Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:38

Zpu het flink vol zetten met bloeiende bodembedekkers , bollen die er nu in zitten lekker laten staan
Dan groeit het dicht en heb je nog eens wat verrassingen van bollen die opkomen
Weinig omkijken naar op die manier en evt bielzen ook bedekt door de bodembedekker

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:17

En weer wat verder in het jaar. Lastig om foto's te kiezen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:52

Neonlight schreef:
Buxus moet je nu niet snoeien. Of februari/maart en september/oktober, of eind mei/begin juni. Nu is de groei periode en absoluut de foute tijd om te snoeien.

Ik hoop dattie dood gaat, lelijk rotding :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:54

Solleke_Noah schreef:
Eleionomae schreef:
Ja blauwe druiven zijn een week leuk en daarna lijkt het op gras wat je 2 jaar niet gemaaid hebt :')

En ja chemisch afval. Ze zijn geïmpregneerd met één of ander goedje zodat ze minder rotten, en daar kun je flink voor dokken als je ze naar de gemeentewerf wilt brengen

Blauwe druifjes zijn wel ideaal voedsel voor bijen/hommels die uit hun winterslaap komen. Omdat ze zo lekker vroeg bloeien. Misschien kan dat je overtuigen om ze te laten staan? :P

Ik vind je voortuintje wel heel gezellig eigenlijk, mooi met die bielzen :) Dat van je buren dan weer helemaal niks, een soort stenen woestijn, kan geen druppel regenwater insijpelen of geen insect een plekje vinden..

Ik heb achter wel meer bloemen ed geplant voor de beestjes, voor wil ik net als de buren gewoon zo weinig mogelijk werk hebben. Ik kom daar verder nooit en het is nu meer werk dan achter :+

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:03

Wat komen er leuke foto's voorbij!

De border is afgelopen weekend afgemaakt:
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:11

Eleionomae schreef:
Neonlight schreef:
Buxus moet je nu niet snoeien. Of februari/maart en september/oktober, of eind mei/begin juni. Nu is de groei periode en absoluut de foute tijd om te snoeien.

Ik hoop dattie dood gaat, lelijk rotding :')

Berichtje op de plaatselijk Facebook groep plaatsen
Buxus gratis af te halen
Zo weg
Volplempen met snelgroeiende bodembedekkers en binnen no time geen omkijken meer aan

Als je iets van cacaodoppen of boomschors er in wil gooien zou ik er eerst worteldoek onder doen , niet bij de action halen trouwens
Dat rot in een jaar al zo hard dat het totaal geen nut heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:52

Mooi Malenka, wat is ook alweer de bloem op de 2e foto? Vind die zo mooi he. Morgen ga ik weer winkelen in het tuincentrum voor mooie planten. Nog steeds op zoek naar een idee voor een mooi boompje/smalle struik die bladhoudend is in de winter en bloemen geeft in de zomer. Weet niet waar ik meot zoeken dus tips zijn welkom. Bladhoudend vind ik belangrijker dan bloemen :P

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:21

Het boompje dat ik erin heb staan is een glansmispel en groenblijvend. Het rode blad kleurt groen richting de zomer en hij bloeit in mei (als ik de kaartjes goed begrepen heb)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:31

Dank je Jolien.
Het is een vroeg bloeiende clematis. Een soort die je bij elk tuincentrum wel hebt. Maar ik kom nu niet op de naam helaas.

Groen blijvende struik met bloemetjes-- een amerikaanse sering? Ik heb hem hier staan maar vind hem niet in onze tuin passen. Hij is wel heel leuk!

Zelf heb ik ook appelboompjes staan. Maar die verliezen uiteraard hun blad. Ze bloeien nu wel prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:39

Ik kom even binnenvallen. Vandaag mn tuin opgepimp en ben blij met het resultaat. Echter is er een dingetje ; ik heb 3 bordjes hangen echter blijkt de schutting zo dun dan de schroeven er door heen gaag. Daar zijn mn buren niet zo blij mee.
Hebben jullie een andere mogelijkheid om deze op te hangen ?
Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:48

Kun je de bordjes niet op de plek hangen waar de schutting aan balken vast zit, dan heb je meer hout voor de schroef.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:57

Het bovenste randje lijkt iets van kunststof. De zijkanten zitten direct aan de muur. Enige wat wat dikker is is de houter plank in het midden. Bestaat er iets van dat plak spul wat ze ook binnen voor posters gebruiken, ook voor buiten ? Dat zou ideaal zijn

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:13

En met spijkers ipv schroeven? Die hoeven misschien wat minder ver in het hout.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:56

Veel kortere schroefjes ?
Of een plankje/latje achter de bordjes waar je doorheen schroeft zodat je een dikte hebt Waar de schroefjes binnen blijven

Anders kun je nog plakken met montagekit ofzo maar dan zitten ze relatief permanent zeg maar

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:52

Dikke dubbelzijdige tape, blijven ze ook wel hangen :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:53

SpeechLess schreef:
En met spijkers ipv schroeven? Die hoeven misschien wat minder ver in het hout.

Spijkers had ik eerst maar door het timmeren trilde de pot van de buren er bijna af :') was helaas ook niet zo'n succes. Vrij onstabiel. Vind spijkers namelijk mooier op deze bordjes. Die vallen wat minder op. Maar misschien als ze een dagje wegzijn dat ik weer even een poging doe. Kan ik paar keer flinke tik geven zonder dat ze gaan zeuren haha

Blijft dubbelzijdig plakband ook met regen goed zitten ? Dan is dat ook het proberen waard.

Plankje/latje hou ik ook even in mn achterhoofd. Niet aangedacht dat dat ook nog een optie is
Laatst bijgewerkt door desi92 op 20-04-17 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:16

Malenka, die is mooi die clematis! Wij hebben die in het wit, helaas zit ie nog in de knoppen en heeft het de afgelopen twee dagen hier flink gevroren. Ook de blauwe regen kon er volgens mij niet tegen en die zat ook vol knoppen.. Echt jammer! Meer die last van hebben gehad van de vorst?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:26

Wat veel updates hier! :) En leuk met al die foto's erbij :)

Ik heb nog niet zo heel veel in de tuin gedaan. Misschien vandaag tussen het werken door wat kleine klusjes doen :) Het is wel mooi weer nu.

@ Eleionomae: Inderdaad wat campanula erin zetten. Je hebt verschillende soorten. Wel of niet met lange uitlopers etc. Mocht je budget erg karig zijn, ik wil je best wat stekjes sturen met vergoeding van de verzendkosten.

Ook lage tuingeraniums (ooievaarsbek) zijn een aanrader. Net als campanula ook goed voor de bijen! Die blauwe druifjes kunnen daar mooi tussenstaan, dan vallen die sprieten niet meer zo op :P Uiteindelijk is dat rommelige van uitgebloeide druifjes wel weg. Overigens vind ik dat blauwe druifjes best lang bloeien, die van mij zijn al weken in bloei!

Eens met de opmerking van ... ? dat de buren niet echt een diervriendelijk tuintje hebben. Je ziet het te veel vind ik, van die betegelde tuinen met hier en daar een stukje opgesloten groen (en dan ook vaak van dat groen waar bijen en zo niks aan hebben). Zo'n muurtje en dan wat lager met weelderig groen (ooievaarsbek, campanula, verbena, salvia siergras e.d ) is al een stuk beter, of met bijvoorbeeld een wat natuurlijkere begrenzing van verschillende stenen met wat lage kruipers tussen die stenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:21

Ok, uiteindelijk zijn het hele andere planten geworden. :P Maar wel superblij mee.

Dit is de sierpruim, pas super bij de esdoorn. Is niet bladhoudend in de winter, maar vond m gewoon te mooi om te laten staan :)
Afbeelding

En de druifheide. Die houdt wel zijn blad. De gedraaide bladen zijn erg gaaf.
Afbeelding

En verder staat er weer meer siergras in onze border. Soort minigras, wat nog wel uitgroeit.
Lekker weer aan het tuinieren geweest dus gisteren :D

Afbeelding

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:42

Leuk jou border Joolien! Ik had ook graag siergrassen gewild... maar mijn vriend krijgt dan grasmaai ideeën :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:04

x_Jeanine_x schreef:
Leuk jou border Joolien! Ik had ook graag siergrassen gewild... maar mijn vriend krijgt dan grasmaai ideeën :+

Haha. Je hebt gras en je hebt gras he. Dit zijn wel mooie grassoorten, je hebt zoveel keuze.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:06

Klopt, elke keer in de intratuin of weet ik veel wat :+ schat... dit is wel mooi in de bloembak/border he.... neee schat doen we niet :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:07

Nou, laat deze fotos eens zien, wellicht verandert hij van gedachte :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:57

En na!!

Afbeelding
Afbeelding

(Voor en tijdens foto s op de vorige pagina)
Het Tinus boompje is het niet geworden, was erg duur, nu een appel boompje met bloesem :)
Ik wil tegen de schutting nog een klim plantje zodat ik het doek kwijt ben, dat hangt er zodat de honden er niet doorheen kijken en gaan blaffen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:21

Ik vind jou border heel gaaf Jolien, met die grassen :)

@dagmar ik ga na de vakantie eerst eens even in het tuincentrum kijken :)

Wbt de tuin van de buren. Ik hou er wel van. Ik heb ook nog een boom in de voortuin die zou blijven staan en mijn borders zouden hoger en breder mogen voor meer planten maar van mij mag voor ook zo onderhoudsvrij mogelijk. Achter probeer ik zo groen mogelijk te krijgen met veel bloemen :)
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 27-04-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt