Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:51

Naath86 schreef:
Dit is wat er staat op de site van essent. Het wordt dus zeker wel eerst verrekend en dan eventueel teruggestort. En terecht, dan kunnen ze eerst openstaande posten verrekenen. Zou mooi zijn anders voor diegenen die al schulden hebben aan energieleveranciers...

Prachtig, maar ik heb gisteren een mail gehad dat het bedrag op je rekening gestort wordt. Denk dat dat systeemtechnis gemakkelijker is dan het met een termijnbedrag verrekenen.

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:52

Wat boeit het uiteindelijk? Per saldo krijg je gewoon 2x 190 euro :')

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:53

Relaxed schreef:

Zo is het !

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:22

vandebron verrekent ook. Het maakt me inderdaad niet zoveel uit, ik vind het wel prima

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:31

Ik vind verrekenen wel veel fijner. Ik weet dat het per saldo niet uitmaakt maar toch … of er nu 365 eerst ingehouden wordt en daarna 190 teruggestort of in 1 x 175,- ingehouden wordt. Het laatste voelt voor mij prettiger :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:35

hahahatsjoe schreef:
Naath86 schreef:
Dit is wat er staat op de site van essent. Het wordt dus zeker wel eerst verrekend en dan eventueel teruggestort. En terecht, dan kunnen ze eerst openstaande posten verrekenen. Zou mooi zijn anders voor diegenen die al schulden hebben aan energieleveranciers...

Prachtig, maar ik heb gisteren een mail gehad dat het bedrag op je rekening gestort wordt. Denk dat dat systeemtechnis gemakkelijker is dan het met een termijnbedrag verrekenen.

Van Essent?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:39

Ik vind het wel erg lekker dat juist de dure maanden op deze manier een stuk beter betaalbaar worden.

Alleen zit ik wel met 'hoe zit het met de eindafrekening'. Want dat gaat vast wel over het totale verbruik? Moet je dan die 2x190 alsnog in je rekening stoppen?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:48

hahahatsjoe schreef:
Naath86 schreef:

Volgens mij hebben jullie beide gelijk. Zoals ik het lees, verrekenen ze het niet met je maandtermijn, maar wel met eventuele betaling achterstanden.

Winged schreef:
Ik vind het wel erg lekker dat juist de dure maanden op deze manier een stuk beter betaalbaar worden.

Alleen zit ik wel met 'hoe zit het met de eindafrekening'. Want dat gaat vast wel over het totale verbruik? Moet je dan die 2x190 alsnog in je rekening stoppen?

Die 2x €190 is toch bedoeld om je energie rekening mee te betalen, dus als je bij moet betalen is het daar inderdaad voor. Of begrijp ik je verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Sharani op 27-10-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:50

Dit is van Essent:

Goed nieuws voor jou. In beide maanden ontvang je 190 euro tegemoetkoming voor je energiekosten. Hier hebben we samen met de overheid hard aan gewerkt.

Je hoeft hier niets voor te doen
Het werkt heel simpel. Wij verrekenen 190 euro met je termijnbedrag en eventuele bedragen die nog bij je openstaan. Staat er niets open? Dan krijg je het bedrag voor het einde van november en december op je rekening. Je ziet de tegemoetkoming vanaf 15 november en 15 december terug in Mijn Essent bij Facturen en Betalen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:55

Relaxed schreef:

Dit idd.

Vandebron doet het zo: https://vandebron.nl/blog/positief-nieu ... ompensatie

Citaat:
- Heb je een maandbedrag van €300,-? Dan betaal je in november en december €110,-.
- Heb je een maandbedrag van €120,-? Dan ontvang je in november en december €70,- van ons.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:09

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:11

Tsja ik hoop wel dat ik geld krijg voor maandbedrag afgeboekt wordt.. leuk dat het per saldo niet verschild, maar het moet er wel opstaan :’)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:37

Winged schreef:

Ik ga er toch vanuit dat die € 190 buiten beschouwing wordt gelaten, want anders moet je alsnog 2 x € 190 terugbetalen met de eindafrekening. Het is een tegemoetkoming, dus bij de eindafrekening wordt wel je volledige termijnbedrag gerekend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:05

Winged schreef:

Die eindafekening kun je bij goede benadering toch ook zelf aardit uitrekenen?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:36

Vraag. Ik kom er zelf niet uit, heb gegoogeld maar kan het toch niet helemaal vinden. Hoop dat ik deze vraag hier mag stellen.
Mijn kerstdorp staat inmiddels. Heb 4 verlichte items op 3 volt ( op één adapter ) en 16 items op 4,5 volt ( op 6 adapters).
Hoeveel watt verbruikt dit totaal? Wie brengt licht in de duisternis?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:52

Dan moet je weten hoeveel ampère de lampjes verbruiken. Als het goed is zou dat op de stekker moeten staan, of misschien staat het wattage erop.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:09

EllyC schreef:
Winged schreef:

Mijn vraag is meer:
Mijn leverancier heeft aangegeven de maandbedragen van november en december niet te innen. Maar ik verbruik natuurlijk wel. Kan het zijn dat zij alsnog zeggen 'hoi, je hebt dit jaar (sep2022-sep2023) in totaal 800m3 gas verbruikt. Dit betaal je daarvoor.' Terwijl het gros van dat verbruik juist in de maanden november en december zit. Dus dat zij de kosten van het gas alsnog meenemen in de eindafrekening waarmee die 190 een sigaar uit eigen doos gaat zijn want de rekening komt later.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:12

thequeensmum schreef:
Vraag. Ik kom er zelf niet uit, heb gegoogeld maar kan het toch niet helemaal vinden. Hoop dat ik deze vraag hier mag stellen.
Mijn kerstdorp staat inmiddels. Heb 4 verlichte items op 3 volt ( op één adapter ) en 16 items op 4,5 volt ( op 6 adapters).
Hoeveel watt verbruikt dit totaal? Wie brengt licht in de duisternis?

Simpelste methode, zet alles uit, check je verbruik op de meter (A), zet alles aan, check je verbruik op de meter(B), trek A af van B en je hebt je verbruik per uur berekend

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:47

Greenchoice komt net met de mail dat ze verrekenen met het maandbedrag

Citaat:
Wanneer heb je recht op de energiecompensatie?
De tegemoetkoming van 190 euro - Energiekorting overheid (CEK22) - geldt voor huishoudens met een elektra aansluiting, waarbij het adres een verblijfsfunctie heeft (een garagebox of volkstuin valt hier bijvoorbeeld niet onder). Neem je alleen gas af? Dan geldt de regeling niet voor jou.

En hoe wordt dit verrekend? Een voorbeeld:
- Maandelijks betaal je een termijnbedrag van 250 euro.
- In november en december 2022 ontvang je 190 euro korting
- Je termijnbedrag is daarom in november en december 60 euro (250 euro minus 190 euro)

De Energiekorting overheid (CEK22) is een compensatie voor je energierekening en wordt daarom verrekend met je termijnbedrag in november en december. AIs je termijnbedrag lager is dan 190 euro, dan wordt het resterende bedrag op je rekening gestort in de maanden november en december. We kunnen de compensatie niet op een andere manier of moment toepassen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:58

Oxxio betaald het op je rekening.
Per 1 november is mijn contract afgelopen en heb nog steeds geen nieuw maandbedrag gehoord

Nou gebruik ik 5kuub gas per maand en 200kwh elektra dus ben benieuwd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:28

Winged schreef:
EllyC schreef:

Mijn vraag is meer:
Mijn leverancier heeft aangegeven de maandbedragen van november en december niet te innen. Maar ik verbruik natuurlijk wel. Kan het zijn dat zij alsnog zeggen 'hoi, je hebt dit jaar (sep2022-sep2023) in totaal 800m3 gas verbruikt. Dit betaal je daarvoor.' Terwijl het gros van dat verbruik juist in de maanden november en december zit. Dus dat zij de kosten van het gas alsnog meenemen in de eindafrekening waarmee die 190 een sigaar uit eigen doos gaat zijn want de rekening komt later.

Huh? Hoezo niet te innen en welke leverancier is dat dan?

Die afspraken ken ik niet, maar bij vrijwel alle leveranciers is die 2x 190€ een korting op de rekening die twee maanden.

Die is sowieso geen sigaar uit de doos van de energiemaatschappijen want de overheid betaalt hem.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:36

Hoe hoog is je maandbedrag en bij welke maatschappij zit je Winged?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:49

verootjoo schreef:
Winged schreef:
Mijn vraag is meer:

Huh? Hoezo niet te innen en welke leverancier is dat dan?

Die afspraken ken ik niet, maar bij vrijwel alle leveranciers is die 2x 190€ een korting op de rekening die twee maanden.

Die is sowieso geen sigaar uit de doos van de energiemaatschappijen want de overheid betaalt hem.

Ik snap de vraag wel. Er zijn wel leveranciers die verrekenen, zie je hier ook langskomen. Maar dan betaal je zelf 2 maanden geen maandbedrag bijvoorbeeld, maar hoe staat die 190 dan op de afrekening? Als wel gewoon 2 termijnbedragen? Stel dat je 190 euro per maand betaald, dan wordt er dus 2 maanden niks afgeschreven. Dan zou het dus gewoon wel betaald zijn zoals ik het zie winged. Alleen van die 190 van de overheid ipv via jouw rekening. Dat het dure maanden zijn maakt niet uit want ze rekenen natuurlijk het hele jaar af.

Je zou eigenlijk alsnog die 2 termijnbedragen opzij moeten zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:53

De overheid betaald 190 euro per electriciteits aansluiting voor nov & dec. Bij verrekening betekent dat dus 12 maandbedragen betaald voor die aansluiting. Krijg je gewoon het hele bedrag op je rekening, dan wordt daarnaast het maandbedrag van je rekening afgeschreven zoals de andere 10 maanden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:55

Wat heel anders. Bij ons thuis kan er geen slimme meter geplaatst worden. Is een saneringslocatie, aldus de partij die hier achter zit. Naam even vergeten. Is iets waar we nog met ze in discussie over zijn.

Afijn. Wij hebben een analoge meter. Ik kijk dagelijks hoeveel we de voorgaande dag verbruikt hebben, altijd rond hetzelfde tijdstip. Soms verbruiken we 7 kWh en soms 4kwh. Dit terwijl ons gedrag niet veel anders is. Soms verbruiken we dagenlang 7 kWh terwijl we stront zuinig doen. En soms staat er 4 terwijl we iets langer hebben gedouchte? Hoe werkt zo’n meter precies en wat veroorzaakt zo’n significant verschil?