[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:23

Gelukkig niet heel hoog hier mijn budget is ook niet royaal hoor. -O- . Zijn wel meer hier alleen veel huizen zijn van bouwtype die niet heel jofel is met dunne tussenwanden waar niks aangehangen kan worden en gehorig. Deze is wel ok stevige muren maar wel houten woonkamer vloer. In ieder geval wat groter kwa aantal kamers en formaat ervan. En een licht huis

Cerilene_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:11

Wow, wat een bizar lage prijzen... Hier kost eenzelfde appartement als wat wij nu huren iets van 240. Is dan weer het andere uiterste...
Verder idd goed oriënteren op wat de prijzen in de buurt doen. Hier al snel achter gekomen dat alles fiks over de vp gaat. Dan moet je er rekening mee houden dat als het lager getaxeerd wordt dan je bod de bank je max het getaxeerde bedrag leent. Dan moet je dus meer eigen geld meenemen.
Verder hebben wij als eerste stap met de hypotheekadviseur berekend hoeveel we konden lenen. Daarna huizen kijken en vergelijken en evt bieden.
Toen we er niet tussen kwamen toch maar een aankoopmakelaar ingeschakeld en dat heeft dus geresulteerd in dat we nu een huis hebben. In ons geval had aankoopmakelaar dus wel degelijk voordeel. Hij kent de buurt en de markt en kan je goed adviseren.
Bij ons was er geen tijd voor 2de bezichtiging of kadaster opvragen. Maandag kijken en woensdagochtend een bod doen. Woensdagavond was het al rond. Dus ja. Heel erg regioafhankelijk.
Ben blij dat we al wat gezien en al eerder geboden hebben en dus al een beetje wisten hoe op hol de markt hier is en hoe er geboden wordt.
De eerste keer dat je overboden wordt baal je onwijs, maar de 4de keer denk je pech gehad, dit vonden we het waard en als het niet genoeg is op naar de volgende...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:15

Kadaster heb je binnen 10 minuten in je mail, dus geen tijd bestaat niet :p

Maar er zit inderdaad heel veel verschil in prijzen, hier in de stad is het echt gekkenhuis terwijl het verderop in de dorpen niet loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:22

Jullie herinneren me steeds aan dingen...

Meteen kadaster een mailtje gedaan over de oprit.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:29

Echt waar :o? ... Ik dacht dat ik het een keer had opgezocht dat het een week kon duren voor je de gegevens van het kadaster binnen had... Kan gewoon online dus. Haha.
Anyway wij hadden dus toch een makelaar die goed op de hoogte was van wat de huizen hier de laatste tijd deden.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 07:42

Cerilene, betaalde je voor die aankoopmakelaar een vaste prijs of een percentage van het bedrag wat van de prijs af ging? Al begrijp ik bij jou dat er geen bedrag van de vraagprijs afging.
Ik snap namelijk niet hoe een aankoopmakelaar een zo scherp mogelijke prijs kan bedingen als je met een vast bedrag werkt. Waarom zou hij namelijk meer moeite doen voor hetzelfde geld? (Voorbeeld: je betaalt 1500 euro aankoopmakelaar, je koopt een huis van 250.000. Hij onderhandelt 240.000. Jij bent blij. Maar wie zegt dat 230.000 niet de bodemprijs was en hij dus 10.000 euro meer heeft onderhandeld?)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:35

Waarom zou hij dat doen? Hij is niet de verkoopmakelaar, dus wint bij een vast bedrag juist niets bij een (te) hoge prijs.
Bij betaling percentage van de aankoopprijs kan ik me voorstellen dat iemand dat zou kunnen doen, dan krijgt hij immers meer, maar met vast bedrag heeft hij daar geen reden toe. Hij moet zorgen voor een goede reputatie en dus zorgen dat hij niet te hoog uit komt voor zijn klant. Dat komt altijd wel een keertje uit.
Percentage van bedrag wat er af gaat is hier vrij problematisch omdat bijna alles over de vp gaat. Wel geinig, dan zou ie ons moeten betalen
In elk geval betalen wij een vast bedrag. Maar het blijft een vertrouwenskwestie natuurlijk. Wij bleken de makelaar een beetje te 'kennen van vroeger en vertrouwen hem gewoon volledig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:10

Omdat makelaars onderling elkaar ook allemaal wel kennen en elkaar ook te vriend willen houden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:14

Charaz schreef:
Omdat makelaars onderling elkaar ook allemaal wel kennen en elkaar ook te vriend willen houden.

Hier noemen ze elkaar daarom ook "collega's", ookal zitten ze niet bij hetzelfde kantoor.

Wij vonden een aankoopmakelaar echt zonde van ons geld eerlijk gezegd, zagen de meerwaarde er niet van.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:18

onze verkoopmakelaar heeft ons wat tips gegeven en dat werkte heel goed. Haha ik mocht de asshole spelen :') Maar uiteindelijk daarmee geen cent meer betaald dan wat we wilden.

Gisteren werd ik gebeld door verkoopster, dat ze zich zorgen maakte omdat we verlanging hadden gekregen, enige wat we nog moeten leveren was taxatie en daar was vorige week dinsdag opdracht voor gegeven. Die bleek dus een verkeerd nummer te hebben waardoor de taxateur de verkopers niet kon bereiken. Ik wordt er echt moedeloos van, dan bel je toch even naar onze makelaar om nogmaals te vragen? Gelukkig is vandaag de taxatie en dan kan hopelijk alles deze week de deur nog uit en is het volgende week rond.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:29

Onze aankoopmakelaar is ook een vriend, hier kom je er ook amper tussen zonder aankoopmakelaar

Huis staat vandaag eindelijk op verkocht onder voorbehoud :):)
Verkoopmakelaar is een oelewapper, taxatie wilde hij pas eind van de week plannen, daar is onze makelaar tegen in gegaan. Je levert de sleutel maar even af.
Andere momenten heeft ie dat ook gedaan ( keuring en onderzoek)
En dan nu ineens moeilijk doen

Wij zijn echt niet de moeilijkste geweest en lijkt net of hij alles wil vertragen of zo
Huis is al leeg dus rekening houden met bewoners hoeven we niet

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:47

Wij hebben het voordeel dat we vrij veel zelf kunnen, en vaker met dit bijltje hebben gehakt. Enige wat wij altijd spannend vinden is het bepalen van het bod, zeker nu de markt zo anders is haha.
En bij twijfel en vragen? Dan belde we gewoon onze verkoopmakelaar van ons huidige huis op, dat was pas ideaal haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:09

Cardy schreef:
Charaz schreef:

Hier noemen ze elkaar daarom ook "collega's", ookal zitten ze niet bij hetzelfde kantoor.

Wij vonden een aankoopmakelaar echt zonde van ons geld eerlijk gezegd, zagen de meerwaarde er niet van.

Toen we ons huidige huis gingen kopen raadde de verkopend makelaar een aankoopmakelaar af. Zonde van het geld zei hij inderdaad ook.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:44

Als je zelf heel onzeker bent en niet durft te onderhandelen dan zou ik het wel doen. Ook kunnen makelaars onderling een huis al eerder in de smiezen krijgen voor ie op funda gaat. Dus het kan soms toegevoegde waarde hebben.

Voor mensen die stevig in hun schoenen staan en de truckjes van de verkopende makelaar door hebben dan zou ik het idd niet doen.

Hier heb ik voor de tijd het eea gelezen http://www.funda.nl/thuis/hoe-koop-ik-e ... rhandelen/

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:10

Cerilene_ schreef:
Waarom zou hij dat doen? Hij is niet de verkoopmakelaar, dus wint bij een vast bedrag juist niets bij een (te) hoge prijs.
Bij betaling percentage van de aankoopprijs kan ik me voorstellen dat iemand dat zou kunnen doen, dan krijgt hij immers meer, maar met vast bedrag heeft hij daar geen reden toe. Hij moet zorgen voor een goede reputatie en dus zorgen dat hij niet te hoog uit komt voor zijn klant. Dat komt altijd wel een keertje uit.
Percentage van bedrag wat er af gaat is hier vrij problematisch omdat bijna alles over de vp gaat. Wel geinig, dan zou ie ons moeten betalen
In elk geval betalen wij een vast bedrag. Maar het blijft een vertrouwenskwestie natuurlijk. Wij bleken de makelaar een beetje te 'kennen van vroeger en vertrouwen hem gewoon volledig.

De reden dat hij dat zou doen is omdat een aankoopmakelaar vaak ook een verkoopmakelaar is en hij toch ook zijn concullega's te vriend wil houden. Dus doet hij altijd een beetje water bij de wijn. Daardoor heb jij nooit de scherpste onderhandelprijs. Maar het is ondoorzichtig, want als hij wel wat van de prijs af weet te praten ben jij blij, maar je weet nooit wat de echte bodemprijs is. Zijn reputatie is dus vooral belangrijk bij zijn concullega's en niet bij de klant (want als je al iets van de prijs afkrijgt is de klant al blij).

En het is dan niet gratis, vaak rekenen ze een vast bedrag plus een bonus, dus dan betaal je altijd het vaste bedrag nog.

Ik zie wel meerwaarde in een aankoopmakelaar op een overspannen markt. Je komt er dan zelf niet makkelijk tussen en iets van de vraagprijs afpraten is dan ook ondenkbaar. Dan kan een aankoopmakelaar wel uitkomst bieden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:21

voordeel van een aankoop makelaar is idd vooral als je in gebieden zit waar de huizen harder gaan , dat je net wat eerder weet van een te koop komend huis hebt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:24

Heel goed positief gesprek gehad. We gaan deze week nog een koopcontract tekenen.
Waarin al onze punten opgenomen worden.
De oplevering is 28 april.
Alle huurders zijn eruit voor 1 april, dan kan de verkoper de restanten en troep enzo gaan ruimen, en daar heeft hij dan ook nog even tijd voor en dat is dan netjes kwa tijd ook voor hem en prima voor ons.
Dus wij worden de eigenaren van het pand, alle moeite wordt dan toch beloond.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:35

Ik had al eerder geregeerd in dit topic dat mijn vriend en ik op zoek zijn naar een woning. Nu hebben wij een hele leuke woning op het oog waar wij donderdag voor de 2e keer gaan kijken. Wij hebben recht op een starterslening maar dat is voor ons nogal vaag omschreven overal. Ik had al contact opgenomen met svn hiervoor, maar zij hadden niet echt zin om mij info te geven en het kwam er op neer dat ik maar op hun website moest kijken. Is er hier iemand die ervaring heeft met een starterslening? Is dat echt zo voordelig of niet? En gaan verkopers daar makelijk mee akkoord, aangezien zij er 1% van mee moeten betalen?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:19

Wme dat is goed nieuws!
Fijn om alles rond te hebben hè

Nu het echte aftellen *\o/*

Mutsie starters lening heb ik geen ervaring mee sorru

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:34

mutsie, verkoper 1% betalen heb ik nog niet eerder gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:44

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:46

heb ook op de site van vsn (of wat was het ook al weer ) zitten zoeken, maar kan er niets over vinden?
lijkt me ook stug, het is iets wat de koper aan gaat , niet de verkoper

enige waar je als verkoper wel "last "van kunt hebben is een langere doorlooptijd mdat die starterslening nog wel eens lang kan duren qua behandeling etc

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:55

*Er is een verplichte verkopersbijdrage van 1% van de koopsom van de woning. Deze bedraagt hierdoor maximaal € 1.880,-. De verkoper en de koopstarter sluiten hiervoor een overeenkomst.

Dit is toch echt wat er op de website van de gemeente staat, en ik zie dit eigenlijk overal staan, ook op de site van svn. Ik vind dat het ook een vreemd iets, vandaar dat ik, hoopte dat er hier iemand is die er ervaring mee heeft haha

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:01

vonneke schreef:
Sonja_vR schreef:
mutsie, verkoper 1% betalen heb ik nog niet eerder gehoord?

Dat ken ik inderdaad ook niet.

Denk dat hier de beste info staat.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0wodtJsCeg

Deze site en het document hiervan heb ik inderdaad al doorgelezen, maar daar staat niks over die 1%.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:14

Die 1% vind ik ook maar raar. Als ik de verkoper zou zijn dan zou ik daar dus niet mee akkoord gaan en door gaan met een andere koper.