Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:36

Mooi tuintje Selina! Volgens mij vrij eenvoudig gezellig te maken.
Hortensia's en klim rozen zijn leuk, volgens mij kan je die nu al prima planten. Verder zou ik idd gaan voor een paar grote dingen, misschien met wat grassen erbij, ook leuk voor de katten.

Tegen het schuurtje zou ik een lage bank/tafel plaatsen met wat leuke potten erop met wat groens erin.
En de stoep een keertje schoon spuiten en je bent er!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:29

Joolien schreef:
Let wel op met Klimop dat je geen woekering krijgt. Onze tuin zat helemaal vol met klimop en dat was een hel om het bij te houden en later eruit te halen.
Vind die platanen wel heel gaaf, heb dan alleen wel het idee dat er steeds troep uit die boom valt ofzo :')

Nog nooit last gehad van vallende dingen hoor, als je katten niet meerekent dan :+

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:46

Selina schreef:
Oeh, een tuintopic. Jullie zijn mijn redding. Ik heb 0 groene vingers, sterker nog, ik haat de kleur groen. Laten planten nou net groen zijn :+ Ik zoek leuke, kleurrijke planten en wanneer het plantseizoen is. Hortensia's en klimrozen vind ik mooi, kan ik die er nu al inplanten? Zoek ook wat leuke struiken waar de kat zich in kan verstoppen ofzo.

De tuin is op dit moment echt lelijk, 90% lelijke bakstenen en 10% zand-strookje rechts met verdorde planten. Alleen de appelboom vind ik nog wel leuk. Links zit nog een verdorde clematis. Heb al wel een tuinset gekocht :D

Ik zou jullie ook wel tips willen geven maar uh, ja, ik weet ongeveer net zoveel van planten als van auto's :+

De prachtige tuin:
[ [url=m/1Lb2fy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ideeën voor je tuin:

Om wat groen in te brengen zijn deze planten wel mooi in pot (deze zijn wel overdreven groot)
Afbeelding

Of zo'n combinatie in pot
Afbeelding

Afbeelding

voor in de border, al worden ze wel heel hoog
Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:49

Grappig Selina, ik heb hetzelfde: Een parkeerplaats als tuin ...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:54

swartbeessie schreef:

Haha :+ Zo kun je het ook zien ja. De voortuin ziet er ongeveer hetzelfde uit. 1 verdwaald mini-hekje en verder steen.

Bedankt voor de tips. Van die leuke, grote potten is ook een goed idee! Maakt het iets minder kaal. Of misschien plankjes aan de schutting met potjes erop.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:21

Het nadeel van potten is dat je water moet blijven geven. Ik zou er gewoon een deel van de bestrating uit trekken. En die kun je weer mooi gebruiken voor het maken van randjes langs de border. Bijvoorbeeld door ze schuin in de grond te zetten. Ik raad ook aan om diepere borders te maken inplaats van zo'n smal randje.

Een aantal makkelijke en diverse planten:
-vrouwenmantel
-tuingeranium (ontzettend veel soorten!)
-sedum/hemelssleutel
-lavendel
-akelei
-ruit
-vlinderstruik/budhlea
-passiebloem/passieflora

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:32

Serieus
Passiebloem is echt bizar
Vorig jaar een passiebloem bij de Aldi meegenomen
Twee takjes
Nu hing er een stuk gaas van twee meter hoog en 8 meter lang compleet vol
Wat een plant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:48

Die groeit vol passie :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:52

Rebecca schreef:
Die groeit vol passie :=

Je haalt me de woorden uit de mond. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:56

Denk dat ik die dan maar oversla :+
Potten is op zich geen probleem qua water geven. Nederland is heel goed in regenen en mijn vriend is ook goed in planten water geven. Stukje uitbreiden is ook wel leuk, of links een strook. Willen ooit de tuin helemaal omgooien, maar dat is ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:03

:') was een inkopper

Ik heb de tuin omgegooid en geen extreme spijt :P

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:16

Je kunt hem zonder kennis heel makkelijk snoeien. Als hij je te groot is knip je hem gewoon af.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:21

Idd
Gewoon lekker knippen wat er in de weg hangt en gaan
Hoewel hij hier nu gaat verhuizen van het gaas naar een pergola
Daar issie iets makkelijker in toom te houden :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:07

Sonja_vR schreef:
Serieus
Passiebloem is echt bizar
Vorig jaar een passiebloem bij de Aldi meegenomen
Twee takjes
Nu hing er een stuk gaas van twee meter hoog en 8 meter lang compleet vol
Wat een plant

Hier ook, dat spul groeit waar je bij staat :P

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:57

swartbeessie schreef:

Zo herkenbaar inderdaad haha, mijn huidige voor- en achtertuin is ook zo. Met alleen een rand aan planten.

Passiebloem is een goed idee! Is een erg mooie plant.

Per 1 mei krijgen wij de sleutel, en dit is onze voortuin:

Afbeelding
Afbeelding

De vijver gaat eruit.. Maar en dan?
ik wil dus niet weer alles alleen met stenen volgooien, mag best allemaal wat gezelliger.

Zat zelf te denken aan een bankje onder het voorraam en eventueel een ombouw om de kliko's. Maar verder?

Wat zouden jullie doen bij deze voortuin?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:12

Ik zou daar dan zand ingooien en daar planten neerzetten. Een leuk, klein boompje erin ofzo.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:35

Nou dat is echt een parkeerplaats als tuin hihi. Bankje onder het raam is leuk ja! Wat is de ligging en hebben jullie ook een achtertuin nog? Als je ook nog een achtertuin hebt zou ik de vijver dichtgooien en langs de rand een border met groenblijvers maken, of in potten, zo onderhoudsvrij mogelijk :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:00

Beide bedankt! Voortuin is letterlijk een parkeerplaats met de carport erbij haha.

Vijver gaat er 100% uit, hebben helemaal niks met vissen.

Voortuin ligt op het Noord oosten.
Als de vijver weg is, zou zoiets wellicht leuk zijn:
Afbeelding

Met daarbij het grint en de 4 plekken voor planten op de plek waar nu nog de vijver staat.

We hebben zeker een achtertuin, heerlijk op het zuid westen gericht, zal daar straks even foto's van plaatsen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:09

Heb ook fotos gemaakt van de huidige situatie. Let dus niet op rondzwervende troep ;)
Afbeelding
Dit is momenteel het tuinhuis die dienst doet als schuur. Op een andere plek gaan we een schuur bouwen, en dit wordt dan echt een "huisje" met bankje en kleedje enz. Het terrasje onder de veranda wordt van vlonderplanken gemaakt.

De hoek tegenover de veranda staat nu een steigerhouten bank. De achterste schutting wordt groen van de hedera. Ik vind dat wel leuk, dus ik laat het nu zo.
AfbeeldingVerder erg saai nog. (tafeltje komt straks weer buiten)
In het midden...vanaf de paal van de veranda gezien, naar het huis toe, komt een oude dakplataan.

Vanaf de tuindeuren gezien, naar rechts kijkend: de drie Seringen die we van het weekend hebben geplant
Afbeelding

De kant van het huis...met twee bakke met daarin siergrassen, mini hortensia (nog niet te zien zo), wat lavendel en mossen. Afbeelding

Een smalle hoek met de poortdeur. hier rechts van willen we de nieuwe schuur bouwen. Laag en smal verder. Alleen voor de fietsen en de scooter en nog wat tuintroepjes. Afbeelding Aan de schuur vast willen we dan een kippenren maken.

We wonen in een durp en houden van wat ladendelijker/boerentuinen. Niks geen strakke dingen oid...dat past niet bij ons en het huis.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:27

@Selina: Mag wel wat groener ja :P Bij een kleine tuin zou ik kiezen voor planten die lekker lang bloeien. Naast wat leuke grote potten zou ik er ook nog een bordertje bij maken.

Een aantal planten die ik ook al zou aanraden (Ooievaarsbek/tuingeranium!!!) zijn al genoemd. Ook erg leuk zijn de campanula's, hierin ook veel soorten. De lage soorten zijn leuk voor een randje/voorin, de portenschlagiana bijv. De lage soort hiervan zaait ook niet overdreven uit en is makkelijk in toom te houden. De addenda's zijn heel mooi in (hang)potten of om over muurtjes/borderranden te hangen.

Ook mooi is schurftkruid/duifkruid, een echte vlinder- en bijenlokker! In allerlei kleuren en uitvoeringen te krijgen :)

Een mooie struik, een ceanothus (Amerikaanse sering), hier zijn ook weer meerdere soorten van. Als ik nog ergens een plekje kan maken... Ik vind die blauwpaarse zo mooi van kleur!

Nog zo'n langbloeier, wel afhankelijk van de soort, de salvia's! Ook echte aanraders! Hier een opgaande bloeiwijze, combineert ook heel mooi met bijv. ooievaarsbekken.

Qua klimplanten is de clematis ook echt aan te raden. Binnenkort vast weer goedkoop te krijgen bij de Aldi :D Vaak wel wat meer standaard soorten dan die ze verkopen, ik kan de Multi blue en de Piilu ook echt aanraden, ik heb die ook van de Aldi. De piilu wordt ook niet te woest hoog en bloeit op het oude hout (niet helemaal kort snoeien in het voorjaar!) prachtig met dubbele bloemen. Later dan nogmaals met enkele bloemen.

Passiebloemen zijn ook prachtig! Ik heb meerdere soorten, maar de standaard cearulea, ook te koop bij Aldi binnenkort :P, is ook al heel mooi en aardig winterhard.

Hopelijk heb je zo nog wat meer ideeën opgedaan! Pas op, plantjes kopen en alles wat erbij komt kijken is verslavend! :D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:48

Mooie tips qua planten!

Dat snap je toch niet, dat mensen alles bestraten? Ga dan in een flatje wonen, denk ik dan...
Zoals gezegd, wij hebben hetzelfde:

Lastige met alles bestraat is vooral de indeling - wat zet je waar? Tenminste bij ons... Er is een gekke harmonica schutting neergezet, en onhandige driehoekig gemetselde bakken waardoor de tuin er nog smaller uit ziet dan hij al is.
Het is helemaal niet naar mijn smaak, laat dat duidelijk zijn :-S... Ik hou van weelderig, lekker groen, niet teveel rechttoe rechtaan... [foto's zijn nog van funda, voordat wij er woonden. de steigerhouten bank is weg, net zoals de losse potten - nu dus echt een oprit... De plek waar de auto staat is eigen grond, dat zouden we in overleg met de buren misschien bij de tuin kunnen trekken, onze auto past daar toch niet :+ ).

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie ideeën over de indeling?
Bijvoorbeeld ideeën over n mooie oplossing waar ik 'n zandbakje en/of schommel zou kunnen zetten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:52

Als ik een kleine tuin had zou ik ook alles bestraten. Nu met onze tuin komt er alleen maar gras, en tegels dan.

Planten zijn niet welkom. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:00

Bestrating vind ik zelf wel fijn, makkelijk onderhouden, maar dan wel mooie natuurtegels ipv van die simpele baksteentjes. Maar 90%+ bestrating is dan weer teveel van het goede. Beetje sfeer is ook wel lekker.

Dagmar: Ah, dat zijn veel tips! Ik liep vandaag nog in de Intratuin en het kriebelde al :D Binnenkort even terug met m'n vriend. Clematis vind ik mooi, die hebben we al. Zijn paar verdwaalde takken maar volgens m'n schoonmoeder leeft het nog. We zullen zien.

Swartbeessie: Wel leuk, zo'n overdekt stukje. Zit je vaak wat lekkerder als het waait.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:03

KimD schreef:
Als ik een kleine tuin had zou ik ook alles bestraten. Nu met onze tuin komt er alleen maar gras, en tegels dan.

Planten zijn niet welkom. :')

Tsja... Ieder z'n smaak zullen we maar zeggen.
Ik hou van groen, lekker snoeien en bijhouden en wroeten in de aarde..

Buiten dat is er in deze 'tuin' nu een probleem met afwatering, als het hard regent komt het blank te staan. Niet slim...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:05

Wat een aparte tuin zo , kan je de schutting niet slopen en rechtzetten? :=

Moeilijk is het een kleine tuin ...