Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:52

Gisteren had ik enorm interessante bijscholing over de levende tuin. Gericht op buiten de standaard denken en heel bewust bezig zijn met duurzaamheid. Van ontwerp tot aanleg, het is allemaal langs gekomen. Nu helemaal geinspireerd! En blijkbaar ben ik met mijn tuin al heel goed bezig!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:46

Malenka schreef:
Gisteren had ik enorm interessante bijscholing over de levende tuin. Gericht op buiten de standaard denken en heel bewust bezig zijn met duurzaamheid. Van ontwerp tot aanleg, het is allemaal langs gekomen. Nu helemaal geinspireerd! En blijkbaar ben ik met mijn tuin al heel goed bezig!

Klinkt goed! Heb je ergens een website of meer info? :)

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:56

Het werd gegeven door Nico Wissing vanuit NL Greenlabel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:14

Wij hebben vorig jaar een wal van laurier verwijderd, en inderdaad met een graafmachientje alles eruit gehaald. Moet nu nog 1 laurier uit, wat een complete boom eigenlijk is, en nog een boom, dan zal het graafmachientje ook weer moeten komen. Deze staan in de weg voor de erfafscheiding (hek) die we willen zetten.
Heb wel 3 stuks vorig jaar in het gemeentestuk achter de tuin gezet, en het begint warempel wat groen uit te schieten.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:46

Na jullie enthousiasme over de vlinderstruik heb ik er ook een besteld, ik ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:42

Wat een barbaren :=

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:39

Ik vind een vlinderstruik heel mooi maar hij is te wild voor in mijn tuin haha. Heb daarom een passiebloem gekocht die langs de schutting groeit. Veel groen en bloemen maar niet zoveel ruimte :') en de buurvrouw is er ook blij mee, hij piept al door de schutting heen haha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:44

Eleionomae schreef:
Ik vind een vlinderstruik heel mooi maar hij is te wild voor in mijn tuin haha. Heb daarom een passiebloem gekocht die langs de schutting groeit. Veel groen en bloemen maar niet zoveel ruimte :') en de buurvrouw is er ook blij mee, hij piept al door de schutting heen haha

Kun je blij mee zijn. 60% bij de rijdende rechter gaat over schuttingen, bloemen en buren. _O-

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:48

Hun clematis komt ook bij mij door de schutting haha. Kwam de buurman vd week tegen en zei hem dat als t teveel werd of ze het niet wilden ze gerust mogen snoeien. Maar zn vrouw is dol op bloemen en vind alles prachtig dus hij wilde me er niet over horen :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:09

... en ik ben dan weer heel blij met de vlinderstruik van de buurman, zo zie je maar weer Eleionomae!
Malenka - dus zo heet dat tegenwoordig, een levende tuin :-P Ik heb ook niks met die geplaveide tuinen, ben druk bezig stenen weg te trekken hier.
Jammer dat er zo'n bult zand onder vandaan komt dat je niet kan gebruiken. Dacht nog dat ik het misschien kon recyclen als zandbak, maar de katten hebben zich al uitgeleefd als je begrijpt wat ik bedoel.

Bij de Intratuin gescoord voor mijn straks kindvriendelijke levende tuin: Kruidjes (chocolademunt - ja het bestaat, venkel, tijm), kleine aardbeitjes, Passieflora, Jasmijn, eucalyptus, vijgeboompje - en een heleboel grond.
Het ziet er al heel anders uit, moet ik zeggen. De spiegels die in een driehoek waren getimmerd heb ik achterin, onder de overkapping gezet. En één van de buxussen bleek in een losse bak te zitten, die heb ik voor zo lang aan de andere kant van de schutting gezet en wordt straks opgehaald door iemand die er wél van houdt :-) Ik zal kijken of ik vandaag een foto kan maken voor jullie.

Dan nog een klein avontuurtje - ik heb een oude blauwe regen gekocht voor in de tuin van mijn ouders. Nu 'm nog daar krijgen... Hij is door een hovenier verplaatst en in een pot gezet, dus ik vertrouwde het wel. Ik had alleen het maatje een beetje onderschat, haha...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:14

Wij gaan vanavond de taxus rooien in de voortuin. Vorig jaar ook hele voortuin gedaan, oprit verbreed en alles nieuw. Alleen zijn wij zo stom geweest om de oude grond te laten zitten en daardoor doet de taxus het niet. Dus nu uitgraven met de hand en dan potgrond en buxus erin! Verder in het midden ook om de boom en de heide planten en de clowns/ballon planten heen steken en ook nieuwe grond erin, zodat we dat ook nieuwe grond erin kunnen doen en dus ook extra plantjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:39

Eleionomae schreef:

Voor mij is ie ook te wild. Ik heb ook een passiebloem maar die heeft de winter niet helemaal goed overleefd. :P
ik kan er echt van genieten hoe de knoppen weer uitgroeien, op bijv de japanse esdoorn. Het gaat zo hard dan ineens!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:46

Ik leg me er gewoon niet bij neer dat het te wild is voor onze kleine tuin. :P
We hebben een tuintje van zo'n 50m2 inclusief schuur. Maar ik heb er toch twee vlinderstruiken in staan. Ik moet ze alleen wel flink terugsnoeien in het voorjaar. Helaas is dat bij 1 van de twee door een verhuizing een jaar niet gedaan en die is dan ook eigenlijk te groot. Maar ik heb hem dit jaar gestekt. Hopelijk slaan die stekken goed aan en dan kan ik hem volgend jaar vervangen. Dan mag iemand met een grote tuin gaan genieten van de oudere plant.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:48

Om vlinderstruiken een beetje in toom te houden kun je er zo een deels open ring op pootjes bij zetten
Dan blijven de takken wat meer omhoog staan ipv dat ze breeduit vallen
Heb er hier drie in de border bij het terras die moeten ook nog een ringetje krijgen
Anders komen ze te ver het terras op
En die naast de voordeur ook trouwens , anders word het survivallen voor de postbezorgdame :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:50

De vlinderstruiken mogen hier ook lekker hun gang gaan. We hebben gelukkig wel de ruimte voor wat ruig uitgevallen planten :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:53

Ik ben er heel makkelijk in
Vind ik iets leuk dan komt het er meestal wel en zie ik wel hoe ik het er in pas/tussen prak :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:25

Ik heb 2 borders die beide niet heel geschikt zijn voor hele hoge/brede planten. Links stond in het midden een taxus maar wat een lelijk ding was dat. Daar staat nu gras wat net gesnoeid is, maar dat is zomers manshoog :) op de rechter staander vd pergola groeit de clematis Dr. Ruppel met hele grote roze bloemen en links aan de schutting sinds afgelopen zomer mijn passiflora, die groeit echt veel harder dan ik gedacht had :')
En ideaal er zitten haken in beide muren (bij elk huis, ze zijn ooit gebouwd als huurhuis maar alles is binnen 10 jaar weer verkocht) en de vorige bewoners hadden de op maat gemaakte lijnen achter gelaten dus ik heb nu heel veel ruimte om de was buiten te hangen :))

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:05

Passiflora gaat voor wereldoverheersing
Ben benieuwd hoe mijn mishandelde exemplaar het gaat doen
Die heb ik van 16m2. Teruggesnoeid naar een paar sprieten van max 3 m lang en van het gaas naar de pergola verhuisd afgelopen weekend

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:07

Zou toch een mooie wereld zijn, overheerst door de passiflora :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:09

:))

Hebben jullie tips om een paar padden te verhuizen? :') , zag er gister 1 dus weer afgedekt en wou hem vandaag verhuizen maar nu is hij saampjes := . Binnekort gaan ze vast trekken richting water of zoeken ze dat al? Heb ik ze gestoord :oo

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:17

Ik meld mij ook om vanaf nu mee te lezen.
Wij zijn nu bezig om de tuin helemaal om te gooien.

Hebben een hele grote tuin en geen buren. Wonen op een boerderij.
We wouden eerst geen planten omdat er nu heel veel onkruid zit wat heel hoog word binnen 1 week.
Maar nu dankzij iemand die veel van planten en tuinen weet door zijn opleiding toch borders met planten.

Dan de helft gras aandere helft stenen waarvan een aantal van rubber voor de kinderen.

Er komt een speelhuis met glijbaan, een schommel en een trampoline voor de kinderen.

Mijn man heeft net een overkapping gemaakt van 6 bij 3 meter. Hij moet nog wel afgewerkt worden.
Het terras er onder komt iets verhoogd. Zal straks wat foto's maken hoe de tuin nu is. Hier alvast 2 foto's van de overkapping.

Afbeelding
Afbeelding

Niika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:49

Voor de liefhebbers van vlinderstruiken: Deze zijn er ook in het klein,

bijvoorbeeld de Buddleja Davidii Tutti Frutti
https://www.directplant.nl/vlinderstrui ... rutti.html

Deze wordt maar 60/80cm hoog, dus past ook prima in een kleinere tuin :)
(Deze heb ik zelf, er zijn nog meer kleine soorten)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:48

]
Goeie tip Niika!
En wat een tof project Conejo...
Rebecca - ik zou me geen zorgen maken, als ze in je tuin zijn gekomen kunnen ze er ook weer uit, blijkbaar is jouw tuin een goed liefdesnest :)

Vandaag hard gewerkt: Met zn drietjes hebben we een blauwe regen van 180 hoog, met n stam van 20 cm, lopend op een hondje naar ons gebracht (jeej voor marktplaats!). Heel tof, want onze tuin mist diepte en als ik een boog maak, maakthet een hele andere indruk denk ik. Verder een muurtje gesloopt.
Info: Bijna volledig bestrate achtertuin wil ik levend en groen maken.

Zo was het bij vorige bewoners- lijktgroener dan het is, want de helft zit in potten. Bovendien een onhandige indeling, de schutting komt op je af en heul heul steen.
Afbeelding

Ik heb al wat stuken steen vervangen, hier fruitboompjes (peer en pruim), venkel, rode valeriaan - en daar is nog hosta bijgekomen:
Afbeelding

En voor het trapje kruipvaleriaan en bosaardbei, doel is groen tussen de tegels. Hier een link met mijn inspiratie: https://www.homeandgarden.nl/2014/03/12 ... en-tegels/
Daar komt nog meer van, maar stukje bij beetje.
Niet op de foto, een Eucalyptus in pot en Jasmijn, en een vierkante meter moestuin die ik vooraan op de tegels heb gelegd.
De kast onder het afdakje (weetniet of je dat kan zie ?) gaat weg, daar komt een smalle tafel om lekker tr eten. Een buitenkeuken vind ik onzin als je tuin niet zo groot is...

Vandaag dus een muurtje er deels al uit, en de Blauwe Regen staat klaar om geplant te worden:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk wil ik de driehoek voor de schuur bij de tuin trekken. Dat is namelijk eigen grond, maar laten we het stukje bij betje doen dacht ik! Want wat ern zooi komt er uit als je wat stenen weghaalt!

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, moet zeggen dat dit topic mij heel veel inspiratie en zin geeft om het mooi te maken!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:25

Blijft een leuk inspiratietopic dit!

Malenka, klinkt interessant! Wil je een aantal dingen met ons delen die hij heeft genoemd?
Swartbeessie mooi project. Idd erg veel stenen en potten bij de vorige bewoners, leuk dat jullie de tuin aan het vergroenen zijn :D Wordt vast gaaf met die blauwe regen!
Eleionomae ook mooi, netjes.
Conejo, prachtig plekje hebben jullie volgens mij! Mooi met die overkapping zo.

Ik heb vandaag ook maar weer eens wat plaatjes gemaakt van onze tuin. Staan geen grote veranderingen op de planning, ben er eigenlijk wel blij mee zo, vooral nu alles weer lekker begint te groeien en te bloeien. De meeste aandacht zal dit jaar gaan naar project moestuin(tje) :D (hier niet zo goed te zien, zit in hoek linksachter)

Afbeelding

Afbeelding

En vanaf de zithoek:

Afbeelding

En nog even de amandelboom die nu mooie bloesem heeft <3

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:32

Gaaf Jettie! Nou poeh hee.. Muurtje weg, blauwe regen erin. Er zitten al knoppen in dus ik verwacht gauw bloemen!
Heel blij mee, maar helemaal kapot!

Kruiden eromheen en Jasmijn erachter.
Afbeelding