[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:12

Megan_ schreef:
Heee heee. Ik kom ook weer eens om het hoekje kijken. Is er hier iemand bekend met hypotheken voor academici? zij hebben van die groei hypotheken omdat je in relatief korte periode veel stijgt met je salaris. Heeft iemand hier ervaring mee? Doen de gewone hypotheek verstrekkers hier ook aan?

Maaike gefeliciteerd met je woning!! En calice wat een ellende zeg als ik het zo lees... :n

Manzano, ik zou denk ik redelijk laag inzetten, hoe langer het huis al te koop staat hoe 'beter' voor de prijs. Als een huisje net een maandje te koop staat zou ik minder snel laag gaan zitten. Wie niet waagt wie niet wint toch ;) Het bod kan altijd nog omhoog :D

Wij hebben bij de ABN een hypotheek voor young professionals, dat geeft dan weer wat extra rentekorting.

Megan_

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:15

Woww calice super!!

Manzano, er is denk ik niet echt een stanaard voor. Hangt van vele factoren af, volg inderdaad je eigen gevoel en neem ev. onafhankelijk derde mee die er wat objectiever naar kan kijken.

veerledec, hm dat klinkt wel een beetje als wat ik bedoel. Ik ga eens googlen. Kan je bij de hypotheek dan ook per jaar groeien met je maandlast?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:17

Ja maar daarom vroeg ik me dus gewoon af hoe JULLIE het gedaan hebben/aanpakken. De algemene tips ken ik wel haha ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:20

Megan_ schreef:
Woww calice super!!

Manzano, er is denk ik niet echt een stanaard voor. Hangt van vele factoren af, volg inderdaad je eigen gevoel en neem ev. onafhankelijk derde mee die er wat objectiever naar kan kijken.

veerledec, hm dat klinkt wel een beetje als wat ik bedoel. Ik ga eens googlen. Kan je bij de hypotheek dan ook per jaar groeien met je maandlast?

Nee, dit is geen groeihypotheek, daar weet ik eigenlijk ook niks vanaf. Wij hebben geleend wat wij op dat moment konden betalen. Het enige is wel dat wij nu 50% aflossen en dat wij daar in de toekomst (na promotie of als mijn oude huis is verkocht) 100% aflossing van willen maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:21

Ja zoiets willen wij idd ook Veerledec. Dat we daarin de verhouding wijzigen adhv salarisgroei.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:23

manzano schreef:
Ja zoiets willen wij idd ook Veerledec. Dat we daarin de verhouding wijzigen adhv salarisgroei.

Maar dat is denk ik wel iets anders dan een groeihypotheek?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:23

Oke op die manier. Dat lijkt er dan wel veel op.

Ik bedoel dus even makkelijk gezegd: nu op dit salaris is redelijke hypotheek 250000. Maar er komt een aanzienlijke jaarlijkse salaris stijging aan waardoor je over 4 jaar een hypotheek van 350000 kan krijgen.

Met die soort hypotheek kan je dan nu al een huis kopen voor bijv ruim 300000. Je maandlasten stijgen dan elkaar jaar tot je op de normale bijbehorende maandlast zit die bij zo'n hypotheek hoort.

Dit voorkomt dan dat je of nog paar jaar moet wachten met kopen, of dat je nu een 'goedkoop' huis koopt en dan over paar jaar weer hele traject in moet om het uiteindelijk gewenste huis te kopen.

Volgens mij bied het hypotheek centrum voor academici dit. Nu vroeg ik mij af of nog meer verstrekkers iets soortgelijks bieden en wie hier ervaring mee heeft.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:24

Megan_ schreef:
Oke op die manier.

Ik bedoel dus even makkelijk gezegd: nu op dit salaris is redelijke hypotheek 250000. Maar er komt een aanzienlijke jaarlijkse salaris stijging aan waardoor je over 4 jaar een hypotheek van 350000 kan krijgen.

Met die soort hypotheek kan je dan nu al een huis kopen voor bijv ruim 300000. Je maandlasten stijgen dan elkaar jaar tot je op de normale bijbehorende maandlast zit die bij zo'n hypotheek hoort.

Dit voorkomt dan dat je of nog paar jaar moet wachten met kopen, of dat je nu een 'goedkoop' huis koopt en dan over paar jaar weer hele traject in moet om het uiteindelijk gewenste huis te kopen.

Stond van de week nog iets over op nu.nl

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:24

megan daar heb ik nooit van gehoord, maar ik ben natuurlijk ook niet thuis in de hypotheken maar lijkt het je wel verstandig om nu boven budget wat te kopen? dan zou ik persoonlijk gewoon wachten. je hebt nooit zekerheid wat betreft werk

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:25

veerledec schreef:
manzano schreef:

Maar dat is denk ik wel iets anders dan een groeihypotheek?

Hmm ik begrijp van jou dat je nu deels aflossingsvrij hebt (lage maandlasten) en dat je dat later (na promotie/verkoop) kan veranderen naar meer aflossing (hogere lasten). Dat is toch hetzelfde?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:25

Gezien het risico dat de bank dan loopt, heb je kans dat je veel meer rente moet betalen misschien?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:27

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:29

Overigens zou ik het risico zelf (als academici zijnde) niet willen nemen :n
Ja misschien idd als arts, maar verder....

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:31

Hm op nu.nl? Ik ga het opzoeken!! Het is alleen zo moeilijk om op een goede term te googlen :P EDIT: Thanks voor de link!

@pashon, zoals ik zei ik weet dat hypotheekcentrum voor academici dit bied.

In mijn situatie is het niet zo'n gek idee, als ik dalijk de beroepsopleiding in ga voor de advocatuur dan ben ik vrijwel zeker van die salarisstijging (sowieso wettelijk). En ik zie het niet zitten om nu te kopen, en dan over 4 jaar weer dat traject in te gaan. Ik zou deze optie dan wel willen overwegen zodat ik ''nu'' het huis kan kopen om de komende ''10'' jaar in te wonen..

http://www.hypotheekcentrum.nl/hypothee ... theek.aspx :: Carriere hypotheek
Laatst bijgewerkt door Megan_ op 20-01-11 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:36

megan dat klopt, maar ik vroeg of je dat wel zou willen ik zou namelijk geen huis boven budget willen hebben omdat je nooit weet wat er in de toekomst gebeurd je kan nu een goed vooruitzicht hebben qua financien maar dat is geen zekerheid dat je het ook krijgt.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:38

Ja dat is inderdaad een keuze die ik moet maken. Maar ik zou het wel willen overwegen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:41

dat is uiteraard je goed recht, maar waarom niet nog even wachten met kopen dan heb je nog mooi even de tijd om ook flink te sparen althans ik neem aan dat je lasten lager liggen nu als dat je zou kopen. en als je straks de zekerheid hebt qua financien sta je ook sterker in je schoenen bij het kopen van een huis.
dat is mijn mening hoor, ik ben absoluut niet happig op zulk soort dingen en zou zelf dan nog even wachten. maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:42

Ja informeren en overwegen kan nooit kwaad natuurlijk.

Ga je per 1 maart beginnen met de BO? En waar?? (mag ook per pb haha, is misschien wat offtopic)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:18

Megan_ schreef:
Hm op nu.nl? Ik ga het opzoeken!! Het is alleen zo moeilijk om op een goede term te googlen :P EDIT: Thanks voor de link!

@pashon, zoals ik zei ik weet dat hypotheekcentrum voor academici dit bied.

In mijn situatie is het niet zo'n gek idee, als ik dalijk de beroepsopleiding in ga voor de advocatuur dan ben ik vrijwel zeker van die salarisstijging (sowieso wettelijk). En ik zie het niet zitten om nu te kopen, en dan over 4 jaar weer dat traject in te gaan. Ik zou deze optie dan wel willen overwegen zodat ik ''nu'' het huis kan kopen om de komende ''10'' jaar in te wonen..

http://www.hypotheekcentrum.nl/hypothee ... theek.aspx :: Carriere hypotheek

Ik wil je niet teleurstellen, maar je salaris als advocaat is zeker de eerste jaren niet om over naar huis te schrijven hoor ;). En die salarisstijgingen zijn voor de bank natuurlijk niet gegarandeerd, ik ken er echt wel een aantal die voor het einde van de opleiding besloten dat het niets voor hen was, of die geen contract meer kregen na hun opleiding van drie jaar (advocaten krijgen eerst een drie-jarig contract als advocaat-stagaire, daarna wordt opnieuw beoordeeld of je ook een vast contract krijgt als advocaat). NHG zal je er in ieder geval niet mee kunnen krijgen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:29

@ manzano, jij hebt toch interesse in 'oude' specifieke gebouwen.

Afbeelding

Dan vind je dit ook wel wat denk ik ;)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:50

veerledec schreef:
Ik wil je niet teleurstellen, maar je salaris als advocaat is zeker de eerste jaren niet om over naar huis te schrijven hoor ;). En die salarisstijgingen zijn voor de bank natuurlijk niet gegarandeerd, ik ken er echt wel een aantal die voor het einde van de opleiding besloten dat het niets voor hen was, of die geen contract meer kregen na hun opleiding van drie jaar (advocaten krijgen eerst een drie-jarig contract als advocaat-stagaire, daarna wordt opnieuw beoordeeld of je ook een vast contract krijgt als advocaat). NHG zal je er in ieder geval niet mee kunnen krijgen.

No worries :) Ik ben goed op de hoogte. Maar van nu startend naar een afgeronde VSO maak je als advocaat toch een stijging in het salaris die ik bij andere gewone banen niet zo (met zekerheid) zie gebeuren. En daar bij, vraag ik alleen of iemand weet welke hypotheek verstrekkers hier mee werken en wie daar ervaring mee hebt.

De discussie of ik dat wel of niet zou doen is eigenlijk niet van belang. Eerlijk gezegd weet ik er ook te weinig van af om daar een gefundeerd antwoord op te kunnen geven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:59

Oooh die is ook gaaf!!
Zeker ook in R'dam?? ^)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:08

Die groeihypotheken zijn inderdaad veel verstrekt voor bepaalde beroepsgroepen. Was de AFM niet geheel blij mee. In hoeverre ze nou ook nog verstrekt mogen worden.. Ergens ook wel logisch. Als jij uitgaat van een bepaalde salarisgroei en daarom flink boven je huidige mogelijkheden gaat kopen en er gebeurd wel iets.. dan ben je zo allemachtig zuur :=

Ik heb gekocht zonder aankoopmakelaar, mijn paps deed het onderhandelwerk en dergelijke. Maar goed, ik heb niet het reguliere traject gevolgd qua hypotheek. Als je maar iemand bij je hebt die het een en ander ervan af weet en die, mocht je niet zelf willen onderhandelen, de onderhandelingen voor jou kan en wil voeren.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:08

manzano schreef:
Oooh die is ook gaaf!!
Zeker ook in R'dam?? ^)

jep :D
Is het oude belastingkantoor, aan de Plukmekaalweg _O-

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:12

Megan_ schreef:
veerledec schreef:

No worries :) Ik ben goed op de hoogte. Maar van nu startend naar een afgeronde VSO maak je als advocaat toch een stijging in het salaris die ik bij andere gewone banen niet zo (met zekerheid) zie gebeuren. En daar bij, vraag ik alleen of iemand weet welke hypotheek verstrekkers hier mee werken en wie daar ervaring mee hebt.

De discussie of ik dat wel of niet zou doen is eigenlijk niet van belang. Eerlijk gezegd weet ik er ook te weinig van af om daar een gefundeerd antwoord op te kunnen geven.

Maar er is dus geen enkele zekerheid. En geloof me, bij andere banen maak je ook promoties hoor, en die kunnen ook vastliggen. Ik snap wel dat de AFM er niet blij mee was. Ben wel benieuwd of dit inderdaad nog kan hoor, dus ik hoor graag wat je adviseur zegt!