Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:57

Vandebron verrekend idd de 190e met je maandbedrag. Dus als je minder dan 190e betaald normaal staat in november en december gewoon je normale maandbedrag er op als het goed is.

Danique_G schreef:
Wat heel anders. Bij ons thuis kan er geen slimme meter geplaatst worden. Is een saneringslocatie, aldus de partij die hier achter zit. Naam even vergeten. Is iets waar we nog met ze in discussie over zijn.

Afijn. Wij hebben een analoge meter. Ik kijk dagelijks hoeveel we de voorgaande dag verbruikt hebben, altijd rond hetzelfde tijdstip. Soms verbruiken we 7 kWh en soms 4kwh. Dit terwijl ons gedrag niet veel anders is. Soms verbruiken we dagenlang 7 kWh terwijl we stront zuinig doen. En soms staat er 4 terwijl we iets langer hebben gedouchte? Hoe werkt zo’n meter precies en wat veroorzaakt zo’n significant verschil?

Kwh is je stroom dus staat los van het douchen. Daarmee verbruik je gas.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:58

secricible schreef:
Vandebron verrekend idd de 190e met je maandbedrag. Dus als je minder dan 190e betaald normaal staat in november en december gewoon je normale maandbedrag er op als het goed is.

Danique_G schreef:
Wat heel anders. Bij ons thuis kan er geen slimme meter geplaatst worden. Is een saneringslocatie, aldus de partij die hier achter zit. Naam even vergeten. Is iets waar we nog met ze in discussie over zijn.

Afijn. Wij hebben een analoge meter. Ik kijk dagelijks hoeveel we de voorgaande dag verbruikt hebben, altijd rond hetzelfde tijdstip. Soms verbruiken we 7 kWh en soms 4kwh. Dit terwijl ons gedrag niet veel anders is. Soms verbruiken we dagenlang 7 kWh terwijl we stront zuinig doen. En soms staat er 4 terwijl we iets langer hebben gedouchte? Hoe werkt zo’n meter precies en wat veroorzaakt zo’n significant verschil?

Kwh is je stroom dus staat los van het douchen. Daarmee verbruik je gas.

Ja hihi ik weet wat kWh is. Met douchen verbruiken wij stroom gezien we een elektrische boiler hebben… wij gebruiken in het geheel geen gas.

Sanet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:26

Je koelkast die harder moet werken misschien? Toch een oven of iets aan gehad wat meer stroom neemt? Opladers van iets?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:38

Oven gebruiken we niet, die verbruikt nogal wat idd. Opladers ontpluggen we trouw. Koelkast kan wel ja. Weet niet welke type of wat het verbruik is . Maar doen niets geks ermee? Doen nooit warm eten of iets erin. Deur snel sluiten, etc etc. Voornaamste vraag is: hoe betrouwbaar zijn anologe meters? Ik ben echt iemand dat ik even naar de meter loop na opladen van de laptop meerdere zodat ik een patroon kan ontdekken.
De oven een uur gebruiken is zo’n 4/5 kWh. Langer koken met een inductie plaat is zo’n 1/2 kWh extra. Maar ons gedrag is echt hetzelfde, zelfs bijgehouden in m’n notities wat er aan stond en hoe lang :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:48

Heb je ook zonnepanelen die het verbruik drukken bij zonneschijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:03

4 tot 5 kWh voor de oven, dat kan niet kloppen. Een oven is maximaal 16A oftewel 3500 Watt, dus gebruikt die maximaal 3,5kWh per uur. Maar dat is altijd minder omdat een oven niet de hele tijd aan staat, alleen tijdens het voorverwarmen. Daarna springt ie alleen even aan als ie te koud wordt. Maar de meeste ovens zitten zo rond de 2000 Watt.
Gaat daar niet ergens iets fout?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:10

Dieuwke_ schreef:
Greenchoice komt net met de mail dat ze verrekenen met het maandbedrag

Citaat:
Wanneer heb je recht op de energiecompensatie?
De tegemoetkoming van 190 euro - Energiekorting overheid (CEK22) - geldt voor huishoudens met een elektra aansluiting, waarbij het adres een verblijfsfunctie heeft (een garagebox of volkstuin valt hier bijvoorbeeld niet onder). Neem je alleen gas af? Dan geldt de regeling niet voor jou.

En hoe wordt dit verrekend? Een voorbeeld:
- Maandelijks betaal je een termijnbedrag van 250 euro.
- In november en december 2022 ontvang je 190 euro korting
- Je termijnbedrag is daarom in november en december 60 euro (250 euro minus 190 euro)

De Energiekorting overheid (CEK22) is een compensatie voor je energierekening en wordt daarom verrekend met je termijnbedrag in november en december. AIs je termijnbedrag lager is dan 190 euro, dan wordt het resterende bedrag op je rekening gestort in de maanden november en december. We kunnen de compensatie niet op een andere manier of moment toepassen.

Ik wilde net zeggen: Greenchoice is weer de laatste die wat laat horen. Ik heb nog geen mail gekregen, maar jij vandaag dus wel :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:19

Cynthia82 schreef:
Ik wilde net zeggen: Greenchoice is weer de laatste die wat laat horen.

Nee hoor, Powerpeers heeft ook nog niks van zich laten horen. :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 00:04

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:58

Charaz schreef:
Van Essent?

Ja.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:59

hahahatsjoe schreef:
Charaz schreef:
Van Essent?

Ja.

Ik heb vanochtend een mail gehad van Essent dat de €190 verrekend wordt met het voorschot.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:03

Is er iemand die de 190 euro gaat doneren?
Ik heb het echt niet nodig en mis het niet, dus denk eraan het te doneren aan een goed doel of iemand die het wel echt nodig heeft omdat deze de kosten echt niet kan betalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:07

Nou misschien wel een deel. Maar niet helemaal. Ik weet dat het een elektra compensatie is maar ik zie het ook als een compensatie voor de hogere boodschappen. Mijn salaris is niet meegestegen dus ik kan amper tot niet meer sparen maandelijks. Ik houd dus wel het grootste deel van die 380 euro. Ik denk na over een deel weg te geven maar waaraan? Ik wil liever niet dat het op de grote hoop belandt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:10

Goof schreef:
Ik heb het echt niet nodig en mis het niet, dus denk eraan het te doneren aan een goed doel of iemand die het wel echt nodig heeft omdat deze de kosten echt niet kan betalen.

Ik :PB je mijn rekeningnummer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:13

Wij hebben het niet nodig nodig, maar we hebben al wel sinds april een energierekening van 330 euro (alleen gas zowat). Dus nee wij gaan dat geld niet doneren maar opsparen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:14

Goof schreef:

https://nos.nl/artikel/2450042-al-voor- ... -gedoneerd
Citaat:
Op korte termijn krijgen alle huishoudens twee keer 190 euro als compensatie voor de gestegen energiekosten. Energieleveranciers moeten ervoor zorgen dat het bedrag bij hun klanten terechtkomt. Niet iedereen heeft het geld nodig of wil het zelfs hebben. Goededoelenorganisaties krijgen het bedrag nu al gedoneerd.
...

Opties genoeg dus incl. organisaties die het daarheen sturen waar wel mensen de energierekening niet kunnen betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:21

Nee ik ga het niet doneren. Heb het zelf nodig

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:36

Ik zou het doneren als mijn nieuwe termijnbedrag geen € 970 zou zijn. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:42

Nee want we hebben het zelf ook nodig.
Maar zou dat niet zijn zou ik het niet naar een algemeen goed doel doen.
Weet wel een paar mensen die ik het heel erg gun. En waar het goed terecht zou komen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:47

Ik stop het in mijn spaarpotje voor de zonnepanelen, scheelt weer iets :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:56

Goof schreef:

Nee, niet (het hele bedrag) doneren, ons nu nog vaste contract zal ooit ook nog wel aflopen, en dan zitten wij net zo goed als iedereen met hogere kosten ;)

Wij doen wel vaker iets op minimagroepen voor de mensen die het minder hebben.
Dit jaar een familie hier uit de buurt uitgekozen om met een van de ouders op onze kosten kerstpresentjes te gaan kopen voor de kids.
Weet ik zeker dat de mensen die het goed gebruiken kunnen, het ook krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:11

Wij krijgen het niet eens :+
Gedeelde aansluiting met de buren, en die hebben het contract afgesloten dus krijgen ook alle tegemoetkoming, en wij betalen gewoon maandelijks ons werkelijke verbruik.
Nu hadden we het sowieso niet echt nodig, gelukkig komen we qua elektra redelijk op 0 uit dankzij de zonnepanelen en gas verbruiken we ook nauwelijks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:34

Ik vind eerlijk gezegd dat er een bedel campagne van start is gegaan. Op sm wordt opgeroepen om het geld naar stichtingen te sturen.
Ook voornamelijk buitenlandse stichtingen.
Hier in Nederland zijn er ook zat mensen die het kunnen gebruiken

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:41

@Purny, ten dele ben ik het met je eens.
Ipv naar een grote orga te doneren, kijk eens in je directe omgeving.

En ja, ik vind de manier waarop er nu opgeroepen is om te doneren ook te ver gaan.
Het is toch wel zeker je eigen beslissing wat je ermee doet?

Iemand die het (nu) niet nodig heeft, heeft misschien ook jarenlang elke cent die over was in het huis geinvesteerd, en heeft daar veel andere dingen voor moeten laten?
Vind ik gewoon niet prettig, dat steeds maar voor een ander invullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:48

Sansevieria schreef:
Goof schreef:

Nee, niet (het hele bedrag) doneren, ons nu nog vaste contract zal ooit ook nog wel aflopen, en dan zitten wij net zo goed als iedereen met hogere kosten ;)
.

Ik vind het meer dan prima dat je het zelf houdt hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar je argument klopt niet. Als jullie vaste contract ophoudt is er een prijsplafond. Die 190 eu is nu omdat het prijsplafond nog niet zo snel in werking gesteld kan worden, en gegeneraliseerd omdat er geen tijd is om het specifiek toe te wijzen aan mensen die wél extra hoge kosten hebben tot het prijsplafond er is.

De kans dat jullie dus “net als iedereen” hogere kosten hebben en rond de 4 a 500 euro per maand moeten betalen is dus miniem.

Maar ik zou het zelf ook pas alleen doneren als ik echt niet op geld zou hoeven te letten, dus het is geen verwijt ofzo :)) en ik vind je actie heel mooi !