Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Malenka schreef:Dat zullen ze erg waarderen. Wij hebben een boomstam liggen en staan waar ze lekker op kunnen zitten en aan kunnen krabben.
Florenc schreef:Mensen, ik heb advies nodig van jullie! Wij hebben vorig jaar een huis gekocht. Heerlijk huis, jaren 80, veranda eraan (ook van die tijd) en een héérlijk grote tuin. Nu zijn we er ondertussen uit dat we die veranda eigenlijk weg willen (ding is 0,0% geïsoleerd én zuidgericht, dus nu is het al te warm om er te zitten, zelfde weer zonder zon en het is er te koud om te zitten), en er een mooie open overkapping van willen maken. Maar, er is een grote maar. De veranda staat op een betonnen sokkel, die weg gaat als de veranda weg gaat. Maar dan moeten we natuurlijk ook zorgen dat de tegel die er komt, mee overvloeit in de rest van het terras......
Oplossing daarvoor = heraanleg van het terras. Nu stond dat ook al wel op de planning, want het terras is overal verzakt, loopt af naar ons huis toe (waardoor we water in onze kelder krijgen, er zou een drainage moeten komen), ligt schots en scheef enzovoort.
Maar dan. Als ik zeg dat we een grote tuin hebben, dan ben ik daar ook lekker serieus over
. Als ik de oppervlakte samentel van het gedeelte dat heraangelegd moet worden (stukje voorzijde + oprit langst het huis + terras) kom ik aan een oppervlakte van 320m²
. Nu, dat is in de situatie zoals het nu is, en niemand die zegt dat die natuurlijk zo moet blijven. Alleen vind ik het ZO moeilijk om het mij anders voor te stellen. Ik heb absoluut geen groene vingers, dus ergens naar "handigheid" is nu het wel fijn. Alleen naar 'gezelligheid' heb ik nu soms wel wat het idee dat ik op een speelplaats van een school zit.... Plus, als we het volledig zouden willen laten beklinkeren, gaan we al vlot op 15000€ komen, en dat is toch ook al héél wat.
Naar praktische indeling: onze 2 wagens staan altijd achteraan, dus net voor de twee garagepoorten (nee, er niet in, teveel rommel). Dus zoals het nu is, kijken we altijd op de auto's.... Niet zo heel gezellig. De poort moet ook niet blijven staan waar ze nu staan (ons idee was zelfs om ze tot voor de voordeur te verschuiven -op de foto van de oprit is die rechts onder dat afdakje-, iets meer "inbraakproof"), maar er moet wel een 'praktische' afsluiting zijn naar de straat toe omwille van de hond.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dus, iemand met meer inzicht naar layout/beplanting/besparing toe?
Suzanne_k schreef:Wat ideeën: stenen er helemaal uit, veranda weg. Haag tussen je nieuwe terras en de garage. Nieuw terras maken met dakplatanen die voor schaduw zorgen en het wat leuk aankleden met twee borders. In de borders zou je wat buxus kunnen doen icm varens, redelijk onderhoudsvrij maar wel groen. Of Hortensia's die vind ik ook altijd mooi. Even gauw een schets op de ipad gemaakt. Ik hoop dat je er wat van snapt![]()
[ [url=m/sqITQA.png]Afbeelding[/url] ]
De haag kan je simpel maken van betongaas met klimop
[ [url=m/PWQnii.png]Afbeelding[/url] ]
Terras met platanen
[ [url=m/gSLTPf.png]Afbeelding[/url] ]
BloemBloem schreef:Wat lief van je Booo, maar het komt niet in de tuin, maar aan de voorkant
van ons huis, ze staan nu achter een strak gesnoeide coniverenhaag, maar ik blijf het een armoedig gezicht vinden
25 maart wordt onze voorgevel aangepakt, er zit nogal weeraanslag op, dus wil gelijk het voortuintje aanpakken.