Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:53

verootjoo schreef:
Ja dat is omdat het gas al is ingekocht.
Dus wij hebben nu geen drol aan de lage gasprijs op de gasmarkt. We hebben al gas en die maatschappijen gaan dat natuurlijk niet voor een schijntje verkopen en zelf winst inleveren.

Hoe ethisch dat is kun je over discussiëren. Maar het is nu wat het is en we krijgen compensatie en vanaf januari het plafond.
En dan is het een kwestie van sterk bezuinigen in je verbruik.
Inmiddels gun ik het ze ook gewoon niet meer dus wij verbruiken amper nu.

Jup :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:55

verootjoo schreef:
Maar greenchoice is toch altijd al duurder dan de anderen?
Die leveren alleen groene stroom en zijn daarmee duurder en wel groener. Die verschillen waren eerst niet zo groot maar kan me voorstellen nu wel.

Ze kwamen hier altijd langs de deur om je te bekeren maar nog nooit echt met een scherpe aanbieding tov de anderen.

nu weet ik niet, maar we hebben jaren greenchoice gehad omdat het bij ons de goedkoopste was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:59

DuoPenotti schreef:
verootjoo schreef:
Maar greenchoice is toch altijd al duurder dan de anderen?
Die leveren alleen groene stroom en zijn daarmee duurder en wel groener. Die verschillen waren eerst niet zo groot maar kan me voorstellen nu wel.

Ze kwamen hier altijd langs de deur om je te bekeren maar nog nooit echt met een scherpe aanbieding tov de anderen.

nu weet ik niet, maar we hebben jaren greenchoice gehad omdat het bij ons de goedkoopste was.

Oh echt?
Wij hebben best een groen hart, maar hun ‘aanbiedingen’ kwamen echt zo ongunstig uit dat we nooit hebben overwogen over te stappen.
En hoe ze nu blijkbaar met klanten omgaan doet me ook niet echt geloven in hun visie voor een betere wereld :=

SunnyHorse schreef:
Hier hebben we ANWB (dag) variabel tarief. Ieder dag een ander tarief.
Prijs ontwikkeling deze maand ziet er als volgt uit voor degene die benieuwd zijn:
[ [url=m/sNqSnT.png]Afbeelding[/url] ]

Prijs daalt enorm op dit moment zoals je ziet.

Oh bij jou daalt het inderdaad.
Wat gek zeg. Eneco is nog niet van plan te doen geloof ik. Maar die houdt er per persoon weer andere tarieven op na.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:13

Over die €190 zegt Vattenfall dat ze voor 26 november overmaken naar het standaard rekeningnummer wat ze hebben en ook voor 25 december.

verootjoo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:15

Oh Eneco op 1 november en december :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:50

Dit staat er bij mij in de mail van Eneco,

Hoe zie je de korting terug?
Tussen half en eind november ontvang je het bedrag op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Hetzelfde geldt voor december. Onder het kopje nota’s in de app of Mijn Eneco zie je de bevestiging hiervan. Je hoeft dus niets te doen.

Heb je op de laatste dag van de maand nog niets ontvangen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Goed om te weten: het termijnbedrag van november en december wordt gewoon in rekening gebracht. De korting wordt dus niet met je termijnbedrag verrekend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:02

Sunnyhorse, dat is zeker gedaald.

Half januari loopt mijn jaarperiode af dus eens gekeken wat ik verwacht als eindnota. Zoals het er nu uitziet krijg ik ca 500 euro terug.
Dat geeft wel wat rust.

Ik hoor wel goede berichten over anwb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:09

Sanet schreef:
Over die €190 zegt Vattenfall dat ze voor 26 november overmaken naar het standaard rekeningnummer wat ze hebben en ook voor 25 december.

Dan hebben ze dat alweer aangepast. Was eerst namelijk eerder, 2e week van november en december.

Ze zijn bij mij echt vaag bezig. Ik ga telkens binnen enkele weken van meer dan 250 euro bijbetalen naar onder de 100, naar boven de 500 en weer terug naar rond de 250? Dit in de laatste 2,5 maand.

Ik zou zo'n extreem variabel tarief niet aandurven. Ja, nu daalt het weer maar het is dus ook al stuk duurder geweest en helemaal met komende winter zou ik juist bang zijn voor hoge kosten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:25

chanicha schreef:
Dit staat er bij mij in de mail van Eneco,

Hoe zie je de korting terug?
Tussen half en eind november ontvang je het bedrag op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Hetzelfde geldt voor december. Onder het kopje nota’s in de app of Mijn Eneco zie je de bevestiging hiervan. Je hoeft dus niets te doen.

Heb je op de laatste dag van de maand nog niets ontvangen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Goed om te weten: het termijnbedrag van november en december wordt gewoon in rekening gebracht. De korting wordt dus niet met je termijnbedrag verrekend.

Oh ja ik lees verkeerd :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:27

[/quote]
Ik zou zo'n extreem variabel tarief niet aandurven. Ja, nu daalt het weer maar het is dus ook al stuk duurder geweest en helemaal met komende winter zou ik juist bang zijn voor hoge kosten.[/quote]

Ik ben zelf ook niet zo van dit soort extreme variabele dingen zeg maar. Mijn man wilde dit graag proberen. We hebben het tot nu toe 3 maanden en bleven het vergelijken met het andere leveranciers. We zijn tot nu toe nog altijd veel goedkoper uit.
Elektriciteit is zelfs per uur variabel. Dat zie je een dag vooruit. Daardoor kun je sturen op je gebruik op spotgoedkope uren. Zitten soms zelfs dagen bij dat er aantal uur gratis is. Zelfs een keer dat je op gebruik geld toe kreeg.

Klopt, je moet ertegen kunnen, maar het is voor ons tot nu toe de goedkoopste oplossing.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:37

Het mag wel de eerste hoor :))

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:22

SunnyHorse, heb je daar dan een app voor die je waarschuwt als het goedkoop is? En bv Slimme stekkers die dan aangaan als het goedkoop is?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:30

EllyC schreef:
SunnyHorse, heb je daar dan een app voor die je waarschuwt als het goedkoop is? En bv Slimme stekkers die dan aangaan als het goedkoop is?

Geen slimme stekkers, is nog wel een idee! Maar in mijn app kan ik een dag van te voren de tarieven zien, gas is dus een hele dag hetzelfde tarief, en elektriciteit zie ik de tarieven per uur een dag vooruit. Op mijn wasmachine en vaatwasser zit bijv een timer, dus dan kan ik die aan laten gaan als het tarief het laagste is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:33

ja ik zat het net te lezen, De tarieven zijn incl. btw maar ODE, leveringskosten etc? komt dat er dan nog bij?
En ik lees zo gauw niets over terugleveren..... edit, gevonden, pff het wordt wel een hoop in de gaten houden dan. Het kan nl. ook nog geld kosten als je energie teruglevert op bepaalde momenten.

Ik zie me op zondagmiddag als energie afnemen geld oplevert alles al aanzetten.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 19:15

EllyC schreef:
ja ik zat het net te lezen, De tarieven zijn incl. btw maar ODE, leveringskosten etc? komt dat er dan nog bij?
En ik lees zo gauw niets over terugleveren..... edit, gevonden, pff het wordt wel een hoop in de gaten houden dan. Het kan nl. ook nog geld kosten als je energie teruglevert op bepaalde momenten.

Ik zie me op zondagmiddag als energie afnemen geld oplevert alles al aanzetten.

Voorbeeld van de variabele kosten en vaste kosten:

Afbeelding

Ja, als het geld oplevert als je stroom verbruikt, is terugleveren ook negatief. Ik heb het nu tot nu toe 2 x meegemaakt. 2 x 2 uur. Maar zelfs dan blijft voor ons deze ANWB tarieven best passend.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:35

Fitzroy schreef:
97 kWh en 4 m3. Maar ik speel vals, ben 10 dagen op vakantie geweest in september.

Dat is nog eens een fijne bespaarmanier! {:}
Wij hadden 107 kWh (269 teruggeleverd)
10m3 gas verbruikt in september

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:43

Pallatin schreef:
Fitzroy schreef:
97 kWh en 4 m3. Maar ik speel vals, ben 10 dagen op vakantie geweest in september.

Dat is nog eens een fijne bespaarmanier! {:}
Wij hadden 107 kWh (269 teruggeleverd)
10m3 gas verbruikt in september

Ik betwijfel alleen of het je die besparing ook daadwerkelijk in de portemonnee gaat voelen :+

Weet iemand hoe dit zit bij Essent met die €190? Ik las dat zij dit verrekenen met je termijnbedrag, maar wij krijgen waarschijnlijk geld terug einde van het jaar en ben er eigenlijk een beetje huiverig voor dat die 2x €190 dan gaat worden 'vergeten'.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:56

Dit staat vrij duidelijk op de website van Essent.

Citaat:
Mijn termijnbedrag is lager dan € 190. Krijg ik geld terug?

Ja, als er verder geen bedragen openstaan. We verrekenen eerst € 190 met je termijnbedrag. Het bedrag dat na de verrekening overblijft staat uiterlijk aan het eind van de maanden november en december op je rekening.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 22:10

zonnebloem18 schreef:

Citaat:

Ja, als er verder geen bedragen openstaan. We verrekenen eerst € 190 met je termijnbedrag. Het bedrag dat na de verrekening overblijft staat uiterlijk aan het eind van de maanden november en december op je rekening.

Edit: zooo goedemorgen. Ik heb 'm door hoor. Gaat inderdaad helemaal goed. Lange dat studie gehad voor m'n werk _O-

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:20

zonnebloem18 schreef:

Citaat:

En dat doen ze dus niet, je krijgt het op je rekening gestort, gister een mail van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:24

Voor de energiebedrijven wel echt een mooi middel om de openstaande vorderingen te innen/verrekenen :+

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:21

hahahatsjoe schreef:
Citaat:

En dat doen ze dus niet, je krijgt het op je rekening gestort, gister een mail van gehad.

Dit is wat er staat op de site van essent. Het wordt dus zeker wel eerst verrekend en dan eventueel teruggestort. En terecht, dan kunnen ze eerst openstaande posten verrekenen. Zou mooi zijn anders voor diegenen die al schulden hebben aan energieleveranciers...

Citaat:
Ben je op 1 november klant bij ons, dan krijg je € 190 in november.
Ben je op 1 december klant bij ons, dan krijg je € 190 in december.

We verrekenen € 190 met je termijnbedrag en andere bedragen die nog open staan. We verwachten dat je dit vanaf 15 november/15 december kunt zien in Mijn Essent en in de VerbruiksManager+ app. Je ziet de tegemoetkoming van € 190 onder Facturen en Betalen terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:25

Vattenfall keert het gewoon uit, verrekent niet met de termijnen van november en december..

Citaat:
€ 190,- korting in november en december

Hoe zit het met de € 190,- korting in november en december?
Op 1 januari gaat het prijsplafond in. De overheid wil huishoudens en andere kleinverbruikers voor die tijd al helpen met de gestegen energiekosten. Daarom ontvangt iedereen met een kleinverbruikaansluiting voor stroom in november en december € 190,-. Wij keren deze bedragen aan je uit.

Zo werkt het:
Ben je de eerste dag van de maand klant bij ons, dan ontvang je de korting voor die maand via ons. We betalen de korting van november voor 26 november aan je uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je voor 24 december nog eens € 190,-.

Op welke bankrekeningnummer ontvang ik de korting?
-Je ontvangt de korting op het rekeningnummer waarvan wij incasseren. Of waarvan je de afgelopen twee keer hebt betaald. ​
-We kunnen het bedrag helaas niet op een andere rekening storten. ​
-Heb je nog openstaande facturen die al betaald hadden moeten zijn? Dan verrekenen we de korting hiermee. Blijft er nog een bedrag over, dan betalen we dit natuurlijk aan je uit. ​
-We verrekenen de korting niet met de termijnbedragen van november en december of met een lopende betalingsregeling.​
-Als we de bedragen verrekenen dan vervallen de incassokosten voor deze vorderingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:32

Citaat:
November en december 2022: korting
Deze maanden krijgt u voor € 190,- per maand, ter compensatie van uw energiekosten. Deze keren wij aan u uit.
• Uw termijnbedrag wordt aan het eind van de voorafgaande maand in rekening gebracht
• De korting ontvangt u uiterlijk de 15e van de maand op uw rekening.
• De korting wordt niet verrekend met uw termijnbedrag
• Heeft u een betalingsachterstand, dan verrekenen we deze eerst voor u
• Als u 1 november of 1 december klant bent, ontvangt u de korting voor die maand(en) via ons
• Als u voor 1 november of 1 december overstapt, ontvangt u de korting voor die maand(en) via uw nieuwe leverancier

zo staat het bij ons in de mail

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:44

Energiedirect verrekent ook met het termijnbedrag. Dat vind ik zelf ook prettiger.