[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duplo

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:29

bij particuliere koop huis is mondelinge overeenkomst ook bindend

Daar is geen verschil bij met zakelijk
Het zal voor verkoper en makelaar vast duidelijker zijn dan je hier verteld
Maar je maakt er hier een vaag verhaal van

Op deze manier kan de verkoper gewoon nog afhaken ook al leg je het juiste bedrag neer, wanneer hij het niet eens is met jullie ontbindende voorwaarden komt er alsnog geen koopcontract

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:44

Duplo schreef:
bij particuliere koop huis is mondelinge overeenkomst ook bindend

Daar is geen verschil bij met zakelijk
Het zal voor verkoper en makelaar vast duidelijker zijn dan je hier verteld
Maar je maakt er hier een vaag verhaal van

Op deze manier kan de verkoper gewoon nog afhaken ook al leg je het juiste bedrag neer, wanneer hij het niet eens is met jullie ontbindende voorwaarden komt er alsnog geen koopcontract

Dat kan zomaar zo zijn.
Wij hebben onze voorwaarden al wel neer gelegd bij de makelaar.
Er zijn ook afspraken al gemaakt over de koop dat de verkoop pas rond is als voorwaarden van beiden partijen duidelijk zijn en we daar beiden mee eens zijn.

Echter zijn voorwaarden niet meer van toepassing op de prijs voor ons en voor de verkoper ook niet.
We zijn dus over de prijs eens geworden, en gaan nu de puntjes op de i zetten wat betreft de voorwaarden, omdat daar wat puntjes zijn die niet helemaal duidelijk zijn.

Dinsdag horen we de datum van de precieze overdracht. Onze eigen voorwaarde het mee kopen van het pad is geregeld. En de voorwaarden van oplevering leeg daar heeft de verkoper volgens de makelaar geen moeite mee. Voor ons zijn bepaalde dingen logisch wat voor ander raar kan zijn, en omdat er tot nu toe nogal wat dingen tegen zaten willen wij gewoon alles tot op de puntjes duidelijk in kaart hebben.

De makelaar heeft ons alles heel keurig verteld, echt een goede makelaar ook. Maar toch hebben we nog wat vraagjes, dit heeft makelaar ons ook gevraagt om alles gewoon te vragen, omdat er toch wel wat haken en ogen aan zitten.

Voordat wij een bod gingen uitbengen, hebben we ook meteen laten weten van ok we willen een bod uitbrengen onder de voorwaarden, oplevertermijn 3 maanden, bezemschoon en mee kopen van die grond dus eigenlijk geen kadastrale verandering. Het is dus wel degelijk besproken. Maar ligt nog niet vast het mee kopen van de grond wel uiteraard ivm de prijs, Ergens hebben wij nog het gevoel dat er nog een verrassing uit de hoge hoed komt ;) dus pas na dinsdag of later als we daadwerkelijk iets getekend hebben is het voor ons zeker.

Ik snap trouwens wel dat het wat verwarrend is hoor, er zijn ook gewoon teveel dingen geweest op het pad die tegenwerkten en nu hebben we iig een financieel akkoord ;)

Bij particuliere koop is een mondelinge overeenkomst net zo bindend, er is wel een verschil als particulier heb je bepaalde rechten om binnen een bepaalde tijd nog af te zien van de koop. Dit heb je niet bij een zakelijke deal. Er zit dus een veel hoger risico aan,

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:38

Bij particuliere koop is mondeling absoluut niet voldoende, art. 7:2 BW.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:36

Hi allemaal...ook ik ben enige tijd op zoek naar een nieuwe woning en ik dacht ik vraag advies aan bokt.
Na wat woningen bekeken te hebben eindelijk het huis van onze dromen gevonden.
Iedereen ziet het als een bouwval maar wij zien het als ons paleisje.
Het is een vrijstaande woning met 3400m2 grond.
De woning is vanbinnen helemaal kaal, er zit echt niets in. Geen elektriciteit, gas, water etc.
Wij vonden dit een uitdaging en hadden een bod van van €240.000.
De vraagprijs was €330.000. Afijn om een lang verhaal kort te maken ging verkoper niet op ons bod in en is het uiteindelijk nog verkocht voor € 300.000, gaat het tegen de vlakte en wordt er een nieuw landhuis gebouwd.

Ik moet zeggen dat ik er best kapot van was dat er nog zoveel geld voor werd neergelegd.
Afijn...enkele maanden later bedenk ik me dat een soortgelijk huis te koop staat in dezelfde buurt (alleen is dit huis wel bewoonbaar).
Het gaat dus ditmaal wederom om een vrijstaande woning, 2000m2 grond. De woning moet flink opgeknapt worden maar is in redelijke staat.
Het staat langer dan 2 jaar te koop, exact weet ik het niet.
De originele vraagprijs was €400.000 maar ze zijn ruim een jaar geleden gezakt naar €375.000.
Mijn vraag.....wat zouden jullie als openingsbod doen?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:02

In welke regio is dit yvje?
Dat scheelt nl. nogal tegenwoordig.

Hier ruim boven de vp uitgekomen, 2 dagen de tijd gehad om te bieden. Ondanks dat we al buiten het gebied van de echte gekte zijn gaan kijken. Alle woningen die we hebben bekeken zijn binnen no time voor, of over de vp verkocht.
Woning van schoonouders onlangs opnieuw getaxeerd voor 410. Dat is een gewone rijtjeswoning in een gewilde straat, maar vlak langs een slechte buurt, niet bijzonder groot of heel bijzonder ofzo.
Dus ja, het scheelt nogal waar het is en of het in die regio snel gaat (als het al een jaar te koop staat lijkt dat niet het geval) en of het gewoon in dat iets over of juist onder de vp blijft.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:14

Wat ons opviel buitengebied huizen liep in eerste instantie slecht en in een keer ging t hard.

In korte tijd oniks veel in ons zoekprofiel verkocht. Gelukkig ons droomhuis kunnen vinden en over 2 weken krijgen we de sleutels

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 07:44

Cerilene_ schreef:
In welke regio is dit yvje?
Dat scheelt nl. nogal tegenwoordig.

Dit is provincie Zeeland Cerilene.
Het ruim boven de vraagprijs uitkomen ken ik eigenlijk niet zo in deze regio.
Dit soort huizen staan soms best voor meer dan een jaar te koop terwijl er eigenlijk best vraag naar is volgens de makelaar.

We zijn nog niet naar dit huis wezen kijken maar er staan maar 2 foto's van de binnenkant van het huis op waardoor mijn vermoeden is dat het er niet heel fraai uitziet (binnen).
De advertentie is ook nooit gewijzigd, enkel 1x die prijsaanpassing.
Nu geeft dat voor ons niet en is het juist een pré als we er nog wat aan moeten verbouwen.
We zijn namelijk ook naar een huis wezen kijken wat eigenlijk in zeer goede staat is maar niet onze smaak, (zelfde prijsklasse als het huis waar nu ons oog op is gevallen) maar ergens vinden we dan dat we er niet ons stekje van kunnen maken.
Klinkt misschien beetje vreemd maar dan is het huis al té af.
En je betaald ook voor de staat van de woning, we vinden het dan zonde als we alles willen veranderen. Vind het een beetje moeilijk om uit te leggen zegmaar.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:24

Ik snap het hoor. Jullie willen het van jezelf maken en dat doe je toch minder snel als er een gloednieuwe keuken etc instaat.
Ik zou gewoon gaan kijken, liefst met je makelaar, en even zien hoe de staat nu echt is. Wij hebben ook juist huizen gezien die er op de foto nog best aardig uitzien, maar in het echt toch afgeleefd en verrookt.
Ook moeten jullie er wel een klik mee hebben. Wij hebben ook huizen bekeken die prima geschikt waren, maar we werden er niet warm of koud van.
En dan gewoon bedenken wat jullie het waard vinden. Makelaar heeft er wss ook wel goed kijk op wat zoiets in jullie regio doet en een schatting van hoeveel het zal kosten om het op te kalefateren.
Tel de vermoedelijke verbouwingskosten bij de aankoopkosten en bedenk of je het dat nog steeds waard vind, kunt betalen (of als je gefaseerd gaat verbouwen hoe dat er financieel uit gaat zien) en of je verwacht zo iets er ook nog voor terug te kunnen krijgen als je het weer verkoopt. Wij kwamen na overleg steeds wel uit een bedrag wat voor ons goed voelde om te bieden.

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je het voorlopig koopcontract ging tekenen? Wij hebben nog geen dag van de makelaar gehoord.
We zijn al een hele lijst met klussen aan het maken, sommige klussen willen we meteen doen, maar ivm beperkt budget over voor verbouwing moeten we ook dingen later doen.
Er zit bvb een rare bergingkast tussen de keuken en woonkamer die we graag weg zouden halen voor een echt open keuken. Maar er lopen leidingen door, dus is het een flinkere klus Dan je zou denken. Dat laten we maar even voor later. Maar dan gaan we dus ook de vloer nog niet doen, anders kan dat ook weer opnieuw als die kast uiteindelijk wel binnen afzienbare tijd weggaat.
Ook qua indeling zitten we al lekker te rommelen. Ze hebben 2 kamers op de 1ste etage bij elkaar getrokken, maar onze kindjes zijn nog zo klein dat het toch wel fijn is als we allemaal op dezelfde verdieping slapen, zodat wij niet snachts met onze slaapdronken kop de zolder op en af moeten (daar zijn nog 2 slaapkamers). Dus ik denk dat we die slaapkamer toch beter weer kunnen splitsen en pas als de kinders groter zijn evt weer bij elkaar trekken, of een van de kamers tegen die tijd voor iets anders gaan gebruiken
Oh well, overdracht duurt nog heeel lang, dus we kunnen nog heel veel plannetjes maken.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:42

Ik heb op donderdag de gegevens doorgestuurd en op dinsdag kreeg ik het concept koopcontract. Daarmee akkoord gegaan en sindsdien niets meer gehoord (dinsdag een week geleden dus).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:42

yvje86 schreef:
Hi allemaal...ook ik ben enige tijd op zoek naar een nieuwe woning en ik dacht ik vraag advies aan bokt.
Na wat woningen bekeken te hebben eindelijk het huis van onze dromen gevonden.
Iedereen ziet het als een bouwval maar wij zien het als ons paleisje.
Het is een vrijstaande woning met 3400m2 grond.
De woning is vanbinnen helemaal kaal, er zit echt niets in. Geen elektriciteit, gas, water etc.
Wij vonden dit een uitdaging en hadden een bod van van €240.000.
De vraagprijs was €330.000. Afijn om een lang verhaal kort te maken ging verkoper niet op ons bod in en is het uiteindelijk nog verkocht voor € 300.000, gaat het tegen de vlakte en wordt er een nieuw landhuis gebouwd.

Ik moet zeggen dat ik er best kapot van was dat er nog zoveel geld voor werd neergelegd.
Afijn...enkele maanden later bedenk ik me dat een soortgelijk huis te koop staat in dezelfde buurt (alleen is dit huis wel bewoonbaar).
Het gaat dus ditmaal wederom om een vrijstaande woning, 2000m2 grond. De woning moet flink opgeknapt worden maar is in redelijke staat.
Het staat langer dan 2 jaar te koop, exact weet ik het niet.
De originele vraagprijs was €400.000 maar ze zijn ruim een jaar geleden gezakt naar €375.000.
Mijn vraag.....wat zouden jullie als openingsbod doen?

Het staat 2 jaar te koop, je zou kunnen beginnen met een gek laag bod. Ik denk dat wij dan met 3 ton zouden starten. Trouwens, bij onze 'woning' stonden er helemaal geen foto's van binnen en dat was me toch een positieve verrassing toen we binnen kwamen.

Het eerst kijken lijkt me dus sowieso een goed plan. En mogelijk kom je erachter dat de vraagprijs eigenlijk wel reëel is.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:51

ik zou eerst nagaan of het überhaupt nog te koop staat en rondvraag waarom het nog te koop staat.

Wij zijn bezig geweest met een huis dat al lang te koop stond (staat)
Huis stond al te koop sinds eind 2014
Echt klushuis in het centrum, geen gek bedrag vroegen ze er voor.

Makelaar te pakken krijgen ging wel, vanaf dat punt ging het verschrikkelijk
Eigenaar niet bereikbaar, ging om 2 huizen die afzonderlijk te koop stonden maar evt in 1 koop
Bezichtiging, 2 pogingen huidige huurder kwam niet opdagen en er was geen sleutel
De klusjesman zou het regelen, eenmaal daar weer geen huurder.
Volgens de klusjesman (tevens tussenpersoon van de eigenaar) Klopte de prijs op de makelaarssite niet
Zou veel meer moeten zijn. Ook zou 1 van de huizen in optie staan voor de zoon van, maar die kreeg de financiën niet rond.
WIj aangegeven dat hij maar moest overleggen en er daarna op terug moest komen hoe het nou zat...

Wachten nog steeds, huis is van de makelaarssite af wegens conflict (via onze makelaar gehoord)
Borden te koop staan nog steeds in de tuin...

Dus tja hadden het dolgraag gekocht.. maar ze willen er duidelijk niet vanaf
Helaas staan sommige huizen met een reden lang te koop

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:58

Klopt, zo staat er hier in de omgeving ook een oude boerderij te koop. Vrienden van me zijn met dat huis bezig geweest, maar die eigenaar is een eigenwijs stuk vreten die niet per se hoeft te verkopen. Dat huis staat toch ondertussen al een jaar of 5 te koop denk ik?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:02

Wendy schreef:
Klopt, zo staat er hier in de omgeving ook een oude boerderij te koop. Vrienden van me zijn met dat huis bezig geweest, maar die eigenaar is een eigenwijs stuk vreten die niet per se hoeft te verkopen. Dat huis staat toch ondertussen al een jaar of 5 te koop denk ik?

Hier ben ik dus ook bang voor. Dat ze het niet hoeven verkopen en daarom een achterlijk laag bod gelijk afketsen en klaar met ons zijn.
We willen echt uiterlijk 325.000 eraan uitgeven dat is echt onze max qua leenbedrag en wat we aan maandlasten willen betalen.
Verder is als het goed dit huis voor de rest van ons leven en hoeven we de verbouwing er niet perse uit te halen qua kosten.

Ik ga morgen de makelaar bellen om eens een afspraak te maken, alleen dan kunnen we zien hoe het eruit ziet en kunnen we meteen vragen waarom het al zo lang te koop staat.

Bedankt voor alle tips!
Waardeer het enorm!!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:05

Jeetje wat een verhalen allemaal joh! Ik hoop dat het bij ons makkelijker gaat.

Vrijdag komt bij ons de makelaar foto's maken. Na een half jaar voorbereiden en opruimen en dit nog even schilderen en dat nog even doen dan toch eindelijk echt!
Hij heeft het 5 jaar geleden ook in de verkoop gehad toen mijn vriend en zijn ex uit elkaar gingen maar toen kon mijn vriend toch ineens de hypotheek alleen op zijn naam laten zetten door wat slim gereken van de financiële adviseur.
De makelaar kwam nu binnen en was echt aangenaam verrast hoe het opgefrist was in vergelijking met toen. Dus goede hoop dat het geen maanden te koop gaat staan.

Maar voor ons nieuwe huis hebben we een dingetje. Misschien dat jullie het weten. Wij hebben geen samenlevingscontract oid maar willen over een tijdje wel trouwen.
Kun je als je verloofd bent gewoon een hypotheek krijgen? Of hoe werkt dat?
Eerst een samenlevingscontract en daarna over een jaar trouwen oid wilden we niet als het niet nodig is ivm notariskosten enzo

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:15

Sannanasje schreef:
Jeetje wat een verhalen allemaal joh! Ik hoop dat het bij ons makkelijker gaat.

Vrijdag komt bij ons de makelaar foto's maken. Na een half jaar voorbereiden en opruimen en dit nog even schilderen en dat nog even doen dan toch eindelijk echt!
Hij heeft het 5 jaar geleden ook in de verkoop gehad toen mijn vriend en zijn ex uit elkaar gingen maar toen kon mijn vriend toch ineens de hypotheek alleen op zijn naam laten zetten door wat slim gereken van de financiële adviseur.
De makelaar kwam nu binnen en was echt aangenaam verrast hoe het opgefrist was in vergelijking met toen. Dus goede hoop dat het geen maanden te koop gaat staan.

Maar voor ons nieuwe huis hebben we een dingetje. Misschien dat jullie het weten. Wij hebben geen samenlevingscontract oid maar willen over een tijdje wel trouwen.
Kun je als je verloofd bent gewoon een hypotheek krijgen? Of hoe werkt dat?
Eerst een samenlevingscontract en daarna over een jaar trouwen oid wilden we niet als het niet nodig is ivm notariskosten enzo

Spannend zeg!

Wij kunnen gewoon een hypotheek krijgen, zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract. Die laatste is qua belastingteruggave wel voordeliger dan nu, maar verder maakt het niet uit.

Toevallig zijn we ook verloofd, maar niemand die ernaar vraagt hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:38

Wij hadden toen we ons eerste huis kochten ook geen samenlevingscontract en trouwen wilden we toen nog niet. Was geen probleem.
Natuurlijk werd er naar gevraagd, maar wij hebben vlak na aankoop van dat huis een geregistreerd partnerschap gedaan, waardoor alles prima geregeld was :)
Dat hebben we een paar jaar later laten omzetten in een huwelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:39

Hypotheek heeft toch niks te maken met je huwelijkstatus?

Hier in de straat is het onwijs druk met verhuizen en kopen en verkopen. De buren gaan er eind deze maand uit, en de nieuwe eigenaren gaan het onderverhuren. Weet nog niet hleemaal wat ik daarvan moet vinden...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:57

Hypotheek staat inderdaad los van je huwelijkse status. Enige waar je goed op moet letten is het erfrecht en wat er gebeurd als één van jullie beiden komt te overlijden. Bij huwelijk (of geregistreerd partnerschap) ben je automatisch erfgenaam, bij een samenlevingscontract dient dat heel goed vastgelegd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:01

Berdien schreef:
Hypotheek staat inderdaad los van je huwelijkse status. Enige waar je goed op moet letten is het erfrecht en wat er gebeurd als één van jullie beiden komt te overlijden. Bij huwelijk (of geregistreerd partnerschap) ben je automatisch erfgenaam, bij een samenlevingscontract dient dat heel goed vastgelegd te worden.

Klopt, mijn vriend en ik hebben niks en hij draagt de hypotheek. Dus ik ben nu geen erfgenaam mocht er wat gebeuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:14

Hier samenlevingscontract met testament
En overlijdensrisico verzekering zodat als de 1 wegvalt
De ander kan blijven wonen zonder issues

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:34

2 vriendinnen, geen stel, konden ook prima samen een huis kopen.

Maakt dus niet uit of je wel of niet getrouwd bent.

Ik weet niet eens of wij toen al geregistreerd partner waren, volgens mij niet. Later pas omdat dat beter is voor belasting.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:08

Wij gaan ook alles regelen met aankoop huis (samenlevingscontract en 2 testamenten). Zeker omdat we t ook goed geregeld hebben mocht er 1 wegvallen. Heb geen problemen met m'n schoonfamilie, maar een huis met ze delen... liever niet.

Gelijk ook kruislings orv geregeld, dan is alles afgedekt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:27

Hier ook samenlevingscontract en testament en ook orv kruislings afgesloten.

Zou wel wat regelen voor de tussentijd, als er wat gebeurt zit je er mooi mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:32

Zeker de orv. Is per maand geen heel hoog bedrag en je zult er maar voor komen staan.

Wanneer er bij ons wat voorvalt met een van de twee dan komt er een bepaald bedrag vrij waardoor er nog maar €65,- pm betaald hoeft te worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:34

Vaak wordt een orv ook wel verplicht gesteld door de bank. Wij moesten 55k en hebben iets van 255k gedaan, dan blijft er nog een ton over en dat kunnen we beiden wel betalen mocht er 1 wegvallen.