Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:23

manzano schreef:
Is dat niet omdat ze 10jaar vast meer zeker vinden dan variabel of super kort? Kan me daar wel wat bij voorstellen.

Nee, dat is omdat de rentes bij langere rentevaste periodes dusdanig laag zijn dat dat dus je leencapaciteit negatief kan beïnvloeden. Zet je dan een deel vast tegen een korte rentevaste periode (<10jr) dan moet je dat deel toetsen tegen de wettelijke toetsrente van 5%. Zo stijgt de gewogen gemiddelde toetsrente en kun je dus in sommige gevallen meer lenen.

Niet maximaal lenen is een mooi streven, maar niet altijd haalbaar. Denk inderdaad aan starters, maar ook mensen die gaan scheiden en dus geen keuze hebben. Ik adviseer voornamelijk mensen uit de laatste categorie, en lang niet iedereen gaat met een goed gevulde bankrekening uit elkaar...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:58

Berdien schreef:
manzano schreef:
Is dat niet omdat ze 10jaar vast meer zeker vinden dan variabel of super kort? Kan me daar wel wat bij voorstellen.

Nee, dat is omdat de rentes bij langere rentevaste periodes dusdanig laag zijn dat dat dus je leencapaciteit negatief kan beïnvloeden. Zet je dan een deel vast tegen een korte rentevaste periode (<10jr) dan moet je dat deel toetsen tegen de wettelijke toetsrente van 5%. Zo stijgt de gewogen gemiddelde toetsrente en kun je dus in sommige gevallen meer lenen.

Niet maximaal lenen is een mooi streven, maar niet altijd haalbaar. Denk inderdaad aan starters, maar ook mensen die gaan scheiden en dus geen keuze hebben. Ik adviseer voornamelijk mensen uit de laatste categorie, en lang niet iedereen gaat met een goed gevulde bankrekening uit elkaar...

Maar wat is de achtergrond van die verplichting? Weet je dat toevallig? Gewoon interesse hoor!

Kan me voorstellen dat zo'n korte termijn gewoon te onzeker is om aan te toetsen omdat het dan na relatief korte termijn weer totaal anders kan zijn. Maar geen idee of dat zo is.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:25

Berdien schreef:

Mee eens :)

En soms is je maximaal te lenen bedrag al automatisch gedrukt, bijvoorbeeld door studieschuld. Ik ga nu bijna mijn maximale bedrag lenen. Maar dat is 'slechts' 60% van het bedrag wat ik zonder studieschuld had kunnen lenen. En onderaan de streep ben ik goedkoper uit dan hoe ik nu woon (huur). Dan durf ik 'het maximale' lenen wel aan. Je zal toch iets moeten...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:32

manzano schreef:
Maar wat is de achtergrond van die verplichting? Weet je dat toevallig? Gewoon interesse hoor!

Kan me voorstellen dat zo'n korte termijn gewoon te onzeker is om aan te toetsen omdat het dan na relatief korte termijn weer totaal anders kan zijn. Maar geen idee of dat zo is.

Zeker weet ik dat! Het is (wettelijk) vastgelegd dat bij een hypotheekaanvraag waarbij de rente korter dan 10 jaar vast gezet is de aanvraag niet getoetst mag worden tegen de daadwerkelijke rente maar tegen de toetsrente van 5%. Dit vanwege het risico wat een kortere rentevaste periode met zich meebrengt. Daarbij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld variabele rente of een rentevaste periode van 9 jaar. Korter dan 10 Jar = wettelijke toetsrente. Zo wordt inderdaad gestimuleerd om de rente tegen een periode van minimaal 10 Jar vast te zetten, zodat klanten minder risico lopen op stijgende maandlasten op korte termijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:33

Wij zitten ook gewoon aan onze max van hypotheek hoor, als starters. Wel uitzicht op na 2 jaar minimaal verdubbeling van mijn salaris, waardoor we na die tijd sowieso safe zitten (en dan dus ook niet meer aan de max leencapaciteit).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:34

Berdien schreef:
manzano schreef:

Zeker weet ik dat! Het is (wettelijk) vastgelegd dat bij een hypotheekaanvraag waarbij de rente korter dan 10 jaar vast gezet is de aanvraag niet getoetst mag worden tegen de daadwerkelijke rente maar tegen de toetsrente van 5%. Dit vanwege het risico wat een kortere rentevaste periode met zich meebrengt. Daarbij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld variabele rente of een rentevaste periode van 9 jaar. Korter dan 10 Jar = wettelijke toetsrente. Zo wordt inderdaad gestimuleerd om de rente tegen een periode van minimaal 10 Jar vast te zetten, zodat klanten minder risico lopen op stijgende maandlasten op korte termijn.

Ja precies de reden die ik dacht dus idd. Lijkt me ook logisch

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:47

Wij zijn opzoek naar een woning in Amsterdam en zijn afgelopen vrijdag bij een toffe woning wezen kijken. Echter hebben die mensen het vorig jaar pas gekocht en er dus minder dan een jaar gewoond. De verkoop makelaar zei dat dit komt omdat ze toch wat groter en in nieuwbouw wilde wonen. Wij twijfelen of dit wel de waarheid is en gaan waarschijnlijk om die reden geen bod doen. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken? :)

verootjoo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:50

Wat maakt dat je daaraan twijfelt? Wat denk je dan dat het echte verhaal is?
Als het echt een toffe woning is zou ik gewoon een bod doen denk ik.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:02

Dat begrijp ik ook niet helemaal? Wat maakt dat uit? Zeker in Amsterdam kom je er niet makkelijk tussen, de kans dat je weer iets (betaalbaars) naar je zin vindt is niet groot...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:07

Ik had domweg geen keus dan maximale hypotheek. En dat nog aangevuld met eigen geld en een heel lieve papa. <3 Ik kwam daarmee net tot 163000 (inclusief de 10% voor notaris enz). Anders was er echt helemaal nergens een geschikt huis te vinden. Laat staan in mijn toch redelijk goedkope regio. Ben ik er blij mee, nee absoluut niet dat ik echt maximaal zit. Maar goddank ook weer wel omdat huren helemaal onmogelijk is geworden. Gelukkig door het goedkope huis een mooi lage maandlast. Maar ja ik snap soms wel waarom je wel maximaal moet lenen. Zeker als je in een duurdere regio zit en er onder de 200000 niet eens een huis is te vinden.

Maar soms is het inderdaad niet logisch. Ik kon eerst iets minder krijgen, door een in mijn ogen ingewikkelde maar onlogische rekensom (ipv twee gelijke hypotheek delen een iets hoger en de andere lager) en geschuif met cijfers en toen kon er opeens 1500 extra bij tegen lagere maandlasten. 8)7 .

Mijn oude huis komt bijna in de verkoop. Ex heeft er een hele kluif aan gehad een makelaar te vinden die wilde verkopen. Eerste ronde gaf domweg geen enkele makelaar die terugkoppeling gaf na hun bezichtiging. De tweede ronde bleek ook moeizaam en is er een uitgekomen die zowaar wel wil verkopen.

Oftewel makelaars willen nu vooral kennelijk snelle verkoop waarbij ze niks hoeven doen behalve een kijkdag organiseren en zijn te lamlendig om een iets minder standaard huis te willen verkopen. _-:( Bizar zoveel die gewoon weigeren door niks meer laten horen. Geen goede reclame zou je zeggen toch

Was wel jammer, twee geinteresseerden onderhands en beiden zijn afgehaakt, een vanwege de afstand tot werk uiteindelijk en een die toch niet gelijkvloers wilde slapen.

De reden kan waar zijn maar ook uit de duim gezogen. Ik heb in mijn zoektocht ook het eea aan nepredenen gehoord voor verkoop of weggaan van een huurder. Soms was de makelaar/verhuurder niet eerlijk en soms de bewoners die overduidelijk niet de waarheid hebben gezegd. Wat je zou kunnen doen als je durft aanbellen bij de buren om te vragen hoe zij wonen. En of het ze bevalt. Op die manier krijg je soms de waarheid boven tafel. Heeft mij destijds behoed voor wonen naast een psychiatrische patient met de nodige extreme gedragingen erbij. Een een keer om pal tegenover probleemjongeren te komen zitten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-07-20 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:08

Vraag me dan af of er niet iets is met het huis waardoor ze al zo snel willen verkopen. Bijvoorbeeld heel gehorig of vervelende buren of iets anders. Vind het moeilijk voor te stellen dat mensen (binnen Amsterdam) binnen één jaar weer verhuizen. Uiteraard kan het ook zo zijn dat het wel de waarheid is en er niks mis is met het huis natuurlijk :)

@Karuna: Ja bij de buren aanbellen zou eventueel nog een optie zijn inderdaad.

Overigens is er nog steeds een hele grote kans dat we de woning niet krijgen ook al doen we wel een bod.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:15

Als een huis niet is wat ze zochten kunnen ze op zich het beste binnen 6 maanden verkopen, dan krijgen ze de overdrachtsbelasting terug.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:44

Ik zou je daar ook niet zo druk om maken..
De mensen waar wij van kopen hebben er ook minder dan twee jaar in gezeten. Waren expats en kochten vanuit china zonder zelf te kijken dit huis. Uiteindelijk met 3 kids toch iets te klein dus die gaan nu dubbel zo groot wonen. Is er iets mis met dit huis? Nee, volgens de bouwtechnische keurder in ieder geval niet en volgens buurtbewoners die we viavia kennen ook niet :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:05

Shayenne93 schreef:
Vraag me dan af of er niet iets is met het huis waardoor ze al zo snel willen verkopen. Bijvoorbeeld heel gehorig of vervelende buren of iets anders. Vind het moeilijk voor te stellen dat mensen (binnen Amsterdam) binnen één jaar weer verhuizen. Uiteraard kan het ook zo zijn dat het wel de waarheid is en er niks mis is met het huis natuurlijk :)

@Karuna: Ja bij de buren aanbellen zou eventueel nog een optie zijn inderdaad.

Overigens is er nog steeds een hele grote kans dat we de woning niet krijgen ook al doen we wel een bod.

Volgens mij zijn ze verplicht te vertellen als er sprake is van een burenruzie of abnormaal overlast. Dit hadden wij namelijk op alle vragenlijsten staan en vond ik heel fijn om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:20

Shayenne93 schreef:
Wij zijn opzoek naar een woning in Amsterdam en zijn afgelopen vrijdag bij een toffe woning wezen kijken. Echter hebben die mensen het vorig jaar pas gekocht en er dus minder dan een jaar gewoond. De verkoop makelaar zei dat dit komt omdat ze toch wat groter en in nieuwbouw wilde wonen. Wij twijfelen of dit wel de waarheid is en gaan waarschijnlijk om die reden geen bod doen. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken? :)

Ik ken ook een stel dat 1,5 jaar na het kopen + helemaal verbouwen van een huis weer gaat verhuizen. Waarom? Omdat er een huis beschikbaar kwam in het dorp waar ze het liefste willen wonen. Ik zou zeker gewoon gaan kijken en een beetje research doen naar de buurt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:38

Rinske schreef:
Wij zouden met onze max hypotheek echt zo veel minder betalen dan met de hypotheek die we 14 jaar geleden afsloten niet op onze max. Maar ja, mijn partner wordt over een aantal weken 57, dus we moeten sowieso kijken of de banken ons nog gunstig gezind zijn. 10 jaar voor je pensioenleeftijd (67+3 maanden) kijken ze namelijk niet meer naar wat je nu verdient, maar wat over 10 jaar je pensioen is. En dat betekent dat we 90.000 minder zouden kunnen lenen, ook al zou onze hypotheek die we nu hebben 2x zo hoog zijn qua kosten per maand.

Wij hebben in december een ander huis gekocht. Mijn man was toen 60 en ik 56.
Geen enkel probleem met de hypotheek gehad. Nu hadden wij ons vorige huis zo goed als vrij en hebben wij een veel lagere hypotheek dan mogelijk was.
Gewoon hypotheek voor 30 jaar en rente vast voor 20 jaar.
Ik was echt verbaasd wat mogelijk was.
Wij hebben allebei, maar met name mijn man, wel een "goed" pensioen opgebouwd.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:21

Ik zet ook een stipje. Ik ben ook een starter en ben begonnen met het zoeken naar het huisje in de omgeving van Eindhoven. Dat is niet makkelijk, zeker niet in de lagere prijsklasse. Denk dat ik 10 bezichtigingen heb aangevraagd waarvan 9 al verkocht waren binnen een paar dagen :+ . Bij eentje mag ik langskomen, maar die vind ik persoonlijk wel vrij aan de prijs. Daarnaast is er 2 weken geleden ook precies hetzelfde appartement verkocht (ander nummer dan wel natuurlijk), maar dan eigenlijk net iets netter, voor 20.000 minder. Al weet ik natuurlijk niet of er is overgeboden, maar dan klinkt deze vrij prijzig. Maargoed ga in ieder geval een kijkje nemen!
Laatst bijgewerkt door Elinexx op 13-07-20 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:30

Berdien schreef:
Brainless schreef:
Een hogere rente betekend ook dat je minder kan lenen met hetzelfde inkomen.

Gek genoeg is een te lage rente ook niet goed voor je leencapaciteit. Ik ben situaties tegen gekomen waarbij we een deel van de hypotheek tegen variabele rente of in ieder geval <10jr vast moeten zetten zodat de gewogen gemiddelde toetsrente hoger uitviel dan de gangbare rentevaste periodes. Zo kon diegene meer lenen dan bij een 'gewone' rentevaste periode. Raar maar waar..

Dat is bij mij ook gedaan. Een paar duizend euro voor 5 jaar vast ipv 20 en opeens kon ik meer lenen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:51

Vandaag zou het makelaarskantoor mij bellen om te zeggen of ik een woning wel of niet zou krijgen. In de ochtend gebeld om te vragen hoe laat ik ongeveer telefoon kon verwachten ivm drukke dag met veel meetings. Ze gaven aan dat ik aan het einde van de dag gebeld zou worden.

Wachten.... wachten.... wachten.... uiteindelijk maar weer gebeld met veel excuus omdat ik absoluut niet opdringerig over wou komen. Ik kreeg te horen dat het vandaag niks meer ging worden, misschien morgen of woensdag :(
Vind het niet zo netjes aangezien we vandaag hadden afgesproken en ik er, mits ik de gekozen kandidaat ben, per 1 augustus in kan en daarvoor nog best veel moet regelen. Iedere dag telt dus nu eigenlijk.

Sorry, moest even kotsen

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:00

Vervelend zeg change03, ook niet netjes van het makelaarskantoor.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:06

Urona447 schreef:
Vervelend zeg change03, ook niet netjes van het makelaarskantoor.

Buiten het feit dat het niet netjes is heb ik de hele dag nagelbijtend, niet etend lopen stressen in huis. Mijn aandacht maar half bij het werk kunnen houden en om de 5 minuten op telefoon/mailbox kijken...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:09

Kan net zo goed de klant zijn die nog geen beslissing heeft genomen of daar te druk voor is.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:13

manzano schreef:
Kan net zo goed de klant zijn die nog geen beslissing heeft genomen of daar te druk voor is.

Dat klopt, probeer ik me ook in gedachte te houden want ik maak nog altijd kans. Ben wel echt op van de zenuwen, wil het echt zooooo graag hebben en na alle pech met woningen hoop ik dat het me dit keer wel gegund is.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:23

Thanks iedereen voor de reacties rondom de verkoop binnen 1 jaar. Misschien toch maar een bod uitbrengen dan :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:03

Wij zijn overboden, er zijn meerdere biedingen binnengekomen, ook boven de vraagprijs. Nu even bedenken of we ons bod gaan verhogen.