[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:35

Als ik tzt eens ga informeren bij een hypotheekadviseur dan zal ik eens navragen of dit nog steeds een mogelijkheid is. Bij bovenstaande link schijnbaar nog wel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:17

Berdien schreef:
Koopcontract staat los van de bank he, dat spreek je als koper zelf af :) Tegenwoordig moet je minimaal vier weken rekenen van het moment van het accepteren van de offerte tot het kunnen passeren van de hypotheekakte.
Ik heb met grote regelmaat klanten gesproken die het voorlopig koopcontract al getekend hadden, dat moest over een maand passeren en dan moest de afspraak met de adviseur nog gemaakt worden. Tja, wiens fout is dan dat de klant in tijdsnood komt? Je hebt gewoon niet meer van de ene op de andere dag een hypotheek, hoe graag we dat ook zouden willen....

Vroegah, 10 jaar geleden, zou dat geen enkel probleem zijn geweest. Dat weet ik omdat ik regelmatig met spoed aanvragen moest laten goedkeuren en offertes uitwerken. Ik ben gediplomeerd assistent hypotheekadviseur. Ik heb er zelfs een keer één na mijn werktijd bij een klant door de bus gemikt en die had ik de volgende morgen getekend op mijn bureau. Dit was een bestaande overigens, zonder toeters en bellen. Aktes uitwerken, verstrekkingsnota, faxen naar de notaris. Klaar! Het kon toen gewoon. nu idd niet met al die centrales. Dat werkt echt waardeloos. Ik heb de eerste stuipen daarvan meegemaakt bij de Rabo. Er werd tegen geknokt! De lokale banken wilden dat echt niet. Dat het nu wel zo is, is niet aan de lokale banken te danken maar aan de top in Utrecht die denkt dat centraliseren voor zichzelf beter is. Dat is naar mijn mening niet het belang van de klant. De bank was 10 jaar terug veel persoonlijker en de klant beter geholpen dan nu. Nu kan er helemaal niks meer langs de regeltjes. Toen wel. Wij konden letterlijk meedenken in de situatie van de klant. Er is zelfs een keer hoger gefinancierd, omdat de klant plompverloren had zitten uitwijden over zijn inkomen aan zwart geld. :P Dom van de klant natuurlijk, dat ie dat gaat zitten vertellen, maar ja, dat was zijn probleem deze keer. Hij kreeg de financiering wel rond. Dat minimaal 4 weken vind ik overigens echt schandalig! Dat hoeft helemaal niet met al die systemen. Eén druk op de knop en een medewerker die een beetje op niveau heeft leren lezen heeft alles is binnen 14 dagen geregeld zijn (als er ook nog een levensverzekering bij moet) Dat wachten op die goedkeuring duurde altijd het langst. Haast kon ook binnen 3 dagen. Die werden met voorrang behandeld. Eén telefoontje naar een mens van de maatschappij en ook dat kon je in één werkdag rond hebben. Het móet gewoon kunnen. Probleem is dat op de centrales vaak veel verloop is in personeel en hun betrokkenheid naar de klant is niet zo groot als van een echte assistent die de klant kent (Dat kan zijn door inlezen in de situatie of gewoon omdat die de klant echt persoonlijk kent). Dan heb je de kennis er niet zitten. En geloof me, ook dat heb ik met eigen ogen gezien.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:26

onze hypotheek is goedgekeurd en dat binnen 3 dagen, we hebben de dankgarantie ook al dus we kunnen vanmiddag de laatste dingen echt afronden

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:55

calice schreef:
Het is voor aankoop :j , het bedrag is te overzien maar toch wel weer een redelijke hap geld, als de offerte verloopt voordat de passerdata is dan moet hij verlengd worden en daar betaal je als ik me niet vegis 0,5% van de verkregen hypotheek voor.

Ik heb dat één keer meegemaakt bij een nieuwbouwplan. Toen is het kostenloos verlengd en uiteindelijk op een bouwdepot gestort. Voordeel daarvan is dat de rente-opbrengst net zo hoog is als de kosten van de rente. Verzekering ging pas in bij daadwerkelijke verstrekking.
In mijn tijd gold die regel alleen maar als de rente omhoog was gegaan. Dan heb je een voordeel als klant en betaal je dat, omdat je dat voordeel uiteindelijk zo kan krijgen. Als de rente is gezakt, zou ik gewoon om een nieuwe offerte vragen. Offertes zijn namelijk niet rechtsgeldig. Ook niet als je ze getekend hebt.

De groeihypotheek is niet geliefd meer bij de banken hè? Ze hebben nu een vorm met een spaarrekening bij de bank en een losse levensverzekering. Transparanter kan volgens mij niet. SNS of ING heeft er een prijs mee gewonnen en dan gaan ze allemaal zo iets verstrekken. Bij de Rabo ken ik ook nog de generatie-hypotheek. Dan staan ouders voor je garant. Bij starters is dat vaak nog haalbare kaart. Bestaat die vorm van carrière hyp nog? Met de huidige normen, lijkt me dat die ook op de helling is gegaan. Banken zijn heel terughoudend geworden.

Leuke site deze. Kan me weer flink inlezen in hyp problematiek. Ik hoop binnenkort weer aan de slag te kunnen. En dan nog samen met Frankiej (da's mijn lief) een huisje. :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:39

idefix4 schreef:
De groeihypotheek is niet geliefd meer bij de banken hè? Ze hebben nu een vorm met een spaarrekening bij de bank en een losse levensverzekering. Transparanter kan volgens mij niet. SNS of ING heeft er een prijs mee gewonnen en dan gaan ze allemaal zo iets verstrekken.

Dat is de bankspaarhypotheek, die hebben wij ook (bij de ABN). Met inderdaad een niet gekoppelde levensverzekering.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:07

Bankspaarhypotheek wordt inderdaad veel verstrekt :j

Generatiehypotheek wordt ook nog wel verstrekt, of een 'gewone' hypotheek waarbij de ouders tot een maximum garant staan. Die maximum is overigens de koopsom, NIET het totale hypotheekbedrag. Als je garant staat, sta je namelijk (bij de ING) voor het de gehele schuld garant en ben je daarop dus ook aan te spreken. Dat je maar voor 10% meegefinancieerd hebt... tja.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:47

Net gebeld door onze makelaar. Volgende week vrijdag een bezichting. Hij noemt het een zeer serieuze kandidaat *D

Zó spannend! Even de tuin goed (laten) doen en de puntjes op de 'i' in huis. Netjes is het hier altijd wel, maar de kinderkamers (lees: jong volwassenen) hebben nog wel even wat mopperwerk van moeders nodig :-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:07

Monique super! Ik heb al een paar keer op Frankiej ingepraat. Vind jullie huis een plaatje.

Generatiehypotheek wordt idd zo verstrekt, maar zodra je kan aantonen, dat je het zelf kan opbrengen, kan de bank ze ontheffing verlenen. Dan komt er een eindepandrecht. Die heb ik ook al heel veel opgesteld, vandaar dat ik dat weet. Het kan wel net dat steuntje zijn, die je op dat moment nodig hebt. De meesten konden het er na een jaartje al afhalen, maar ik woon wel in een omgeving, waar lenen echt nog een taboe is. Liefst zo min mogelijk en flink sparen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:16

Ha, dank je Idefix ;-) Het is ook een plaatje, maar er hangt ook wel een prijsplaatje aan, anders kan ik niet verder met mijn Spaanse dromen ....

Blijven praten, wie weet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:54

Een vraagje.

Vanaf welk moment ga je eigenlijk hypotheek betalen bij een bestaand huis?

Vanaf het moment dat de hypotheek rond is of vanaf het moment van de overdracht?

heb werkelijk geen idee hihi

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:59

Overdracht, dan betaalt de bank voor jou het huis, dus vanaf dan ben je rente en aflossing verschuldigd. Overigens kan het zijn dat je wat betaalt voor de gestorte bankgarantie, die 10%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:00

ok, ik had echt geen idee. Had het ook niet heel gek gevonden als het was vanaf het moment dat je het rond had.

Maar dat is wel fijn. Thanks.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:25

Klopt, vanaf het moment dat de hypotheek gepasseerd is. Overigens is het huis pas echt van jou als de boel is ingeschreven in het Kadaster :)

Vandaag weer een lange maar oh zo leerzame dag gehad in mijn traject tot hypotheekadviseur. Voor iemand die een 4 haar op haar economie-examen kom ik toch wel op een geinige plek terecht :))

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:51

ik hoorde vanmiddag over een nieuwe trend: de NO-RISK clausule. verkoper en koper komen dan overeen dat de koper het huis pas definitief koopt als hij zijn eigen huis verkocht heeft. hier kan dan een bepaalde termijn over afgesproken worden. als koper z'n eigen huis in die termijn niet verkocht krijgt, gaat de hele deal van de andere woning ook niet door.
mocht er tussendoor zich iemand melden die een bod wil doen, dan kan dat. de makelaar moet dan met de verkoper overleggen of hij zin heeft in nieuwe onderhandelingen. de eerste "koper" moet dan wel 48 uur de tijd krijgen om te beslissen of hij daar ook mee accoord gaat en dus van zijn eerder gemaakte koopcontract afziet. tja, weer iets om de moeizame huizenmarkt vanlieverlee weer op gang te krijgen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:53

Voorbehoud van verkoop bestaat al langer toch?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:59

nooit geweten hoor. wel het financieringsbeding. wat eigenlijk een lichte vorm ervan is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:28

Lekker onzeker voor de verkoper ... pff, denk je rond te zijn, kan je opnieuw beginnen. Ik vind het gewoon allemaal lastig, dat hele huizengedoe ;-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:02

Ja, als verkoper koop je er weinig voor hè? Ik zou dan zeggen: Kom maar terug als je je huis verkocht hebt, maar de meeste verkopers zullen wel bang zijn dat de koop dan helemaal niet doorgaat. In dit gevalletje, hoop ik dat de koper zijn huis nog niet kwijt is. :D Want het gaat om een leuk huisje.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:55

Ik geloof dat het tijd is om me hier ook te melden! :) In november hebben we een gesprek gehad met een hypotheekadviseur over wat onze mogelijkheden zijn en nu mijn vriendje eindelijk bijna klaar is met zijn scriptie (na jaaaren ellende :=) zijn we voorzichtig wat huizen aan het bekijken. Gister huis 2 gezien, maandag staat huis 3 op de planning. Huis 1 was het niet, 2 is veel opknapwerk, maar heeft zeker potentie, mits het voor het juiste bedrag gekocht kan worden. We hadden gister een aankoopmakelaar meegenomen, dat was toch wel erg handig. Ik vind het enorm spannend!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:40

Imre! :wave: Ik verwachte je hier al :D

Ik vind die clausule een beetje typisch. Je moet er dan wel als koper toestemming voor geven als ik het goed begrijp, maar ik zou zoiets niet in het voorlopig koopcontract willen hebben.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:00

Nee, hè? Of je moet als verkoper heel bang zijn om met je huis te blijven zitten. Echt zekerheid biedt het helemaal niet. Daarom zou ik ook als verkoper zeggen dat ik daar niet aan mee zou willen doen. En volgens mij heeft het voor de koper ook weinig toegevoegde waarde. Als je je huis al een jaar niet kwijtkomt, dan lukt het in die maand ook niet. :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:05

Precies, en zeker als starter heeft het absoluut geen toegevoegde waarde. Ja, dat de verkoper kan zeggen 'joh, ik heb een beter bod gekregen, zullen we er mee kappen?'.

Het is sowieso de vraag of je al zover moet gaan in het koopproces als je nog geen zekerheid hebt wat betreft je huidige -eigen- koopwoning. Maar da's weer een andere discussie :))

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:12

Als starter heb je toch nooit zo'n clausule nodig? Je hebt niks te verkopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:16

Ik reageerde meer hierop:
"mocht er tussendoor zich iemand melden die een bod wil doen, dan kan dat. de makelaar moet dan met de verkoper overleggen of hij zin heeft in nieuwe onderhandelingen. de eerste "koper" moet dan wel 48 uur de tijd krijgen om te beslissen of hij daar ook mee accoord gaat en dus van zijn eerder gemaakte koopcontract afziet."

Ben wel benieuwd naar de cijfers over een tijdje, hoeveel mensen er gebruik van maken en de manier waarop :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:38

Die cijfers zullen er wel al zijn, want dit bestaat echt al lang hoor. Volgens mij ziet het vooral op deze situatie:

Persoon A verkoopt zijn huis aan B, onder voorbehoud van financiering voor B. Ondertussen koopt A het huis van C, onder voorbehoud dat A zijn financiering rondkrijgt + het voorbehoud dat de verkoop tussen A en B definitief wordt, omdat daar nog een voorbehoud op zit. Het is dus niet dat je daarna nog 2 jaar moet wachten totdat je koper zijn huis verkocht krijgt.