Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:14

Ooh wat een leuke Magda!

Wat schattig dat eierdoosje, leuk idee!

Heb nog wel een leuke foto even opgezocht, zat vorig jaar in Zweden in een airbnb:
Afbeelding
<3

tessyke

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:42

Zo te zien de Tamaya, die heb ik hier ook staan :+:
(mijn moeder had hem uit spanje meegebracht)
Hij is toch nog heel anders dan de andere stippenbegonia

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:19

Wat een leuke plant magda! Een soort erwtenplant-variegata?

Wat een tof cadeautje Nijntjuh, superlief!

Voor de badkamer met weinig licht zou ik ook gaan voor calatheas, die houden van veel vocht en niet te fel licht :)

Die calathea is ook super gaaf magda!

Air <3 wat een mooie!

Heb vandaag een foto gemaakt van mijn whale fin, de donkerdere kant staat richting het licht, de gevlektere kant richting de muur :D
Afbeelding

Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:34

Air schreef:
Ooh wat een leuke Magda!

Wat schattig dat eierdoosje, leuk idee!

Heb nog wel een leuke foto even opgezocht, zat vorig jaar in Zweden in een airbnb:
[ [url=m/HleT7u.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3

Bedankt.

Wat een mega gave Tamaya zo groot. :+:

Badeendje schreef:

Voor de badkamer met weinig licht zou ik ook gaan voor calatheas, die houden van veel vocht en niet te fel licht :)

Air <3 wat een mooie!

Heb vandaag een foto gemaakt van mijn whale fin, de donkerdere kant staat richting het licht, de gevlektere kant richting de muur :D
[ [url=m/PvVnEp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z2tITB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt dat is de Variegata ervan. Bedankt.

Wat een prachtige Sanseveria blijft dat ook, onwijs mooi. :+:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:17

Badeendje schreef:

Air <3 wat een mooie!

[ [url=m/PvVnEp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z2tITB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaaaaa, zo gaaf :D ! Kan niet wachten tot ik de mijne heb <3 ! Hier komt ie in een donkerbruine strakke pot.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:32

Snap ik!

Ik ga vanmiddag samen met mijn buurvrouw macrame plantenhangers maken. Ik wil toch 2 in de badkamer ophangen. Wellicht nog 1 in de keuken en straks aan de balkon relingen. :+:
Aan de balkon relingen komen dan mijn 5 graslelies.

Maar nu twijfel ik welke in de badkamer gaan komen. Klein raampje waar wel de zon goed fel op schijnt. Maar de buitenwand is slechts een dun plaatje dus de plant moet goed tegen temperaturen schommelingen en uiteraard vocht kunnen.
Ik denk dat mijn Pothos Aureum daar wel goed geschikt voor is.
Maar de Philo Micans is ook een stevig plantje.
De Philo Brasil ook, maar die kleuren vind ik zo mooi in de woonkamer. _O-

Lastig. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:54

Oh echt vet leuk, macramé plantenhangers <3.

Mijn thea staat momenteel in de douche, de spint is nog niet helemaal weg kwam ik vanmorgen achter. Ik hoop dat ie t overleeft, aan de andere kant, weggooien en een mooie gezonde thea neerzetten :o . Onze badkamer is altijd constant qua temperatuur.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:04

Ik ben benieuwd of het mij lukt. :)

Kak zeg! Wat heb je tot dusver gedaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:19

magda_90 schreef:
Ik ben benieuwd of het mij lukt. :)

Kak zeg! Wat heb je tot dusver gedaan?

Besmette bladeren schoongemaakt en de echt slechte bladeren weggeknipt, nieuwe grond, in de ochtend dagelijks douchen met lauwwarm water.

De thea staat in de badkamer, daar is een constante temperatuur van 21 - 25 graden en een hoge luchtvochtigheid. De plant staat 's ochtends in direct zonlicht, daarna op een lichte plek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:21

De eitjes, die in holtes etc worden gelegd komen na ~ 21 dagen uit. Daardoor zul je meerdere weken achter elkaar moeten behandelen en de aarde moeten vervangen.
Je zou ook de spray van ecostyle kunnen overwegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:23

magda_90 schreef:
De eitjes, die in holtes etc worden gelegd komen na ~ 21 dagen uit. Daardoor zul je meerdere weken achter elkaar moeten behandelen en de aarde moeten vervangen.
Je zou ook de spray van ecostyle kunnen overwegen.

Ik ben al bijna vier weken bezig :=. Echt vanaf dat ik spint constateerde, gisteren nog potgrond vervangen. De triostar is er vanaf. Denk dat thea te zwak is, die was echt het ergste...

Kostte 2,50, misschien dat ik m maar gewoon weggooi...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:58

Snap ik ook helemaal. ;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:02

Van de zomer naar lieveheersbeestjes kweken :=. Mijn schoonvader kwam met die tip.

Ik kan sowieso niet wachten tot t lente/zomer is <3.

Net alle plantjes even gedoucht. Ik blijf maar kijken naar de blaadjes van de fittonia. Zo mooi.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:06

Snap ik die is ook gaaf!

Ik heb wormenmest besteld als voeding ipv pokon vloeibaar. Hier kun je niet teveel van geven wat bij vloeibaar wel kan en zodoende verbranding kan veroorzaken.
In deze wormenmest zitten ook roofmijten die o.a. tripslarven opeten en zodoende de potgrond gezond en sterk houdt.

Wellicht is dat ook aan te raden voor jou?

Je geeft een handvol on de 2 maanden en vermengt dit met de bovenlaag. Bij grote potten wat meer en kleintjes minder natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:08

magda_90 schreef:
Snap ik die is ook gaaf!

Ik heb wormenmest besteld als voeding ipv pokon vloeibaar. Hier kun je niet teveel van geven wat bij vloeibaar wel kan en zodoende verbranding kan veroorzaken.
In deze wormenmest zitten ook roofmijten die o.a. tripslarven opeten en zodoende de potgrond gezond en sterk houdt.

Wellicht is dat ook aan te raden voor jou?

Je geeft een handvol on de 2 maanden en vermengt dit met de bovenlaag. Bij grote potten wat meer en kleintjes minder natuurlijk.

Hmmm dat is best een goede tip +:)+. Even googlen.

Waar heb jij het besteld?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:12

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:14

Dat is een fijne tip _San87_! Ik denk dat ik daar ook nog veel aan heb. :o
Balen van je thea.. Ik hoop dat ie het met een wonder toch red, maar het is inderdaad al een aardig traject wat je gehad hebt.. ;(

Mensen, fijne Boomfeestdag! :D (De Intratuin had allemaal acties vanochtend/vandaag..) :')
Ik wilde vandaag één van mijn oudste plantjes een plezier doen, sinds ze nogal wat blad laat vallen en ik denk dat haar "pot" te klein is geworden.. Dus cuctusgrond gehaald bij de Intra vanmorgen (wat geen veilige plek voor mijn portemonnee is..) en aan de slag, maar nu ontdekte ik dat ze een verrassing had verborgen.. :oo

Afbeelding

Ik heb twee baby-succulents erbij! *\o/*
En ze zijn echt mega klein!

Afbeelding

Ik twijfel nu alleen nog of ik mijn Mama-succulent nu moet afsnijden waarze nog groen is en toch ook al worteltjes groeien, of dat ik de hele plant moet verplaatsen naar en andere pot. Ik denk niet dat ik onderaan nog blad terugkrijg en ik heb al een tijdje het gevoel dat dat bruine gedeelte omhoog kruipt.. Ze krijgt wel gewoon water en voeding en heeft haar rustperiodes, maar ik denk dat ze nu te groot is voor waar ik haar in heb geplaatst toen ze klein was.. Wat denken jullie?

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:15

magda_90 schreef:
https://wormenkwekerijwasse.nl/product- ... ormenmest/

Super snelle levering. Bij planten die ik nu nog moet verpotten meng ik het zo:
3 turf
1 schors
1 hydrokorrels
1 wormenmest

Top. Ga daar eens rondkijken. Het is iig niet duur als ik het goed zie.

Hydrokorrels moet ik weer halen, zijn op :'). Maar goed, toch nog een maandje voor ik ga verpotten/potgrond verversen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:35

Ik lees hier al een tijdje mee en ik heb 3 weken geleden mijn eerste twee planten gekocht. Het zijn calanthea’s. In de winkel zeiden ze dat het makkelijke planten waren. := tja.. ik heb er moeite mee.
1 doet het erg goed. Staat een halve dag in de volle zon. Bladeren openen en sluiten mooi.

Afbeelding

En dan.. de moeilijke. Deze laat vaak zijn bladeren hangen. Heb al meerdere plekjes geprobeerd. Ik sproei hem elke ochtend licht met wat water. Verder niet te veel water. Ongeveer om de 4 dagen klein beetje. Af en toe denk ik ja! Hij gaat het doen en dan staan de bladeren mooi. 2 uur later hangen ze weer. Zo frustrerend. Wat doe ik fout? -O- Ik snap er niks van. Er zijn wel nieuwe bladeren bijgekomen.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:55

Thea's zijn geen makkelijke planten :n . De ene thea is de andere ook niet. Ik zou de treurige wat meer water geven, thea's hebben hun potgrond graag vochtig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:01

Canon schreef:
Balen van je thea.. Ik hoop dat ie het met een wonder toch red, maar het is inderdaad al een aardig traject wat je gehad hebt.. ;(

Mensen, fijne Boomfeestdag! :D (De Intratuin had allemaal acties vanochtend/vandaag..) :')
Ik wilde vandaag één van mijn oudste plantjes een plezier doen, sinds ze nogal wat blad laat vallen en ik denk dat haar "pot" te klein is geworden.. Dus cuctusgrond gehaald bij de Intra vanmorgen (wat geen veilige plek voor mijn portemonnee is..) en aan de slag, maar nu ontdekte ik dat ze een verrassing had verborgen.. :oo

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik twijfel nu alleen nog of ik mijn Mama-succulent nu moet afsnijden waarze nog groen is en toch ook al worteltjes groeien, of dat ik de hele plant moet verplaatsen naar en andere pot. Ik denk niet dat ik onderaan nog blad terugkrijg en ik heb al een tijdje het gevoel dat dat bruine gedeelte omhoog kruipt.. Ze krijgt wel gewoon water en voeding en heeft haar rustperiodes, maar ik denk dat ze nu te groot is voor waar ik haar in heb geplaatst toen ze klein was.. Wat denken jullie?

[ Afbeelding ]

Ik heb bij mijn aloë vera het bruine wel gewoon afgeknipt :o . Het was lelijk en er groeide niks meer. Tot nu toe lijkt dat geen probleem:

Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:37

Canon schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik was ook even bij de Intratuin, zo rustig was het nog nooit op een zaterdag. En inderdaad ook een boompje gekregen. :+:

De verhouten, dat is normaal. Uiteindelijk wordt het een heuse boom namelijk.

Voor Calathea moet je echt feeling hebben. Ik heb er 3. Een ding hebben ze gemeen en dat is dat zo absoluut een hoge luchtvochtigheid willen hebben.
De lancifolia staat donker en koel in de badkamer.
De Triostar op het westen met veel licht en kamertemperatuur.
De White fusion in een stolp met veel licht.

San, valt mee inderdaad en je doet lang met zo'n zak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:10

Triostar is geen Calathea, maar een Stromanthe sanguinea, ze zijn wat minder veeleisend en harder en beeldschoon :D.

Ik denk dat ik in de badkamer een lancifolia ga zetten, die schijnen ook wat harder te zijn. En met de luchtvochtigheid zit het daar wel goed :). Ik wil ook graag nog een maranta hebben, die hadden ze niet in het tuincentrum.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:11

Sowieso kan de wit/antraciet kleur badkamer wel wat groen gebruiken :D.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:51

En zo leer je bij. :D