Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:52

Gefeliciteerd Moska! Klinkt als een ideaal plekje!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:59

Gefeliciteerd Moska!! *\o/*

Wij hebben donderdag een officieel bod gedaan en horen maandag meer.
Ze hebben laten weten dat er nog een stel een bod gaan doen dus wordt spannend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:13

Spannend!

Gefeliciteerd Moska!

Wij stonden ergens op de reservelijst (tja toch maar weer ergens op gereageerd, gezien de gunstige prijs). Werden gebeld of we wilde bezichtigen. Die mensen zijn denk bang dat iedereen afhaakt of niemand boven de vraagprijs gaat bieden? Er viel niemand uit, maar ze zijn van 2 naar 4 bezichtigingsdagen gegaan. Heb vriendelijk bedankt, daar heb ik geen zin in :')

En nog wat op de agenda, weer zeer gunstig qua prijs. Maar wel wat haken en ogen aan. Kans is dat we toch afhaken, maar ik moet nog even het bestemmingsplan induiken én de gemeente bellen. Iets met teruggefloten worden qua bestemming door provincie en RvS en erna toch doen in een bestemmingsplan. Ik wil dus even weten wat daar eventueel nog aan procedures en struikelpunten speelt. Checken of pony er mag staan en of er nog wat kan qua bijbouwen of desnoods aanbouwen voor hooiopslag :+

Wel typisch.. besluit je voorlopig te wachten, komt er opeens wat langs qua prijs dat een hoge gwl rekening ook wel te overzien is als het wat zou worden..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:20

Spannend Idinn! Ik duim voor jullie, jullie zijn al zo'n tijd aan het kijken, hoe leuk zou het zijn als er toch een keer iets moois voor jullie in zit!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:48

Nou dat hadden wij dus ook. We wilden even een poosje wachten, eerst mijn huis verkopen, dan zijn huis helemaal tip top maken en dan verder kijken. Komt dit ineens voorbij en is het ons gegund. Die zagen we even niet aankomen.

Maar het is fijn als het wel lukt na veel pogingen die op niks uitliepen. Hopelijk voor jullie ook!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:11

We hebben eind oktober de overdracht *\o/* we zijn er vanmiddag even geweest en hebben nog even uitgebreid mogen rondkijken en hebben gezellig gepraat met de verkopers. Aardige mensen.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:14

Dat is vlot Moska! Gefeliciteerd :D

Hier ook alles rond, hypotheek was nog even een dingetje want de vve blijkt niet zo gezond. Maar waar de eerste ‘m afkeurde ging tweede hypotheekverstrekker met precies dezelfde info gelijk akkoord.
5 december is de overdrachf *\o/*

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:30

Gefeliciteerd beide!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:25

SincereQ schreef:

Hier ook alles rond, hypotheek was nog even een dingetje want de vve blijkt niet zo gezond. Maar waar de eerste ‘m afkeurde ging tweede hypotheekverstrekker met precies dezelfde info gelijk akkoord.

Maar vind je dat dan zelf niet een risico?
Als er dan zometeen onverwachte kosten aan zitten te komen mag je die wel betalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:39

Hoe zit het met de open huizendag van 1 oktober? Kan je ergens zien welke huizen meedoen? Kan je echt zomaar binnen lopen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:55

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:02

Sadie schreef:
eilleen333 schreef:
Hoe zit het met de open huizendag van 1 oktober? Kan je ergens zien welke huizen meedoen? Kan je echt zomaar binnen lopen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Volgens de website van de nvm kun je weer
Citaat:
Deze keer weer geheel vrijblijvend en laagdrempelig meerdere huizen op één dag bezichtigen. Op zaterdag 1 oktober kan dit weer.

https://www.nvm.nl/wonen/nvm-open-huizen-dag/
https://www.funda.nl/koop/heel-nederlan ... uizen-dag/

Dank je! Mijn Google skills zijn blijkbaar in Italië blijven liggen na de vakantie :')

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:09

Fitzroy schreef:
SincereQ schreef:

Maar vind je dat dan zelf niet een risico?
Als er dan zometeen onverwachte kosten aan zitten te komen mag je die wel betalen.

Ja is inderdaad een risico. Er is in 2018 een nieuwe vve beheerder opgekomen en sindsdien gaat het een stuk beter. Ze verwachten de komende 5 jaar geen groot onderhoud gelukkig (alleen de lift misschien maar daarvoor zijn al afspraken gemaakt met de liftonderhouddinges, zal er niet toe leiden dat ik ineens veel extra moet betalen). De service kosten zijn nu ook wel echt laag dus als die wel omhoog gaan zou ik niet gek vinden (houd ik eigenlijk al rekening mee, ik heb natuurlijk zelf ook alles ingezien en ze houden wel ruim over maar een grotere spaarpot zou beter zijn). Ik zit zelf lang niet op de max van wat ik aan hypotheek kan krijgen, heb nog wel wat ruimte. Nadeel is wel dat de waarde dan omlaag kan gaan. Maar gezien de plaats waar ik ‘m gekocht heb, zal de vraag naar dit soort woningen wel blijven.
Ik ben vooral heel blij dat het me gelukt is om in mijn eentje iets te vinden in deze woonplaats. Ga weer dicht bij vrienden en familie wonen. En eindelijk van mijn overlastgevende buren af *\o/*

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:30

Wij gaan deze week waarschijnlijk ons appartement te koop zetten (omgeving Arnhem), zodat we ook mee kunnen doen met de open huizen dag.

In principe kunnen mensen gewoon binnen komen wandelen op de tijd die aangegeven is. :-)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:06

Ik heb vandaag de makelaar bij mijn huis gehad. Leuk contact en 3 oktober komt de fotograaf. We zijn buitenom zo goed als klaar en binnen moet ik nog wat sauzen en andere details afwerken. Ze was erg enthousiast over mijn huis en denkt dat het snel weg zal zijn voor de prijs die ik in mijn hoofd heb.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:26

Ik kom mee praten, ik lees al een tijdje mee, maar sinds vorige week echt actief aan het zoeken naar een woning.

Gisteren ben ik wezen kijken naar een huis in Valkenswaard, meteen verliefd, het is instapklaar (ben een starter, zit in een huurhuis). Ik heb dan ook meteen gisteravond een bod gedaan. Vandaag waren er nog mensen voor bezichtigingen, de rest van de geinteresseerden staan op de wachtlijst :=

Ik ben alleen benieuwd of ik genoeg geboden heb. -O- De rente stijgt, maar er is nog steeds te kort aan huizen. Je bent toch gek als je gigantisch veel gaat overbieden lijkt mij? Ik heb echt 0,0 ervaring hiermee, dus ben benieuwd wat jullie mening is qua overbieden in de huidige markt en de rente situatie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:55

Ik heb zoiets je kunt maar tot een bepaald bedrag gaan ivm wat je kunt betalen. Hoger moet je niet doen. Je moet heel goed weten wat je kunt bieden en tot hoever je kunt gaan. Heb je al eens alles door laten rekenen?
En dan is het nog zo dat je kunt wel hoog bieden, maar als de taxatiewaarde niet hoog genoeg is (voor je hypotheek) krijg je je hypotheek niet rond.
Dus het is best lastig ... :7
Je hebt geen makelaar?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:05

Gefeliciteerd voor iedereen die succes heeft gehad! Onze woning komt morgen online, vind het toch wel heel spannend :=

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:06

ZwarteHeks schreef:
Ik kom mee praten, ik lees al een tijdje mee, maar sinds vorige week echt actief aan het zoeken naar een woning.

Gisteren ben ik wezen kijken naar een huis in Valkenswaard, meteen verliefd, het is instapklaar (ben een starter, zit in een huurhuis). Ik heb dan ook meteen gisteravond een bod gedaan. Vandaag waren er nog mensen voor bezichtigingen, de rest van de geinteresseerden staan op de wachtlijst :=

Ik ben alleen benieuwd of ik genoeg geboden heb. -O- De rente stijgt, maar er is nog steeds te kort aan huizen. Je bent toch gek als je gigantisch veel gaat overbieden lijkt mij? Ik heb echt 0,0 ervaring hiermee, dus ben benieuwd wat jullie mening is qua overbieden in de huidige markt en de rente situatie.

Valkenswaard is een vrij rijke gemeente volgens mij. Plus asml in de buurt. De huizen die ik onlangs voorbij heb zien komen vond ik vrij aan de prijs voor de staat van huizen i.v.g. met de regio. Ben wel benieuwd naar een linkje via pb!(ik ben zelf niet zoekend meer en ben in Mierlo gestrand om de gekte van Eindhoven te omzeilen. Hopenlijk hebben jullie geluk!

Mijn advies. Aankoopmakelaar.. plus verder denk ik dat er veel overboden wordt in deze regio helaas. Met de stijgende rente worden huizen echt duur en de vraag is of dat het je waard is i.c.m. stijgende lasten zoals energie etc. en hoelang je jezelf er ziet wonen..maargoed voornamelijk denk ik door de concurrentie van expats. Meerhoven zit al compleet vol ermee.

Kennis heeft onlangs in beek en donk een huis gekocht en nog 20k overboden en had het net op basis van een huis van 350k Maargoed eigen geld wat vrij kwam bij verkoop van appartement. Dat geluk had ik niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:40

Wat hierboven gezegd wordt inderdaad. :j Dure omgeving met ASML in de buurt, en veel woningzoekenden daar. Expats die het eerste jaar via een bureau een woning krijgen (gedeeld met anderen) maar bij een vast contract moeten ze wat anders zoeken. Huren is moeilijk en vaak duurder, dus komen die ook op de koop markt. Toevallig ben ik nu mee rond aan het kijken voor een collega in zo'n situatie.
Ben ook benieuwd naar de woning, zelf kom ik uit Valkenswaard en ben 12 jaar geleden daar weggegaan (via Veldhoven nu al weer 8 jaar in Riethoven).

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 07:12

We hebben tot nu toe 4 huizen gezien, waarvan 3 toch echt wel wat werk nodig hadden, iets teveel voor ons als starters.

Ik heb op deze geboden:
https://www.funda.nl/koop/valkenswaard/ ... dsonhof-8/

Nou zullen de ASML'lers hier al helemaal gek op zijn. Het is kant en klaar... mijn vriend werkt zelf bij ASML.

Vorig jaar kwamen we er niet tussen voor bezichtigingen, dan stond het echt een uur op Funda en konden we meteen op de wachtlijst. Nu komen ten minste aan bezichtigingen toe, dus is al een stap vooruit.

Alle 4 de makelaars gaven toe dat de markt wel aan het afvlakken is. Er zijn minder bezichtigingen (nog wel druk, maar schijnbaar niet zo'n chaos en gevecht als afgelopen jaren). Ook zeiden ze dat mensen niet meer zo hoog durven te bieden, omdat er crisis is en de rentes stijgen.

Nou hebben wij gelukkig eigen geld achter de hand voor het overbieden, maar wil ook niet teveel aan ons spaargeld knagen.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:48

Na een aantal dagen stressen heb ik gisteren eindelijk het verlossende telefoontje gehad: Ons bod is geaccepteerd! *\o/*

Wij waren samen met een ander stel in de race en zouden eigenlijk vandaag 12u het bod ingeleverd moeten hebben, maar kennelijk had de andere partij het ook gisteren al ingeleverd en zijn we gisteravond gebeld dat we het zijn geworden.
Totaal onverwachts, ben zo blij!

Wij hebben het huis uiteindelijk onder de vraagprijs kunnen kopen, dus dat is ook zeker alweer mogelijk.
Kreeg gisteren direct bericht van onze hypotheekadviseur dat we geluk hebben, want morgen gaat de rente weer omhoog. :\

Morgen komt er al een kijker voor ons appartement en hij komt morgen ook op Funda te staan.
Mocht iemand op zoek zijn naar een net appartement in de omgeving van Arnhem, let me know. :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:00

Wat een leuke woning ZwarteHeks!

Gefeliciteerd Chanelle :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:39

Leuk huis in een leuke buurt. :j
Ik duim voor je dat je bod goed genoeg is!

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:22

Gefeliciteerd Chanelle! *\o/*

Helaas zijn wij schijnbaar ruim overboden, had het aan de enerzijds wel verwacht, toch baal ik ervan. Weet niet hoeveel het scheelde, dus heb geen indicatie voor de toekomst...