Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:29

Ja ik heb mijn inkomen flink verhoogd door meer te werken. Zo kan je ook het probleem oplossen. Veel mensen zitten nutteloos thuis en harken inderdaad wel onterecht alle tegemoetkomingen binnen. Waar wij geen recht op hebben want ja, te hoog inkomen. Kan mijn partner weer meer gaan betalen omdat ik dat niet kan als student. Dat wilde ik niet dus ik ben extra gaan werken. Ik werk nu ook in de weekenden en in de avonden ipv alleen doordeweeks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:33

MarlindeRooz schreef:
Ja ik heb mijn inkomen flink verhoogd door meer te werken. Zo kan je ook het probleem oplossen. Veel mensen zitten nutteloos thuis en harken inderdaad wel onterecht alle tegemoetkomingen binnen. Waar wij geen recht op hebben want ja, te hoog inkomen. Kan mijn partner weer meer gaan betalen omdat ik dat niet kan als student. Dat wilde ik niet dus ik ben extra gaan werken. Ik werk nu ook in de weekenden en in de avonden ipv alleen doordeweeks.

Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om extra uren te werken en moet het lonend zijn.
Ik ben zelf al heel lang bezig op mijn werk om een hoger contract te krijgen, van de 22 naar de 30 uur. Maar dit is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk.
Zelf in oktober 89 kwh en 17m3 verbruikt.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:42

Ik werk al 32 uur. Alleen met 2 jonge kinderen, dat is al flink aanpoten. Nou heb ik nog wat partnerpensioen van mijn man ernaast, maar hij had altijd de baan waar groei in zat dus daar ook altijd wel een beetje vanuit gegaan in onze toekomstplannen. Met mijn baan in de zorg zit er een stuk minder groei in helaas.
Op dit moment nog genoeg ruimte gelukkig en geen nood aan extras, maar het is wel een situatie waar weinig rek meer in zit. Ik probeer nu ipv te sparen te richten op het verlagen van de maandlasten om toch toekomstbestendig te blijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:45

DuoPenotti schreef:
Gas alweer 9 kuub verbruikt net als de vorige maanden.

Die kaag moeten ze eens een tijdje op een laag loon laten leven...
Zo net boven bijstand dat ze nergens toeslag op krijgt...

Dat is dan niet net boven de bijstand hoor. Geen recht op toeslagen is flink boven bijstandsniveau, rond de 31000 per jaar voor alleenstaande tegenover rond de 16000 per jaar. Maar wel eens dat aantal politici geen idee hebben hoe het is zonder geld. Helemaal met alle regels erbij.

Ik snap dat het tijdelijk is, maar pak dan ook verhuurders aan die niks aan de huizen willen doen waardoor de huurders automatisch hele hoge energierekeningen hebben en daar zelf weinig tot niks aan kunnen doen. En help mensen om te verduurzamen, koop of huur.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:49

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om extra uren te werken en moet het lonend zijn.
Ik ben zelf al heel lang bezig op mijn werk om een hoger contract te krijgen, van de 22 naar de 30 uur. Maar dit is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk.
Zelf in oktober 89 kwh en 17m3 verbruikt.

Je kan er toch een baantje naast nemen. Ik heb er in feite zelfs 4. (hondenoppas, administratief werk voor 21 uur, spotten voor tv programma's en een marketingbijbaan). Kan ik allemaal vanuit huis doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:54

Heel fijn dat jij dat wel kan maar sommige mensen kunnen dit dus niet.

Zie maar een baantje te vinden waarbij ik alleen de vrijdag kan werken. En heel eerlijk? Voor minder dan 14 euro kom ik mijn bed niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:58

purny schreef:

Zie maar een baantje te vinden waarbij ik alleen de vrijdag kan werken. En heel eerlijk? Voor minder dan 14 euro kom ik mijn bed niet uit.

Dan ook niet klagen hier ;)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:03

purny schreef:

Ja je kan wel, alleen dan is sommig werk je gewoon te min.

Ik heb 2 jaar lang 2 banen gehad waarin ik 50 uur werkte, veel belasting betaalde maar omdat ik het leuk vond deed ik het. Uurloon? Nou als ik dat dan bereken dan had ik beter in bed kunnen blijven liggen...
Laatst bijgewerkt door Mellow op 01-11-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:07

Nouja, het kán ook niet altijd. Ik heb 1 baan en werk gemiddeld 50 uur per week. Qua centen geen klagen hoor, maar niet echt ruimte om nog extra te werken. Werk in de transport en het is zúlk intensief werk dat ik het weekend echt gewoon nodig heb om bij te tanken. Een extra baan zou me eerder de vernieling inhelpen dan me helpen :).

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:09

Yv_ schreef:
Nouja, het kán ook niet altijd. Ik heb 1 baan en werk gemiddeld 50 uur per week. Qua centen geen klagen hoor, maar niet echt ruimte om nog extra te werken. Werk in de transport en het is zúlk intensief werk dat ik het weekend echt gewoon nodig heb om bij te tanken. Een extra baan zou me eerder de vernieling inhelpen dan me helpen :).

Ik weet daar alles van. Maar 50 uur is dan ook meer dan genoeg toch?

Maar het gaat niet zozeer om het niet kunnen maar de dubbelzinnigheid van: voor minder dan 14 euro kom ik mijn bed niet uit.

Als je op de auto zit dan maak je inderdaad al lange dagen zat en moet je in het weekend echt bijkomen inderdaad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:10

Extra uren moeten wel lonend zijn.
Ik heb nu dus wel toeslagen nog, maar als ik er iets van op vooruit wil gaan zou ik minstens 8 uur met mijn huidige salaris extra moeten werken.

Dat is ook het hele punt hier in Nederland. Meer werken loont belastingtechnisch niet. En als je al 4 vaste dagen werkt dan is het niet zo makkelijk om voor 1 dag er iets bij te vinden.

Dus extra werken is niet zo makkelijk als het lijkt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:11

Je moet alleen gaan oppassen dat je sparen/ zuinig leven niet gaat afstraffen bij de minima's.

Kijken naar inkomsten, prima, maar Kijken naar uitgaven vind ik te ver gaan. Want dan krijgt een minima die wél z'n geld er doorheen jast elke maand, door roken, veel kinderen, veel huisdieren wél compensatie, terwijl een andere minima die zuinig leeft en wat probeert te sparen (voor bijzondere omstandigheden zoals een wasmachine die kapot gaat) dan géén compensatie krijgt, want te weinig uitgaven/ teveel spaargeld.

Dat wordt door sommige gemeenten nu al zo gedaan, met bijvoorbeeld de kwijtschelding van de gemeente belastingen. Als je zuinig leeft van een uitkering mag je die €500 zelf ophoesten, terwijl iemand met een gat in de hand vervolgens wél de kwijtschelding krijgt.

Stimuleert niet om dan maar zuinig aan te doen zeg maar voor deze groep mensen.

Dus meer individueel Kijken naar inkomsten en eventueel energie contract, ok. Maar houdt iemands persoonlijke uitgaven erbuiten.

Mijn energiecontract loopt in juli af, dus volgende winter heb ik ook een probleem als de prijzen zo hoog blijven.

De energietoeslag van dit jaar wordt hier deels opzij gezet, deels gebruikt om de hogere boodschappen prijzen enz op te vangen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:14

purny schreef:
Ik heb nu dus wel toeslagen nog, maar als ik er iets van op vooruit wil gaan zou ik minstens 8 uur met mijn huidige salaris extra moeten werken.

Dat is ook het hele punt hier in Nederland. Meer werken loont belastingtechnisch niet. En als je al 4 vaste dagen werkt dan is het niet zo makkelijk om voor 1 dag er iets bij te vinden.

Nee dat klopt. Maar zoals ik, ik heb geen recht op toeslagen. En dan schiet zo'n opmerking van jou kant wel even in het verkeerde keelgat.

Je zult het vast niet zo bedoelen maar besef je dat er mensen zijn die zich uit de naad werken voor minder dan die 14 euro en dan dus ook nog aan jou toeslagen bijdragen.

Ik begrijp dat je het zo doet. En soms loont meer werken inderdaad totaal niet. Wat natuurlijk best krom is. Maar probeer dan niet zo'n opmerking te maken. Dat komt imo nogal "arrogant" over.

MarlindeRooz

purny schreef:

1. Ik verdien bij 2 van die 4 baantjes meer dan die 14 euro. Baantjes die jij ook kan doen.
2. Ik ben ook nog eens voltijd student
3. fulltime werken = 18 uur extra dus meer werken loont wel voor iemand in jouw situatie. Als je echt niet rond zou komen zou je dat wel doen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 01-11-22 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:

En dat laatste is juist het probleem als ze maar blijven strooien met tegemoetkomingen en toeslagen en extra's voor mensen met lage lonen. Er komt een punt waarop je beter thuis op de bank kan blijven zitten dan 40 uur per week hard te werken en meer over houdt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:24

Ik zou er al mijn bed voor uit komen als het 14 extra per dag zou zijn maar ik kan niet meer werken als wat ik nu doe. Voor mij had 14 euro winst op een dag in de week (dus niet per uur), ruwweg 56 euro per maand of meer, voldoende geweest om niet elke maand te weinig geld te hebben om rond te komen. Dan had ik niet mijn spaarrekening hoeven plunderen voor mijn boodschappen.
Dat had mij een hoop kopzorgen gescheeld

Ps ik gebruik de 2x 190 euro om mijn bankrekening weer aan te vullen, ik moet ook al maanden hulpmiddelen aanschaffen die niet vergoed worden door de zorgverzekering en die kan ik nu eindelijk kopen. Blij mee :)
De rest hou ik vast voor volgend jaar voor geval het dan financieel opnieuw de spuigaten uit loopt want daar ga ik eigenlijk wel van uit.

-

Voor mensen die willen doneren, misschien eens rond vragen in je omgeving? Wat ik er van begrijp is dat mensen die bijvoorbeeld een handicap hebben waarbij ze in hun dagelijks leven veel gebruik moeten maken van verwarming en elektronica, niet gecompenseerd zouden worden zodra zij over het energieplafond heen gaan door hun veel hogere gebruik waar zij helemaal niets aan kunnen doen. Misschien zijn er zulke mensen in je omgeving die je zou kunnen steunen op een of andere manier?
Denk aan ademhalingsapparaten, mensen die afhankelijk zijn van speciale rolstoelen, automatische deuren, tilliften om in en uit bed te komen, het nodig hebben dat de verwarming op een voor hun goede temperatuur blijft, enzovoort enzovoort? Volgens mij hebben en krijgen die mensen het heel zwaar
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 01-11-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:29

en dingen als babyzitten in de avond, dat is makkelijk verdienen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:31

Het hele systeem klopt niet want mensen die wel kunnen werken doen het niet omdat ze anders hun toeslagen kwijtraken en vaak met die toeslagen beter af zijn dan als ze gaan werken. Het klopt van geen kanten!
Ik zou willen dat ik kon werken want mis echt het contact en de lol die ik met collega’s had.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:31

Ik wil zeker extra werken, maar ik weet ook gewoon niet wat ik kan doen. Ik zit namelijk ook met een arbeidsbeperking. En dan zou ik heel graag bijvoorbeeld een paar uurtjes extra op een dag bij mijn huidige werk willen zitten. Een dag extra werken ergens anders zou ik niet weten hoe dit belastingtechnisch in elkaar zit en of ik dat wel ga trekken.

Ik heb laatst wel brutaal bij de supermarkt mijn gegevens achtergelaten maar geen reactie.
Dus zo hard zitten ze daar ook niet te springen om mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:42

ik heb nog nooit 14 euro verdient....
en precies daarom geen uitkering bij uwv want dan valt je inkomen niet ver genoeg terug als je ziek word
En zou er een moord voor doen als ik weer ergens vol kan houden voor minder dan die 14 euro....

Dus als ik dan zo'n opmerking lees.... ik zeg maar niks.... is verstandiger

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:44

Ik vind het ook een walgelijke opmerking. Sowieso die: 'ik kom voor... mijn bed niet eens uit'. Bahbah.

Ik werk in de zorg en dat is geen vetpot, door de toeslagen is het wat redelijker maar nog steeds (te) laag.
Gelukkig zijn er meer redenen dan enkel dat geld waarvoor je dan nog wel uit je bed wilt komen en gewoon je steentje bijdragen aan de maatschappij of in de zorg voor een ander waarmee het niet best gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:46

Er zijn heel veel leuke dingen die je van thuis uit kan doen om wat bij te verdienen. Het is inderdaad even zoeken naar wat je echt leuk vindt, maar er is zo veel te verzinnen..
Er zijn tig cursussen, van webdesign tot software programmeur tot administratie tot fotobewerken en video editen en 3d tekenen/printen
Etsy is een leuke site om zelfgemaakte spullen te verkopen, van zelfgemaakte kleding tot leerbewerking tot kaarten maken en breien en verzin het maar..
Je kan zelfs geld verdienen met aparte koekjes bakken, of snuffelmatten maken voor de hond, kleding voor je cavia, gedragen ondergoed, nepstront versturen, en weet ik veel aan wat voor bizarre dingen mensen geld uitgeven :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-11-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:46

Binck8 schreef:
Ik vind het ook een walgelijke opmerking. Sowieso die: 'ik kom voor... mijn bed niet eens uit'. Bahbah.

Ik werk in de zorg en dat is geen vetpot, door de toeslagen is het wat redelijker maar nog steeds (te) laag.
Gelukkig zijn er meer redenen dan enkel dat geld waarvoor je dan nog wel uit je bed wilt komen en gewoon je steentje bijdragen aan de maatschappij of in de zorg voor een ander waarmee het niet best gaat.

Precies
En de sociale contacten, het praatje met collega's enz.
erbij horen ipv aan de zijlijn staan....

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:50

purny schreef:
Ik wil zeker extra werken, maar ik weet ook gewoon niet wat ik kan doen. Ik zit namelijk ook met een arbeidsbeperking. En dan zou ik heel graag bijvoorbeeld een paar uurtjes extra op een dag bij mijn huidige werk willen zitten. Een dag extra werken ergens anders zou ik niet weten hoe dit belastingtechnisch in elkaar zit en of ik dat wel ga trekken.

Ik heb laatst wel brutaal bij de supermarkt mijn gegevens achtergelaten maar geen reactie.
Dus zo hard zitten ze daar ook niet te springen om mensen.

Heb je wel door dat de mensen die voor minder dan 14 euro hun bed uit komen en die geen toeslagen krijgen en 50 uur in de week werken jou uitkering betalen?

Wil er geen hetze van maken maar je wel heel duidelijk maken dat het mij persoonlijk zelfs een beetje raakt zo'n opmerking. Hoewel ik ook zeker alles probeer te relativeren.

Het siert je dat je werkt ondanks je arbeidsbeperking en daar heb ik ook respect voor. En ik begrijp ook dat je misschien niet helemaal snapt wat je opmerking teweeg brengt. Maar ik wilde het wel gezegd hebben. Want misschien snap je nu wel dat je opmerking eigenlijk niet kan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:54

Ik bedoelde het meer dat als ik het echt rendabel wil en mijn toeslagen niet meer wil dat ik dan voor 8 uur per week minstens 14 euro per uur zou moeten verdienen.

Bovendien zouden jullie aan mijn onderschrift moeten zien dat communicatie niet mijn sterkste vak is wegens mijn beperking dus graag daar rekening mee houden aub