Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tita schreef:Er zitten hier mensen in topic die meer dan gemiddeld hebben dikke prima maar laten we niet doen alsof 10k niks voorstelde en alsof je dat in jaartje aan spaart
Cer schreef:8nnemiek: jullie hebben toch ook een tuin waar je zelf producten kweekt? En dan oppot enzo?
Ik ben wel benieuwd hoe het werkt zonder stofzuiger? Dan gewoon laminaat en een stoffer en blik?
BaileyMix schreef:Allemaal randzaken... Mensen met een minimumloon moeten tegenwoordig toch echt de particuliere huur in, zie met je minimumloon maar 1400 kale huur op te hoesten voor een 2-kamerappartementje en dan 10.000 te sparenHet is tegenwoordig echt niet meer vanzelfsprekend hoor, dat rondkomen. Net zo'n farce als 'je zou een huis kunnen kopen als je minder avocadotoast zou eten'.
Naomi_Jortje schreef:We hadden beide een eigen auto, de vrijheid was erg fijn. Toen de auto van mijn vriend een jaar geleden kapot ging hebben we besloten om te kijken hoe het ging met maar één auto. Conclusie: in een halfjaar tijd was er 1x een gebeurtenis waarbij we 'm allebei nodig hadden en geen alternatief konden bedenken (fiets, trein, de ander ergens afzetten oid). Geld wat we kwijt zouden zijn aan een tweede auto dus absoluut niet waard, dus nu hebben we nog maar een auto.
8nnemiek schreef:Naomi_Jortje schreef:We hadden beide een eigen auto, de vrijheid was erg fijn. Toen de auto van mijn vriend een jaar geleden kapot ging hebben we besloten om te kijken hoe het ging met maar één auto. Conclusie: in een halfjaar tijd was er 1x een gebeurtenis waarbij we 'm allebei nodig hadden en geen alternatief konden bedenken (fiets, trein, de ander ergens afzetten oid). Geld wat we kwijt zouden zijn aan een tweede auto dus absoluut niet waard, dus nu hebben we nog maar een auto.
Yes! Wij zijn anderhalf jaar geleden van twee auto's terug gegaan naar één. Dat scheelt echt veel inderdaad
Mijn vriend had een oude stationwagen met 3 ton op de teller.. en ik een fiat 500 die steeds meer problemen kreeg. Ik vond zijn auto te groot, hij vond die van mij te klein, dus uiteindelijk beide auto's verkocht en samen een andere auto gekocht. Meteen voor een (tweedehandse) EV gegaan. We moesten er 5000 euro op bijleggen, maar in het eerste jaar hadden we al 3000 euro bespaard op kosten en brandstof. En inderdaad, de keren dat we allebei tegelijk de auto nodig hebben zijn hier ook op één hand te tellen.
8nnemiek schreef:Ik ben het wel voor een groot deel met Prairy eens.
Tuurlijk, er zijn ook zat mensen die er echt niks aan kunnen doen, maar óók heel veel mensen die er bewust voor kiezen om hun luxe niet op te geven. Wat ieders goed recht is natuurlijk.
Mensen vragen mij regelmatig hoe ik zo goedkoop kan eten. Nou, simpel; veel plantaardig en geen pakjes en zakjes.. En de reactie die ik dat vaak krijg is: 'ja maar ik wil wel vlees blijven eten..', 'ja maar ik kan niet goed koken'.. 'ja maar ik kies liever voor het gemak van een zakje uit de winkel'..
Dat geldt voor heel veel uitgaven natuurlijk. Van sigaretten en snoep tot het hebben van een (te grote) auto, nieuwe smartphone en/of abonnement, tv abonnement, verwarming op 20 graden, abonnement bij de sportschool, koffie bij de kiosk.
Ik heb dat allemaal niet.. Ik heb geen tv, ik heb zelfs geen stofzuiger meer gekocht toen die stuk ging, ik was veel kleding op de hand, net zoals de afwas, en probeer alles te repareren als er iets stuk gaat. Zonder al die besparingen zou ik ook niet kunnen sparen. En mensen realiseren zich vaak niet dat al die kleine uitgaven uiteindelijk een heel grote uitgave zijn.
Geld bijverdienen naast een fulltime baan vind ik wat overdreven, en ik ben ook geen voorstander van zwart werken naast een uitkering, maar puur met zuinig leven moet een gezond persoon in een kleine woning met een minimumloon eigenlijk prima kunnen rondkomen. Alleen dus niet in de luxe die mensen gewend zijn.
Prairy schreef:lIk ben voor de grote som ook wel voor A en hoger. Maar ik heb nog niet eerder voor de keuze gestaan om voor een Italiaanse bank te gaan voor 3 mnd omdat die toen nog niet hoger waren. Ik zou er niet het hele bedrag in doen maar misschien een 10k ofzo.
Needje schreef:Zoals ik al eerder aangaf. Ik wil gewoon een leuk leven leiden en voor mij hoort daar sporten en m'n TV gewoon bij. Net als af en toe een hapje eten ergens of wat anders leuks doen.
Ik ga niet mn kleding met de hand wassen alsof ik nog in de middeleeuwen woon en heb gewoon een stofzuiger.
Ik hoef niet per se vlees maar ivm sporten wil ik wel genoeg goede eiwitten en die zitten (imo) gewoon meer in vlees helaas. (en dan nog eet ik niet elke dag vlees)
Verwarming staat bij mij eigenlijk altijd op 17 graden en ga met dekentje op de bank en douche meestal op de sportschool.
Sparen is goed maar alles opzij zetten alleen maar om geld op de spaarrekening te hebben lijkt me ook dodelijk saai.
Als die verrekte boodschappen niet zo duur geworden waren had het bv al een stuk gescheeld. Want ik betaal echt bijna twee keer zoveel onderhand dan een paar jaar geleden. Voor dezelfde dingen.
Cer schreef:En toch vind ik dat lastig.. ja een paard is luxe.. huisdieren op zich ook, heb je niet nodig.
Een fiets ipv een auto, niet op vakantie gaan, en geen vlees eten (ook een luxe product)
gewoon het goedkoopste brood, en geen importspullen..
Wat is dan nog luxe en wat is leven.. wij hebben heel veel overbodige luxe.. maar dat is ook wel wat het leuk maakt