordt...àls die al ruimte zou hebben om nog verder te zakken.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-01-14 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:14

Liezel1 schreef:
10% onder de vraagprijs is niet vreemd dus begrijp ik?

Nee, maar je kan jezelf ermee in de vingers snijden.
Zeker met duurdere huizen is de marge groter.
Althans daar ken ik verhalen van.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:15

Het huis waar wij op hadden geboden was volgends de aankoopmakelaar niet meer dan 170.000 waard.
Het huis van de buren is van de zomer voor 168.000 verkocht. Met wat ik persoonlijk vind een luxere afwerking.

Die mensen van ons huis hebben gewoon een onrealistisch beeld. Huis stond eerst voor 209.000 te koop :')

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:21

quera schreef:
Het huis waar wij op hadden geboden was volgends de aankoopmakelaar niet meer dan 170.000 waard.
Het huis van de buren is van de zomer voor 168.000 verkocht. Met wat ik persoonlijk vind een luxere afwerking.

Die mensen van ons huis hebben gewoon een onrealistisch beeld. Huis stond eerst voor 209.000 te koop :')

Tja, dan zit ik er heel simpel in hoor. Dan verkoop je het niet.
In ieder geval niet aan mij.
Ik ga tegen die tijd een aankoopmakelaar in de arm nemen, en die kan wel inschatten adhv de verkoopprijzen om het te kopen huis heen, wat reëel is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:22

Dat hadden wij ook hoor.
We gaan ook ergens anders kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:32

het ligt idd gewoon echt aan het huis, locatie en staat ,
goed je huiswerk doen dus ;)
wij zijn bij een huis wezen kijken welke voor 175 op de markt werd gezet, bij de eerste bezicgtiging vonden wij zelf dat er toch wel een 10 van af moest , nadat we met een bouwkundige er door zijn geweest blijkt dus dat er minstens 25 van af moest , liefst nog 10 meer...
bij 25duizend er af zat je al op dik 14%
bij 35duizend er af op 20 %
week na onze bezichtiging, huis stond toen 3 weken te koop geloof ik , zijn ze al 10duizend gezakt
(betreft ex huur woning)
het hilarische is, ex huur woningen in datzelfde dorp staan een beetje voor dezelfde prijs te koop, veelal voor 160 tot 165 duizend kosten koper, 1 dorp verderop, staan exact dezelfde soort huizen (jaren 50 en 60 tweekappers, ze zijn de oude rommel, aan het opruimen ;) ) voor 135duizend vrij op naam.
hemelsbreed 3 km verschil en een rivier er tussen, gaat echt nergens over.

maar goed, niet blind staren op percentages etc dus, want het ligt er gewoon aan hoe scherp de prijs is, vraag en aanbod etc, waar worden andere huizen voor verkocht in de regio en als verkoop echt op zijn gat ligt kun je altijd ene poging wagen
en als mensen echt totaal niet reëel zijn in hun visie op wat het huis waard is, dan kun je of een bod doen waar ze van gaan huilen , of gewoon geen bod doen en op naar de volgende.
ik heb 1 keer een bod gedaan op een huis, vp was 180duizend, ons bod, 112 voor de grond en een fooi voor de stenen (moest echt heel veel aan gebeuren)
verkopende partij was nie blij := maar goed, ons bod was zeer realistisch, hun visie absoluut niet ...dan houd het op.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:54

Ik denk inderdaad dat je naar het huis moet kijken en hoeveel het waard is. Niet naar de prijs geschiedenis of naar de financiele situatie van de eigenaren. En ook niet naar percentages...

Het is een leuke bijkomstigheid als mensen snel van het huis af moeten en je daarbij wat extra mew kan pakken ;) maar ook dat weet je pas als je hebt bezichtigd..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:12

het ligt er ook weer een beetje aan wat de verkoper kan, hier een straat verderop staat een tussenwoning te koop, gekocht, samen gaan wonen en binnen het jaar stond het huis weer te koop ivm relatiebreuk.
begonnen op 209 geloof ik, nu twee jaar later staat het voor 189 te koop
daar krijgen ze het niet voor verkocht, want de nieuwbouwprojecten hier , daar staan de tussenwoningen voor 165 te koop.
maar goed, veel lager kan de verkopende partij niet echt , want die restschuld kunnen ze niet dragen blijkbaar, helaas is het huis het gewoon echt niet waard...niet in de huidige markt, maar ook een paar jaar terug vond ik het huis veel te duur ivm de locatie (grenst bijna aan de provinciale weg met de achterzijde)

maar goed, als kopende partij heb ik in principe geen boodschap aan die info, want waarom zou ik als koper meer voor een huis gaan betalen dan dat het waard is?
als ik 20duizend euro heb liggen weet ik daar wel betere dingen voor te verzinnen dan weggeven op die manier

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:16

Omdat ik maandag middag toch vrij moest nemen voor de bezichtiging van het leegstaande huis, dacht ik: ik kan er nog wel 2 afspraken bij plannen voor mijn Top 3.

Maar ik durf het bijna niet meer te zeggen.....

Verkocht.....

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:22

Dat meen je niet.....
Er rust gewoon een vloek op ?!?!. Dit is niet realistisch..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:44

Nou ja Liezel..... heel bijzonder.

De bezichtiging van gisteren heeft maar een kwartier geduurd, die mensen waren gewoon drie kwartier te laat gekomen. Makelaar was een beetje pissig, mensen wisten niet waar het was, hadden ook niet goed gekeken want ze hadden een paardenbedrijf met 10-12 paarden.... :n Onbegrijpelijk dat je een bezichtiging aanvraagt en je niet eens weet waarvan.
Maar het goede nieuws is dat hij de mensen die zaterdag geweest zijn nog niet helemaal afgeschreven heeft. Hij had niet helemaal hoogte van die mensen gekregen, blijken ze een garage te hebben en wilden ze ruimte voor auto's. Ze vonden wel dit huis wat aan de kleine kant, maar ze hadden een flatje in een wat hier bekend staat als achterstandswijk te verkopen. Daar zaten ze zelf een beetje mee, maar mijn makelaar gaat wel hun flat in de verkoop nemen.
Verder zei hij dat de huizenmarkt echt heel duidelijk aan het aantrekken is en de prijzen ook weer aan het stijgen zijn. Dat zal dan toch uiteindelijk wel gunstig zijn voor de verkoop van onze woning lijkt me....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:50

Liezel, die twee andere huizen die je wilde inplannen, of het huis wara je al een afspraak voor had?
bizar wel hoor, jouw "geluk" met huizen kijken

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:59

Sonja_vR schreef:
Liezel, die twee andere huizen die je wilde inplannen, of het huis wara je al een afspraak voor had?
bizar wel hoor, jouw "geluk" met huizen kijken

Nee, daar had ik nog geen afspraak voor.
Ik heb ze gebeld om een afspraak te maken... maar daar kwamen we dus niet aan toe :')

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:02

@Liezel, wil je een bezichtiging voor mijn appartement aanvragen? Zo te lezen is dat DE manier om te verkopen
:+
Serieus: dit is echt niet te geloven zeg.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:04

Liezel, jij hebt gewoon een hele goede smaak :D

Wij hebben morgen 3 bezichtigingen, ben erg benieuwd. 1 huis waar we zo op het oog zo in kunnen, eentje die nog een paar aanpassingen behoeft en eentje waar de hele indeling van op de schop moet. Maar de prijzen zijn er ook naar. Kant en klare huis is 164,500, de tweede 155 en de laatste 149.. Spannend!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:19

echt heel bizar, maar idd, doe eens een poging tot bezichtigen van een huis van een bokker, puur om te testen of het dan ook werkt :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:37

Kikka ik ben benieuwd.. vind er kwa prijs weinig verschil tussen zitten iig. :=

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:43

Dungen schreef:
Kikka ik ben benieuwd.. vind er kwa prijs weinig verschil tussen zitten iig. :=

Het scheelt idd geen honderden euro's per maand, maar ik gok dat het prijsverschil ongeveer de verbouwingskosten zijn, zeg maar. Hoewel die laatste wel iets duurder uit kan vallen :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:48

Verbouwen is duur dus vergis je niet.. := *zit er nu midden in *

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:06

Liezel,het zit je echt niet mee!!! -:(-
Maar het is wel fijn voor de verkopende partij dat zij hun huis kwijt zijn.
Was het bij ons maar zo'n feest.

Hier nog niks gehoord van de makelaar.
Zij heeft contact opgenomen met die man die de garage graag zou willen kopen van ons.
Hij moest nog contact opnemen met zijn financieel adviseur. 8)7
Zeg dan niet dat je garage voor dat geld wilt kopen maar zorg er eerst voor dat je überhaupt wel zeker weet of je de middelen hebt om iets te kopen.
Nu moeten wij maar weer afwachten totdat hij iets weet en een beslissing neemt.
Eerder kan ons huis niet op Funda omdat dan de prijsstelling iets anders wordt. %)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:42

lovemyhorse, balen zeg, vervelend.
Wachten duurt altijd lang.