Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:35

Judith_ schreef:
Mag ik als meelezer hier een vraag stellen? Het betreft niet echt het pimpen van iets, maar gok toch dat er hier wel mensen met de juiste ervaring zitten.

Wij hebben een massief eiken tafel. Super mooi, maar volgens mij onbehandeld? Alles van vocht of vet trekt rechtstreeks in de tafel. Nu gebruiken wij hem dus amper.. Ik heb zelfs het idee dat handafdrukken er al intrekken. Een tafelkleed kan, maar een nat glas op het tafelkleed trekt er direct in. En we hebben geen massief eiken tafel gekocht om daar (sorry in mijn ogen spuuglelijk) standaard een plastieken kleed op te leggen. Kan het zijn dat ik mijn tafel nog moet behandelen met iets ? Mijn gevoel zegt in de olie zetten oid, maar vind dat nog vreselijk spannend.

Google maar eens op Skylt, dit is echt wat je zoekt. Drie lagen erop (aanbrengen is een fluitje van een cent) en er dringt niet meer door.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:39

Ik heb ook weer een dilemma.... Eiken of teak tafel en tv meubel ? Zo op internet vind ik eigenlijk bar weinig over de kleurverschillen. En in een woonwinkel staat er vaak gewoon niet bij welke houtsoort het is.
Weten jullie een goede site voor verschil ??

Skylt ga ik eens op googlen ! Wat zijn daar de voordelen van ?
En ook geschikt voor een wit geverfde trap ? Hij is nu namelijk behoorlijk geel, ik denk toch door de vernis erop ?!

Esther_

Re: Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:41

Ik vind dat Eiken lichter blijft dan te teak als het onbehandeld blijft. Ik zal binnenkort een foto's maken met het verschil.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:44

Esther_ schreef:
Ik vind dat Eiken lichter blijft dan te teak als het onbehandeld blijft. Ik zal binnenkort een foto's maken met het verschil.

Heel graag !!
Maar ik wil zeker de tafel wel ergens mee behandelen. Skylt lak wellicht ?! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:10

Ontzettend bedankt voor het meedenken en de adviezen ! Ga eens Google'n op Skype.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:09

De reden dat ik de tafels eerst wit gemaakt had, was omdat we een teak kast en een teak tafel hadden. Onbehandeld eiken (of met Skylt haha, daar is ie weer) blijft 'blonder' van kleur. Teak wordt inderdaad geel. Overigens kan je een drupje witte verf door de Skylt doen om een klein beetje idee van white wash te krijgen. Skylt is twee componenten lak en blijft mat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:00

Kan je voor mij eens een foto maken van de teak tafel of kast met het eiken ernaast ??

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:12

Als je bedoelt of ik mij eiken tafels wil versjouwen naar de werkkamer waar de teakkast inmiddels staat? Eh... Nee ;)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:19

op deze plaatjes zie je het verschil wel. Wij waren klaar met teak en wilden een lichter interieur in het nieuwe huis.
Eiken

Afbeelding

Teak

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:31

Ceetje_bokt schreef:
Als je bedoelt of ik mij eiken tafels wil versjouwen naar de werkkamer waar de teakkast inmiddels staat? Eh... Nee ;)

haha, oeps :+ :o ;)

Maar dank je wel voor de voorbeeld foto's ! Eiken is idd net wat lichter. Ik zie echter vaak heel donker teak, maar dat is er dus ook in een lichtere variant ? Of hangt dat helemaal weer van de behandeling met olie of wax af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:42

Ik doe ook mee!

Ik heb een foeilelijke stoel, zo'n stoel die uitklapt.. Hoe heet zoiets? Een luie stoel? Want hij kan naar achteren en dan komt er een voetensteun uit haha. (Mijn uitleg komt vast heel bizar over)
Deze stoel wil ik opnieuw bekleden, het is de lievelingsstoel van mijn vriend. Maar hoe doe je dat?

Ik post later een foto van het walgelijke ding!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:12

Net heb ik een vreselijk foutkastje meegenomen bij de kringloop. Leuk als tussendoor project.
Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:25

Lynn_nikita, jij hebt gewoon bijna dezelfde kast als mijn kledingkast :D Ik heb hem wel wit geverfd, maar de mijne was wat geliger. Echt eiken kleur, wat ik afschuwelijk vind. Ik zal een foto proberen te maken van mijn kast hoe hij nu is!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:30

Gebruiken jullie allemaal op gewoon houten meubels die skylt lak ? En op krijtverf dan wax ?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:53

Malenka schreef:
Net heb ik een vreselijk foutkastje meegenomen bij de kringloop. Leuk als tussendoor project.
[ [url=m/11vkS4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooooh, zo leuk! Vraag me alleen een beetje af hoe het nou allemaal in elkaar zit.....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:46

Maris schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Maar dank je wel voor de voorbeeld foto's ! Eiken is idd net wat lichter. Ik zie echter vaak heel donker teak, maar dat is er dus ook in een lichtere variant ? Of hangt dat helemaal weer van de behandeling met olie of wax af ?

Due donkere variant is gebeitst en noemen ze ook wel koloniaal. Heeft niets met de echte kleur van teak te maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:13

Malenka, zo fout dat ie goed is, zitten er nu weer laatjes achter de deurtjes?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:51

Ceetje_bokt schreef:
Maris schreef:

Due donkere variant is gebeitst en noemen ze ook wel koloniaal. Heeft niets met de echte kleur van teak te maken.

Dat begon ik al te denken idd !
Vandaag een paar stukken onbehandeld eiken binnen gekregen ( voor de tafel ) ---- > mooi !! Alleen dan hoe af te werken. iemand nog andere tips als die skylt lak ?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:47

Er zitten inderdaad laadjes achter het linker deurtje. Rechts is wel een kastje. Maar met een klok voorin.

Ik ben heel erg aan het twijfelen wat ik precies met het kastje ga doen qua stijl. Maar in ieder geval krijgt het een andere wijzerplaat en ladegreepjes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:15

Santigo_ schreef:
Lynn_nikita, jij hebt gewoon bijna dezelfde kast als mijn kledingkast :D Ik heb hem wel wit geverfd, maar de mijne was wat geliger. Echt eiken kleur, wat ik afschuwelijk vind. Ik zal een foto proberen te maken van mijn kast hoe hij nu is!

Graag. Ik wil hem als ik hem toch zo laat oliën of iets om de kleur wat mooier te krijgen hij is op sonde plekken wat kaal

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:00

Even een vraagje hier. Ik zie veel krijtverf langskomen en dat leek mij ook wel een goed plan. De houten kast die ik wilde schilderen is al zeker 30 jaar oud, had nog een goede laklaag dus die heb ik zo gelaten. Nu begon ik net met schilderen en was de witte krijtverf vrij slecht uit te smeren, droogde zo snel dat ik nauwelijks tijd had. En nu 20 minuten later is mijn witte verf ineens gelig aan het worden. Het lijkt totaal niet op bloendend hout, maar er lijkt wel iets niet te kloppen in ieder geval.

Ik word hier lichtelijk hopeloos van, want ik had geweldige resultaten verwacht zoals hier in het topic. Maar dat is dit bepaald niet. _O-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:22

Van die oude kasten bloeden wel snel begreep ik in de AS winkel .......

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:24

Ja, alleen dacht ik dus dat een laklaag dat tegen hield. Tenzij die laklaag nu met mijn verf aan het mengen is dan...
Hm, bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:27

Ik weet er verder nog niet zoveel van, dus kan je niet verder helpen. Maar er zijn vast mensen in dit topic die het wel weten !

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:46

Lynn_Nikita dit is de mijne. Let niet op de rotzooi, ik heb te weinig plaats voor al mijn spullen _O-

Afbeelding