[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:15

Nou ja zoiets had ik begrepen.

Kennis had nieuwbouwhuis gekocht, maar er waren nog te weinig huizen verkocht om met de bouw te kunnen beginnen en die moest ondertussen maandelijks een "grondprijs" betalen (voor de grond denk ik dus). Maar hoe het zit weet ik niet.
Maar kan me zo voorstellen dat je tijdens de bouw al dingen moet betalen en niet pas bij oplevering (en dus heb je dubbele lasten).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:17

Jup, bij een nieuwhuis is het gebruikelijk dat je voor de grond al wel betaalt. Daarnaast komen er vaak stichtingskosten bij kijken, de kosten voor het letterlijk 'stichten' (bouwen) van het huis. Die kosten berekent de aannemer.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:33

mijn zus heeft destijds helemaal niks betaald, die heeft het volledige bedrag bij de overdracht/ aflevering betaald.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:38

Ik zei ook 'gebruikelijk', niet dat dit altijd de gang van zaken is :) Wel is het vaak zo dat je de grond koopt en dus nog stichtingskosten kwijt bent aan de bouw van het huis. Daarbij is het mogelijk dat je aan het eind van de rit in één keer het bedrag op tafel legt, dat is volgens mij project- en aannemerafhankelijk.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:40

ja dat klopt berdien, klinkt mij enkel vreemd in de oren maar ik ben natuurlijk niet echt thuis in de huizenmarkt en zeker niet qua nieuwbouw gezien dat voor ons echt niet van toepassing is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:08

Bouwrente inderdaad. Kan net zo hoop oplopen als kosten koper!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:50

de makelaar heeft net gebeld, volgende week donderdag moeten we de eerst keer bij de notaris zijn om de boel te tekenen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:42

Ik snap sommige mensen niet hoor, als je een huis niet kunt betalen, waarom ga je dan bezichtigen 8)7

@ pashon, ik hoop toch wel ovb van taxatie?
Een taxatie door de taxathek laat altijd wel ruim een week ( als het geen 2 weken is) op zich wachten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:43

Hoezo Attitude?

Overigens is dat idd zonde van iedereens tijd......... al lijkt het me ook wel eens leuk om bij mooie huizen binnen te kijken :))

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:44

nee hoor, wij hebben tot op heden altijd de taxatie binnen 4 werkdagen binnen gehad wat druk erachter en klaar is kees.

Volgende week moeten we de eerste keer heen en die keer erop is een week erna als ik het goed begrepen heb, de officiele datum van de 2e keer bij de notaris hebben we nog niet.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:46

Ik hoop voor je dat de taxathek het afrond voor je binnen 4 dagen, maar ik ben bang van niet.
Wij hebben ruim twee weken moeten wachten, en pas daarna konden wij ( maar 1 x :? ) naar de notaris.

Je hypotheek wordt namelijk niet afgegeven als de taxatie niet goed is manzano.
Of iig niet voor het bedrag waar jij graag je hypotheek voor wilt hebben.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:47

Op wie doel je attitude?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:49

wij hebben tot op heden 4 taxatie's uit laten voeren en allemaal binnen 4 werkdagen binnen. zal wel per makelaar verschillend zijn.
verder voorzien wij daar geen problemen in, is zo'n smerig wereldje waarbij ze elkaar allemaal helpen.

wij moeten 2 maal naar de hypotheek althans of ik ben echt helemaal harry in de warry aan het worden dat is wat de makelaar ons verteld heeft dat dat normaal was in duitsland om 2 maal naar de notaris te gaan.
De officiele overdracht wil de eigenaar rond april hebben, maar dat duurd ons te lang ach we zullen zien.
Morgen krijgen wij de bankgarantie dus komt allemaal wel goed

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:49

Ik bedoelde kijkers die het niet kunnen betalen :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:51

Dat zal in Nederland wel zo werken Pashon, maar in Duitsland niet.
Maar ik hoop het voor je iig.

manzano schreef:
Ik bedoelde kijkers die het niet kunnen betalen :)

Dat bedoelde ik ook. Zo zonde van de tijd... :O

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:52

Ja maar met hoezo bedoelde ik "hoe kom je er op?"
(dus sloeg niet op de taxatie, die snapte ik wel haha).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:52

in duitsland ook hoor, zit een nederlandse makelaar op en we sluiten de hypotheek af bij een nederlandse bank.

heb je kijkers gehad die het niet konden betalen?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:56

Maar je huis wordt wel door een ingenieur aangesloten bij de taxathek getaxeerd ;)

Jep, wederom mensen die maar 2 ton kunnen financieren :+ maar wel naar een huis komen kijken die bijna 40.000 euro duurder is..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:58

Nou moet ik zeggen dat wij dat ook wel gedaan hebben hoor........ maar goed, dat huis stond al meer dan 24 maanden te koop. Nou wil ik niet zeggen dat je er dan meteen 40.000 vanaf krijgt (ging alleen om 40.000 op budget van 400.000, dus dat scheelt ook), maar wilde het toch nog wel graag zien daarom.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:59

de makelaar heeft ons verzekerd dat het voordat we bij de notaris zitten geregeld is dus daar ga ik maar vanuit en gezien we daar nog nooit problemen mee gehad hebben heb ik er wel vertrouwen in, maar we zullen zien bij iedereen lopen dingen altijd verschillend.

oei dat is dom, dat die mensen het lef hebben om dat zo te zeggen. ik zou het zelf niet eens willen een huis bekijken boven budget straks helemaal verliefd op het huis en kan het toch niet kopen beetje dom maar ach je hebt domme mensen in deze wereld.
waarom ga je daar eigenlijk weg? je hebt het daar super voor elkaar huis strak en up to date paarden aan huis

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:02

Klopt ook hoor Manzano, bij een duurder huis kan er 'altijd' meer af, dan van een 'goedkoper' huis.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:23

Spannend zeg Pashon dat jullie al een afspraak bij de notaris hebben :j .

Met nieuwbouwwoningen heb ik geen ervaring :n .

AAAAHRGGG ik word het nu zo zat hé... de notaris belde net dat we een soort "boete" moeten betalen aan de Bank omdat de woning 2 dagen later passeerd dan de vervaldata van de offerte wat nu dus verlengd moest worden. de bank heeft dit geld dus ingehouden en minder geld aan de notaris betaald... de Hypotheekadvisseur bleek dit dus allang te weten maar heeft ons dit niet duidelijk verteld.. morgen gaan we het geld (wat nu te kort komt) dus maar betalen bij de notaris want anders krijgen we de sleutel niet...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:09

calice dat is flink balen, wist je niet dat er een boete op staat als je te laat laat passeren?
Hoop dat het geld wat je moet betalen mee valt en dat je uberhaupt kan betalen anders is het een dikke tegenvaller, is dit voor de aankoop of verkoop? (sorry als ik eroverheen gelezen heb)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:14

Het is voor aankoop :j , het bedrag is te overzien maar toch wel weer een redelijke hap geld, als de offerte verloopt voordat de passerdata is dan moet hij verlengd worden en daar betaal je als ik me niet vegis 0,5% van de verkregen hypotheek voor.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:16

ja klopt, dat is eigenlijk het eerste wat ons verteld is destijds dat van die boete.
gelukkig valt het nog te overzien! kan me ook voorstellen dat het voor een groot deel mensen niet op te hoesten is.