Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:22

Ik denk dat het in deze tijd erg belangrijk is om goed in je achterhoofd te houden wat je zelf voor een huis wil betalen. En je vooral niet laten opjutten. Wij hadden ook een bod over de vraagprijs gedaan maar de woning is dus 50k boven de vraagprijs verkocht. Dit had ik er niet voor over gehad en dat hebben we het over een dorp niet eens in de stad. Het zijn gewoon mega gekke tijden waarin de aanbod minder is dan de vraag.

Yipee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:36

Ik snap jullie heus hoor dat het om vraag en aanbod gaat. Ben niet gek. Maar dat het zo ver heeft kunnen komen, heeft de overheid wel schuld aan. Ze hebben niet genoeg bijgebouwd en nu is dat niet zo makkelijk in te halen. Bijbouwen en de grond (als gemeente bezit) niet extreem duur verkopen en afspraken maken over de woningen die erop komen. Al die nieuwbouwwijken staan vol met woningen van 5 a 6 ton. Daar is de vraag niet zo hoog naar, dat daar meer op verdiend wordt zal best. Overheid zal daarin moeten sturen. Bouwen naar de vraag.

Ik ga geen 50K boven de vraagprijs bieden voor een huis dat dat niet waard is.

Het probleem overigens van mensen met hoge huren, is dat ze ook niet genoeg kunnen sparen om ook nog te kunnen overbieden. Dat is een deel van het probleem. 50K overbieden lijkt mij dat je een groot deel daarvan uit eigen zak moet kunnen betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:53

Wat jij het waard vind bedoel je.

Waarde is relatief. Een huis is niks waard als niemand het ervoor betaalt en een huis is alles waard als iemand het dat waard vind en kan betalen.
De taxatie waarde wordt ook bepaald door wat de markt doet.

Bijbouwen is ook makkelijk gezegd. Zoveel ruimte is er niet meer in NL, en we hebben een mega CO2 probleem wat dan alleen meer wordt als je gras opoffert voor huizen.

En dit is niet nieuw. In de jaren ‘80 ging het precies zo.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-07-20 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:56

Het is ook een kwestie van tijd... In de UK stort de markt al in, dat gaat vanzelf ook hier gebeuren.

Het is een goede markt om te verkopen, maar niet om te kopen. Geduld is het sleutelwoord hier. Er gaat een hoop onder water staan waar veel te veel geld voor betaald is.

Helaas is de hebzucht factor vaak groter dan de gezond verstand factor.

Iedereen die nu nog even zijn adem in houdt is het slimste jongetje van de klas :-D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:21

Dat waag ik te betwijfelen. Zo lang er niet veel meer gebouwd gaat worden blijft het huizentekort een feit. Dus ik moet het nog zien dat de markt ‘instort’.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:22

Uit eigen zak of uit de overwaarde van je huidige huis inderdaad.

Nah, ik zie de markt hier nog niet zo snel instorten hoor. :n

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:09

Fitzroy schreef:
Waarom koop je niets iets terug? Kopen is toch vaak voordeliger dan huren.

Balen GimmeJoy, in welke omgeving zit je? Loopt het daar zo storm?

Dan kom ik of in een bouwval, of in een rotbuurt of in een piepklein appartement :) Huis was samen gekocht en ik ga alleen verder.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:14

Ninx schreef:
Het is ook een kwestie van tijd... In de UK stort de markt al in, dat gaat vanzelf ook hier gebeuren.

Het is een goede markt om te verkopen, maar niet om te kopen. Geduld is het sleutelwoord hier. Er gaat een hoop onder water staan waar veel te veel geld voor betaald is.

Iedereen die nu nog even zijn adem in houdt is het slimste jongetje van de klas :-D

Ik hoop met alles dat je gelijk hebt. Zoals ik al eerder zei hoeft het niet eens in te storten maar meer een normaler verloop van het koopproces zou al een verademing zijn.

Ik betwijfel het ook vanwege het tekort in Nederland.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:35

Yipee schreef:
Ninx schreef:

Ik hoop met alles dat je gelijk hebt. Zoals ik al eerder zei hoeft het niet eens in te storten maar meer een normaler verloop van het koopproces zou al een verademing zijn.

Ik betwijfel het ook vanwege het tekort in Nederland.

Als het meevalt zal het een hele flinke correctie zijn, ergens tussen de 10 en 20%.... Als het tegen valt dan wordt het zoals begin jaren '80... een echte crash.
Dat laatste is niet ondenkbaar, het gat van 2008 is namelijk niet gedicht maar nog groter geworden.

Op zich zijn er wellicht voldoende huizen, maar er zijn te weinig betaalbare huizen. En ook de huizen die betaalbaar zouden moeten/ kunnen zijn gaan door het dak. Buitenproportioneel.
Er komt wel meer ruimte op de markt omdat internationale investeerders die hier veel onroerend goed hebben eruit stappen (dat doen ze niet voor niets, die zien de bui al hangen), ook hebben we minder expats. Tot slot zullen we iets moeten met al die lege kantoorpanden.... daar is voldoende capaciteit voor mensen met een matig inkomen.
Wonen moet weer een recht worden.

Enfin.... maar die crisis komt wel. Gewoon geduld hebben. Kan 6 maanden duren, een jaar of 2 jaar...... maar dan ben je spekkoper. Het zat er al langer aan te komen, maar Corona heeft het gaspedaal wel ingedrukt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:30

Ach, dan knalt de rente omhoog. Ik koop liever nu tegen hogere prijs met lage rente, dan lagere prijs met hoge rente.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:57

Precies, rente staat nu historisch laag. Onze nieuwe hypotheek heeft 1,75% rente en we hadden 4,7%.
We hebben nu op het nieuwe huis een ton meer hypotheek, groter huis en tuin. En lagere maandlasten.
Wij waren dom als we nu niet iets anders gingen kopen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-07-20 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:57

manzano schreef:
Ach, dan knalt de rente omhoog. Ik koop liever nu tegen hogere prijs met lage rente, dan lagere prijs met hoge rente.

Ik heb hier over nagedacht maar eerlijk gezegd ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik betaal liever een wat hogere rente met een markt waarbij je rustig de tijd kan nemen om een huis te kopen dan dat je moet haasten om niet buiten de boot te vallen. Het beste is het in balans.

Maar goed we hebben geen Glazen bol en het is wat het is. :)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:14

verootjoo schreef:
Precies, rente staat nu historisch laag. Onze nieuwe hypotheek heeft 1,75% rente en we hadden 4,7%.
We hebben nu op het nieuwe huis een ton meer hypotheek, groter huis en tuin. En lagere maandlasten.
Wij waren dom als we nu niet iets anders gingen kopen.

:j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:22

manzano schreef:

Dan vergeet je dat banken in zo’n situatie in de knel komen.
Naast het feit dat de belastingbetaler de bank dan overeind mag houden, is het ook niet uitgesloten dat die rente opeens niet meer zo ‘vast’ is of je versnelt dient af te lossen.

Ik ga dan toch mee met degene die liever tegen een iets hogere rente een huis koopt tegen een reeeler waarde.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:23

Ninx schreef:

De UK is echter niet vergelijkbaar met hier, vooral in de aanpak van de coronacrisis.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:49

Ik kies ook de hogere rente en lagere huizenprijzen, ook al zijn de maandlasten misschien wat hoger. Als we nu in crisis gaan en de rente wordt hoger staan alle huizen onder water. Zie het maar voor die prijs weer te verkopen, en anders kun je zelf het gat financieren, een gat van enkele tienduizenden euro's. En tja, de meeste zijn daar niet toe in staat, die hebben die reserve niet op de bank staan.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:52

Daarnaast zijn de gemiddelde maandlasten nog altijd prima te doen met een hogere rente :j dus inderdaad. Liever hogere rente en lagere huizenprijzen.

Ik zou nu met een hypotheek rond de 215000 uitkomen op 661 euro pm. Daar heb ik geen appartementje voor qua huur :')

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:56

Wij zouden met een duurder huis bijna de helft in maandlasten zakken, omdat we 5.35% rente hebben die 30 jaar vast staat := .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:28

Yipee schreef:
manzano schreef:

Ik heb hier over nagedacht maar eerlijk gezegd ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik betaal liever een wat hogere rente met een markt waarbij je rustig de tijd kan nemen om een huis te kopen dan dat je moet haasten om niet buiten de boot te vallen. Het beste is het in balans.

Maar goed we hebben geen Glazen bol en het is wat het is. :)

Een hogere rente betekend ook dat je minder kan lenen met hetzelfde inkomen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:31

Maar het is best wel bizar. 2 jaar geleden ons huis voor 160.000 gekocht en het gaat nu weg voor 210.000

De rente stond toen op 1,8 en nu gemiddeld 1,2. Het verschil in rente tav huizenprijzen is dus wel een flink verschil.

Dus ik hoop vooral op lagere huizenprijzen en dezelfde rentes :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:41

Appartement van mijn nichtje in Wageningen gaat weg voor ongeveer 50.000 meer dan waarvoor ze het 2 jaar geleden gekocht hebben. 35.000 boven de vp. En ze hebben het niet opgeknapt ofzo, alleen een likje verf het en der. Aan de andere kant hebben ze een huis gekocht dat 5 jaar geleden voor 40.000 minder gekocht is door de verkopers en die hebben er ook niet echt iets aan gedaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 01:19

Ninx schreef:
manzano schreef:

Dan vergeet je dat banken in zo’n situatie in de knel komen.
Naast het feit dat de belastingbetaler de bank dan overeind mag houden, is het ook niet uitgesloten dat die rente opeens niet meer zo ‘vast’ is of je versnelt dient af te lossen.

Ik ga dan toch mee met degene die liever tegen een iets hogere rente een huis koopt tegen een reeeler waarde.

De rente fluctueert altijd, dus dat hij weer gaat stijgen past in de trend op lange termijn.

Als ik iets koop van 775.000 tegen nu 2% rente of straks 700.000 tegen 4% rente kost dat laatste me per jaar 12.500 meer aan rente, maal 30 jaar.
Zelfs als je daar stukje aflossing en rente-aftrek op los laat weegt de 75.000 euro die ik dan minder heb betaald voor het huis daar niet tegen op.
Laatst bijgewerkt door manzano op 12-07-20 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 01:23

Change03 schreef:
Maar het is best wel bizar. 2 jaar geleden ons huis voor 160.000 gekocht en het gaat nu weg voor 210.000

De rente stond toen op 1,8 en nu gemiddeld 1,2. Het verschil in rente tav huizenprijzen is dus wel een flink verschil.

Dus ik hoop vooral op lagere huizenprijzen en dezelfde rentes :')

Haha ja dat laatste lijkt me de beste oplossing voor iedereen (behalve de banken). Ik ben voor haha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:23

Brainless schreef:

Gek genoeg is een te lage rente ook niet goed voor je leencapaciteit. Ik ben situaties tegen gekomen waarbij we een deel van de hypotheek tegen variabele rente of in ieder geval <10jr vast moeten zetten zodat de gewogen gemiddelde toetsrente hoger uitviel dan de gangbare rentevaste periodes. Zo kon diegene meer lenen dan bij een 'gewone' rentevaste periode. Raar maar waar..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:48

Berdien schreef:
Brainless schreef:

Gek genoeg is een te lage rente ook niet goed voor je leencapaciteit. Ik ben situaties tegen gekomen waarbij we een deel van de hypotheek tegen variabele rente of in ieder geval <10jr vast moeten zetten zodat de gewogen gemiddelde toetsrente hoger uitviel dan de gangbare rentevaste periodes. Zo kon diegene meer lenen dan bij een 'gewone' rentevaste periode. Raar maar waar..

Is dat niet omdat ze 10jaar vast meer zeker vinden dan variabel of super kort? Kan me daar wel wat bij voorstellen.