Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:54

zonnebloem18 schreef:
Appartement van mijn nichtje in Wageningen gaat weg voor ongeveer 50.000 meer dan waarvoor ze het 2 jaar geleden gekocht hebben. 35.000 boven de vp. En ze hebben het niet opgeknapt ofzo, alleen een likje verf het en der. Aan de andere kant hebben ze een huis gekocht dat 5 jaar geleden voor 40.000 minder gekocht is door de verkopers en die hebben er ook niet echt iets aan gedaan.

Waar in wageningen is dat?
In wageningen is het sws niet te doen om een huis te kopen op het moment. Alles gaat voor bizarre prijzen weg. Appartementje van 54m2 voor 230.000. Echt bizar. Ik heb een paar keer meegeboden en elke keer bizar hoog overboden door investeerders. Toen maar besloten even de nieuwbouw af te wachten.
Nu heb ik een nieuwbouwhuis, 232.000. 109m2 woon oppervlak en 68m2 tuin. Zo veel lekkerder dan alleen een balkon voor mijn hond. Maandag koop- en aannemerscontract tekenen:)

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:57

Gefeliciteerd Manadisx. Klinkt goed!!

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:02

Wij komen er ook maar niet tussen om überhaupt te bezichtigen. Afgelopen week sloeg wel alles. Er kwam een huis online, exact wat we zoeken. Makelaar gebeld, maar het huis was binnen een half uur al verkocht zonder bezichtiging. Of we op nr 25 op de reservelijst wilden, laat maar :+.

Gefeliciteerd Manadis!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:08

manzano schreef:
De rente fluctueert altijd, dus dat hij weer gaat stijgen past in de trend op lange termijn.

Als het mis gaat zullen rentes juist nog meer gaan zakken. Alles om mensen te blijven stimuleren schulden aan te gaan. Men leeft in de veronderstelling dat de bank nooit leningen zal verstrekken die te risicovol zijn, helaas is dat niet waar (kijk eens naar de film The Big Short).
Nederland heeft zo'n beetje de grootste hypotheekschuld ter wereld (China koopt veel van die hypotheken).

Rentevast klinkt leuk, en feitelijk is dat bij wet ook zo geregeld.
Maar pensioenen ook, en ook daar worden mensen opeens met 10% of 20% gekort, of pensioenen verdampen.... is ook bij wet geregeld en toch, hebben die mensen dus opeens niets meer.

Dus kijk niet naar wat de bank zegt dat je kunt doen, of wat andere mensen doen, maar kijk naar wat je echt ECHT kunt besteden (ook wanneer het leven tegenzit, je alleenstaand wordt, of ziek bent) en maak op basis daarvan beslissingen. De kans dat er straks 'zuinige spaarders' massaal kunnen 'instappen' omdat veel mensen boven hun macht gekocht hebben is tamelijk groot. Gewoon geduld hebben dus.

Omdat het verlangen van mensen zo sterk is, zijn ze niet meer kritisch en willen ze alleen heel selectief nieuwsberichten lezen... en dan met name de propaganda van de makelaarsverenigingen ;-) Dat het HEEEEEEEL goed gaat in de huizenverkoop ;-)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:32

Dan denk ik dat ik maar gewoon weer bij m'n ouders ga wonen. Meest veilig :')

Mijn vriend wacht nog steeds op de dag dat ik eens een keer wat doe wat anderen zeggen :')
Helaas zitten soms mijn economische studie, mijn rechten studie en m'n makelaarsopleiding wat in de weg daarvoor haha.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:26

Nina, vooral jouw laatste opmerking triggert mij. Hoe bedoel je dat? Je ziet toch aan alles dat HEEL goed gaat met de huizenmarkt? Iedereen grijpt er naast met biedingen, huizen worden zo verkocht en nog wil jij het tegendeel beweren. Wie leest er dan selectief vraag ik me af. Op Bokt zit gewoon de standaard huizenkoper. Geen nieuwsbericht maar ervaring van mensen die nu een huis willen kopen.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:29

Wij zijn bezig met een ander huis om het bedrijf van mijn vriend naar huis te halen. Wat een prijzen zeg als ik het vergelijk met 6 jaar geleden toen we ons eerste/huidige huis kochten. Maar ons huis is ook 2 ton meer waard geworden :=

We waren eigenlijk niet actief aan het zoeken, maar werden vorige week gebeld door een kennis dat een bepaalde kwekerij verkocht ging worden en dacht aan ons. Vriend heeft toevallig voor de buurman van die kwekerij gewerkt, en kon zo aan meer informatie komen. Paar dagen later wezen kijken en komende week gaan we met een aankoopmakelaar langs. Het staat nog niet in de verkoop, en er zitten omdat het een (actieve) kwekerij is best wat eisen van hun kant aan. Maar dat komt voor ons prima uit :)

Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen zo als eerste kijker. Door de prijs hoop ik ook dat er niet heel veel (serieuze) animo voor is maar dat zal misschien wel wat naïef zijn :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:29

@fitzroy: vanuit oogpunt van verkopers gaat het heel goed natuurlijk. Vanuit kopers perspectief is het een ander verhaal. Gezond is de huizenmarkt niet wat dat betreft, maar er is ook geen enkele makelaar of makelaarsvereniging die dat beweert, dus wat dat betreft is het idd de vraag wie er dan selectief leest.

Edit: spannend Charlotte! Klinkt als een mooie kans voor beide partijen als jullie het eens kunnen worden!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:39

_KimmeL schreef:
Wij komen er ook maar niet tussen om überhaupt te bezichtigen. Afgelopen week sloeg wel alles. Er kwam een huis online, exact wat we zoeken. Makelaar gebeld, maar het huis was binnen een half uur al verkocht zonder bezichtiging. Of we op nr 25 op de reservelijst wilden, laat maar :+.

Gefeliciteerd Manadis!

Ik kan een aankoopmakelaar adviseren. Wij zijn 2 jaar geleden bij een huis gaan kijken. 1e bezichtiging regelen wij zelf om te kijken of het iets is. Bij een 2e bezichtiging nemen we een makelaar mee. Die kunnen je zo goed helpen, weten precies waar je maar moet kijken, stellen de juiste vragen. Ook het regelen van de afspraak ging bij hen een stuk makkelijker. Verkopende makelaar was vreselijk, maar een concullega krijgt in mijn ogen toch sneller iets voor elkaar.

Bij het huis waar we komende week weer gaan kijken. Onze Aankoopmakelaar heeft na ons gesprek de verkoopmakelaar gebeld en binnen 5 minuten werd de datum en tijd voor de bezichtiging gemaild. De kosten vallen ontzettend mee, kan ik via pb sturen als je het wilt weten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:52

Het is toch logisch dat je niet de max moet willen lenen? Er is ook geen financieel adviseur die dat adviseert.
Wij lenen ook veel minder dan onze max. En als er echt nood aan de man komt verkopen we de toko. Pas als de prijzen met een ton zakken zitten we onder water. Ik ben daar niet zo bang voor, voor alle doemscenario’s die ninx schetst.
Voor overlijden zijn we gewoon verzekerd dan wordt de hele hypotheek afgelost.

Je kan ook teveel zekerheid willen hebben en dat heb je gewoon nooit in het leven.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:04

Precies! En als doorstromer heb je sowieso niet snel een probleem. Je neemt Al gauw een ton overwaarde mee, dat is fictief geld, als je nieuwe huis dan een ton zakt in waarde ook prima. Dan staat je huis nog niet onder water.

Al geloof ik dat het echte minder waard worden van huizen niet snel gaat gebeuren. Huizen zijn de afgelopen decennia nog altijd meer waard geworden. Tijdens zo’n dip moet je gewoon blijven zitten waar je zit. Uiteindelijk stijgen de prijzen wel weer.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:23

verootjoo schreef:
Het is toch logisch dat je niet de max moet willen lenen? Er is ook geen financieel adviseur die dat adviseert.
Wij lenen ook veel minder dan onze max. En als er echt nood aan de man komt verkopen we de toko. Pas als de prijzen met een ton zakken zitten we onder water. Ik ben daar niet zo bang voor, voor alle doemscenario’s die ninx schetst.

Je kan ook teveel zekerheid willen hebben en dat heb je gewoon nooit in het leven.

Dit werd mij wel geadviseerd. Maar dat is deels omdat ik aan het begin van mijn carrière zit en ik sociale koop heb. Als het huis staat is het al weer veel meer waard dan toen ik het kocht. Mijn salaris zal nog goed gaan stijgen dus ik kan nu prima maximaal een lenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:28

_xManadisx_ schreef:
verootjoo schreef:

Dit werd mij wel geadviseerd. Maar dat is deels omdat ik aan het begin van mijn carrière zit en ik sociale koop heb. Als het huis staat is het al weer veel meer waard dan toen ik het kocht. Mijn salaris zal nog goed gaan stijgen dus ik kan nu prima maximaal een lenen.

Dan kan het idd :) Hebben wij destijds ook gedaan met onze eerste woning en starters salarissen. Hoewel die ook niet op de max was nog. Onze adviseur toen was erg voor alleen verantwoorde leningen aanbieden. Toen kon je ook nog meer lenen dan waar je je huis voor kocht maar hij zei toen dat hij dat nooit adviseerde.
Maar jij hebt ook echt een mooie prijs voor je woning! Die zal ook alleen maar gaan stijgen als je ooit weer gaat verkopen. Die blijven gewild.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:24

manzano schreef:

Mijn vriend wacht nog steeds op de dag dat ik eens een keer wat doe wat anderen zeggen :')
Helaas zitten soms mijn economische studie, mijn rechten studie en m'n makelaarsopleiding wat in de weg daarvoor haha.

Gelukkig is die kennis niet sluitend om ‘waar’ te zijn en blijven in decennia to come.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:26

Fitzroy schreef:
Nina, vooral jouw laatste opmerking triggert mij. Hoe bedoel je dat? Je ziet toch aan alles dat HEEL goed gaat met de huizenmarkt? Iedereen grijpt er naast met biedingen, huizen worden zo verkocht en nog wil jij het tegendeel beweren. Wie leest er dan selectief vraag ik me af. Op Bokt zit gewoon de standaard huizenkoper. Geen nieuwsbericht maar ervaring van mensen die nu een huis willen kopen.

Het gaat heel goed met een selectieve groep.
Het gaat straks minder goed mensen die nu flink overstretchen om toch maar een huis te kopen.

De markt is inderdaad niet gezond.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:28

Ninx schreef:
manzano schreef:

Gelukkig is die kennis niet sluitend om ‘waar’ te zijn en blijven in decennia to come.

Lezen: ik zeg dat ik dankzij die kennis niet klakkeloos doe wat anderen zeggen...
Zoals je zelf "adviseert" nota bene

En met wat meer kennis van zaken kan je nieuwsberichten net wat beter afwegen en plaatsen dan een leek (die vooral uit eigen frustratie hard meetoetert hoe dramatisch de markt dan wel weer is).

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:58

Weet iemand hier toevallig of de markt voor recreatiewoningen ook zo overspannen is? Wij hebben een recreatiewoning op het oog die al ruim een half jaar te koop staat. Vandaar de vraag.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:08

yza1987 schreef:
Weet iemand hier toevallig of de markt voor recreatiewoningen ook zo overspannen is? Wij hebben een recreatiewoning op het oog die al ruim een half jaar te koop staat. Vandaar de vraag.

Ik las van de week ergens een artikel dat de vraag wel blijft stijgen daarin.
Maar als het ruim een half jaar te koop staat zal die dus niet zo populair zijn kennelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:22

Bij recreatiewoningen zijn ze momenteel een stuk strenger op continue bewoning, dat maakt ze een stuk minder aantrekkelijk.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:34

DubbelDun schreef:
Bij recreatiewoningen zijn ze momenteel een stuk strenger op continue bewoning, dat maakt ze een stuk minder aantrekkelijk.

Ja dat klopt ja, maar ik las bijvoorbeeld ook dat veel westerlingen wel op zoek zijn naar een eigen recreatiewoning om een plek te hebben waar ze tot rust kunnen komen. En daarnaast komt er misschien een wetswijziging dacht ik dat permanente bewoning op sommige plaatsen toegestaan kan worden.

Wij zoeken wel echt een woning om te verhuren als investering.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:37

Tegen dat wetsvoorstel was heel veel weerstand, maar als investering is het waarsch best interessant zolang geld op de bank niks oplevert. Zal morgen eens kijken of ik het artikel kan terug vinden.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:37

manzano schreef:
Maar als het ruim een half jaar te koop staat zal die dus niet zo populair zijn kennelijk.

Ja hij is wat te duur in de markt gezet gok ik, daarom misschien minder aantrekkelijk. Voor ons wel perfect, precies wat we zoeken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:43

yza1987 schreef:
manzano schreef:

Ja hij is wat te duur in de markt gezet gok ik, daarom misschien minder aantrekkelijk. Voor ons wel perfect, precies wat we zoeken.

Nou dat is dan misschien mooie kans. Spannend!!
Ga je alleen verhuren of ook zelf gebruiken als vakantiehuis?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:05

Wij zouden met onze max hypotheek echt zo veel minder betalen dan met de hypotheek die we 14 jaar geleden afsloten niet op onze max. Maar ja, mijn partner wordt over een aantal weken 57, dus we moeten sowieso kijken of de banken ons nog gunstig gezind zijn. 10 jaar voor je pensioenleeftijd (67+3 maanden) kijken ze namelijk niet meer naar wat je nu verdient, maar wat over 10 jaar je pensioen is. En dat betekent dat we 90.000 minder zouden kunnen lenen, ook al zou onze hypotheek die we nu hebben 2x zo hoog zijn qua kosten per maand.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:07

manzano schreef:
Nou dat is dan misschien mooie kans. Spannend!!
Ga je alleen verhuren of ook zelf gebruiken als vakantiehuis?

Ja precies... laten we hopen dat het wat wordt. Ja grotendeels verhuur en een klein deel eigen gebruik, na een tijdje goed verhuren meer eigen gebruik.