[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:20

Toch zou ik mijn droomhuis op 2500 euro niet mis willen lopen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:29

Nee, ik snap het ook wel. Als je ineens net meer ruimte hebt en daarmee je droomhuis binnen kan slepen zou ik ook mijn principes van laatste bod maar even overboord gooien.
Je moet toch mee met de markt. Je kan wel zeggen ik laat me niet gek maken, maar dan kom je er op sommige plekken gewoon niet tussen.
Wij hebben ook ruim 12000 euro boven de vraagprijs moeten bieden en beslissen binnen 2 dagen na de enige bezichtigingsmogelijkheid, en dan nog hadden het op een haar na gemist. En dan zijn we al buiten de stad gaan zoeken, omdat we zagen dat het hier sowieso niet ging lukken...
We zijn helemaal verrukt dat we het toch hebben.
Ja, in een perfecte wereld laat niemand zich opjutten, maar on the other hand kunnen mijn kids in een perfecte wereld wel een eigen kamer krijgen en in een tuin fietsen. Dus ja, kiezen of delen...

Wij gaan woensdag naar de hypotheker om nu echt te gaan kiezen waar we hypotheek gaan afsluiten en afspraak met de notaris laten maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:42

MarjanB schreef:
Maar je krijgt toch geen 4000 door 2.500 meer te betalen? In mijn ogen kost het je alsnog geld dat anders een extra meevaller was..

Er is een meevaller dmv 2% ipv 6 % overdrachts belasting op het huis
Het verschil wat daar uit komt is theoretisch 6500 euro
2500 euro extra betalen
Blijft er 4000 over
En ben je er dus alsnog 4000 euro mee op geschoten ondanks dat je 2500 extra hebt betaald
(Tuurlijk is die betekening in de praktijk niet zoals ik hem nu hier neerzet
Maar in principe heb je een meevaller die je idd verkleint door meer te betalen ,
Maar het blijft een meevaller
En je houd er nog steeds geld aan over

MarjanB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:43

Ja ik snap het maar ik zou m'n poot stijf houden. Vooral omdat ze al verder waren gegaan dan ze wilden.

Maar goed iedereen moet doen wat ie wil.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:53

Is maar net hoe graag je het wil :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:32

In WME haar geval kan ik het wel begrijpen .
Dat als de ruimte ontstaat , je er ook gebruik van maakt
Tis tot zover een aardige eenhoorn gebleken, hetgeen ze zoeken
Als je die dan gevonden hebt en uiteindelijk blijkt er ruimte te zijn door een meevaller in de berekeningen , om zekerheid te creëren en de deal snel rond te krijgen zonder extra geneuzel
Dan moet je soms maar gewoon even de principes in de hoek parkeren :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:27

MarjanB schreef:
Maar je krijgt toch geen 4000 door 2.500 meer te betalen? In mijn ogen kost het je alsnog geld dat anders een extra meevaller was..

Nee de meevaller zit hem erin dat we minder hoeven af te dragen aan belasting dan we dachten.
Op deze manier heeft zowel de verkoper als wij de mee valler. We hadden sowieso die 2 procent maar hoeven te betalen maar we wisten dit niet. Maar omdat we heel blij zijn dat de makelaar dit liet weten ipv het meteen af te kappen vonden we dat we deze tegemoet koming wel konden doen. Iig zijn we nu blij dat het zo goed komt.

We houden iets meer over nog dan 4 het totaal bespaarde geld is 7500 maar de totale berekening komt dan op 4350 zoiets na aftrek, weet even niet hoe dat precies berekend wordt maar dat is de moeite iig wel waard.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:38

MarjanB schreef:
Ja ik snap het maar ik zou m'n poot stijf houden. Vooral omdat ze al verder waren gegaan dan ze wilden.

Ik snap je wel hoor, maar dat heeft geen zin, de makelaar weet immers nu je uiterste bod, en dat je alsnog overhoud, die gaan dan echt niet meer terug, ze hebben ons een dienst bewezen en natuurlijk de verkoper ook. En als je dan ineens het geld er wel voor hebt, moet ook zo eerlijk zijn net als bij het uiterste bod om te zeggen ok dat bied kansen en ja we gaan akkoord, dat is ook een principe namelijk de eerlijkheid.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:58

Gianti schreef:
Nou ik kom mezelf hier ook melden.. ben mezelf aan opvreten..

Hebben een bod gedaan, daarna nog verhoogd en zouden daar gisteren reactie op krijgen, maar we hebben nog niets gehoord -O- en we hebben toch wel een heel realistisch bod gedaan, ruim boven de bieden vanaf prijs

Heb jij inmiddels nog iets gehoord?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:13

waxmeltsenzo schreef:
Gianti schreef:
Nou ik kom mezelf hier ook melden.. ben mezelf aan opvreten..

Hebben een bod gedaan, daarna nog verhoogd en zouden daar gisteren reactie op krijgen, maar we hebben nog niets gehoord -O- en we hebben toch wel een heel realistisch bod gedaan, ruim boven de bieden vanaf prijs

Nope... vind echt lastig.. als het nee was dan hadden we het sowieso wel gehoord.. we wachten het weekend af en daarna bellen we. Zijn toch bang om verkeerd soort druk op kopers te zetten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:23

Gianti schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Nope... vind echt lastig.. als het nee was dan hadden we het sowieso wel gehoord.. we wachten het weekend af en daarna bellen we. Zijn toch bang om verkeerd soort druk op kopers te zetten

Ja het is ook heel lastig,met gretig zijn is ook niet goed, te lang wachten ook niet. Wij hebben echt zo,n beetje alles fout gedaan denk ik wat je maar fout kan doen haha, dus ik kan je geen raad geven maar weet wel hoe het is als je geen zekerheid hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:24

waxmeltsenzo schreef:
MarjanB schreef:

Ik snap je wel hoor, maar dat heeft geen zin, de makelaar weet immers nu je uiterste bod, en dat je alsnog overhoud, die gaan dan echt niet meer terug, ze hebben ons een dienst bewezen en natuurlijk de verkoper ook. En als je dan ineens het geld er wel voor hebt, moet ook zo eerlijk zijn net als bij het uiterste bod om te zeggen ok dat bied kansen en ja we gaan akkoord, dat is ook een principe namelijk de eerlijkheid.

Heeft de makelaar van de verkopende partij die berekening dan voor jullie gemaakt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:53

Nee natuurlijk niet.
Mijn vriend heeft vanmorgen de adviseur een mail gestuurd.
De makelaar had wel laten weten wat het totale bedrag zou zijn wat het zou schelen ;) wat de makelaar natuurlijk weet dat is makkelijk bedrag plus twee procent of 6 procent daar het verschil tussen zeg maar.
Mijn vriend had het zelf al berekend en ook nog bij de adviseur neergelegd die binnen een uur al had laten weten dat mijn vriend zijn eigen berekening klopt.

En ook die van de makelaar btw. Alleen die had niks over due 4000 maar die had ons geadviseerd het nog eens door te laten rekenen door onze adviseur.

Maar de makelaar weet wat wij boden en omdat wij aan 6 procent dachten dat weten ze wel, is het voor hun makkelijk uit te rekenen wat wij kunnen betalen iig, ik denk dat je daar heen wil met je vraag.
Wij hebben het uiterste bod toen gedaan en laten weten dat wij dat hebben berekend en met die 6 procent konden we niet hoger gaan, de makelaar had ons toen per mail gevraagd of wij wisten dat deze woning apart was en dus maar twee procent ovb wij dachten dat omdat get een bedrijfswoning is het dus ook die 6 procent zou zijn, zo hadden wij dat eerder ook bij de adviseur neergelegd.

Maargoed we zijn akkoord en dinsdag hebben we een afspraak om het bod officieel te maken, dan horen we de overdrachtsdatum ect.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:36

Gefeliciteerd!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:28

O ja we willen ook nog wat ontbindende voorwaarden laten vast leggen, met name ivm de huurders.
Dit is een standaard iets natuurlijk dat iemand dat laat vast leggen.
Er zitten dus momenteel huurders in. Dat is opzich minder Maarja als wij er eenmaal kunnen beginnen vergeten we dat hele gedoe waar we de afgelopen tijd in hebben gezeten. De druk is voor nu heerlijk van de ketel.
We hoeven niet meer te zoeken, niet meer te onderhandelen even niets meer op dat gebied.
het wachten zal ook wel gevoelsmatig lang duren maar dan hebben we wel dat pand. We did itt :D

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:54

Ontbindende factoren en overdracht datum horen toch al bij het bieden besproken te worden?

Hoe lang zitten die huurders er nog in en wat voor contracten hebben zij dan?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:22

Het is besproken.
Alleen we willen het vast leggen.
Er is o.a besproken dat woning overdracht eerder kan.
Maar wij willen het allemaal tegelijk. En we willen laten vast zetten dat de loods leeg en bezemschoon opgeleverd wordt. Er is gesproken over 3 maanden tijdens de bezichtiging maar is dat 3 maanden na ondertekening of 3 maanden na de bezichtiging of 3 maanden na opzegging van de verkoper?als dat al gebeurd is dan is het sneller, er is gesproken over april maar of dat voor alles is is nog een beetje wazig. Wij wachten dus liever iets langer dat alle huurders eruit zijn maar volgens de makelaar hebben de bewoners al wel een ander adres gevonden en een van de bedrijfjes is de andere buurman die weet al een hele tijd dat hij weg moet heeft ook al een plek begrepen we, de loods is momenteel verhuurd aan 3 kleine bedrijfjes. Daarom dat we een tweede bezichtiging hebben gevraagt om echt alles goed na te vragen en dit ook echt op papier te laten zetten, na het gesprek wordt ons bod onder die voorwaarden officieel. Daardoor dus dat dat niet eerder kan. Er zijn dus nog altijd wat onzekerheden. Maar wij vinden het geen punt als oplevering uiteindelijk pas in mei zou zijn.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 04-02-17 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:26

Jullie hebben er een bijzondere manier op na gehouden WME.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:27

Nee de verkoper ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:38

Volgens mij jullie net zo goed als ik je verhalen lees...

Ook in de gaten hoe de huurdersbescherming werkt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:52

vonneke schreef:
Volgens mij jullie net zo goed als ik je verhalen lees...

Ook in de gaten hoe de huurdersbescherming werkt?

De bewoners hebben andere woonruimte. Dat staat vast.

Voor de bedrijfjes is het hoe het is geregeld met de verkoper.
En voordat ons bod officieel wordt willen wij dat dus precies weten, daar is toch helemaal niks geks aan?
Alleen maar logisch.

Het is aan de verkoper om het af te handelen met de huurders voordat de overdracht plaatsvind dat lijkt mij ook niet gek ;) hoe hij dat geregeld heeft is aan hem, als hij een handtekening kan zetten onder de overdrachtsdatum lijkt mij dat hij dat prima in orde heeft iig. De bedrijfjes hebben een tijdelijk huur contract en als dat afloopt in april dat is dat dus meteen al goed geregeld, alleen dit moeten wij natuurlijk wel precies weten, anders snijden we onszelf in de vingers.

Omdat er meerdere huurders in het spel zijn moet alles goed besproken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:04

Dit zijn dingen die normaal vooraf al bekend zijn ipv na het bieden.

Maar geen zin in weer een discussie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:09

vonneke schreef:
Dit zijn dingen die normaal vooraf al bekend zijn ipv na het bieden.

Maar geen zin in weer een discussie.

Dat is helemaal niet altijd vanzelfsprekend.
Wij hebben ons bod dus nog niet voor niets nog niet officieel ;)
Het gaat hier ook niet om een gewone woning maar om een bedrijfspand en ook om een zakelijke deal en niet om een standaard aankoop.

Alles moet gedubbelcheqed. Er zijn dus wel degelijk dingen besproken, alleen het moet in dit geval ook echt allemaal vast gelegd worden. Om te voorkomen dat wij dingen over het hoofd hebben gezien.

Bij een bedrijfspand moet je sowieso heel erg oppassen dat je niet meteen zegt akkoord, dan zit je er namelijk aan vast. En ipv dat willen wij dat dus allemaal op papier.

De makelaar heeft ons wel degelijk laten weten dat het tijdelijk contract afloopt van de huurders en het dus geen doorlopende contracten zijn.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 04-02-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:11

Zoals ik al zei, geen zin in een discussie hierover.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:13

vonneke schreef:
Zoals ik al zei, geen zin in een discussie hierover.

Ik snap je, maar ik voel toch echt de behoefde om het een beetje uit te leggen.