Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:02

Met prijsplafond gaan wij ook fors omhoog hoor :=

Wij doneren ook niet. Het is ook voor ons een hele dure tijd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:02

@Menino: nee, aan die 500 euro per maand zullen we niet snel komen, gezien alle investeringen die we de afgelopen jaren aan ons huis gedaan hebben om te verduurzamen, en door heel bewust met ons verbruik om te gaan komen we wat verbruik betreft gewoon elk jaar lager uit.
Beetje trial and error, om te zien wat werkt voor ons.

Ons energieverbruik wil ik niet laten afhangen van een al dan niet ingesteld prijsplafond door de regering. Als het niet voor onze beurs is, dan wel voor het mileu ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:06

Als ik het al weg zou geven zou ik het aan iemand doen waarvan ik weet dat ze het moeilijk hebben.
Ga het echt niet in zo’n bodemloze put storten en daarbij hou ik het zelf want wij pissen overal mee naast de pot dus het is welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:16

verootjoo schreef:

Dan val je dus uberhaupt niet onder de doelgroep voor wie compensatie bedoeld is en is heb je helemaal mazzel dat ze geen tijd hadden om gericht te compenseren.

Nogmaals, inflatie, openstaande rekeningen, een extraatje dat welkom is.
Als mensen het kunnen gebruiken moeten ze het écht houden en niet weggeven vind ik. Zorg eerst maar voor jezelf als dat nodig is (en dat moet ieder voor zich bepalen) voor je anderen gaat verzorgen.

Maar het is in principe natuurlijk wel hetzelfde als die mensen die 1300 euro ontvingen terwijl ze een vast contract hebben, waar hardgrondig op gevloekt is :D . (Niet specifiek bedoeld naar verootjoo en sansevieria hoor :D )

shirleyp

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:25

Lastig hoor, dat doneren! Ik hink ook nog een beetje op twee gedachten. Wij redden ons, hebben het niet nodig om de rekening te kunnen betalen. Dus doneren zou kunnen, al doe ik dat liever op persoonlijk niveau ipv naar een stichting.

Aan de andere kant hebben we net ons hele huis verduurzaamd met spaargeld waar we beide bijna 20 jaar fulltime voor hebben gewerkt. Als fulltime werkende zonder kinderen betaal je veel belasting, maar krijg je nooit een toe- of bijslag. Dus ergens vind ik ook dat wij onze bijdrage aan de maatschappij al wel hebben gedaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:33

chanicha schreef:
Als ik het al weg zou geven zou ik het aan iemand doen waarvan ik weet dat ze het moeilijk hebben.
Ga het echt niet in zo’n bodemloze put storten en daarbij hou ik het zelf want wij pissen overal mee naast de pot dus het is welkom.

Sowieso zijn veel van die initiatieven ook lastig en vaak alsnog oneerlijk verdeeld, ik ken zo een groep mensen die daar niet in vallen omdat ze over het hoofd gezien worden. Geen begeleiding die je aanmeld (en zelf mag je het bijvoorbeeld niet doen) of gewoon niet bekend bij zo'n organisatie. Even stom voorbeeld, in mijn dorp werd er wat opgezet voor kerstpakketten voor minima. Mensen in de bijstand en die bij de voedselbank lopen. Mensen vroegen aan een kennis en aan mij hoe het pakket was, maar wij hadden niks gehad, want verkeerde voedselbank of niet aangesloten bij de kerk (was geen voorwaarde maar blijkbaar wel selectiecriteria). Zo zijn er heel veel dingen die georganiseerd worden voor een groep, maar waar je toch buiten valt. Je ziet dus dat uit dezelfde groep mensen een gedeelte bij bijna alle initiatieven wat krijgt en ander gedeelte bij niks, omdat ze onzichtbaar zijn, geen kinderen hebben of te jong zijn.

Ik zit ook niet op fb groepen, want ik haat dat. Sowieso niet meer op fb, maar om zo open en bloot te moeten 'bedelen' vind ik niks, toch een soort schaamte. Op bokt heb ik iets minder moeite met gewoon dingen vertellen, dat is iets anoniemer en zitten niet allemaal mensen die ik in het echt ook tegen kom.

Ik snap de tegenstand dus zeker en heel eerlijk snap ik ook dat mensen het gewoon zelf gebruiken. Maar voor degene die het wel willen doneren is het ook lastig. Dus die vraag is alleen maar goed en mooi van Goof. Als je wilt doneren moet je iets vinden waar jij je goed bij voelt, wat lastig zat is, als je het niet wilt is dat ook goed en hoef je je niet te verdedigen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:38

Ik denk dat heel veel gezinnen het gewoon echt heel goed kunnen gebruiken. Wij zelf betalen in Nederland maar een schijntje, we zijn er zelden en hebben nog een vast contract. Daarentegen betalen we ons scheel in Spanje op dit moment.

Een van de redenen dat we zo weinig in Nederland zijn, is toch dat de reis (we gaan met de auto, ook vanwege gezondheidsrisico´s) behoorlijk duur is met de hoge brandstofprijzen. De vergoeding gaan we dus daarvoor gebruiken, ik wil onderhand mijn kinderen in de winter wel een keer zien. Zal januari worden denk ik, zo vermijden we hier de duurste maand om te stoken. We wonen hier echt om gezondheidsredenen, niet alleen voor de fun.

Als ik zie hoeveel belasting ik elk jaar nog neertel in twee landen, zonder inderdaad ook maar ergens te kunnen profiteren van een toeslag, dan vind ik dat we deze meevaller wel een keer zelf mogen gebruiken. We proberen vaak genoeg mensen te helpen die het lastig hebben.

Mocht je willen doneren, kijk dan eens naar de plaatselijke voedselbank. Wij hebben pas nog het Rode Kruis hier een donatie gedaan, die doen ook hele goede dingen, ook lokaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:46

Menino schreef:
verootjoo schreef:

Dan val je dus uberhaupt niet onder de doelgroep voor wie compensatie bedoeld is en is heb je helemaal mazzel dat ze geen tijd hadden om gericht te compenseren.

Nogmaals, inflatie, openstaande rekeningen, een extraatje dat welkom is.
Als mensen het kunnen gebruiken moeten ze het écht houden en niet weggeven vind ik. Zorg eerst maar voor jezelf als dat nodig is (en dat moet ieder voor zich bepalen) voor je anderen gaat verzorgen.

Maar het is in principe natuurlijk wel hetzelfde als die mensen die 1300 euro ontvingen terwijl ze een vast contract hebben, waar hardgrondig op gevloekt is :D . (Niet specifiek bedoeld naar verootjoo en sansevieria hoor :D )

Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Dat je inkomen hoog genoeg is om nergens toeslag voor te ontvangen betekent niet dat het nu makkelijk is als alles enorm veel duurder wordt.
Het betekent ook niet dat we in een villa wonen met jacuzzi in de tuin met enorm veel gebruik.

Het betekent wel dat voor deze groep dit extraatje ook van harte welkom en nodig is.

Maar het is altijd fijn om op mensen af te geven waarvan je denkt dat het ze allemaal wel makkelijk afgaat.
Het is voor iedereen een zware tijd, dus dit extraatje is ook voor iedereen en niet alleen omdat er geen tijd was voor een andere regeling.
Wij betalen ook keihard om alle mensen van toeslagen en extraatjes te voorzien dus fijn als het ook eens onze kant op rolt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:56

Veel reacties op mijn vraag.
Goed punt dat ook de boodschappen etc veel duurder worden, dus je kunt het inderdaad als bijdrage voor 'het dure leven' zien.
Mocht ik besluiten het te doneren doe ik dat niet aan een (grote) stichting maar wil ik dat inderdaad persoonlijk doen aan iemand van wie ik weet dat die dit goed kan gebruiken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:00

En je hoeft natuurlijk niet alles te doneren. Een gedeelte voor jezelf voor alles wat duurder is geworden en dan maak je eventueel een leuk pakket voor iemand die het nodig heeft. De gedachte is al mooi en iets kleins doen ook, maar het is ook niet voor niks voor iedereen nu, dus doe wat goed voelt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:15

Wij geven het ook weg, we kunnen ons gelukkig zelf nog wel bedruipen en we hebben (tot nu toe) nog geen torenhoge voorschotten, wel een variabel contract , maar weinig gas verbruik (wij verbruiken zo'n 800 kuub per jaar en hebben zonnepanelen)

Wij geven het aan een gezin bij ons in de buurt die het goed kunnen gebruiken, ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in de hulporganisatie's . Wij helpen dit gezin al een aantal jaar en hebben er een goede band mee, we helpen hen en zij passen regelmatig op onze honden. Win win situatie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:18

Ik heb iig besloten dat ik een cadeaubon haal voor boodschappen voor een bekende. En ik wil een mooi cadeau regelen voor mijn ouders die veel voor me hebben gedaan afgelopen jaar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:29

shirleyp schreef:
Lastig hoor, dat doneren! Ik hink ook nog een beetje op twee gedachten. Wij redden ons, hebben het niet nodig om de rekening te kunnen betalen. Dus doneren zou kunnen, al doe ik dat liever op persoonlijk niveau ipv naar een stichting.

Aan de andere kant hebben we net ons hele huis verduurzaamd met spaargeld waar we beide bijna 20 jaar fulltime voor hebben gewerkt. Als fulltime werkende zonder kinderen betaal je veel belasting, maar krijg je nooit een toe- of bijslag. Dus ergens vind ik ook dat wij onze bijdrage aan de maatschappij al wel hebben gedaan.

Dat is natuurlijk ook wel zo.
En ja, hier helaas geen geldboom in de tuin staan, ook wij hebben te maken met steeds maar stijgende kosten voor levensonderhoud.

Als voorbeeld, we hebben een aantal honden die wegens ziekte dieetvoer nodig hebben, per zak binnen een aantal weken van 62 euro naar 84 euro gegaan :(
Tja, dat voer hebben ze nodig, dus hoe dan ook krijgen ze dat.

Voor de mensen die willen en kunnen doneren, kijk inderdaad eens naar de mensen in je directe omgeving, het moet niet altijd overmaken naar een stichting zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:12

mysa schreef:
Ik zou het doneren als mijn nieuwe termijnbedrag geen € 970 zou zijn. :)

%) %)

Wij doneren overigens.
We hebben een duurzame woning en hebben het echt niet nodig.
Wij hebben in onze kennissenkring rondgevraagd en viavia bij mensen gekomen die het enorm goed kunnen gebruiken..

Al die stichtingen wordt mij veel te veel misbruik van gemaakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:23

Ik gebruik het gewoon waar het voor bedoeld is. Mijn energierekening compenseren. Van 114,- naar 365,- vind ik echt niet grappig. Ik vind het gewoon zonde vh geld. Of ik het wel of niet kan missen doet imo niet ter zake

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:25

Ik zou het ook via via doen. Maar dan wel anoniem.

Ja, krankjorum termijnbedrag ook. Bij ons: Gebaseerd op € 3,33 per m3 gas en 0,85 per kwh stroom.
Verbruik ook veel te hoog ingeschat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:42

Ik heb geen idee wat ze het nieuwe contract jaar gaan aanraden. Zat op 114 met geld terug, toen naar 150 en eigenlijk moet ik nog flink verhogen. Ben bang wat ze na de afrekening gaan invoeren, vooral als je het niet lager kan zetten. Die 150 is wat ik per maand kan betalen er aan.

Zelfs voor deze hele crisis was het al aan het stijgen, want vroeger redde ik het ook voor 100 euro, maat dan met 2 personen zonder ergens op te letten. Veel stroomvretende apparaten, partner die minimaal half uur maar vaker uur onder de douche stond elke dag.
Toen ik alleen hier bleef wonen ginf verbruik dus enorm naar beneden, maar kosten omhoog elk jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 13:12

Fitzroy schreef:
Ik gebruik het gewoon waar het voor bedoeld is. Mijn energierekening compenseren. Van 114,- naar 365,- vind ik echt niet grappig. Ik vind het gewoon zonde vh geld. Of ik het wel of niet kan missen doet imo niet ter zake

Goed punt hoor.
Voor mij geldt dat mijn maandtermijn hetzelfde is gebleven als voorheen en ik zit er het hele jaar al flink onder qua verbruik. Ik ben dus nooit meer gaan betalen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:12

Ik hou het ook zelf. Ik kan mijn rekeningen prima betalen, maar ik heb wel geïnvesteerd in isoleren van mijn muur, zonnepanelen (plus bijbehorende elektricien), dus ik beschouw het als kleine tegemoetkoming voor die kosten (en het feit dat ik nu wel €3,44 voor een kuub gas betaal en van 23 augustus tot 31 oktober (dan komen de panelen) ook hoge elektriciteitskosten heb).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 23:14

Ik hou het en zet het in het potje energielasten of verduurzamen op de spaarrekening. Mijn huisje kan nog genoeg isolatie gebruiken dus het geld is daarvoor welkom.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 07:04

Hier voor december de nieuwe tarieven gehad van Budget energie. Mooi 40 ct goedkoper op gas en 10ct op elektriciteit ten opzichte van november. Hopelijk blijft dat zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:30

Hier loopt 1 december contract af. Nog geen nieuw aanbod gekregen.
Mochten ze na 1 november komen dan ga ik uitzoeken of ik dit kan weigeren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:47

Als je contract afloopt ga je automatisch over naar variabel en kun je deze per maand opzeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:48

Idd, purny haalt nu 2 dingen door elkaar..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:18

karrij schreef:
Wij geven het ook weg, we kunnen ons gelukkig zelf nog wel bedruipen en we hebben (tot nu toe) nog geen torenhoge voorschotten, wel een variabel contract , maar weinig gas verbruik (wij verbruiken zo'n 800 kuub per jaar en hebben zonnepanelen)

Wij geven het aan een gezin bij ons in de buurt die het goed kunnen gebruiken, ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in de hulporganisatie's . Wij helpen dit gezin al een aantal jaar en hebben er een goede band mee, we helpen hen en zij passen regelmatig op onze honden. Win win situatie

Wat tof en goed dat jullie dit doen….. :j

Wij twijfelen nog… we hebben sinds maart variabel en zijn dus echt fors meer gaan betalen maar kunnen het nog prima redden (al hebben we wel de zomervakantie overgeslagen en dat geld in zonnepanelen gestoken maar ach…het is toch een luxe dat t kon). Minder hogere prijs voorschotten 2 maanden lang is toch prettig…..Maar een gezin helpen dat t heel moeilijk heeft…dat is super! Ik voel alleen niet zoveel voor zo’n organisatie waarvan ik dan niet weet wat ermee gebeurt….