Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:47

Kletsende kipjes, dat klinkt altijd zo gezellig !

Ik heb eerder teveel dan te weinig ideeën denk ik.. Wil vooral graag ern schommeltje en een kleine zandbak voor ons kindje. Ik zat te denken aan een ruik en voel tuin, lekker veel kruiden die je allemaal ook in je mond mag steken. En misschien iets van een klein water speeltje, met bamboe aan de schutting (als je begrijpt wat ik bedoel).

KimD

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:31

Ik was aan het denken om voor de katten een interactief stukje te maken met een mini vijvertje en een zandbak met echt zand. :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:38

Dat zullen ze erg waarderen. Wij hebben een boomstam liggen en staan waar ze lekker op kunnen zitten en aan kunnen krabben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:41

Malenka schreef:
Dat zullen ze erg waarderen. Wij hebben een boomstam liggen en staan waar ze lekker op kunnen zitten en aan kunnen krabben.

:j Het wordt een ruime ren met ook een binnenverblijf, dus we kunnen ze het ze wel zo leuk mogelijk maken natuurlijk.

Ik was ook aan het denken om van een (dikke) boomstam een uitkijktoren te maken. Buiten dat de katten dat leuk vinden staat het ook 'rustig' in de tuin.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:38

Hoi, ik kom hier graag even tuinideeën op doen :D

We hebben een huis gekocht, en binnen nu bijna klaar met klussen. Dus dan wordt de tuin het volgende project, zeker met dit lekkere weer! Tuin ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Bestrating is erg verzakt en zal dus sowieso opnieuw gedaan moeten worden. Tuin ligt op het noorden, dus het terras willen we waarschijnlijk ook naar achter toe leggen omdat daar de meeste zon zal vallen. Maar verder hebben we nog geen idee wat we met de rest willen. Budget is niet al te groot en tuin moet ook redelijk onderhoudsvrij zijn.

Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:57

Eerste ingevingen:
Hedera flink snoeien
Die witte deuren een kleur geven die niet zo afsteekt (persoonlijk zou ik het beton ook een kleur geven)
Veranda aan het huis (ivm gebrek aan zon in de tuin).
Terras achterin gaf je zelf al aan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:48

Waarom een veranda aan het huis, dat blokkeert nog meer licht in huis. Zou ik dus niet doen.

Geen idee wat je leuk vindt natuurlijk. Zomaar een paar ideeen van Pinterest afgeplukt die ook heel goed in een schaduwrijke tuin kunnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:53

Ja, dat beton verven, dat ga ik hier ook nog doen met een muurtje.

Ik heb net lekker een deel van de tuin alvast aangepakt. De rest lukte me niet, want mijn rug begon te staken :P
Ik ga nog wat meer gras halen voor in de border,we vinden het gras erg mooi.
Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:21

De veranda omdat je daar dan vrij snel kan zitten. Glazen of plexiglas laat heel wat licht Door. En aan huis omdat je achter zonlicht hebt dus beetje zonde om daar een overkapping te maken.

Maar dat is een persoonlijke voorkeur. Ik heb er zelf één en zou hem niet meer willen missen. Ik heb de zijkanten dicht en daardoor is het er al snel aangenaam om te zitten. En met een heatertje al helemaal. .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:29

Hier komt er ook een veranda aan het huis, achterkant van het huis ligt pal op het zuiden
Niet te harden in de zomer
Dat licht wat een veranda wegneemt is vast een stuk minder als wat mijn verduisterende rolgordijnen wegnemen als ik ze de hele zomer dicht heb zitten. :+

Maar een veranda is een afdak met terras etc eronder, eventueel een hekje er on aar zonder muren/ramen
Word er met de veranda's die zo warm worden geen serres bedoeld?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:36

Een serre is meer een vaste contructie en geheel afsluitbaar.
Wij hebben alleen de zijkanten dichtgemaakt om te zorgen dat de wind er niet vol door kan.

Voordeel is daardoor dat ik bij minder weer of bijvoorbeeld regen ook nog buiten kan zitten (vooral met regen erg sfeervol of onweer nog beter!)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:24

Denk dat een veranda niet binnen ons budget gaat vallen, en ben bang dat je dan zo weinig tuin overhoudt als je achter ook nog een terras hebt. Beton en deuren verven is wel een heel goed idee! Denk dat al meteen een hele andere uitstraling geeft. Heb ook al veel op Pinterest gezocht inderdaad, maar heb nu zoveel opgeslagen dat ik het echt niet meer weet haha.

Hele mooie border Jolien!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:05

Als je weinig onderhoud wilt hebben zou ik het gras er uit halen en vervangen door een vol plantvak. Planten snoei of deel je een keer per jaar en verder heb je er eigenlijk geen omkijken naar.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:57

Florenc schreef:
Mensen, ik heb advies nodig van jullie! Wij hebben vorig jaar een huis gekocht. Heerlijk huis, jaren 80, veranda eraan (ook van die tijd) en een héérlijk grote tuin. Nu zijn we er ondertussen uit dat we die veranda eigenlijk weg willen (ding is 0,0% geïsoleerd én zuidgericht, dus nu is het al te warm om er te zitten, zelfde weer zonder zon en het is er te koud om te zitten), en er een mooie open overkapping van willen maken. Maar, er is een grote maar. De veranda staat op een betonnen sokkel, die weg gaat als de veranda weg gaat. Maar dan moeten we natuurlijk ook zorgen dat de tegel die er komt, mee overvloeit in de rest van het terras......

Oplossing daarvoor = heraanleg van het terras. Nu stond dat ook al wel op de planning, want het terras is overal verzakt, loopt af naar ons huis toe (waardoor we water in onze kelder krijgen, er zou een drainage moeten komen), ligt schots en scheef enzovoort.

Maar dan :D. Als ik zeg dat we een grote tuin hebben, dan ben ik daar ook lekker serieus over :Y). Als ik de oppervlakte samentel van het gedeelte dat heraangelegd moet worden (stukje voorzijde + oprit langst het huis + terras) kom ik aan een oppervlakte van 320m² :+. Nu, dat is in de situatie zoals het nu is, en niemand die zegt dat die natuurlijk zo moet blijven. Alleen vind ik het ZO moeilijk om het mij anders voor te stellen. Ik heb absoluut geen groene vingers, dus ergens naar "handigheid" is nu het wel fijn. Alleen naar 'gezelligheid' heb ik nu soms wel wat het idee dat ik op een speelplaats van een school zit.... Plus, als we het volledig zouden willen laten beklinkeren, gaan we al vlot op 15000€ komen, en dat is toch ook al héél wat.

Naar praktische indeling: onze 2 wagens staan altijd achteraan, dus net voor de twee garagepoorten (nee, er niet in, teveel rommel :')). Dus zoals het nu is, kijken we altijd op de auto's.... Niet zo heel gezellig. De poort moet ook niet blijven staan waar ze nu staan (ons idee was zelfs om ze tot voor de voordeur te verschuiven -op de foto van de oprit is die rechts onder dat afdakje-, iets meer "inbraakproof"), maar er moet wel een 'praktische' afsluiting zijn naar de straat toe omwille van de hond.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dus, iemand met meer inzicht naar layout/beplanting/besparing toe? :D

Wat ideeën: stenen er helemaal uit, veranda weg. Haag tussen je nieuwe terras en de garage. Nieuw terras maken met dakplatanen die voor schaduw zorgen en het wat leuk aankleden met twee borders. In de borders zou je wat buxus kunnen doen icm varens, redelijk onderhoudsvrij maar wel groen. Of Hortensia's die vind ik ook altijd mooi. Even gauw een schets op de ipad gemaakt. Ik hoop dat je er wat van snapt :o

Afbeelding

De haag kan je simpel maken van betongaas met klimop
Afbeelding

Terras met platanen

Afbeelding

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:30

Mooi voorstel Suzanne_k!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:38

Ooo die onderste foto!!!! Prachtig!

Heeft één van jullie toevallig een ombouw voor de rolcontainers? Ik zoek er één waar ik 2x een 240 liter in kwijt kan, maar die krengen zijn best nog aan de prijs :=

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:43

Mooi terras! Ik hou alleen echt niet van planten etc. bomen me en dicht naast me ivm insecten en beesten die erin zitten :')

BloemBloem: Wij hebben een soort mini huisje voor de containers staan, stond er al toen we het huis kregen. Maar ik gebruik hem eigenlijk niet, te ver weg bij de voordeur :')
Ik zal vanavond eens kijken of hij los van de muur staat, anders mag je die hebben.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:44

Wat lief van je Booo, maar het komt niet in de tuin, maar aan de voorkant
van ons huis, ze staan nu achter een strak gesnoeide coniverenhaag, maar ik blijf het een armoedig gezicht vinden :=

25 maart wordt onze voorgevel aangepakt, er zit nogal weeraanslag op, dus wil gelijk het voortuintje aanpakken.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:47

Suzanne_k schreef:
Wat ideeën: stenen er helemaal uit, veranda weg. Haag tussen je nieuwe terras en de garage. Nieuw terras maken met dakplatanen die voor schaduw zorgen en het wat leuk aankleden met twee borders. In de borders zou je wat buxus kunnen doen icm varens, redelijk onderhoudsvrij maar wel groen. Of Hortensia's die vind ik ook altijd mooi. Even gauw een schets op de ipad gemaakt. Ik hoop dat je er wat van snapt :o

[ [url=m/sqITQA.png]Afbeelding[/url] ]

De haag kan je simpel maken van betongaas met klimop
[ [url=m/PWQnii.png]Afbeelding[/url] ]

Terras met platanen

[ [url=m/gSLTPf.png]Afbeelding[/url] ]

Wow! Heel tof idee! Ik had indd ook al bedacht om tussen de wagens en terras iets van dichte afsluiting te zetten, maar iets concreets is daar nooit uitgekomen.
Dit idee wordt opgeslagen en overgedragen als idee naar een tuinarchitect. Ik heb er ondertussen (na advies hier) een aantal gecontacteerd. Zal jammer genoeg ook wel een goed prijskaartje aan vast hangen (500€ ongeveer). Maar kijk, als we het doen, dan beter ineens goed he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:03

Let wel op met Klimop dat je geen woekering krijgt. Onze tuin zat helemaal vol met klimop en dat was een hel om het bij te houden en later eruit te halen.
Vind die platanen wel heel gaaf, heb dan alleen wel het idee dat er steeds troep uit die boom valt ofzo :')

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:58

BloemBloem schreef:
Wat lief van je Booo, maar het komt niet in de tuin, maar aan de voorkant
van ons huis, ze staan nu achter een strak gesnoeide coniverenhaag, maar ik blijf het een armoedig gezicht vinden :=

25 maart wordt onze voorgevel aangepakt, er zit nogal weeraanslag op, dus wil gelijk het voortuintje aanpakken.

Bij ons staat tie ook aan de voorkant van het huis :D Het is speciaal gemaakt voor de containers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:57

Achterkant hier :j , alleen krengen moeten even nieuw plekje hebben . Konijnenren komt op de plek van de containers (en ivm de vliegen in de zomer wil ik niet de containers bij ze hebben )

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:35

Hier zachtjes aan begonnen met aanplant/aankleden van de tuin. 4 mooie, grote seringen gekocht. Die ingegraven vlakbij de schutting. We hebben een supermooie citroenboom gescoord via mp. Verder nog siergras (blauwgras) voor in de bakken. Er komen voor 2 leilindes en in de tuin nog een dakplataan. Verder ben ik weg van hortensia's, die komen in potten op het terras. Ik zag via mp ook nog een mooie grote vlinderstruik en een sierkers staan...eens even mailen ;) Terras ingebezemd met schoonmaakazijn...was flink groen geworden...

Verder druk bezig met de plannen voor het schuurtje voor de troep en de fietsen enzo, zodat het huisje echt een huisje kan worden. Komt nog een vlonderterras bij. Aan het schuurtje willen we dan een kippenren. Wil graag twee krieltjes, maar zouden ook graag konijntjes willen. Kunnen die samen met kippen???

Zal straks even fotos maken van de huidige situatie

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:31

@dems75: O lekker bezig geweest dus!

Krielkipjes zijn wel heel leuk ja :) Als ik meer ruimte had dan zou ik ook wel kipjes willen. Helaas heb ik niet zoveel ruimte en heb ik alleen konijnen, kipjes erbij wordt echt too much in dat kleine achtertuintje en in de voortuin vind ik niet vertrouwd en daar zouden ze wel erg bakken in de zon :P

Ik zou konijnen en kippen niet samen in één hok doen i.v.m. de voeding. Konijnen zijn wel heel gevoelig voor verkeerd voer. Beter kan je ze in het hok gescheiden houden en loslopen in de tuin moet goed samen kunnen in principe. Neem wel twee konijntjes minimaal, een voedster met een gecastreerde ram is de beste combinatie.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:48

Oeh, een tuintopic. Jullie zijn mijn redding. Ik heb 0 groene vingers, sterker nog, ik haat de kleur groen. Laten planten nou net groen zijn :+ Ik zoek leuke, kleurrijke planten en wanneer het plantseizoen is. Hortensia's en klimrozen vind ik mooi, kan ik die er nu al inplanten? Zoek ook wat leuke struiken waar de kat zich in kan verstoppen ofzo.

De tuin is op dit moment echt lelijk, 90% lelijke bakstenen en 10% zand-strookje rechts met verdorde planten. Alleen de appelboom vind ik nog wel leuk. Links zit nog een verdorde clematis. Heb al wel een tuinset gekocht :D

Ik zou jullie ook wel tips willen geven maar uh, ja, ik weet ongeveer net zoveel van planten als van auto's :+

De prachtige tuin:
Afbeelding