[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:47

ons vorige huis hadden we helemaal niet zoveel plezier van om die te kopen, achteraf hadden we beter moeten weten.

Maaike leuk zeg, heb je een link (ben weer eens nieuwschierig)

een hoop spanning rond de hypotheken dat kennen we hebben wij destijds ook gehad.
erg slordig hoe die mensen soms te werk gaan, voor hun maakt het niks uit aan het eind van de rit krijgen zij hun geld wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:49

Op de bank vinden ze mij maar een taaie trien.

Ze wilde me vanmorgen eerst afschepen met een afspraak voor volgende week dinsdag of woensdag op onmogelijke tijden. Maar ik denk het is goed, ik houd voet bij stuk hihi

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:53

dat moet je ook doen hoor! hebben wij nu ook gedaan, we hebben tegen die l*l van een adviseur gezegt dat als hij donderdag geen bankgarantie heeft voor ons hij er nog niet klaar mee is. dan gaan we uiteraard over naar een ander en klagen we hem aan vanwege zijn onproffisionele gedrag.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:08

die banken moet je flink achter de broek zitten. ook gerust van je af bijten. probleem is dat ze simpelweg nog veel te veel eraan verdienen en zich dus echt niet druk maken om jouw belang.
wij gaan ook op zoek naar wat anders. huidige huis is verkocht. het nieuwe moet ruimte bieden aan 3 kids en onze 3 knollies.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:10

En jezelf en je vrouw :P. In welke regio ben je op zoek?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:11

@Frankiej: gefeliciteerd met de verkoop en succes met de zoektocht! Hier na jaren wat gevonden met voldoende plaats op een mooie plek, hoop dat het bij jullie snel wat geschikts vinden!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:15

ongeveer zuid gelderland noord brabant. het liefst vlakbij de drunense duinen maar dat zal te duur zijn als ik zo op funda kijk

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:17

Drunense duinen is midden-brabant, richting oost-brabant/gelderland is wel goedkoper inderdaad. Wij hebben hier in de buurt ook gekeken, maar hadden voor een boerderij toch helaas nog echt te weinig budget. In west-brabant konden we wel een boerderij + grond kopen, maar dat vonden we toch wat te veel middle of nowhere, ten opzichte van ons 'leefgebied'.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:20

idd is west brabant betaalbaarder maar ook hier het argument van wil ik er wel zitten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:24

Ik snap 'm :P. Richting Boxmeer eo zijn de prijzen volgens mij ook wel wat lager? Dan ga je wel alweer richting Limburg ook.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:25

en limland ga ik zeker niet zitten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:25

Belang van de klant telt zeker wel voor de banken, probleem is dat banken dusdanig logge organisaties zijn geworden dat het allemaal langs Pietje, Klaasje, Kareltje en Marietje moet. Om nog maar niet te spreken van de AFM die overal bovenop zit waardoor processen zogenaamd 'transparant' worden maar alleen maar onnodig langer duren. Je wilt niet weten wat voor regels er rondom een simpele spaarrekening gelden qua informatievoorziening vanaf banken, laat staan een bijzonder complex product als een hypotheek...
Maar goed, uiteindelijk heb je daar als klant geen boodschap aan. Dan wil je huis A en bedrag X voor maandbedrag Y, klaar. En da's wel zo logisch, ik vind ook zeker dat je als klant eisen mag stellen aan je bank en hypotheekadviseur :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:28

Berdien, ik vind het vooral krom dat je volgens je koopcontract 4 weken krijgt voor de financiering, met moeite maak je daar dan 8 van. En dan heb jij 1,5 week om alles goed te vergelijken, omdat de bank/adviseur de rest van de tijd nodig heeft.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:28

ben het helemaal met je eens wat het doorlopen en toepassen van de regels betreft.
veel banken denken echter niet echt meer in het belang van de klant. moet overigens wel zeggen dat jouw bank bij mij totnutoe verbazingwekkend klantvriendelijk overkomt berdien!
overigens heb ik (zakelijk) al wel enkele keren overhoop gelegen met de bank

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:30

Boxmeer eo is net zo ver van Gelderland als van Limburg :P.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:33

Koopcontract staat los van de bank he, dat spreek je als koper zelf af :) Tegenwoordig moet je minimaal vier weken rekenen van het moment van het accepteren van de offerte tot het kunnen passeren van de hypotheekakte.
Ik heb met grote regelmaat klanten gesproken die het voorlopig koopcontract al getekend hadden, dat moest over een maand passeren en dan moest de afspraak met de adviseur nog gemaakt worden. Tja, wiens fout is dan dat de klant in tijdsnood komt? Je hebt gewoon niet meer van de ene op de andere dag een hypotheek, hoe graag we dat ook zouden willen....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:37

Maar je kan ook niet veel vooraf. Bedrag ed zijn nog niet bekend, rente kan nog wijzigen waardoor de meest interessantie aanbieding qua hypotheek kan wijzigen etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:49

Klopt, maar dan nog ben je er zelf bij welke periode je laat opnemen in het voorlopig koopcontract. Dat bedoel ik maar te zeggen. En sommige klanten weten echt helemaal niets wat ze kunnen op basis van inkomen. Of er komt ineens nog een BKR-codering om de hoek kijken. Isniehandig :n

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:52

Daar ben je inderdaad zelf bij, als je een beetje assertief bent en van de hoed en de rand weet, is mijn ervaring. Ik riep ook dat ik minimaal 8 weken wilde, maar mijn schoonmoeder deed de onderhandelingen en de makelaar probeerde zowel bij haar als later nog bij mijn vriend om er 4 weken van te maken. Het zijn er wel 6 geworden, maar niet van harte. Volgens de makelaar wilden de verkopers veel sneller duidelijkheid. We moesten ook wat laten weten zodra we wat zeker wisten. We wisten zeker dat we het geld konden lenen, maar zolang er geen getekende papieren lagen durfde ik geen zekerheid te geven (iets met een beer en een huid :) ).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:57

Het is ook zeker een spel tussen vraag en aanbod :j Wij wilden juist sneller passeren dan de verkopers, hebben er uiteindelijk bijna een maand afgepraat. Dat was één van onze eisen om met hun tegenbod akkoord gedaan. Mijn vader deed de onderhandelingen, die is door de wol geverfd wat dat betreft. Die 'rechte rug' heb je ook zeker nodig, of dat nou in de vorm van familie, vriend/kennis of een hypotheekadviseur/makelaar is, anders ben je zo 'kwetsbaar' in de onderhandelingen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:39

Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar ik heb een vraag...

Wij hebben nu een huurhuis en we willen gaan meedoen op een nieuwbouw project. Inschrijving is volgende maand en de loting in maart. Waarschijnlijk begint de bouw nog voor de bouwvak.. Stel we worden ingeloot.. Hoe zit het dan met aanbetalingen ed? We kunnen namelijk echt geen dubbele lasten betalen, betekent dat dan dat we ons geen nieuwbouwwoning kunnen veroorloven?

Maandag gaan we naar de bank en laten we ons goed informeren, maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe dit zit? Iemand enig idee?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:41

Ik heb geen verstand van nieuwbouw, wel is het zo dat je tijdens de bouw inderdaad al betaalt, maar wel minder. Dit bedrag loopt steeds op, maar je zit dus niet met volledige dubbele lasten. Het zou zelfs zo kunnen dat je de dubbele lasten meefinanciert volgens mij, maar dat kan de bank je wel uitleggen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:34

ik heb geen verstand van nieuwbouw, althans het is denk ik overal anders. mijn zus heeft ook een nieuwbouw woning gekocht en die is pas gaan betalen bij de oplevering van de woning.

wij gaan de grens over om de paarden aan huis te hebben, het is hier voor ons niet haalbaar terwijl in het noorden de prijzen nog weer lager liggen als in het westen enzo. daarintegen liggen de lonen hier ook lager dus compenseerd elkaar wel weer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:42

Je betaalt toch de grondprijs ofzo?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:10

hoe bedoel je met je betaald de grondprijs?

om even terug te komen op de tijd tussen koopcontract en de overdracht.
onze adviseur zegt dat het gebruikelijk is om 6 week te nemen om alles rond te krijgen, dat is eigenlijk ook de standaard tijd althans dat is ons verteld.
over de BKR registratie, ik heb er ook een maar dat wist ik niet daar kwamen wij achter toen we ons vorige huis kochten was echt een complete verassing voor ons. na het aanvechten is die wel verwijderd in opdracht van de rechter maar dat heeft destijds de zaak wel heel erg gerekt.