manzano schreef:Is dat niet omdat ze 10jaar vast meer zeker vinden dan variabel of super kort? Kan me daar wel wat bij voorstellen.
Nee, dat is omdat de rentes bij langere rentevaste periodes dusdanig laag zijn dat dat dus je leencapaciteit negatief kan beïnvloeden. Zet je dan een deel vast tegen een korte rentevaste periode (<10jr) dan moet je dat deel toetsen tegen de wettelijke toetsrente van 5%. Zo stijgt de gewogen gemiddelde toetsrente en kun je dus in sommige gevallen meer lenen.
Niet maximaal lenen is een mooi streven, maar niet altijd haalbaar. Denk inderdaad aan starters, maar ook mensen die gaan scheiden en dus geen keuze hebben. Ik adviseer voornamelijk mensen uit de laatste categorie, en lang niet iedereen gaat met een goed gevulde bankrekening uit elkaar...
Ik kwam daarmee net tot 163000 (inclusief de 10% voor notaris enz). Anders was er echt helemaal nergens een geschikt huis te vinden. Laat staan in mijn toch redelijk goedkope regio. Ben ik er blij mee, nee absoluut niet dat ik echt maximaal zit. Maar goddank ook weer wel omdat huren helemaal onmogelijk is geworden. Gelukkig door het goedkope huis een mooi lage maandlast. Maar ja ik snap soms wel waarom je wel maximaal moet lenen. Zeker als je in een duurdere regio zit en er onder de 200000 niet eens een huis is te vinden.
.
Bizar zoveel die gewoon weigeren door niks meer laten horen. Geen goede reclame zou je zeggen toch
. Bij eentje mag ik langskomen, maar die vind ik persoonlijk wel vrij aan de prijs. Daarnaast is er 2 weken geleden ook precies hetzelfde appartement verkocht (ander nummer dan wel natuurlijk), maar dan eigenlijk net iets netter, voor 20.000 minder. Al weet ik natuurlijk niet of er is overgeboden, maar dan klinkt deze vrij prijzig. Maargoed ga in ieder geval een kijkje nemen!