[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:18

Ik zie dat toch anders hoor Veerle. Als ik volgende week mijn huis verkoop aan X, onder voorbehoud van verkoop van zijn huis met een termijn van bijvoorbeeld 6 maanden? Dat zou dan kunnen betekenen dat als X nu zijn huis te koop zet en het in juli niet verkocht heeft, de heel verkoop niet doorgaat. Dan loop ik dus mooi zes maanden te wachten en kan ik opnieuw op kopers gaan wachten.

Behalve dan als Y komt en ook een bod op mijn huis kan doen, X alsnog kan zeggen: dan koop ik het nu wel zeker. Toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:22

Jij hebt de keuze akkoord te gaan met dat voorbehoud of niet. X zit er wel aan vast, als de ontbindende voorwaarde (zijn huis wordt niet verkocht omdat de financiering niet rondkomst) niet in vervulling gaat. Meestal zijn die financieringstermijn ook niet zó heel lang natuurlijk.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:25

Maar gaat het om voorbehoud van financiering óf is het voorbehoud van verkoop van het huis van de potiëntele koper? Ik vraag me af of beide zaken niet door elkaar gehaald worden.

Voorbehoud van financiering is volgens mij een clausule die al jaren standaard is, toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:32

Beide. Voorbehoud van jouw financiering laat je als koper altijd in het koopcontract zetten. Je kan óók een voorbehoud van de verkoop van je woning erin laten zetten, omdat die verkoop nog niet definitief is omdat jouw koper ook de financiering nog rond moet krijgen. Je hebt dan dus wel al een koopcontract met je koper, maar daar zit nog een ontbindende voorwaarde in die nog in vervulling zou kunnen gaan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:02

ik zou er in elk geval nooit mee akkoord gaan om het onder voorbehoud van verkoop van eigen woning te doen laat ze maar weer komen als ze hun huis verkocht hebben als ons huis dan weg is is pech voor hun en anders hebben ze geluk.

Wij zijn gister weer bij ons huisje geweest, helaas vergeten foto's te maken. woning leek deze keer groter dus alleen maar voordelig. de afspraken zijn gemaakt over wat achter mag blijven en degene die de schuur (toekomstige stallen) huurd gaat eruit. in principe gaat we 1 april over, maar als wij de volledige financiering eerder rond hebben is het geen probleem dat het eerder gebeurd. Van de eigenaar mogen we ten alle tijden terug komen om met ouders door het huis te lopen of maten op te nemen ofzo, eigenaar was echt heel schappelijk.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:37

Citaat:
ik zou er in elk geval nooit mee akkoord gaan om het onder voorbehoud van verkoop van eigen woning te doen laat ze maar weer komen als ze hun huis verkocht hebben als ons huis dan weg is is pech voor hun en anders hebben ze geluk.

Precies. Als ze al een potentiële koper hebben, kan het nooit echt lang duren. Een huis is geen bloesje in de uitverkoop.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:55

de no risk clausule die ik noemde staat volledig los van het vrij standaard aanwezige financieringsvoorbehoud. laatstgenoemde geldt meestal een week of 6. de no-risk een paar maanden of wat de partijen afspreken. verder is daar een kleine opening in als er zich een 2e serieuze koper meldt.

imre: succes met de zoektocht. waarom neem je meteen al een aankoopmakelaar mee? familie of kennissen met verstand van zaken, zien ook al veel bij een eerste bezichtiging

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:58

Dat dacht ik al Frankiej, heel anders dus.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:01

Zowiezo is het voor een koper toch ook niet interessant? Als het huis 3 maanden later nóg in de verkoop staat, kan ie onderhandelen over een lagere prijs. Ja toch. De verkoper krijgt vaak wel een keer haast en op een zeker moment hapt ie. Mss voor de koper dan wel voor een lagere prijs dan die hij eerder overeen zou kunnen komen. Dat heeft toch iets te maken met de wet van vraag en aanbod? :+ Je moet je huis maar graag zat kwijt willen. Dan ga je vanzelf met de prijs zakken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:30

Dat denk ik ook Idefix, ik zie het voordeel voor de koper niet. Of die koper moet wel heel bang zijn dat het huis voor zijn neus weggekaapt gaat worden?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:35

frankiej schreef:
de no risk clausule die ik noemde staat volledig los van het vrij standaard aanwezige financieringsvoorbehoud. laatstgenoemde geldt meestal een week of 6. de no-risk een paar maanden of wat de partijen afspreken. verder is daar een kleine opening in als er zich een 2e serieuze koper meldt.

Uh ja, dat zei ik toch ook al drie keer? Dat er dus twee ontbindende voorwaarden in het contract komen in plaats van de ene standaardvoorwaarde die je er altijd in laat zetten? Ik geef het op, ik kan dit dus duidelijk niet fatsoenlijk uitleggen blijkt :P :+.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:55

Nope. :+ En ik heb de afgelopen jaren ook heel wat koopcontracten zien langskomen, maar deze is er dan ingeslopen na 2007? Dus zo lang is dat voor mijn idee nog niet. Ik vind het een slechte zaak voor de woningmarkt.

Monique: Dat zou ik als enige reden kunnen bedenken ja. Maar ja, in de huidige markt hoef je daar niet bang voor te zijn toch? Het is momenteel gewoon heel slecht met de markt. Ik houd het nu al een tijdje in de gaten en de huizen staan lang te koop. Vooral die boven de 4 ton. Een jaar is niks!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:12

Je kan iedere ontbindende voorwaarde in je contract laten zetten, zolang beide partijen daarmee instemmen. Je kan er ook in laten zetten dat de koop alleen doorgaat als je hond nog leeft op 3 mei, of wat voor onzin dan ook :+. Dit is dus echt niet nieuw, je kan dit al 50 jaar in je contract laten zetten, het is alleen niet zo gebruikelijk, zeker niet in tijden dat de huizenmarkt goed loopt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:21

Het komt in elk geval niet in ons voorlopig koopcontract als we ons huis mochten verkopen. En ja, dat staat ook driekwart jaar te koop, maar dat verbaast ons ook niet echt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:24

Als je tijd hebt, maakt dat niet uit hè? Het wordt pas lastig als de tijd gaat dringen. Ik zie al heel veel mensen gewoon hun huis te koop zetten en die blijven waar ze zitten, tot het verkocht is. Dan heb je zo'n clausule al helemaal niet nodig. Gaan jullie emigreren?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:43

heb niet gelezen, maar als ik mijn huis te koop zet wil ik er zo snel mogelijk vanaf en niet aan termijnen vast zitten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:36

idefix4 schreef:
Als je tijd hebt, maakt dat niet uit hè? Het wordt pas lastig als de tijd gaat dringen. Ik zie al heel veel mensen gewoon hun huis te koop zetten en die blijven waar ze zitten, tot het verkocht is. Dan heb je zo'n clausule al helemaal niet nodig. Gaan jullie emigreren?

Wij gaan inderdaad emigreren. Wij hebben al een huis in Spanje gekocht, wat compleet ingericht en klaar is inmiddels. We hebben er net vijf weken gezeten en genoten van heerlijk weer :-) Onze paarden zijn al geemigreerd, die wonen inmiddels in Frankrijk in een rusthuis.

We willen echter niet voor oktober 2011 uit Nederland weg, vanwege de kinderen die hun plek na dit schooljaar nog moeten vinden. Beiden willen op zichzelf gaan wonen. We hebben vorig jaar besloten in deze markt dit grote huis met alles erbij gewoon op tijd te koop te zetten en eventueel tijdelijk te gaan huren voor zolang de kinderen nog niet de deur uit zijn. De oudste kijkt inmiddels rond, maar wil graag op het platteland, wellicht zelfs in een recreatiewoning of iets dergelijks. De jongste gaat studeren en gaat op kamers, alleen of met vriendlief.

We hebben trouwens vrijdag weer kijkers, spannend!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:43

Heel spannend! Maar dan heb je idd de tijd. Dat verkoopt wel relaxed. Tzt kun je altijd nog besluiten of je wil zakken dan, maar ja, als het niet hoeft, hoeft het niet. Waar heb je een huis in Spanje? Macisvenda? Waar is dat ergens en wat voor iets. Lijkt me heerlijk! Het is dat werk daar niet zo makkelijk te vinden is, anders wist ik het ook wel!

Ken je het forum: es viva Espana? Daar zitten een aantal bokkers die in Spanje wonen. Ook beregezellig.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:23

Macisvenda ligt precies op de grens van de provincies Alicante en Murcia, aan de kant van Murcia. Zo'n 40 kilometer vanaf de kust het binnenland in. Het is een authentiek Spaans dorpje met in de campo (het buitengebied) behoorlijk wat huizen van buitenlanders (Nederlands, Engels, Vlaams, Canadees). Wij zitten net tegen het dorp aan, het eerste huis in de campo zeg maar.

Op mijn blog www.nieuwenoord.nl zie je veel foto's en verhalen ;-)

Es viva Espana? Ken ik niet: heb je een linkje?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:58

@Monique: spannend! Weet niet of ik hier al eens de tip van het Jozefbeeldje geplaatst heb? Ons huis was heel snel verkocht en een erg moeilijk te verkopen pand (winkel- en woonruimten) van familie ging ineens ook vlot met hetzelfde beeldje...
Ik vond het wel erg leuk en toch wel frapant dat het zo snel ging.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:43

Vertel eens meer over het Jozefbeeldje Avaluna!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:44

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=841758&view=unread#unread

Ik wil ook zo'n beeldje! Haha, Frank en ik hebben een huis gezien. <3 Werkt dat ook voor kopers?

Aha, dat is een uurtje verwijderd van Alfas de'l Pi. Onze favo vakantiebestemming. Daar woont ook Judith. Een dame die al 25 jaar in Spanje woont en van oorsprong uit Noord Holland komt. Die zit ook regelmatig op bovengenoemd forum en heeft Frank en mij afgelopen jaar en het jaar ervoor voorgesteld aan de beauty's (en dan bedoel ik geen mannen maar paarden) van Spanje! Als we naar Spanje gaan, weet zij ook altijd wel leuke dingen voor ons om te doen.
Blensink, Jus, Roxymax, Seraphin zijn allemaal woonachtig in Spanje. 2 anderen woonden er en zijn teruggekeerd. Petrea gaat er dit jaar naar emigreren en Jesser over een paar jaar.
Ik vind het leven daar wel het summum van levensgenieten!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:40

Ah, Alfaz ligt in de buurt van Benidorm he? Dat is inderdaad niet ver bij ons vandaan. Ik heb me zojuist eens aangemeld bij Es viva España! Leuk!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:01

Emigreren staat ook nog op ons programma, maar eerst een huis in Nederland kopen. We zijn net bij een leuke tussenwoning geweest die ruimer en iets goedkoper is dan het huis van afgelopen vrijdag, maar dat eerdere huis is een 2-onder-1-kap en heeft meer buitenruimte en een garage van 18m2. Dus minder woonruimte, maar wel half vrijstaand en het voelt beter. We zijn nu aan het nadenken over wat een reëel bod is en wat voor aanvaardingstermijn we zouden willen (huis staat al leeg). We willen er niet voor betalen wat het nu kost, ook omdat er nog een boel aan moet gebeuren.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:21

@Imre: spannend.

@Monique: je kunt ff googleën, er zijn zelfs makelaars waarbij je standaard een Jozefbeeldje krijgt als je een huis in de verkoop zet.
Ik ben hier in het zuiden een Jozefbeeldje in Wittem gaan halen en een Noveenkaars van Jozef.
Het beeldje heb ik in de voortuin begraven met z'n gezicht naar het huis (niet dat de belangstelling uit gaat naar het huis van de buren).
De kaars moet je eigenlijk continue laten branden, maar dat durf ik niet, dus die heeft alleen gebrand rond/bij bezichtigingen als ik zelf thuis was (ik deed de bezichtigingen zelf). Ons huis was binnen 1 week verkocht en was eigenlijk nog niet officieel in de verkoop en ik had het nog twee keer kunnen verkopen voor dezelfde prijs.
Achteraf meer moeten vragen, dus :D .
Er zijn ook zaken die het beeldje per post versturen, maar vrouw in de winkel zei dat het de bedoeling was dat je het zelf kwam halen en je mocht de arme Jozef ook niet op de kop begraven, zoals ook nog wel eens geopperd wordt.
Oom en tante hebben dus ineens snel een woon- en winkelpand verkocht met hetzelfde beeldje, ze hebben nog een pand te koop en als we dan niemand meer hebben in onze familie- en vriendenkring, dan krijgt Jozef een mooi plekje hier op de nieuwe boerderij.