We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:06

Ik kijk inderdaad naar huidige waarde dan. Huis is ondertussen behoorlijk in waarde gestegen en mijn hypotheek grotendeels afbetaald, dus die zijn beide niet representatief hierin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:07

Deel is inderdaad mindset. Dure smartphones, nieuwe grote auto's op private lease, prijzige apparatuur. Ooit denk ik echt, waar doen ze het van. Onze auto's zijn 100% van onszelf, maar wel 12 en 24 jaar oud. Qua apparatuur in huis, onze fancy tv is het nieuwste, maar inmiddels ook bijna 10 jaar oud. Muziek gaat nog via een ouderwetse stereo van ruim 25 jaar oud.
Smartphones, absoluut niet de duurste en gaan minimaal 6 jaar mee. Eten, we koken altijd zelf. Brood nemen we mee naar het werk. Uit eten doen we, buiten de vakantie, misschien 3 keer per jaar (hoewel dat naar mijn zin te weinig is :)) ).
Nu zijn er mensen die echt in armoe leven en echt niet anders kunnen, maar een groot deel zou het wel kunnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:14

tita schreef:
Er zitten hier mensen in topic die meer dan gemiddeld hebben dikke prima maar laten we niet doen alsof 10k niks voorstelde en alsof je dat in jaartje aan spaart

Ik heb echt nog nooit 10k op m'n rekening gehad := Ik kom rond, kan m'n beesten betalen. Ik heb de illusie van een huis kopen laten varen, iig zolang ik huisdieren heb. Mini beetjes sparen zou top zijn, helaas is het dit jaar echt om te huilen omdat ik veel van mnnspaar heb moeten halen. Ik mag blij zijn als ik onder de streep een paar 100 euro heb gespaard over een heel jaar. Gelukkig wel ook door een mini vakantie anders was het helemaal alleen maar ellende geweest :=

Sparen om te besparen. Straks met Black friday haal ik meestel verzorgingsproductrn als shampoo voor een heel jaar. Even een uitgave, en dat moet je wel kunnen missen, maar op jaar basis scheelt dat de weer. Sowieso die bulk verpakkingen. Maar als je niet ruimte hebt is een bulk verpakking te duur, heb je toch de producten nodig en moet je per stuk toch meer betalen. Dt maakt t zo lastig als je al weinig ruimte hebt.

Ben blij dat mij dat wel lukt, om met rgroot verpakkingen te kunnen besparen.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 24-10-23 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:17

Cer schreef:
8nnemiek: jullie hebben toch ook een tuin waar je zelf producten kweekt? En dan oppot enzo?
Ik ben wel benieuwd hoe het werkt zonder stofzuiger? Dan gewoon laminaat en een stoffer en blik?

Ik heb sinds dit jaar weer een moestuin inderdaad :j
De afgelopen paar jaar heeft ie nagenoeg braak gelegen, maar dit jaar heb ik er eindelijk weer wat uit gehaald. Het meeste heb ik inmiddels ingemaakt en ingevroren voor komende winter, dus ik hoop dat onze kosten nog wat gaan dalen daardoor. Deze zomer hebben we dankzij de tuin wel een paar tientjes kunnen besparen op aardappelen, tomaten en komkommers :9 En vorige week heb ik de pompoenen geoogst.
Het fruit viel erg tegen dit jaar :=

Ik heb tegels binnen, en gebruik gewoon een zachte bezem voor het losse vuil, en zo nu en dan even met de dweil. Eigenlijk gaat dat veel sneller dan met de stofzuiger := Ik vond het altijd zo'n gedoe, dat lompe ding uit de kast halen waarbij de rest van de rommel je mee naar buiten volgt, en dan weer met dat vervelende snoer worstelen :') Sinds ik de veger gebruik ben ik echt sneller klaar!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:17

Allemaal randzaken... Mensen met een minimumloon moeten tegenwoordig toch echt de particuliere huur in, zie met je minimumloon maar 1400 kale huur op te hoesten voor een 2-kamerappartementje en dan 10.000 te sparen := Het is tegenwoordig echt niet meer vanzelfsprekend hoor, dat rondkomen. Net zo'n farce als 'je zou een huis kunnen kopen als je minder avocadotoast zou eten'.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:19

Ik geniet ook zeker, maar wel bewuster. Want eerlijk is eerlijk: dat frietje iedere week halen op kantoor was lekker, maar genoot ik daar ook écht van? Nee, als ik eerlijk was naar mezelf niet. En ik was ook nog bezig met afvallen, daar hielp het al helemaal niet voor :')
We hadden beide een eigen auto, de vrijheid was erg fijn. Toen de auto van mijn vriend een jaar geleden kapot ging hebben we besloten om te kijken hoe het ging met maar één auto. Conclusie: in een halfjaar tijd was er 1x een gebeurtenis waarbij we 'm allebei nodig hadden en geen alternatief konden bedenken (fiets, trein, de ander ergens afzetten oid). Geld wat we kwijt zouden zijn aan een tweede auto dus absoluut niet waard, dus nu hebben we nog maar een auto.

Ik heb 6 jaar geleden mijn uitgaves van de voorgaande 3 maanden op papier gezet en ben me te pletter geschrokken wat ik allemaal uitgaf :o Ik dacht toen dat het wel meeviel, tot ik het echt op een rijtje had staan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:22

BaileyMix schreef:
Allemaal randzaken... Mensen met een minimumloon moeten tegenwoordig toch echt de particuliere huur in, zie met je minimumloon maar 1400 kale huur op te hoesten voor een 2-kamerappartementje en dan 10.000 te sparen := Het is tegenwoordig echt niet meer vanzelfsprekend hoor, dat rondkomen. Net zo'n farce als 'je zou een huis kunnen kopen als je minder avocadotoast zou eten'.

Precies. De huurprijzen zijn om te janken zo hoog. Mijn vriend betaald voor zijn eengezinswoning nog niet de helft van mijn huur voor een 30m2 studio. Dat is zo'n enorme hap uit je maandelijkse inkomsten...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:22

Ik moet in deze discussie heel erg aan Dave Ramsey denken. Hij komt bij mij op Facebook veel langs en is deels mede de reden dat ik nu mijn studieschuld versneld wil aflossen.

Ik kan me in beide kanten van het verhaal vinden. Voor sommige mensen is het echt heel lastig. Die houden met de beste wil van de wereld maar heel weinig over en dan valt zo’n opmerking heel erg verkeerd als je eigenlijk alles al laat wat je kunt.

De mindset waar Prairy het over heeft is denk ik ook een beetje de mindset die dave Ramsey verkondigd. Nu heeft hij het vooral over geen schulden hebben en die zo snel mogelijk aflossen. Dat je moet leven als iemand die geen geld heeft, ook al verdien je heel veel, om zo snel mogelijk van je schuld af te komen. En dat als je inkomen niet genoeg is, je extra bronnen van inkomsten moet gaan zoeken. Etc.

Maar er zit wel een maar aan. Ik ben dat nu met mijn studieschuld van plan. 1,5 jaar zo min mogelijk luxe en zoveel mogelijk aflossen. Maar ik weet dat er een eind in zicht is. Na die 1,5 jaar komt er ineens dan weer veel meer ruimte.

Ik kan me voorstellen dat het heel uitzichtloos voelt als je zoveel moet laten en niet direct kunt zien waarvoor je het doet. Als je kei hard werkt en je best doet om een paar 100 euro te sparen en denkt dat je eindelijk een beetje ruimte hebt en dat dan de wasmachine stuk gaat en je dat geld in 1 keer weer kwijt bent. Ik kan me goed voorstellen dat de moed je dan in de schoenen kan zakken.

Moet je daar dan in blijven hangen? En opgeven? Nee. Zeker niet. Maar mag je daar dan ook echt wel even balen en je hart over luchten. Ja zeker ook!

Discipline volhouden als je ook echt vooruitgang ziet is makkelijk. Volhouden als je steeds maar weer van de regen in de drup terecht komt, is gewoon zwaar. En daar alsmaar positief in blijven staan is voor een normaal mens bijna niet te doen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:24

Daarbij is het met studieschulden nu ook een stuk complexer geworden, met schulden die ineens een derde groter worden zo...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:27

Naomi_Jortje schreef:
We hadden beide een eigen auto, de vrijheid was erg fijn. Toen de auto van mijn vriend een jaar geleden kapot ging hebben we besloten om te kijken hoe het ging met maar één auto. Conclusie: in een halfjaar tijd was er 1x een gebeurtenis waarbij we 'm allebei nodig hadden en geen alternatief konden bedenken (fiets, trein, de ander ergens afzetten oid). Geld wat we kwijt zouden zijn aan een tweede auto dus absoluut niet waard, dus nu hebben we nog maar een auto.

Yes! Wij zijn anderhalf jaar geleden van twee auto's terug gegaan naar één. Dat scheelt echt veel inderdaad :j
Mijn vriend had een oude stationwagen met 3 ton op de teller.. en ik een fiat 500 die steeds meer problemen kreeg. Ik vond zijn auto te groot, hij vond die van mij te klein, dus uiteindelijk beide auto's verkocht en samen een andere auto gekocht. Meteen voor een (tweedehandse) EV gegaan. We moesten er 5000 euro op bijleggen, maar in het eerste jaar hadden we al 3000 euro bespaard op kosten en brandstof. En inderdaad, de keren dat we allebei tegelijk de auto nodig hebben zijn hier ook op één hand te tellen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:29

Wat sparen betreft. Ik spaar ook zonder direct spaardoel.

Jaren lang dan spaarde ik wat geld, en dan had ik een potje en dan dacht ik “oh, nu heb ik wel ruimte voor die nieuwe telefoon”. En dan kocht ik die telefoon en dan zakte mijn spaargeld weer in elkaar. Ik kwam nooit heel veel verder dan iets van 2000 euro.

Tegenwoordig heb ik twee spaarpotjes. 1 tje voor grote uitgaves voor mezelf. En 1tje voor “nood fonds”, sparen voor het huis. Etc.

Het ene potje mag ik in principe van mezelf uitgaven aan wat ik maar wil. Het andere potje mag ik van mezelf in feite niet aankomen tenzij het onderhoud in het huis is. Als ik geld op de spaarrekening zet dan gaat minstens de helft tot twee derde naar het potje waar ik niet aan mag zitten.

Op die manier groeit mijn spaarpot toch, zonder dat ik me schuldig hoef te voelen als ik iets groots luxe koop.

Dus niet een heel specifiek spaardoel maar wel een “dat mag” en “afblijven” doel.

Al gaat die “luxe pot” nu de komende 1,5 jaar ook deels op slot/minder naartoe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:35

Ik ben alleen, ik heb maar 1 auto :')
Wel de laatste denk...
(nog een verschil, kan je met zn tweeen sparen of moet het alleen, dat is ook weer een ander plaatje)

Ik zat toevallig eenzelfde soort autotje te zoeken, om te kijken wat ze nu kosten, maar voor wat ik ervoor betaald heb, zijn die nu ook niet meer te koop..

Ik denk dat er verschil zit in mensen die niet kunnen sparen, en mensen die zeggen dat ze niet kunnen sparen, en dat zijn gewoon twee verschillende groepen :P
Oh ja je hebt nog een groep die gewoon geen idee heeft hoe geld werkt, en als die genoeg hebben is er geen probleem, maar als die niet genoeg hebben, dan wordt het ook heel ingewikkeld..

Ik zou echt wel iets meer kunnen sparen, maar als ik zie hoe 'makkelijk' mensen op best jonge leeftijd omvallen, dan leef ik liever ook nu. Maar, ik kan me die luxe nu veroorloven.. (en dan maar niet een enorm bedrag op de bank, maar gewoon iets waarvan ik denk dat het genoeg is zonder zenuwachtig te worden)
maar ik kan me heel goed voorstellen dat sparen niet altijd even makkelijk is, en dat dat vaker is dan je denkt. Inderdaad met de huurprijzen, studieschulden, dure verzekeringen etc..
Een beetje zorgverzekering gaat bijna 200 pm kosten. Als je net aan boven de subsidietoeslagengrens zit, in je huurwoningkje ben je toch mooi zuur met alle kosten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:44

Hier ook alleen, dus 1 auto. Eigenlijk ook weer niet, want ik woon dus met mijn vader en die heeft ook een auto. Maar al onze kosten zijn gescheiden dus dat telt niet :+

Zonder auto kom ik ook nergens in dit dorp. Als ik met OV naar m'n werk zou moeten, dan ben ik 2u50 onderweg. Tegenover 35 minuten met de auto _O- Ik zou niet eens meer naar de paarden kunnen zonder auto.

Overigens sta ik hier wel op het punt om mijn pensioenpony binnen afzienbare tijd in te slapen. Ik pomp nu elke maand een enorm bedrag in een pony die niks meer kan en mag, die nu nog gelukkig oogt, maar eigenlijk van alles mankeert. Ze heeft momenteel geen pijn gelukkig, maar ik weet niet hoe lang dit nog doorkan. En dan bedoel ik dus ook financieel gezien, naast haar gezondheid. Maar het blijft lastig hoor..

Edit: Hierna komt er ook geen paard meer denk ik. Ik heb mijn sportpony nog zolang ik het kan rond krijgen, maar als die het loodje legt dan kap ik met deze onbetaalbare sport :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:52

Hier overigens ook geen spaardoel, wel het doel schuldenvrij te zijn. Enige schuld die we hebben is de hypotheek. Daar lossen we ieder jaar extra op af, en we zouden de restschuld nu ook ineens kunnen betalen, ware het niet dat er een limiet zit aan het extra aflossen, en we dan alle rekeningen leeg hebben. Maar het voelt al wel fijn aan dat we zover gekomen zijn, en dat na nog geen 10 jaar hypotheek (we hadden overigens ook bij lange na niet een maximale hypotheek op basis van inkomen). Wanneer we schuldenvrij zijn houden we maandelijks ook weer meer geld over.
Ik denk dat die mindset van Dave Ramsey wel bij ons past.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:03

Ik was tot 2 jaar geleden ook alleen met m'n auto ;) Bewust een Citroën C1 omdat die zuinig was en weinig koste in de wegenbelasting en verzekering.
Maar juist daardoor was het ook makkelijk om 'm in eerste instantie te houden toen we samen gingen wonen: hij is toch zuinig en kost niet zoveel. Maar kost niet zoveel was bij elkaar aan vaste lasten toch 50 euro per maand en eerlijk is eerlijk: als ie voor de deur staat pak je 'm toch sneller en ben je dus ook meer aan benzine kwijt.

En dat is precies wat Cer nu zegt met mensen die niet kunnen sparen en mensen die zeggen dat ze niet kunnen sparen. Mensen die zeggen dat ze niet kunnen sparen hadden die tweede auto gehouden omdat het toch wel makkelijk is.

En ja: ik heb veel makkelijker praten nu ik samen woon met m'n vriend. Maar ik heb hiervoor ook 4 jaar alleen gewoond en alles zelf moeten betalen in plaats van samen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:10

wel of niet volledig aflossen van hypotheek ben ik ook niet helemaal over uit nog..
12000 scheelt 4 euro per maand ofzo.. maar als er iets stuk gaat, dan is 12000 een prettig bedrag om beschikbaar te hebben...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:12

Die mindset van Dave Ramsey is precies waar ik al sinds mijn studententijd naar streef.

Hier ook alleen de hypotheek als schuld. Studieschuld is zsm afbetaald al voor ik zou moeten betalen, omdat het invloed had op de hypotheekaanvraag die we destijds hadden lopen.
We hebben een idioot lage hypotheek, halve ton in totaal. Daarvan is nu nog maar 43.000 ofzo over, en we wonen hier net een jaar. Als het lukt naast de hoge verbouwingskosten (die we zelf ophoesten en uitvoeren) dan lossen we extra af. Bedrag gaat hierdoor niet naar beneden maar de looptijd wel. Een lager bedrag hoeft van mij ook niet, we betalen wel 250 euro per maand aan hypotheek.

Emigreren is voor ons een soort spaardoel geweest. Geen spaardoel eigenlijk maar een manier om te sparen en tegelijkertijd het leven leuker te maken. Het huisje boompje beestje in NL is aan ons niet besteed. Dat zijn drastische keuzes die niet iedereen kan en wil maken, logischerwijs.
Maar wij hebben nu dus lage vaste lasten en hechten weinig tot geen waarde aan luxe. Een telefoon wordt vervangen als die het niet meer doet en dan wordt ook een goedkoper model gekozen.
Samen 1 auto voor de deur, we werken beide thuis. Geen auto is hier geen optie, de dichtstbijzijnde bushalte is op 30 autominuten ver, 2 bergpassen over. De auto die we hebben is een slurpende 4x4, wat nodig is vanwege de bergen en de kwaliteit van de wegen in de winter. Het is wel een tweedehandsje van 11 jaar oud. Die rijden we door tot hij op is en dan komt er gewoon weer een nieuwe tweedehands.
Tanken gebeurt alleen bij tankstations in steden en dorpen, nooit langs de snelweg. Ook niet op langere reizen. Gewoon even de snelweg af, bij het eerste dorp tanken en weer door.
Wegenbelasting is hier gelukkig niet.

We hebben geen TV, geen vaste telefoon. Internet is Starlink en betaal je gewoon een vast bedrag voor, niet op je verbruik.
Telefoonabbo is voor een klein aantal MB's (2-5), bijna overal is wifi tegenwoordig dus zoveel MBs heb je helemaal niet nodig. Google maps werkt prima zonder internet, gewoon de route plannen op een plek met wifi en rijden maar.

Thuisbezorgd bestaat hier niet en uit eten doen we zelden. Meer lunch tijdens het skiën wat overigens ook maar een paar keer per jaar gebeurt, omdat met de beste omstandigheden wij de vallei niet uit kunnen om bij het skigebied te komen. De paragliding hobby is een verzekering per jaar en het materieel schaf je eens in de 7-10 jaar opnieuw aan. De pony's die ik nog heb zijn allemaal met pensioen en ik ben ook niet van het verzamelen van paardenspullen, nooit geweest. Dus die hebben allemaal 1 halster en that's it.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:16

8nnemiek schreef:
Naomi_Jortje schreef:

Yes! Wij zijn anderhalf jaar geleden van twee auto's terug gegaan naar één. Dat scheelt echt veel inderdaad :j
Mijn vriend had een oude stationwagen met 3 ton op de teller.. en ik een fiat 500 die steeds meer problemen kreeg. Ik vond zijn auto te groot, hij vond die van mij te klein, dus uiteindelijk beide auto's verkocht en samen een andere auto gekocht. Meteen voor een (tweedehandse) EV gegaan. We moesten er 5000 euro op bijleggen, maar in het eerste jaar hadden we al 3000 euro bespaard op kosten en brandstof. En inderdaad, de keren dat we allebei tegelijk de auto nodig hebben zijn hier ook op één hand te tellen.

Wij overwegen / mijn man overweegt om volgend kalenderjaar de zakelijke leaseauto alleen nog zakelijk te rijden. Dat scheelt een paar honderd per maand aan bijtelling. We gaan toch niet op vakantie, hebben een prima auto van onszelf en het komt nagenoeg nooit voor dat we gelijktijdig voor privézaken de auto nodig hebben. Ik gebruik mijn auto alleen voor woon-werk en verder doe ik alles met de (bak)fiets. We blijken ook prima zonder droger te kunnen, zelfs met een kind in de wasbare luiers. Gelukkig passen er wel drie droogrekken op zolder en doordat het boilervat van de warmtepomp ook in de wasruimte staat is het er lekker warm en droogt alles vlot. In de tijd dat we nog een kleiner appartement hadden was ik wel erg blij met de droger hoor.

Ik zat net te kijken naar een sportles voor zwangeren, maar dat kost tegenwoordig €52 per maand voor één les per week :oo. Ik kan me niet heugen dat ik de vorige keer ook zoveel kwijt was, of het is me toen minder opgevallen. Ik denk er nog even over na. Thuis hebben we inmiddels ook een halve sportzolder en ik heb nog een programma met workouts wat ik de vorige zwangerschap heb aangeschaft. Het is alleen wel een stuk minder gezellig }>

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:50

8nnemiek schreef:
Ik ben het wel voor een groot deel met Prairy eens.
Tuurlijk, er zijn ook zat mensen die er echt niks aan kunnen doen, maar óók heel veel mensen die er bewust voor kiezen om hun luxe niet op te geven. Wat ieders goed recht is natuurlijk.
Mensen vragen mij regelmatig hoe ik zo goedkoop kan eten. Nou, simpel; veel plantaardig en geen pakjes en zakjes.. En de reactie die ik dat vaak krijg is: 'ja maar ik wil wel vlees blijven eten..', 'ja maar ik kan niet goed koken'.. 'ja maar ik kies liever voor het gemak van een zakje uit de winkel'..
Dat geldt voor heel veel uitgaven natuurlijk. Van sigaretten en snoep tot het hebben van een (te grote) auto, nieuwe smartphone en/of abonnement, tv abonnement, verwarming op 20 graden, abonnement bij de sportschool, koffie bij de kiosk.
Ik heb dat allemaal niet.. Ik heb geen tv, ik heb zelfs geen stofzuiger meer gekocht toen die stuk ging, ik was veel kleding op de hand, net zoals de afwas, en probeer alles te repareren als er iets stuk gaat. Zonder al die besparingen zou ik ook niet kunnen sparen. En mensen realiseren zich vaak niet dat al die kleine uitgaven uiteindelijk een heel grote uitgave zijn.

Geld bijverdienen naast een fulltime baan vind ik wat overdreven, en ik ben ook geen voorstander van zwart werken naast een uitkering, maar puur met zuinig leven moet een gezond persoon in een kleine woning met een minimumloon eigenlijk prima kunnen rondkomen. Alleen dus niet in de luxe die mensen gewend zijn.

Zoals ik al eerder aangaf. Ik wil gewoon een leuk leven leiden en voor mij hoort daar sporten en m'n TV gewoon bij. Net als af en toe een hapje eten ergens of wat anders leuks doen.
Ik ga niet mn kleding met de hand wassen alsof ik nog in de middeleeuwen woon en heb gewoon een stofzuiger.
Ik hoef niet per se vlees maar ivm sporten wil ik wel genoeg goede eiwitten en die zitten (imo) gewoon meer in vlees helaas. (en dan nog eet ik niet elke dag vlees)
Verwarming staat bij mij eigenlijk altijd op 17 graden en ga met dekentje op de bank en douche meestal op de sportschool.
Sparen is goed maar alles opzij zetten alleen maar om geld op de spaarrekening te hebben lijkt me ook dodelijk saai.
Als die verrekte boodschappen niet zo duur geworden waren had het bv al een stuk gescheeld. Want ik betaal echt bijna twee keer zoveel onderhand dan een paar jaar geleden. Voor dezelfde dingen.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:54

Prairy schreef:
lIk ben voor de grote som ook wel voor A en hoger. Maar ik heb nog niet eerder voor de keuze gestaan om voor een Italiaanse bank te gaan voor 3 mnd omdat die toen nog niet hoger waren. Ik zou er niet het hele bedrag in doen maar misschien een 10k ofzo.

Ik heb nogal wat aangewakkerd zie ik :=
Maar goed, ik vond 3,1% versus 3,75% nogal een verschil, dus ik heb het aangedurfd om de gok te nemen. Ook aangezien het nog altijd Europa is en ze in Italië ook de euro hebben. Daarnaast kon ik eigenlijk ook nergens vinden wat die letters nou specifiek betekenen. En het is maar drie maanden met inderdaad een relatief klein bedrag (inderdaad, 10K) in vergelijking met de rest van mijn spaarrekening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:57

Needje schreef:
Zoals ik al eerder aangaf. Ik wil gewoon een leuk leven leiden en voor mij hoort daar sporten en m'n TV gewoon bij. Net als af en toe een hapje eten ergens of wat anders leuks doen.
Ik ga niet mn kleding met de hand wassen alsof ik nog in de middeleeuwen woon en heb gewoon een stofzuiger.
Ik hoef niet per se vlees maar ivm sporten wil ik wel genoeg goede eiwitten en die zitten (imo) gewoon meer in vlees helaas. (en dan nog eet ik niet elke dag vlees)
Verwarming staat bij mij eigenlijk altijd op 17 graden en ga met dekentje op de bank en douche meestal op de sportschool.
Sparen is goed maar alles opzij zetten alleen maar om geld op de spaarrekening te hebben lijkt me ook dodelijk saai.
Als die verrekte boodschappen niet zo duur geworden waren had het bv al een stuk gescheeld. Want ik betaal echt bijna twee keer zoveel onderhand dan een paar jaar geleden. Voor dezelfde dingen.

En daar is ook niks mis mee natuurlijk, dat is ieders eigen keuze :j Maar luxe leven én flink sparen op een klein loontje, dat gaat em niet worden.

En 'een leuk leven hebben' is natuurlijk ook voor iedereen anders.
Zo houd ik meer van een wandeling in het bos dan van een avond in een druk restaurant zitten. Een ander zou misschien doodongelukkig worden van soppen in de modder :))

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:14

Ik moet zeggen dat ik sinds kort ook eigenlijk wel mijn ogen heb geopend. Voorgaande jaren leefde ik echt in armoede, maar ik had dan ook geen baan (leefde van stufi), huurde een particuliere studio en had 4 katten. Dat was ook echt een tijd dat eventjes een keer Starbucks halen niet eens haalbaar was, laat staan dus sparen. Dat kon je ook in alles terug zien, want bijv. aan eten was het altijd al zo goedkoop mogelijk (en daardoor vaak niet even gezond). Ik droeg kleding waar de gaten er aan alle kanten in vielen, mijn telefoons waren eigenlijk altijd gratis hand-me-downs en ik kon veel schoolboeken niet veroorloven en heb deze dus een soort van van mijn leraren geleend. Ik had het echter nog wel beter kunnen hebben, had ik bijvoorbeeld geen katten gehad. Maar dat was voor mij echt een afweging mbt mijn mentale gezondheid. (Al denk ik niet dat die echt zo'n verschil hadden gemaakt.)

Nu werk ik 4 dagen in de week, mijn vriend 5, hebben we een huurappartement (en nog steeds 4 katten), heb ik schulden en een auto (die het overigens al een paar maanden niet doet maar daar hebben we het even niet over :')). Het is een best prijzig appartement, dat wel. En mede door mijn schulden gaat sparen nog niet zo vlot. Maar ik denk - ook als ik alleen was geweest - dat ik met andere keuzes, mogelijk wel prima rond was gekomen met mijn salaris, een goedkoper huurhuisje (had ook sociale huur kunnen hebben als ik alleen was; mijn vriend verdient daar helaas teveel voor) en wat laten hier en daar ook best flink had kunnen sparen.

Ik denk dat dit soort opmerkingen sowieso niet echt om de échte minima gaan, althans dat hoop ik. Maar bijvoorbeeld paarden hebben is al een keuze van luxe. Dat betekent niet dat je het dan maar breed heb, maar dat is wel een compromis die je met jezelf hebt gemaakt dan. Zonder een paard (of meer) had je bijv. waarschijnlijk al een stuk meer kunnen sparen. Daar is overigens niets mis mee, vind ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:17

En toch vind ik dat lastig.. ja een paard is luxe.. huisdieren op zich ook, heb je niet nodig.
Een fiets ipv een auto, niet op vakantie gaan, en geen vlees eten (ook een luxe product)
gewoon het goedkoopste brood, en geen importspullen..
Wat is dan nog luxe en wat is leven.. wij hebben heel veel overbodige luxe.. maar dat is ook wel wat het leuk maakt :j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:25

Ik denk wat luxe is voor iedereen toch wel minstens lichtelijk verschilt met dat soort dingen. Maar ik denk dat een paard eigenlijk al gauw onder luxe valt, niet zozeer omdat je ze niet nodig hebt, maar eerder vanwege wat het kost. In z'n algemeenheid dan hè, ik realiseer me dat er ook uitzonderingen zijn waarbij het houden niet eens zo'n gat in je zak hoeft te zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:30

Cer schreef:
En toch vind ik dat lastig.. ja een paard is luxe.. huisdieren op zich ook, heb je niet nodig.
Een fiets ipv een auto, niet op vakantie gaan, en geen vlees eten (ook een luxe product)
gewoon het goedkoopste brood, en geen importspullen..
Wat is dan nog luxe en wat is leven.. wij hebben heel veel overbodige luxe.. maar dat is ook wel wat het leuk maakt :j

Wat bij Dave Ramsey het geval is (wat ik mij nog herinner) dat je eerst heel basic leeft zodat je schuldenvrij kunt worden en spaargeld kan opbouwen. Daarna kun je meer luxe aan je leven toevoegen (binnen de grenzen van je inkomen natuurlijk).

Ik ben wel blij met dit topic. Over 5 tot 10 jaar willen we als gezin (5 personen) een leuke vakantie naar Amerika gaan maken. Geld daarvoor willen we nu voor langere tijd wegzetten tegen een leuk percentage en ter voorkoming dat we het voor nutteloze andere zaken gaan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 24-10-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt