Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:37

Hij staat te koop voor 3 tientjes. Ik ben gaan samenwonen en hij past niet in dit huis :(

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:39

Wow dat is wel héél erg geel :P Ander kleurtje erover?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:42

Het kastje is gewoon overbodig :( We zijn groter gaan wonen dus we hebben nu een grotere gangkast. Dit kastje komt uit mijn studentenappartement en past perfect bij de rode muurtjes :D

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:10

lieveli schreef:
Pussinboots, jouw kastje lijkt wel wat op de mijne!

[ Afbeelding ]

Alleen ik heb hem dus knalgeel geverfd :=

Die is ook mooi! Lekker zomers.

Ik heb toch nog de vóór foto's gevonden!

Afbeelding

Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:45

Ha YES! Ik heb mijn MP meubeltje binnen *\o/* Nou ja..'binnen'.. zij is nog op vakantie en ik ga ook nog, dus het duurt nog even voordat ik het kan ophalen :')

@Pussinboots: ik zou de bovenkant van je 'lelijke' kastje nog wel meenemen hoor. Misschien in dezelfde kleur, maar dan met extra veel darkwax?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:47

tweebelgen schreef:
Weer heel mooie resultaten komen hier voorbij :j
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met goede raad. Ik wil mijn binnendeuren in krijtverf doen en achteraf behandelen met wax of vernis. Heeft er iemand ervaring mee.
Kan ik ze dan achteraf nog in een ander kleurtje zetten na behandeling met wax of vernis.
Is krijtverf een goede keuze voor deuren of doe ik ze beter met een lakverf ?
Nu zijn ze wit gelakt.

Ik heb mijn oude paneeldeuren geverfd met Annie Sloan en daarna gewaxed. Houdt super, is nu een jaar geleden en niks raars op te zien. Voordeel is dat als er wel eens iets de verf beschadigd dat je dit makkelijk kan aanstippen en weer kan waxen zonder dat de gehele deur weer moet :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:37

Mijn voorlopig laatste projectje, de kastjes zijn op -O-

Een schoenenkast via MP op de kop getikt. Wát een ruimte zit daar in! Waarschijnlijk wordt deze dus gewoon voor eigen gebruik;)

Net opgehaald
Afbeelding

Afbeelding

In de verf en drogen, dit keer bewust niet de binnenkant gedaan. Er worden toch maar schoenen ingemikt;)

Afbeelding

De lades klaar en één al in de wax:

Afbeelding

Hier kun je het verschil van wel of geen (antiek) wax heel duidelijk zien;

Afbeelding

En klaar, nu nog het juiste plekje zoeken!

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight schreef:
Ik heb mijn oude paneeldeuren geverfd met Annie Sloan en daarna gewaxed. Houdt super, is nu een jaar geleden en niks raars op te zien. Voordeel is dat als er wel eens iets de verf beschadigd dat je dit makkelijk kan aanstippen en weer kan waxen zonder dat de gehele deur weer moet :)

Oh echt? Lukt dat? Je kunt toch niet zo over de wax heen? Ik durf dat nooit en ga dan helemaal schuren en ontvetten. Toch maar eens proberen mocht het nodig zijn dus!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:31

Gaaf geworden. Welke verf heb je gebruikt? En welke kleur?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:26

Moonfight schreef:

Oh echt? Lukt dat? Je kunt toch niet zo over de wax heen? Ik durf dat nooit en ga dan helemaal schuren en ontvetten. Toch maar eens proberen mocht het nodig zijn dus![/quote]

Met Annie sloan verf kan dit idd, met andere heb ik het nog niet geprobeerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:26

Kastje hierboven is super mooi geworden ! Alleen, ik dacht eigenlijk dat je antiekwax niet over het hele oppervlakte hoort te gebruiken ??? Maar ik hoeken etc om een antiek effect te geven ? Over het hele oppervlakte wordt het "alleen" donkerder, maar verder geen effect. Of vergis ik me nu helemaal ??

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:54

PussInBoots schreef:
Mijn voorlopig laatste projectje, de kastjes zijn op -O-

Een schoenenkast via MP op de kop getikt. Wát een ruimte zit daar in! Waarschijnlijk wordt deze dus gewoon voor eigen gebruik;)

Net opgehaald
[ [url=m/WOC7rI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7EzHnn.jpg]Afbeelding[/url] ]

In de verf en drogen, dit keer bewust niet de binnenkant gedaan. Er worden toch maar schoenen ingemikt;)

[ [url=m/vxPZnU.jpg]Afbeelding[/url] ]

De lades klaar en één al in de wax:

[ [url=m/yMbJt3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier kun je het verschil van wel of geen (antiek) wax heel duidelijk zien;

[ [url=m/qZrANO.jpg]Afbeelding[/url] ]

En klaar, nu nog het juiste plekje zoeken!

[ [url=m/2ZTPqu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8GEa80.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moonfight schreef:

Oh echt? Lukt dat? Je kunt toch niet zo over de wax heen? Ik durf dat nooit en ga dan helemaal schuren en ontvetten. Toch maar eens proberen mocht het nodig zijn dus!

Ja gaat echt prima :j Wel met Annie Sloan inderdaad, andere merken weet ik niet. Gewoon even afnemen met een sopje en dan lekker verven, gewoon over de wax heen :D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:05

Ik doe het ook geregeld, over de wax heen opnieuw verven als het mij niet aanstaat :)

Wàt een leuk schoenenkastje! Ikke ook willen!! (AS Louis Blue?)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:48

Kimmes schreef:
Gaaf geworden. Welke verf heb je gebruikt? En welke kleur?

Ashford & Sons van de KWantum en Antiekwax (bruin) van Abondanza. Werkt beide erg fijn!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:50

Maris schreef:
Kastje hierboven is super mooi geworden ! Alleen, ik dacht eigenlijk dat je antiekwax niet over het hele oppervlakte hoort te gebruiken ??? Maar ik hoeken etc om een antiek effect te geven ? Over het hele oppervlakte wordt het "alleen" donkerder, maar verder geen effect. Of vergis ik me nu helemaal ??

Waxen kun je het beste helemaal doen, is echt een bescherming voor je verf. Wordt kneiterhard. Je kunt natuurlijk met blanke wax doen en met de donkere idd accenten aanbrengen, ik vind dat je juist zo een mooie uitstraling krijgt als je het helemaal doet. Gewoon doen wat je zelf mooi vindt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:20

Maar wat voegt de antiek wax dan toe behalve dat je het kastje donkerder maakt ? Kan je dan niet beter een donkerder verf uitkiezen met naturel wax ?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:00

Dat kan, alleen is de kleur die ik heb gekozen niet in een donkerder tint te krijgen. De donkere wax geeft in naden een nog iets donkerder kleur. Mooi effect.

Maar dat is natuurlijk puur een kwestie van smaak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:01

Ik bedoel het ook echt niet negatief hoor !! Maar ik heb dus nog nooit een meubel geverfd, dus ik heb werkelijk geen idee of er veel verschil zit tussen antiek wax en gewone wax qua kleur. Zo te zien toch wel behoorlijk veel.
Heb je die waxen alleen van AS en Abbondanza ? En ze zijn niet voor een tafel geschikt toch ? dan moet je meer een hardwax hebben ?

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:34

Ik lees al langere tijd mee en zie leuke dingen voorbij komen. Complimenten!

Ik heb binnen het topic gezocht naar ervaringen met de Annie Sloan verf en koloniale meubels maar niet echt een antwoord gevonden waar ik verder mee kan :o

Ik heb dus een koloniaal (tv) meubel (zware kwaliteit) die ik eigenlijk in een lichtere kleur wil hebben omdat ik hem qua kast erg mooi blijf vinden. Wil hier dus graag AS voor gebruiken.

Wie heeft er ervaring met het lichter verven van een koloniaal meubel en hoe kan ik dit dan het beste doen? Ben bang dat het gaat 'bloeden' namelijk.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:26

sandra1977 schreef:
Wie heeft er ervaring met het lichter verven van een koloniaal meubel en hoe kan ik dit dan het beste doen? Ben bang dat het gaat 'bloeden' namelijk.

Volgens mij moet je even uitvinden van welk hout het meubel is gemaakt, van origine zou het teak moeten zijn. Maar bv de Leen Bakker verkoopt ook donkere meubelen van grenen wat de stempel "koloniaal" heeft.

"Bepaalde (kleur)stoffen in het hout zijn oplosbaar in water. Bij het aanbrengen van een product op waterbasis (krijtverf, latex, acrylverf e.d.) over onbehandeld bloedend hout, zullen deze kleurstoffen worden geactiveerd en optrekken uit het hout, waar ze zich in de verflaag vermengen. Dit is ook de reden dat een tweede laag vaak niet helpt, het gebeurt dan gewoon weer opnieuw. De schuldige is dus de kleurstof in het hout. Een bekende kleurstof is looizuur (tannine) wat voorkomt in eikenhout. Om te voorkomen dat je last van krijgt van bloedend hout, is het dan ook beter om een eventuele laklaag op deze meubels er niet af te halen als je wilt gaan werken met watergedragen producten. Laat de oude laklaag dus maar mooi zitten. Eikenhout is een bekend voorbeeld, maar er zijn nog meer lastige houtsoorten, zoals mahonie, merbau, meranti, teak, afzelia etc."
(bron: http://verftechnieken.nl/blog/bloedend-hout/ )

Als het teak is zou je voor de zekerheid dus beter eerst kunnen gronden.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:21

Deze kast is geen 'Leenbakker' kwaliteit dus dan ga ik uit van teak. Naar mijn inschatting heeft het ook geen laklaag, de kast heeft een wat 'matte' uitstraling vandaar dus de inschatting dat er geen lak overheen zit.

Maar advies is toch grondverf gebruiken? Omdat AS dus zonder schuren en/of gronden gebruikt zou kunnen. Iemand daar ervaring mee en 'de gok' genomen?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:33

Ik zou eerst een primer gebruiken tegen bloedend hout en dan AS er pas op. Is echt zonde als het gaat bloeden nadat je alles geschilderd hebt.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:52

Ja, daarom kwam ik hier ook om advies vragen...is geen kleine kast dus dan zou het idd zonde zijn van alle geïnvesteerde tijd :o
Zoveel ervaringsdeskundigen bij elkaar hier, moet het vast goed komen qua juiste 'aanvliegkoers' _/-\o_

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:30

AS verkoopt toch als ik me niet vergis, een product tegen bloeden wat je onder de verflaag aanbrengt?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:17

Iemand ideeën hoe simpel hout (planken) de uitstraling van stijgerhout / verweerd te geven? Een grijze wash ofzo?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:45

ja Jes....ik heb zelf een beetje lopen experimenteren. Hadden nog timberstain staan (in dit geval blauwgrijze beits op waterbasis) Daar heb ik een heel klein beetje van in een bakje gedaan, beetje oudgroene krijtverf erbij en vervolgens flink verdunnen met water. Daarmee heb ik een best wel verweerd effect gekregen:

AfbeeldingAfbeelding