AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:43

Ik heb juist gelezen dat slakken vooral dode blaadjes eten?
Zet een schoteltje bier neer, werkt als een trein ;)

Vandaag is de broccoli opgekomen *\o/* die gaat echt snel, volgens het kaartje zou hij er over 3 dagen pas moeten zijn!
Mijn huisgenootje kwam ook aanzetten met de bijbehorende poster dus we zijn gelijk aan de gang gegaan met stickers plakken enzo :D
We hebben niet alle moestuintjes maar ik had nog ergens tomatenzaadjes en ik had gisteren het aanrecht niet schoongemaakt dus daar hebben we paprikazaadjes gevonden en geplant :') Moestuinieren op zijn students :')
Stiekem hebben we nog best veel! Alleen dille missen we, en aardbei (maar daar had ik al een plantje van gekocht), prei, tomaat en paprika dus, en basilicum (maar die halen we wel bij de Appie)

Tomaat kan je trouwens heel goed planten uit een gewone tomaat zegmaar. Gewoon als je een keer onwijs lekkere tomaatjes hebt een paar zaadjes in de grond doen :D Dan weet je zeker dat ze lekker zijn!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:03

De meeste huisjesslakken eten vooral dode blaadjes inderdaad. Naaktslakken je mooie plantjes. Maar in de praktijk blijkt dat bepaalde soorten huisjesslakken (volgens mij segrijn?) ook lekker mee eten :+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:11

Een net over de planten (bijv. die van de Action) helpt al iets. Ik gebruik die altijd voor onze aardbeiplanten en het grootste deel blijft daar af. Bier helpt iets.
Wat echt helpt zijn de blauwe agressieve slakkenkorrels. Maar wel oppassen met katten, vogels en honden.
Ik ken de ellende. Hier altijd extreem last van naakt en huisjesslakken. Zo extreem dat ik bij vochtig weer 's avonds zo meer dan 20 naaktslakken kan opruimen vanuit de slootkant.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:34

Zo loop ik op sommige dage snacht krakend van mijn auti naar mijn deur in het donker van zoveel slakke die in me tuin zitten. Action heeft bij ons niet meer die blauwe korrels helaas die werkte echt goed. Nu hebbe ze een bruin doort grind achtig iets hopelijk werkt dat net zo goed. Want slakke aten hier vorig jaar ook gewoon ruccola op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 04:45

Doe straks gewoon bier en slakken korrel strooien weet ik het zeker dat ze eraf blijven.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:44

Ik heb gelukkig nooit zo last van de slakken, hier gaan mijn komkommer en watermeloen erg hard dus die gaan nu ook naar buiten overdag. Verder lopen mijn terras-fruit boompjes mooi uit, de kers heeft al aardig wat groen eraan, de pruim en perzik zitten nog in de knoppen. M'n framboos word wat werk dit jaar want ik zie heel wat uitlopers opkomen overal :wow: De blauwe bes gaat nu ook weer goed (zit nu ingepakt in een stuk gaas/net/klamboe) en heeft de mussen aanval overleeft gelukkig! Alleen mijn tijm en basilicum van de appie blijven zoals ze zijn erg klein -O- Ik ga ze deze week over potten en als er daarna niks gebeurd dan komt er denk ik ook niet veel meer uit...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:01

Ohja framboos mijne komt ook opeens overal uit de grond. Mijn watermeloen is overlede dus vrijdag opnieuw gezaaid en eentje is nu al ontkiemd :wow: . Mijn tayberrie doet helaas niks. Miskoop geweest denk vorig jaar. Stond ook nog maar 1 zielig plantje toen ik ging. Zit wel nog een dikke kluit aan dus kijk het nog even aan of hij nog uitlopers gaat krijgen. Appelboompje die ik vorig jaar kocht doet het goed krijgt ook al blad en knoppen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:17

Ik heb ook watermeloenzaadjes maar heb deze nog niet geplant. In wat voor bak hebben jullie ze?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:03

Heb ze gewoon in een potje gezaaid. Als ze nu weer niet redde zaai ik er over 2 weken een paar direct in de volle grond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:40

Hier ook in een potje gezaaid. Daarna naar een groter potje. En uiteindelijk in een grote pot. Heb geen ruimte meer over in de volle grond :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:43

Ik heb mijn radijs geoogst! Ze waren niet zo heel groot, maar ontzettend lekker! :)

Dus ik heb meteen maar nieuwe gezaaid :')

En ik kijk net buiten, het lijkt wel of mijn kropsla is ontploft! De bladeren zijn ineens een stuk groter en voller dan gisteren :))

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:41

Ik heb mijn (appie) radijs weggedaan er zat niks aan en de blaadjes gingen ook verschrompelen :(:) .

Ik heb vandaag de grote tomaten in de volle grond gedaan, en vannacht hebben de watermeloenen een pyjama party buiten zodat ik ze morgen in de volle grond kan doen want anders worden ze echt te groot voor m'n vensterbank/tafel ik heb 3 stuks 2 grote en 1 kleinere die kwam wat later omhoog en dat past niet allemaal meer :D .
Straks nog even de dille over potten want die groeit als kool :wow:
Mijn chinees anjers zijn ook goed ontkiemt buiten, ik had ze tijdens de warme dagen in maart al ingezaaid en een zwarte vuilniszak erover gedaan zodat de grond eronder lekker warm bleef geen idee of het lukte maar :j ze doen het geloof ik _O-

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:05

Ik ga proberen mijn moeder zo ver te krijgen om nog 1 ding te kopen, mijn radijsjes blijven klein, ik denk persoonlijk ook niet meer dat hier nog iets mee gebeurd (staan geloof ik al een week of 2 buiten) Ik zal zo eens wat foto's maken

edit: de foto's
Wortels(paar binnen paar buiten):
Afbeelding Afbeelding

Tomaat(paar binnen paar buiten) moeten deze trouwens het liefst in de schaduw of in de zon?)
Afbeelding Afbeelding

Radijsjes
Afbeelding

De brocoli die al erg snel uit kwam (na 3 dagen geloof ik al)
Afbeelding

Lente Ui
Afbeelding

En mijn 2 komkommer plantjes ze zijn wit door de zon, neem ik aan? Maakt dit verder wat uit voor de plant?:Afbeelding
Afbeelding

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:12

Pfff ik wilde ook foto's plaatsen via m'n telefoon maar op de een of andere manier vind ik het knopje voor uploaden niet??? Voel me echt heel :o?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:28

Afbeelding

Staat onder de knop voorbeeld. :+
Boompje1985 schreef:
Pfff ik wilde ook foto's plaatsen via m'n telefoon maar op de een of andere manier vind ik het knopje voor uploaden niet??? Voel me echt heel :o?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:57

Okee mijn telefoon komt uit de prehistorische tijd (samsung galaxy gio) want ik heb dus gewoon nog zoals het vroeger was, er staat bij mij alleen versturen, voorbeeld, opslaan en verder niks het staat ook netjes naast elkaar zoals het er altijd gestaan heeft... Dus ik zet ze wel op m'n laptop en dan plaatst ik ze hier... Zodra ik m'n adapter van m'n sd kaart gevonden heb. :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:26

love__mandy schreef:
Ik ga proberen mijn moeder zo ver te krijgen om nog 1 ding te kopen, mijn radijsjes blijven klein, ik denk persoonlijk ook niet meer dat hier nog iets mee gebeurd (staan geloof ik al een week of 2 buiten) Ik zal zo eens wat foto's maken

edit: de foto's
Wortels(paar binnen paar buiten):
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Tomaat(paar binnen paar buiten) moeten deze trouwens het liefst in de schaduw of in de zon?)
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Radijsjes
[ Afbeelding ]

De brocoli die al erg snel uit kwam (na 3 dagen geloof ik al)
[ Afbeelding ]

Lente Ui
[ Afbeelding ]

En mijn 2 komkommer plantjes ze zijn wit door de zon, neem ik aan? Maakt dit verder wat uit voor de plant?:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Tomaat moet in de volle zon. Dat witte bij de komkommer, kan je dat eraf vegen? Of is het echt het blad?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:28

Ik ga hier ook maar eens mijn plantjes showen :D

Afbeelding
Als eerste de komkommers (ze staan in zakjes omdat ze nog niet buiten kunnen en anders lekt het haha)

Afbeelding
Daarna de broccoli en de wortel, die moeten nog naar buiten

Afbeelding
Ons kleine binnen moestuintje met paprika's, krulpeterselie, aubergine, veld en kropsla, bieslook, selderij, andijvie en watermeloenen (die niet echt opschieten)

Afbeelding
Pompoenen! Die zijn echt super leuk om te kweken en heel makkelijk (as you can see)

Afbeelding
Nog wat paprika's die ook wit zijn geworden door de zon maar wel doorgroeien :D

Afbeelding

En als laatste de buiten moestuin, met aardbeien en ijsbergsla :D <3 En wat test planten om te zien of ze al naar buiten konden (niet dus)

Dan hebben we ook nog tomaatjes en radijsjes maar die zijn nog niet echt de moeite waard om te laten zien

Nou maar hopen op een goede "oogst" als dat al lukt -O-
Laatst bijgewerkt door Franciee op 14-04-15 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:32

@Geryon, nope dat kan ik niet wegvegen, zit echt op het blad.
Oke, tomaat staat de hele dag in de zon, dan is het goed dus :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:45

zijn dat niet gewoon haartjes oid?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:26

Remark schreef:
zijn dat niet gewoon haartjes oid?

Als je het tegen mij had, wat ik aanneem. Eengister stonden ze nog binnen achter het raam, in de zon, toen was er niks aan de hand, dit is echt na het naar buiten zetten gekomen

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:29

Boompje1985 schreef:

Als ik op mijn tel op voorbeeld klik dan komt er een nieuwe pagina en dan staat het er wel bij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:32

Dan zou het ook kunnen dat ze het van de kou hebben gehad. Het maakt voor de plant niet zoveel uit, een beetje schade door kou of zon. Maar of ze de kou gaan overleven?

Leuk de foto's!!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:36

Geryon schreef:
Dan zou het ook kunnen dat ze het van de kou hebben gehad. Het maakt voor de plant niet zoveel uit, een beetje schade door kou of zon. Maar of ze de kou gaan overleven?

Leuk de foto's!!

Dat zou ook nog kunnen ja, dat ze het koud hebben, nja we gaan wel zien of het het overleeft, anders heb ik nog wat om te planten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:04

Boompje1985 schreef:
Okee mijn telefoon komt uit de prehistorische tijd (samsung galaxy gio) want ik heb dus gewoon nog zoals het vroeger was, er staat bij mij alleen versturen, voorbeeld, opslaan en verder niks het staat ook netjes naast elkaar zoals het er altijd gestaan heeft... Dus ik zet ze wel op m'n laptop en dan plaatst ik ze hier... Zodra ik m'n adapter van m'n sd kaart gevonden heb. :')

Kan het zijn dat je instellingen nog op Bokt 4 staan? Want die moeten wel naar Bokt 5 voor de upload functie.