Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:57

Ik weet van je beperking en hou daar ook rekening mee alleen kun je daar niet alles op schuiven natuurlijk.

Ik hoop dat je snapt waar de felle reacties weg komen.

De opmerking:voor 14 euro kom ik mijn bed niet uit...heeft in mijn ogen niet te maken met je communicatieve vaardigheden en/of je beperking.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 01-11-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:57

Ik heb vaak het idee dat communiceren jou prima afgaat, behalve als je een keer op de vingers getikt word bij lompe opmerkingen....

Met mijn NAH communiceer ik ook niet handig, maar dat is mijn probleem, niet die van een ander

edit: mellow beschrijft het beter.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:00

purny schreef:
Ik bedoelde het meer dat als ik het echt rendabel wil en mijn toeslagen niet meer wil dat ik dan voor 8 uur per week minstens 14 euro per uur zou moeten verdienen.

Bovendien zouden jullie aan mijn onderschrift moeten zien dat communicatie niet mijn sterkste vak is wegens mijn beperking dus graag daar rekening mee houden aub

Bij deze de tip om NOOIT meer een neerbuigende uitspraak te doen als in: Voor dat en dat kom ik mijn bed niet eens uit!
Want ik denk dat je toch wel door hebt dat zoiets echt verkeerd schiet bij de meeste mensen. Je bent daar ook al vaker op gewezen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:01

Ik zou voor alles mijn bed uitkomen, als ik het zou kunnen :D
Gewoon weer wat kunnen betekenen, je nuttig voelen, sociaal contact en eindelijk weer eens geen vooroordelen over bankhangen en dat je maar dankbaar moet zijn dat werkende dat voor je betalen. Maar helaas...

Ik laad mijn rolstoel ook al een tijdje zo min mogelijk op. Moet even bekijken hoeveel hij kost met opladen, maar hij is snel leeg dus ga naar minder dingen waar ik hem nodig heb. Wel eens jammer, maar wel een bewuste keuze.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:02

Het komt heel erg over alsof je te goed bent om "dat soort" werk te doen. Terwijl je wel aangeeft in een supermarkt te willen werken. Dus je voelt je waarschijnlijk niet te goed maar dat komt wel zo over op andere mensen.

Ik ga ook geen nieuwe baantjes meer doen onder de 15 euro. Puur omdat ik dan achteruit ga op wat ik nu heb. En dan kom ik financieel niet rond. Niet omdat ik mij te goed voel want ik verdien bij die baan van 21 uur 11.68 per uur. :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:03

Oktober
13m3 verbruikt
231 KW stroom verbruikt.
333 KW opgeleverd.

Met extra bijverdienen moet je ook voorzichtig zijn.
Op het einde van de rit kun je belasting technisch nog er wel op achteruit gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:03

purny schreef:
Ik bedoelde het meer dat als ik het echt rendabel wil en mijn toeslagen niet meer wil dat ik dan voor 8 uur per week minstens 14 euro per uur zou moeten verdienen.

Bovendien zouden jullie aan mijn onderschrift moeten zien dat communicatie niet mijn sterkste vak is wegens mijn beperking dus graag daar rekening mee houden aub

Het is natuurlijk wel een keer klaar met rekening houden met en je onderschrift is geen vrijbrief om alles maar ongenuanceerd online te gooien :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:04

OleJon schreef:
Oktober
13m3 verbruikt
231 KW stroom verbruikt.
333 KW opgeleverd.

Met extra bijverdienen moet je ook voorzichtig zijn.
Op het einde van de rit kun je belasting technisch nog er wel op achteruit gaan

Als je een laag salaris hebt dan is het belastingtechnisch zeker wel handig om extra te werken. Met een wat hoger salaris kan het soms nadelig zijn. Maar dan is het vaak ook niet nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:05

MyWishMax schreef:
Ik zou voor alles mijn bed uitkomen, als ik het zou kunnen :D
Gewoon weer wat kunnen betekenen, je nuttig voelen, sociaal contact en eindelijk weer eens geen vooroordelen over bankhangen en dat je maar dankbaar moet zijn dat werkende dat voor je betalen. Maar helaas...

Ik laad mijn rolstoel ook al een tijdje zo min mogelijk op. Moet even bekijken hoeveel hij kost met opladen, maar hij is snel leeg dus ga naar minder dingen waar ik hem nodig heb. Wel eens jammer, maar wel een bewuste keuze.

Er zijn volgens mij best veel thuiswerkfuncties beschikbaar. Vriendin van mij werkt bij de GGD. Vind ze hartstikke leuk en waardevol werk.
Het is alleen best zwaar qua communiceren omdat je vaak mensen treft die toch wel een heel verhaal hebben.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:07

En weer on-topic
In oktober 92kwh verbruikt, vorig jaar 97kwh. Dus daarin amper een verschil te merken. Heb wel wat slimme stekkers aangeschaft, zodat sommige apparaten niet meer onnodig de hele dag aan staan, maar lijkt weinig uit te maken :+
Qua gas, 10m3 in oktober, vorig jaar 60m3. Natuurlijk een hele zachte maand geweest, geen idee meer hoe het vorig jaar oktober was. Maar heb de verwarming niet aan gehad, ondanks dat het soms rond 17 a 18 graden was. Elektrische deken doet het prima, geen kou gehad :)

Ben benieuwd naar november, vorig jaar 127m3 verbruikt, ik ga proberen max 30m3 te verbuiken. Begint ook wel een beetje een "sport" te worden hoor, zo min mogelijk m3 te verbruiken. De verwarming staat op 16, daar probeer ik hem op te laten, maar mocht het echt te koud worden, dan max naar 18 graden.
Laatst bijgewerkt door Letizia op 01-11-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:07

Met een hoog salaris is het niet nadelig, je houdt er alleen per saldo steeds iets minder aan over. Maar je houdt er sowieso wel nog aan over. Bij een laag inkomen met toeslagen kan het echt nadelig zijn omdat je per saldo moet inleveren als je teveel gaat verdienen.

Ik heb dat voor een collega eens uitgerekend, conclusie was dat meer werken voor hem niet loonde en zelfs netto slechter uitpakte doordat hij in toeslagen erop achteruit zou gaan..

Dat is het probleem in Nederland, (meer) werken loont lang niet altijd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:08

Ik denk dat Purny het na twee berichten ook wel begrepen had misschien? :j
Edit: iets genuanceerder geschreven.. het maakt ook allemaal niet uit :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-11-22 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:09

Relaxed schreef:
Met een hoog salaris is het niet nadelig, je houdt er alleen per saldo steeds iets minder aan over. Maar je houdt er sowieso wel nog aan over. Bij een laag inkomen met toeslagen kan het echt nadelig zijn omdat je per saldo moet inleveren als je teveel gaat verdienen.

Ik heb dat voor een collega eens uitgerekend, conclusie was dat meer werken voor hem niet loonde en zelfs netto slechter uitpakte doordat hij in toeslagen erop achteruit zou gaan..

Dat is het probleem in Nederland, (meer) werken loont lang niet altijd.

Plus het feit dat wanneer je meer gaat verdienen je een hoop toeslagen terug kan betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:09

13m3 gas en 149kwh in oktober. Best netjes, vorig jaar 200kwh en 23m3. November vorig jaar was 87m3 en 204kwh

Purny, het gaat niet om thuiswerken of niet. Ik kan helemaal niet werken, zeker geen 'zwaar' werk. Op dit moment en de afgelopen jaren mag ik geen eens vrijwilligerswerk doen van een paar uur per week. Geld zou mij niks kunnen schelen, gewoon het kunnen zou ik al dolgelukkig mee zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:11

MyWishMax schreef:
13m3 gas en 149kwh in oktober. Best netjes, vorig jaar 200kwh en 23m3. November vorig jaar was 87m3 en 204kwh

Purny, het gaat niet om thuiswerken of niet. Ik kan helemaal niet werken, zeker geen 'zwaar' werk. Op dit moment en de afgelopen jaren mag ik geen eens vrijwilligerswerk doen van een paar uur per week. Geld zou mij niks kunnen schelen, gewoon het kunnen zou ik al dolgelukkig mee zijn.

Dat is heel jammer. Ik hoop dat je in de toekomst dit wel zou kunnen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:31

Mijn verbruik in oktober 2022, rijtjeshuis label c, 1 persoonshuishouden =
Stroom 73kwh
Gas 6,54 m3

Ik ben wel heel blij met dit relatief warme weer, mijn verwarming hoefde weinig tot niet aan en dat scheelt toch behoorlijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:33

Mwm :(:) gewoon poep dat. Ik krijg ook meteen de uwv op mijn nek bij welke vorm van vrijwilligerswerk ik ook zou willen doen. Ik mag gewoon ook niets doen omdat ik met zo weinig uren ben uitgevallen met werk. Los van het feit dat ik domweg het geen weken volhoud om vast opbepaalde tijden te moeten functioneren. Dan zegt mijn lijf gewoon doei zoek het maar uit. :evaw: En daar zonder die continuiteit te kunnen garanderen heeft geen werkgever of organisatie wat aan. Al heb ik voor ik uitviel ook wel heel simpel werk gedaan tegen echt minimale beloning. Hoewel ik die niet eens hoefde te accepteren omdat mijn uitvals salaris zoveel hoger lag. Nou ja had ik dat geweigerd had ik nu veel meer inkomen gehad. -O-

Maar affijn. Ik heb nog helemaal niets gehoord hoe ik de 190 euro compensatie zou krijgen. Ik ga er maar even achterheen bellen.

Andere adres heeft er van vattenfall ook nog niks van gehoord, wel de tarieven van nu (flink hoger dan het prijsplafond) maar bizar genoeg staat daar dan weer een niet eens zo verhoogd nieuw maandbedrag tegenover, met zijn hogere tarieven moet hij minder betalen bij eenzelfde verbruik en teruggave. Er zit echt geen enkele logica in :n

Inmiddels heb ik even gebeld. De komende twee maanden wordt het mee verrekend, de komende afboeking (vandaag of morgen) vindt dus niet plaats. ik zat nu iets lager met mijn maandbedrag dankzij de btw verlaging. Het verschil wordt een deze dagen op de rekening gestort ook. Zij zijn echt heel vlot +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:50

Over geld besparen. Hier kwam gisteren een enthousiaste meneer op die koffie die dan gaat bekijken waar nog winst te behalen valt in je huis zeg maar, qua besparen / slimme investeringen doen (warmtepomp, zonnepanelen WTW systemen enzo).

Die was behoorlijk enthousiast over verwarmen op propaangas.
Wij gaan dat niet doen en ik heb geen idee verder hoe of wat in de praktijk, maar misschien heeft iemand er iets aan.

karuna
Drukke kabouter

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:00

In frankrijk gebeurd dat best nog, en in de buitengebieden in nederland hier en daar ook nog waar geen gas aangelegd is, tank in de tuin die alles voorziet. Ook koken op flessengas is goedkoper dan via de gasleiding in huis.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:42

Wij hebben inderdaad indertijd voor onze hoeve in Belgie gekeken naar een tank ondergronds/bovengronds, om evt. toch een cv op gas te kunnen laten installeren.
Aangezien we daar een kilometer of 10 van de dichtsbijzijnde gasleiding woonden.
Koken inderdaad op flessengas :j

Verbaas me er eigenlijk over dat daar niet al meer mensen naar gekeken hebben.
Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben, in een doorsnee tuintje past dat niet (iets met voorschriften), aangezien er toch de nodige bokkers hun paarden aan huis hebben, en denkelijk vaker dan doorsnee een iets grotere tuin/perceel hebben.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:47

Hier in oktober 133 kWh en 5 m3 gas gebruikt,
vorig jaar 231 kWh en 22 m3 gas.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 01-11-22 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:48

Sharani schreef:
Hier in oktober 133 kWh en 5 m2 gas gebruikt.

Dat is heel weinig toch ?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:12

Nog een NAH'er die even goed worstelt om dit topic door te komen. Ik ben minder valide en verbruik daardoor meer kWh, maar als ik de cijfers hier voorbij zie komen, denk ik toch dat ik iets niet goed.

Wij wonen met twee personen, hebben een hoekwoning, energieklasse A met gas. Wij koken nauwelijks met gas, misschien 1x pw kort.
Kachel staat sinds dit jaar op 19 graden tussen 10:00-20:30 uur.
Radiatoren zijn voorzien van folie en ventilatoren in de woonkamer (enige plek waar kachel aan staat).
Vorig jaar CV terug gezet in temperatuur en nog wat (naam kwijt).
Alle stekkers zijn voorzien van smartstekker of schakelkok tegen sluipverbruik.
Douche heeft spaarkop en wordt 2x5 min per dag gebruikt.

Verbruik gas in m3:
nov: 105
dec: 143
jan: 140
feb: 121
maa: 82
apr: 56
mei: 12
jun: 8
jul: 9
aug: 7
sept: 19
okt: 29

Verbruik energie:
nov: 287
dec: 308
jan: 301
feb: 264
maa: 248
apr: 240
mei: 239
jun: 229
jul: 283
aug; 316
sept:226
okt: 239

Waar zien jullie nog waar wij winst in kunnen behalen?

In mijn Eneco app kan ik alleen het verbruik zien van 1-11-21 tm vandaag. Waar zien jullie de vergelijking met vorig jaar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:23

Je gasverbruik is best laag voor een verwarming die op 19 staat en elke dag douchen.
De stroom is wel vrij hoog.
Als je niet op gas kookt, gebruik je dan veel elektriciteit voor de rest van je maaltijden?
Heb je al je verlichting al omgewisseld voor LED lampen?
Heb je enig idee wat er nog meer veel stroom kan verbruiken in je huishouden? Stook je veel? Heb je een grote tv die vaak aan staat? Game pc die veel verbruikt? Oude koelkast/vriezer die minder efficiënt is? Verwarming/airco/infrarood?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:40

Ja, ipv gas gebruiken we elektriciteit om te koken. Airfryer, eierkoker en 1x pw vooruit wokken en invriezen. Dat is misschien een tikje in de magnetron. Airfryer is ook maar wekelijks dat die gebruikt wordt.
Maar we eten hier thuis voornamelijk koud eten.

Alle verlichting is idd Led, tv staat alleen 's avonds misschien 2 uurtjes aan. Is een Led tv.
Alles gaat hier ook uit-uit, niet op standbye.

Wat veel stroom kan verbruiken zijn de vriezer en de koelkast. Dit is nog van 2002. Onze keuken is echter nog heel goed, dus ik blijf een beetje twijfelen of het iets gaat opleveren om alleen deze twee inbouwproducten te vervangen voor zuinigere producten.
Verder veel elektrische dekens/rugverwarmers overdag. Die heb ik allemaal al korter in gebruik staat (ipv elke keer standaard 90 min aan naar 15 min aan). Dat heb ik sinds oktober denk ik aangepast. Verder afbouwen kan daar niet mee. Deze verbruiken 100kwh.

Wasjes sparen we op tot het weekend en zijn er max 4 pw. Op 30 of 40 graden. Een was op 60 graden (handdoeken en vieze vaatdoeken etc). Met een jaar oude Miele, dus ook zuinig.