Bellatrix schreef:Ja heb ik ook maar eerlijk gezegd wil ik daar nu niet aankomen, hij begint net een beetje omhoog te groeien, verder is het maar een smal dingetje.
Snap ik, maar ook een jonge blauwe regen heeft snoei nodig — en eigenlijk is dat juist belangrijk om hem goed te vormen en te stimuleren tot bloei later.
Dit lees ik online:
• Vorming van een sterke basisstructuur: Door vroeg te snoeien, leid je de plant in de gewenste richting (bijvoorbeeld langs een pergola of muur).
• Stimulatie van bloei: Blauwe regen bloeit op korte zijscheuten. Snoei helpt om die te ontwikkelen.
• Voorkomen van wildgroei: Zelfs jonge planten kunnen snel lange, slingerende ranken maken die je tuin overnemen.
Wanneer snoeien?
• Zomersnoei: In juli/augustus, knip je lange scheuten terug tot ongeveer 5-6 bladeren vanaf de hoofdtak.
• Wintersnoei: In januari/februari, snoei je diezelfde scheuten nog eens terug tot 2-3 knoppen. Dit helpt om bloemknoppen te stimuleren.
Extra tip voor jonge planten
• Als je blauwe regen nog maar net geplant is, focus dan op het begeleiden van één of enkele hoofdtakken. Bind ze op en snoei zijscheuten weg die niet bijdragen aan de gewenste vorm.