Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:49

Relaxed schreef:
Idd, purny haalt nu 2 dingen door elkaar..

Maar ze komen dan toch minder dan een maand met nieuwe tarieven? Kan ook beet zijn dat ik het idd door elkaar haal hoor.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 07:21

Nee, je contract loopt gewoon af. Dat is wat anders.

De tarieven die gewijzigd werden was bij mensen die een variabel contract hadden en dus binnen het contract een wijziging kregen.

Ze gaan je nu geen voorstel doen. Je krijgt straks gewoob een melding dat je contract is verlopen en dat je overgaat op variabel. Dat houdt in dat je tarief steeds kan wijzigen, maar je kan maandelijks opzeggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:20

Ah dank voor de uitleg

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:46

Nou, eerste van de maand. Ons verbruik afgelopen maand van 3 apparaten.
Vriezer: 20 kWh
Koelkast + vriesvak: 13 kWh
PlayStation: 19 kWh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:49

Ik heb in oktober 16.5 kuub gas gebruikt en stroom net iets meer teruggeleverd dan verbruikt 88.1/89.9

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:51

mavantos schreef:
Ik heb vanochtend een mail gehad van Essent dat de €190 verrekend wordt met het voorschot.

Nou wat raar zeg. Ik zit in Friesland. Maakt mij verder niet uit hoor, als het maar komt.

Doneren ga ik niet doen, dan geeft ik liever iets aan een bekende die het moeilijk heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:02

Ons gasverbruik in Oktober is 1,8 kuub ongeveer :') We hebben er eens extra op gelet, en in de weekenden lekker buitenshuis wat uitgebreider gedoucht.
Stoken was tot nu toe nog niet nodig, het is op het moment 21 graden binnen. Maar ben benieuwd of ik komende maand wel moet gaan bijstoken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:10

Nou oxxio ben ik al een week mee bezig m'n maand bedrag lager te zetten. Hoe moeilijk is het..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:20

Ik wil ook 21 graden binnen. Als ik de 18,5 red doe ik al dansjes. _O-

Maar ik was laatst bij mijn ouders die hadden het 22 graden binnen en ik ging echt kapot van de warmte. Dus het went wel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:26

Ik ben zeer tevreden, mijn gasverbruik in oktober was 80m3 tegenover 223m3 in oktober vorig jaar. Ik kan mijn verbruik blijkbaar echt niet vergelijken met hoe veel mensen hier wonen, maar ik vermoed dat het nogal andere types woningen zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:32

En het ligt er ook aan of je stookt of niet. Wij doen dat niet maar anderen weer wel.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:36

Muronia: vergelijken is altijd lastig omdat huizen, gezinssamenstelling en omstandigheden nooit hetzelfde zijn. Maar zo’n vermindering t.o.v. het jaar ervoor is super fijn.

Ons verbruik van oktober stond er nog niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:38

Relaxed schreef:
Ik heb in oktober 16.5 kuub gas gebruikt en stroom net iets meer teruggeleverd dan verbruikt 88.1/89.9

Vorig jaar oktober zat ik op 41 kuub :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:41

Ja precies, daarom kan ik beter met "mezelf" vergelijken en dan zie ik toch een hele mooie vooruitgang. Zou ik hier niks stoken dan is het naast stervenskoud ondanks dekentjes en noem maar op, ook erg vochtig in huis. Ik heb het even geprobeerd, maar als je was na 4 dagen nog steeds niet droog is, dan komt er wat niet goed. De temp zakt in huis ook rustig naar 14-15 graden, dat is niet aangenaam meer. Ik heb nu wel 2 elektrische kachels in de hoofdruimtes die het stoken overnemen en daardoor is het gasverbruik nu wel een stuk omlaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:44

Nee joh, ik laat hem hier ook niet onder de 18 zakken, vind dat al niet fijn meer.. Maar ik heb een tussenwoning en dat is wat anders dan een oudere vrijstaande woning bijvoorbeeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:47

Type woning doet heel veel inderdaad.
Wij wonen in een oude boerderijwoning uit de 19e eeuw. Dikke, massieve muren waar we op sommige plekken nog een extra binnenmuur tegenaan hebben gemetseld, kleine raampjes, geïsoleerde bovenverdieping, gebouwd op een heuvel op zandgrond, en een volledig transparante tuinkamer op het zuiden. Dan hoef je nauwelijks te stoken als de zon schijnt in de winter. Terwijl veel huizen uit de 20e eeuw juist weer vrij dunne muren hebben, grote ramen voor zo veel mogelijk licht, radiatoren onder die koude ramen, en dat alleen al verliest erg veel warmte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:52

Hier in oktober 18 m3 gas verbruikt en 110 kWh stroom.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:01

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:02

Oktober dit jaar 14kuub gas ten opzichte van 190kuub vorig jaar. Scheelt al een hele hoop. We hebben wel nog nooit zo regelmatig de haard aan gehad :) toch zeker 10x deze maand, normaal 10x per jaar ofzo.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:04

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:18

Gas alweer 9 kuub verbruikt net als de vorige maanden.

Die kaag moeten ze eens een tijdje op een laag loon laten leven...
Zo net boven bijstand dat ze nergens toeslag op krijgt...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:20

Hoezo?
Er krijgen nu genoeg mensen ook een compensatie, terwijl ze het geld prima kunnen missen. Als dit lang duurt en het voor de regering niet meer te betalen is, kan ik me voorstellen dat er gekeken moet worden naar een pakket op maat waarbij alleen de mensen die het niet zelf kunnen betalen nog compensatie krijgen.
Niet voor niets dat er nu zoveel gesproken wordt over de compensatiebedragen doneren, er krijgen genoeg mensen nu geld die er eigenlijk geen nood aan hebben.
Het zou alleen fijn zijn als ze dan nu alvast gaan nadenken hoe ze écht maatwerk kunnen leveren, dus idd niet weer alleen de op papier minima's met een energiecontract dat nog tig jaar doorloopt en die alleen maar profiteren van alle tegemoetkomingen en even 3k binnenharken zonder extra energie-kosten te hebben.

Maar beter zouden de energieprijzen gewoon weer naar normale tarieven zakken.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:26

secricible schreef:
Hoezo?
Er krijgen nu genoeg mensen ook een compensatie, terwijl ze het geld prima kunnen missen. Als dit lang duurt en het voor de regering niet meer te betalen is, kan ik me voorstellen dat er gekeken moet worden naar een pakket op maat waarbij alleen de mensen die het niet zelf kunnen betalen nog compensatie krijgen.
Niet voor niets dat er nu zoveel gesproken wordt over de compensatiebedragen doneren, er krijgen genoeg mensen nu geld die er eigenlijk geen nood aan hebben.
Het zou alleen fijn zijn als ze dan nu alvast gaan nadenken hoe ze écht maatwerk kunnen leveren, dus idd niet weer alleen de op papier minima's met een energiecontract dat nog tig jaar doorloopt en die alleen maar profiteren van alle tegemoetkomingen en even 3k binnenharken zonder extra energie-kosten te hebben.

Maar beter zouden de energieprijzen gewoon weer naar normale tarieven zakken.

Maar dan vooral ook zeer goed kijken naar wat mensen zelf kunnen doen aan hun financiële situatie. Stimuleer het werken en de werkende mens, niet een groep vanalles in de schoot werpen zonder dat zij zelf iets er voor doen.
Voor de mensen die wel flink werken om hun hoofd boven water te houden, houdt het natuurlijk ook gewoon een keer op wat zij kunnen missen, moeten missen, moeten bijdragen aan de bankzitters.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:28

en daarom zou het zo fijn zijn als er écht maatwerk komt. Obv besteedbaar inkomen ofzo, niet obv inkomen in het algemeen. Want er komt een steeds grotere groep die gewoon werkt en prima inkomen heeft, maar ook geen lastenverzwaring van 300-500e per maand kan betalen. Steeds meer contracten lopen af en steeds meer mensen komen wel in die situatie terecht.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:29

Oktober 266 kwh verbruikt 287 geleverd-21 dus.