Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:25

Die tijdsdruk is wel heel erg vervelend Rinske. Ik duim dat het gaat lukken! Die boeterente is wel echt idioot hoog.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:43

Balen Rinske, maar wat is er dan over 3 weken? Missch wat gemist?

De boeterente is bij ons nog vele malen hoger vrees ik. Wel aftrekbaar, maar toch.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:06

Ik zou toch eens naar een andere adviseur gaan want volgens mij klopt het niet Rinske.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:17

Hier ook een max hypotheek en geen starter. Ik had het liever niet gehad, maar relatie op de klippen gelopen en geen kans op een sociale huurwoning (10 jaar ingeschreven op ons adres, en met 10 jaar inschrijftijd kwam ik nergens). Urgentie gaat moeizaam, krijg je bijzonder lastig (maanden mee bezig geweest) en met 2 kinderen moest ik toch wel echt wat. Particuliere huur kwam ik niet door de salaris check, zeg maar. Gelukkig wat overwaarde in ons gezamelijk huis, waar ex bleef wonen, dus dat kon ik er nog in steken, maar het was een maatwerk oplossing en er waren weinig hypotheekverstrekkers die het aandurfden.

Dus met veel mazzel een super leuk ex-huurhuis kunnen kopen. Niet 100% up to date van binnen, maar alles wel functioneel en behoorlijk netjes en op fietsafstand van de school van de kinderen. 15.000 euro overboden, dat werd gelukkig geaccepteerd en nu woon ik er alweer 2 maanden. Ik betaal net zoveel als een huurhuis waar de huursubsidie af zou zijn. Zonder renteaftrek 475 euro.

Gaf aardig wat stress, die huizen speurtocht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:56

tjiftjaf schreef:
Ik zou toch eens naar een andere adviseur gaan want volgens mij klopt het niet Rinske.

Mijn buren zijn ook verhuisd naar een veel groter huis omdat ze een tophypotheek hadden en het oversluiten onbetaalbaar was.

Dus tot zoverre heb ik t dus al eerder gezien. Maar misschien bedoel je iets anders?

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:35

Even een vraag. Als je aan het onderhandelen bent en jij bent sinds vrijdag weer aan zet. Breng je dan ook gewoon een nieuw bod uit in het weekend of wacht je tot na het weekend?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:56

yza1987 schreef:
Even een vraag. Als je aan het onderhandelen bent en jij bent sinds vrijdag weer aan zet. Breng je dan ook gewoon een nieuw bod uit in het weekend of wacht je tot na het weekend?

Geen idee hoe die markt nu is. 11 jaar geleden konden we rustig tot na het weekend wachten, maar bij mijn huidige huis mocht iedereen voor een bepaalde tijd 1 bod doen en dat was het...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:37

Rinske schreef:
Wij zijn het helaas niet geworden, huis is uiteindelijk voor €30.000 boven de vraagprijs gegaan, randstedelijke praktijken dit := .

Dat betekent dat we nog drie weken hebben om een ander perfect huis te vinden, en anders zitten we hier voor de rest van ons leven. Niet dat dat erg is, maar lagere hypotheeklasten zou fijn zijn. De boeterente op onze hypotheek is €53.000,-

Waarom moet je dan de rest van je leven blijven zitten waar je zit?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:47

Omdat haar man volgens mij dan een leeftijd bereikt waarop hij flink minder hypotheek kan krijgen.

Yza, afhankelijk van waar je biedt idd. In de grote steden zou ik niet wachten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:54

Ik kom even binnenvallen, wij hebben nu een tussenwoning te koop, in Epe.
Misschien zijn hier mensen op zoek naar een huis in Epe.
Ik weet niet of je linkjes mag plaatsen.
Adres kan ik via pb sowieso geven.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:06

Nadir schreef:
Omdat haar man volgens mij dan een leeftijd bereikt waarop hij flink minder hypotheek kan krijgen.

Apart. Is hij al zo oud dan? Ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je de pensioengerechtigde leeftijd hebt je geen tophypotheek meer kunt krijgen maar zelfs wanneer je met pensioen bent kun je een hypotheek krijgen. Alleen geen 100% van de te kopen woning.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:11

Nadir schreef:

Maar je hoeft toch ook flink minder hypotheek als je een huis te verkopen hebt lijkt mij (Er vanuitgaande dat die dan al ook een heel eind afbetaald is, en flink meer opbrengt als je er al een tijd in zit)

Maar ze zullen het wel uitgezocht hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:36

verootjoo schreef:
Nadir schreef:

Maar je hoeft toch ook flink minder hypotheek als je een huis te verkopen hebt lijkt mij (Er vanuitgaande dat die dan al ook een heel eind afbetaald is, en flink meer opbrengt als je er al een tijd in zit)

Maar ze zullen het wel uitgezocht hebben.

Dat ligt eraan wat je wil kopen natuurlijk. Als dat duurder is dan waar je nu woont niet.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:50

Morris schreef:
Ik kom even binnenvallen, wij hebben nu een tussenwoning te koop, in Epe.
Misschien zijn hier mensen op zoek naar een huis in Epe.
Ik weet niet of je linkjes mag plaatsen.
Adres kan ik via pb sowieso geven.

Wij zoeken in de omgeving Epe/Vaassen.
Je mag me altijd een linkje per pb sturen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:18

Ik heb geen idee hoe het zit, ik las alleen dat Rinske dat schreef :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:18

verootjoo schreef:
Rinske schreef:
Wij zijn het helaas niet geworden, huis is uiteindelijk voor €30.000 boven de vraagprijs gegaan, randstedelijke praktijken dit := .

Dat betekent dat we nog drie weken hebben om een ander perfect huis te vinden, en anders zitten we hier voor de rest van ons leven. Niet dat dat erg is, maar lagere hypotheeklasten zou fijn zijn. De boeterente op onze hypotheek is €53.000,-

Waarom moet je dan de rest van je leven blijven zitten waar je zit?

Mijn partner wordt volgende week 57. Vanaf precies 10 jaar voor je AOW krijgt kijken ze niet meer naar je inkomen nu, maar naar je pensioen over 10 jaar. Ook al zijn onze maandlasten nu 500 euro meer dan dat ze met een nieuwe hypotheek zouden zijn. Het scheelt 120.000 euro in hoogte van de hypotheek die we kunnen krijgen, dus dan kunnen we helemaal niks meer kopen. Dan moet ik wachten op een erfenis, maar die ontvang ik natuurlijk liever pas over 40 jaar, lol :') .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:17

Wat een megaverschil Rinske. Zou je dan haast niet overwegen om je eisen wat bij te schaven zodat je alsnog kunt verhuizen als het zoveel scheelt?

Ik snap in jullie geval dat een garage echt een must is, maar misschien iets minder grond ofzo?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:19

Ohja, minder grond is prima hoor! Eis is alleen een garage en studio (mogelijkheid), minimaal twee slaapkamers, huis hoeft ook echt niet groot te zijn. Nadeel is dat de studio eigenlijk niet op zolder kan, anders kwamen er veel meer woningen in aanmerking :) .

We willen wonen in Loon op Zand, Udenhout, Berkel-Enschot, Biezenmortel, Helvoirt of Cromvoirt. Dus dat beperkt het natuurlijk ook, hehehe. Maar omdat we nu zo fijn wonen wil ik ons huis niet voor een matig huis inruilen :P .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:33

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:40

Hoi! Ik kom mij hier ook melden! :D

Sommige kennen mij misschien nog wel van een verbouw topic. Met die glitter badkamer :+
We hebben nu dus 2 jaar onze 2-onder-1 kap woning (koop). In 2 jaar hebben we echt zoveel overwaarde. We willen nu dit huis verkopen, van de overwaarde een vakantiewoning kopen in het buitenland en op basis van ons salaris weer een ander huis in Nederland.

Ons huis verkopen zal het probleem niet zijn, maar iets anders vinden.. Wat een ellende :+
We willen geen tussenwoning, dus dan valt er natuurlijk al een hoop af. Kijk dagelijks op Funda, aantal bezichtigen gehad maar waren het allemaal net niet. De huizen die wel interessant zijn, zijn binnen een dag verkocht. We staan bij heel veel makelaars ingeschreven, dus krijgen al mailtjes voordat de huizen op Funda staan. Maar tot nu toe nog geen succes -O-
We zoeken in de omgeving van Oosterhout (tussen Breda en Tilburg).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:45

Je weet dat je de overwaarde in een nieuw huis moet stoppen hier en dat anders voor dat deel je hypotheek niet aftrekbaar is?

Had laatst iemand die dat niet wist en daardoor onverwacht hogere maandlasten had die hij niet wilde. Foutje :=

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:18

Iris82 schreef:
https://www.funda.nl/koop/udenhout/huis ... enlaan-17/

Is dit niet wat? Die garage is zo huge dat je daar makkelijk een studio kan maken?

Of deze:

https://www.funda.nl/koop/udenhout/huis ... straat-58/

Bij die eerste is geen plek voor een studio (we hebben zowel een grote studio als garage nodig).

Die tweede vind ik wel leuk, maar echt wel heel duur voor een tussenwoning := . Ruim boven ons budget helaas. We willen best verbouwen, maar we zitten qua totaal budget inclusief verbouwing aan de vraagprijs van het huis aan de Slimstraat. En daar zit niet eens verwarming in :P .

Slimstraat 73 vind ik ook leuk, maar die is wel echt in erbarmelijke staat, LOL.

Deze is pasgeleden verkocht, en is hetzelfde huis als mijn schoonmoeder in woont, alleen die van mijn schoonmoeder is echt uitgewoond :+ , heeft wel meer tuin (perceel van 429m2), dus we gaan nu kijken of we dat kunnen kopen. Maar dat moet dan ook snel, het staat nog niet te koop. Misschien heeft de makelaar er wel oren naar om niks te hoeven doen voor dat huis en ons huis te mogen verkopen :') . Het is alleen wel een stijlloos hok, ik houd meer van huizen met karakter, haha.
https://www.funda.nl/koop/verkocht/uden ... straat-36/

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:43

manzano schreef:
Je weet dat je de overwaarde in een nieuw huis moet stoppen hier en dat anders voor dat deel je hypotheek niet aftrekbaar is?

Had laatst iemand die dat niet wist en daardoor onverwacht hogere maandlasten had die hij niet wilde. Foutje :=

We zijn al bij verschillende adviseurs geweest. Overwaarde is je eigen geld, mag je mee doen wat je wilt. Dus je moet dat helemaal niet in een nieuw huis stoppen.. Fiscaal meestal wel verstandig, en ook wat de meeste mensen natuurlijk doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:22

Booooo schreef:
manzano schreef:

We zijn al bij verschillende adviseurs geweest. Overwaarde is je eigen geld, mag je mee doen wat je wilt. Dus je moet dat helemaal niet in een nieuw huis stoppen.. Fiscaal meestal wel verstandig, en ook wat de meeste mensen natuurlijk doen.

Ik zeg ook.... Dat het anders niet aftrekbaar is als je dat niet doet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:43

Maar booo, de overwaarde is toch eigenlijk 'lucht'? Ja je huis is meer waard geworden, maar je moet nu ook meer voor een (ander) huis betalen dan twee jaar terug.