Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:17

Rebecca schreef:
Wat een aparte tuin zo , kan je de schutting niet slopen en rechtzetten? :=

Moeilijk is het een kleine tuin ...

Die schutting is is inderdaad bijzonder.

swartbeessie

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:27

Zeg maar gerust lelijk hoor :+
Dat is allemaal van de vorige bewoners....

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:08

Jeetje die schutting :+ Hoe verzin je dat?
Ik zou de schutting weghalen en daar eventueel een mooi haagje neerzetten, zodat je de auto toch iets afgeschermd hebt (of past die daar ook niet als de schutting weg is?)

Ik zou een looppad naar achteren maken, tegen de rechterschutting een verhoogde bloembak en tussen het looppad en de verhoogde bloembak wat bodembedekkers. Dan heb je de tuin richting de zijschutting wat hoger opgebouwd. Eventueel wat kleine boompjes zoals een olijfboompje of citrusboompje in de bloembakken. Qua tegels zou ik gaan voor grote tegels, dat benadrukt de ruimte.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:08

swartbeessie schreef:
Mooie tips qua planten!

Dat snap je toch niet, dat mensen alles bestraten? Ga dan in een flatje wonen, denk ik dan...
Zoals gezegd, wij hebben hetzelfde:

Lastige met alles bestraat is vooral de indeling - wat zet je waar? Tenminste bij ons... Er is een gekke harmonica schutting neergezet, en onhandige driehoekig gemetselde bakken waardoor de tuin er nog smaller uit ziet dan hij al is.
Het is helemaal niet naar mijn smaak, laat dat duidelijk zijn :-S... Ik hou van weelderig, lekker groen, niet teveel rechttoe rechtaan... [foto's zijn nog van funda, voordat wij er woonden. de steigerhouten bank is weg, net zoals de losse potten - nu dus echt een oprit... De plek waar de auto staat is eigen grond, dat zouden we in overleg met de buren misschien bij de tuin kunnen trekken, onze auto past daar toch niet :+ ).

[ [url=m/n2FrwZ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Pgay7l.png]Afbeelding[/url] ]

Hebben jullie ideeën over de indeling?
Bijvoorbeeld ideeën over n mooie oplossing waar ik 'n zandbakje en/of schommel zou kunnen zetten?

Daar kan je nog lekker mee aan de slag gaan haha.
Zou mooi zijn als je dat stukje voor de garage mee kan nemen met je tuin. Wordt ie gelijk een stuk ruimer van!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:45

Hihi, ons volgende plan is ongeveer 200 m2 bestrating leggen. :+ En er ligt nu al het een en ander. := Gaat wel weer 50 m2 uit waar we wel weer tuin maken met een vijver en planten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:50

Fiks plan := , uit halen was makkelijk erin is heel wat anders :')

Vandaag heb ik dan de vlinderstruiken gesnoeid , konijnen waren blij met de takken :)) (staan bij mijn ouders ivm omstandigheden en verdriet van overleden konijn dat ik nog niet helemaal verwerkt heb na 6 maanden)

Mest haal ik wekelijks op , gaat een ton in en dan als het nodig is heb ik hun poep in elk geval :')

Heb voor de voortuin een vlinderstruik gehaald en komen als kruipers aardbeien planten door de hele voortuin te staan .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:18

Vreselijk werk, bestrating leggen. Het ergste is dat er nog een dikke 100 m2 eigenlijk overnieuw gelegd moet worden. -O- Oprit komt met de vorst omhoog en dan gaat het hek niet meer open en dicht, en er zijn stukken verzakt (waar we de bestrating verwijderd hadden, geul gegraven en leidingen gelegd en dat stuk opnieuw bestraat) doordat er zwaar materiaal overheen gereden is.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:15

Dat relativeert lekker, :-)
Dank jullie wel voor de tips! Miriam, goed idee van de opbouw richting de schutting!
Cardy: Jade schutting eruit is wel mijn plan,nu kijk je vanuit de keuken ook tegen al dat houtwerk aan, lijkt allemaal veel kleiner dan het is...
Neonligh - daar zeg je wat, bestraten is inderdaad een flinke klus. Maar ik zie dan weer op tegen het eruit trekken }:0

Eerst een goed plannetje bedenken denk ik, tot dan kan ik nou ideetjes hier op doen. Vandaag bedacht dat een vierkante meter moestuin misschien wel een goede tijdelijke oplossing is voor een beetje meer groen, dat zou zo op de stenen kunnen.. Want het wordt toch wel een jaren plan ben ik bang,met een babietje thuis. Maar wie weet wordt ik heel fanatiek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:25

dems75 schreef:
Heb ook fotos gemaakt van de huidige situatie. Let dus niet op rondzwervende troep ;)
[ Afbeelding ]
Dit is momenteel het tuinhuis die dienst doet als schuur. Op een andere plek gaan we een schuur bouwen, en dit wordt dan echt een "huisje" met bankje en kleedje enz. Het terrasje onder de veranda wordt van vlonderplanken gemaakt.

De hoek tegenover de veranda staat nu een steigerhouten bank. De achterste schutting wordt groen van de hedera. Ik vind dat wel leuk, dus ik laat het nu zo.
[ Afbeelding ]Verder erg saai nog. (tafeltje komt straks weer buiten)
In het midden...vanaf de paal van de veranda gezien, naar het huis toe, komt een oude dakplataan.

Vanaf de tuindeuren gezien, naar rechts kijkend: de drie Seringen die we van het weekend hebben geplant
[ Afbeelding ]

De kant van het huis...met twee bakke met daarin siergrassen, mini hortensia (nog niet te zien zo), wat lavendel en mossen. [ Afbeelding ]

Een smalle hoek met de poortdeur. hier rechts van willen we de nieuwe schuur bouwen. Laag en smal verder. Alleen voor de fietsen en de scooter en nog wat tuintroepjes. [ Afbeelding ] Aan de schuur vast willen we dan een kippenren maken.

We wonen in een durp en houden van wat ladendelijker/boerentuinen. Niks geen strakke dingen oid...dat past niet bij ons en het huis.

Die hoekbank staat nu een beetje verloren in de hoek :P Wat ik bij jullie zou doen is hoekjes creeren. Leg bijv een vlondervloertje in de hoek onder de loungebank, of zet het wat af met een langwerpige plantenbak. Ik noem maar iets.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:09

Dems, zo laten hoor <3!!!! Zou losse bakken neerzetten.

Cardy wat een leuk idee ipv de vijver.

Hier hebben we gisteren door een prof de voorgevel laten reinigen, omdat daar onwijs smerige plekken in zaten! Ze zijn er gewoon af, ben zo blij! Zo'n armoedig gezicht. Heb gelijk de voortuin leeggeschept, en ben nu op zoek naar tegels. Het gaat er eindelijk een beetje op lijken nu!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:58

@ swartbeessie: Ben erg benieuwd naar het eindresultaat straks, is in ieder geval een tuin waar je nog veel kanten op kan.
@ BloemBloem: Dankjewel! En op zich vrij makkelijk te creëren. Fijn dat de gevel nu schoon is, geeft vast een zeer goed en bevredigend gevoel :D .

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:02

Nou de voorkant is nog armoetroef zoals wij dat noemen, maar het wachten is nu
op de bestrating en de shutters voor mijn raam <3 !!!!!!!!!!!!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:16

Hier dan 3 foto's van mijn achtertuin (Zuidwesten). Beide zijdes een muur van klimop, één zijde is vrij nieuw en moet nog dichtgroeien:

(foto's van Funda)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf zijn we van plan om de trampoline weg te halen, gras te leggen en daar 2 ligbedden neer te zetten.
Onze tuinset komt op de plek van de huidige set.
Bij de overdekte veranda blijft de buitenhaard staan (pijp is alleen beschadigd, dus die moet gerepareerd worden) en we gaan een stijgerhouten L-bank neerzetten.

Hebben jullie verder nog ideeën? De huidige tegels laten we overigens gewoon liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:18

Mijn voortuin kan er weer mee door , zat ooit paar kuub grind in en die bomen en wat via de weggeefhoek aan planten gekomen en zelf alleen de vlinderstruik gehaald (de aardbeien zijn vandaag vanuit de achtertuin naar voren gekomen in de hoop dat ze lekker woekeren willen)

Stuk naast mijn voordeur en buurman zijn tuin is niet toonbaar :))

Afbeelding
Afbeelding

Cardy mooi tuintje! Misschien wat bakken met bloemen of groen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:38

Leuke tuin Cardy, ik vind het huisje er heel gezellig uit zien. Wellicht wat bredere borders maken? Of bijv de stenen links naast het pad naar het tuinhuisje weghalen en daar planten in zetten.

Weet iemand wat voor soort verf ik moet gebruiken als ik een buitenmuur wil schilderen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:49

Mijn eigen Rob is begonnen in de tuin.
Afbeelding

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:08

Joolien schreef:
Leuke tuin Cardy, ik vind het huisje er heel gezellig uit zien. Wellicht wat bredere borders maken? Of bijv de stenen links naast het pad naar het tuinhuisje weghalen en daar planten in zetten.

Weet iemand wat voor soort verf ik moet gebruiken als ik een buitenmuur wil schilderen?

Er is speciale muurverf voor buiten te krijgen bij de bouw markt. Als je muur nog onbehandeld is dan wel eerst een onderlaag inzetten anders zuigt die muur alles op.
Mij mij zijn er momenteel 2 muren paars buiten (met dank aan de vorige eigenaren) die ga ik als het weer wat langer beter blijft ook aanpakken :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 07:24

Joolien schreef:
Die hoekbank staat nu een beetje verloren in de hoek :P Wat ik bij jullie zou doen is hoekjes creeren. Leg bijv een vlondervloertje in de hoek onder de loungebank, of zet het wat af met een langwerpige plantenbak. Ik noem maar iets.

Dat van die hoekjes creeeren is precies wat we juist willen. Daarom ook een vlonderterras onder het verandaatje en eentje bij de openslaande deuren. Een mooie boom in de tuin zal ook wel helpen vermoed ik.
Straks komen er weer kussens in de bank en een tafeltje..iets minder verloren dan ;)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 07:24

BloemBloem schreef:
Nou de voorkant is nog armoetroef zoals wij dat noemen, maar het wachten is nu
op de bestrating en de shutters voor mijn raam <3 !!!!!!!!!!!!!

oooh shutters! <3

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:04

Leuk hoe iedereen hier lekker bezig is!
Ik ben gisteren ook begonnen met steentjes eruit trekken (op bescheiden schaal hoor).
Stapje voor stapje gaat het groener en gezelliger worden :-)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:05

Kleine update: Na jullie tips een rijtje stenen eruit gehaald, daar komen twee fruitboompjes (nu in de aanbieding bij de Lidl!).
De spiegels heb ik eruit gehaald, en verplaatst naar onder het afdakje, dan lijkt het dieper. Een buxus in een grote driehoekige bak bleek los te staan, die staat nu op marktplaats.
Net zoals de kast voor de buitenkeuken trouwens - mocht er hier iemand zoiets zoeken, ik hoef er echt niet veel voor en hij ziet er netjes uit: http://link.marktplaats.nl/m1149546376

Niika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:29

swartbeessie schreef:
Kleine update: Na jullie tips een rijtje stenen eruit gehaald, daar komen twee fruitboompjes (nu in de aanbieding bij de Lidl!).

Ik wil je plezier niet verpesten, maar... De boompjes van de Lidl zijn hoogstam bomen, en die groeien tot het plafond mits je niet ingrijpt, dan heb je een hoogwerker nodig om te plukken. Ze worden makkelijk 4/5/6 meter hoog... ik weet niet of je dat moet willen in je achtertuin.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:49

Ik ga zo ook lekker in de tuin beginnen heb gisteren bij de Coppelmans wat plantjes ingeslagen, kijkt vast meteen een stuk vrolijker :D

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb vorige week takken van een Camelia gekregen, al op internet gezocht hoe ik deze het beste kan stekken of in ieder geval wortels kan laten creëren :+ wat een prachtige bloemen!
Iemand die me hierbij kan helpen? Ze staan nu mooi te wezen in een vaas

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:39

Niika schreef:
swartbeessie schreef:

Ik wil je plezier niet verpesten, maar... De boompjes van de Lidl zijn hoogstam bomen, en die groeien tot het plafond mits je niet ingrijpt, dan heb je een hoogwerker nodig om te plukken. Ze worden makkelijk 4/5/6 meter hoog... ik weet niet of je dat moet willen in je achtertuin.

Ik heb begrepen dat ze mer snoeien 3 meter worden. Vind ik niet vervelend, als leiboompjes. En aangezien het nu sprietjes van 40 cm zijn ben ik niet zo bang dat ik een hoogwerker moet gaan huren, in ieder gev niet de komende tien jaar. Maar lief dat je mee denkt!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:54

Anders zijn er ook mini-fruitboompjes op de markt. Zo hebben wij een mini-nectarine en mini-peer staan :) Nu zo'n 50 cm hoog en ze worden geloof ik max 1.5 meter

Onze tuin is nu bijna compleet, nog ergens een campanula ophalen want die hadden ze afgelopen weekend niet meer bij het tuincentrum. Je ziet overal campanula in de aanbieding, maar wij willen een speciale soort. Verder hebben we rotsheide, 2 fruitboompjes, olijfboompje, kleine japanse esdoorn, kuiflavendel, gebroken hartje, kruiptijm, phlox, winterjasmijn en nog een paar dingetjes.