Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:53

Zou het dan bijvoorbeeld mogelijk zijn in die elektriciteitshuisjes die in elke straat staan een accu te plaatsen of zie ik een accu van dit soort capaciteit veel te klein voor me?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:22

Dat zie je inderdaad veel te klein vrees ik.

Ik ga even heel grof rekenen, waarbij ik weet dat ik niet compenseer voor bedrijven en doe alsof alle transformatorhuisjes dezelfde hoeveelheid stroom verwerken.

Nederland verbruikt per jaar 120.000 gigawattuur. Dat is 120.000.000.000 kwh/jaar.
Er zijn in Nederland zo'n 100.000 transformatorhuisjes, dus dat is zo'n 1.200.000 kwh/jaar/transformatorhuisje.
Er wordt overdag ook wat stroom gebruikt, dus we hoeven niet voor de volle 24 uur op te slaan wat er geproduceerd wordt. Laten we zeggen dat we voor ±60% opslag nodig hebben.
1.200.000 / 600 (365/60%) = 2000 kwh/transformatorhuisje moet er opgeslagen kunnen worden.

Dat is, met het huidige verbruik. De kans is groot dat dit verdubbeld i.v.m. de elektrische auto's en het elektrisch stoken. Dan zou je dus zo'n 4000kwh moeten opslaan.

Toen ik googlede op een batterij van 1000kwh, bleek je deze te kunnen huren. In een 10ft container gaat blijkbaar een accu van maximaal 1500kwh opslag. Dat betekent dat er voor nu een ruimte van 28m3 nodig is, dat kan dus een ruimte van 2x7m x2m hoog zijn, of een ruimte van 3x3x3.2m zijn. Maar dat komt dus wel bij ieder transformatorhuisje en heeft dan nog geen enkele bescherming tegen diefstal en eventuele extra benodigde koeling.

https://reco.eu/nl/energie-licht-warmte ... r-1-5-mwh/

In de toekomst zal dit waarschijnlijk dus verdubbelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:49

Das idd wel heel groot! Zou dat uiteindelijk niet kleiner kunnen net zoals gsms van model koelkast naar zakformaat gingen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:51

Alleen als we een significant andere manier van energie opslaan vinden

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:02

Ja precies, accu's van boten zijn vaak al formaatje elektriciteitshuis.
De technologie gaat ook wel door en er zijn nog veel meer vormen van energieopslag, ook die nog in ontwikkeling zijn.
Dus voor gemeenschappelijk gebruik hoeven het (in de toekomst) ook niet perse accu's te worden.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2X19306012
Voordat dat in alle wijken geïmplementeerd is duurt wel even natuurlijk, maar het begint altijd met proeftuinen en startwijken :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:17

elnienjo schreef:
Das idd wel heel groot! Zou dat uiteindelijk niet kleiner kunnen net zoals gsms van model koelkast naar zakformaat gingen?

Helaas, er zitten beperkingen aan hoeveelheid energie die een eenheid als gram of kg kan opslaan. En we zitten aardig aan de grenzen daarvan. Je transformatorhuisje zou dan rap richting maatje voetbalveld gaan. Zeker omdat goedkopere, veiligere en ruim beschikbare grondstoffen opties meer ruimte nodig hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:34

Ik zou het iets anders uitrekenen qua energieopslag; een gemiddeld huishouden gebruikt jaarlijks zo’n 2500 kWh aan stroom, dus 6,8 kWh per dag. Overdag heb je de accu’s niet nodig, dus kun je voor het gemak rekenen dat elk huishouden genoeg heeft aan 5 kWh. Dat is een accu ter grootte van een bierkrat.
Het ligt dus helemaal aan de grootte van de wijk, hoe groot zo’n buurtaccu zou moeten zijn. En is best haalbaar.
Maar een betere manier is meer gaan letten op energieverbruik; wassen en koken en de afwas doen als de zon nog schijnt, je auto overdag laden, en juist die auto’s zullen ook een groot deel van de oplossing worden; nieuwe modellen kunnen terugleveren aan het net, en werken dan ook als thuisaccu.

Gitana, ik weet niet welke boten jij bedoelt, wellicht heb je het over megajachten, maar een accubank voor gewone plezierjachten is zo groot niet, tenzij ze elektrisch aangedreven zijn. En daar wordt meestal een andere soort accu gebruikt die wat minder energiedichtheid hebben, en daardoor zijn ze wat groter dan thuisaccu’s.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:55

8nnemiek, ja zo'n accu zag ik laatst in een boot. Wel een grote boot inderdaad maar totaal geen mega jacht. Maar ze zullen er misschien in verschillende formaten zijn dan :P

Wat verder ook upcoming is, is energie delen. Dan heb je dus idd een buurt energie-opslag nodig, maar wel 1 die is aangesloten op het net. Dus als de accu leeg zou zijn en er is toch vraag naar energie, dat er dan wel altijd genoeg achter de hand is.
Wat energie delen inhoudt is dat je dan dus virtuele kwh's kan kopen in je buurt, via een platform (wel of niet geautomatiseerd), wanneer je ze nodig bent en wanneer je buren bijvoorbeeld een overschot hebben.
Het kan bijv zo zijn dat je meer produceerd dan dat je verbruik, maar dat een ander huishouden meer kwh's verbruikt dan hij opwekt. Via een app zou dit dan te delen zijn. Energieprijzen zouden dan mogelijk ook fluctueren naar vraag en aanbod.
Dit is nog wel in de begin/onderzoeksfase. Het ideale hiervan is dat je dan dus makkelijker energie van je buren kan gebruiken als die wat over hebben, maar jij zelf ook je energie kan verkopen als je een overschot hebt.
Zo kan je bijv ook huizen laten meedoen met het gebruik van zonnepanelen, terwijl die zonnepanelen op het dak van bijv een school liggen.

In theorie zou dit ook nationaal of zelfs internationaal kunnen. Dan haal je dus de energiemarkt uit handen van de grote bedrijven zoals vattenfall en eneco, en leg je die bij de mensen zelf neer. Het lijkt een beetje op banken vervangen door een crypto app.

Ik vind het wel een mooi concept, maar dit zal in 2022 niet meer gebeuren :P

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:59

Klinkt heel mooi, maar hoe zit het met onderhoud van alles?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:01

Niet alleen onderhoud, stroomnet in balans houden elke seconde is een vak apart, dat lukt niet met een app.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:03

Ja dat zijn de juiste dingen om je af te vragen inderdaad. Maar een antwoord begint altijd bij een vraag :P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:22

Samantha89 schreef:
Samantha89 schreef:
Wij zitten ook te verzinnen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar ik ben gaan nadenken nadat iemand tegen ons zei dat je als klein ondernemer wordt gezien door de belastingdienst. Ik heb het opgezocht en nagelezen maar ik snap er nog niet zo heel veel van. Hoe zit dit nou allemaal in elkaar? Je moet het altijd aangeven, en ik snap dat als je terug levert je een “inkomen” hebt en dat je daar belasting over betaald. Maar dan lees ik over de kor maar ik lees ook dat dat maar voor 3 jaar is en dat je na die 3 jaar ieder kwartaal brieven van de belasting krijgt voor je aangifte. En daar zie ik eigenlijk tegen op. Maar misschien maak ik het in mijn hoofd wel moeilijker dan dat het is. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat het nou precies werkt? We hebben trouwens een koopwoning.

Niemand die hier wat over kan uitleggen? Hoe jullie het doen?

Ik heb sinds 27 december '21 zonnepanelen. Het bedrijf dat ze bij mij geïnstalleerd heeft werkt samen met een boekhouder die de administratie regelt bij de Belastingdienst.
Omdat je een deel van je energie gaat terugleveren aan het net wordt je ondernemer. Door je aan te melden bij de Kor kan je de BTW terug vragen. Het is dan vrij simpel.
Als je dat niet doet, of je weer afmeldt bij de Kor moet je zelf iedere keer die opgave doen bij de Belastingdienst.
De 3-jaar is denk ik een verwarring. Als je aanmeldt bij de Kor kan je gedurende minimaal 3 jaar geen extra investeringen in zonnepanelen of randapparatuur oid aftrekken.
Hier kan je meer lezen maar ik vind het ook geen heel duidelijk stuk:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... articulier

Familie heeft al langer zonnepanelen en ik heb echt nog nooit iemand over die belasting gehoord. De Belastingdienst zou denk ik ook gierend overbelast zijn als iedereen met zonnepanelen 4x per jaar een aangifte moet insturen.

Dus laat je vooral niet weerhouden. Zoek wel een degelijke firma met een boekhouder/administratie service.
Ik heb gewoon alles wat ik kreeg van de Belasting daarheen gestuurd en op gegeven moment kreeg ik bericht van de Belasting dat het ok was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 01:21

Kameraad van ons had bij zijn vorige woning/boerderij een systeem waar hij 5 objecten mee verwarmde, in Denemarken.
Zijn eigen woning en veestal/reininging melkmachine, bedrijfswoning en twee buren
In de winter iedere dag een baal stro in de kachel en zomers 1 baal per week.
Soort stadsverwarming op microniveau.

Stropellets/Equibedding worden ook door bedrijven gebruikt als energie opwekker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 06:57

Samantha89 schreef:
Samantha89 schreef:
Wij zitten ook te verzinnen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar ik ben gaan nadenken nadat iemand tegen ons zei dat je als klein ondernemer wordt gezien door de belastingdienst. Ik heb het opgezocht en nagelezen maar ik snap er nog niet zo heel veel van. Hoe zit dit nou allemaal in elkaar? Je moet het altijd aangeven, en ik snap dat als je terug levert je een “inkomen” hebt en dat je daar belasting over betaald. Maar dan lees ik over de kor maar ik lees ook dat dat maar voor 3 jaar is en dat je na die 3 jaar ieder kwartaal brieven van de belasting krijgt voor je aangifte. En daar zie ik eigenlijk tegen op. Maar misschien maak ik het in mijn hoofd wel moeilijker dan dat het is. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat het nou precies werkt? We hebben trouwens een koopwoning.

Niemand die hier wat over kan uitleggen? Hoe jullie het doen?

Het klopt niet dat je elk kwartaal aangifte moet doen, het klopt ook niet dat je belasting moet betalen over je teruglevering.
Waar lees je dat allemaal :?

Je kan gewoon zonnepanelen kopen en het bedrijf dat ze legt regelt meestal je aanmelding bij de belastingdienst. Dat is alleen voor de eenmalige teruggave. Je krijgt nl subsidie op de aanschaf van zonnepanelen, in de vorm van 21% btw teruggave van de aanschafprijs.
Verder hoef je er helemaal niks mee bij de belastingdienst.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:00

Roodvos schreef:
Ik heb sinds 27 december '21 zonnepanelen. Het bedrijf dat ze bij mij geïnstalleerd heeft werkt samen met een boekhouder die de administratie regelt bij de Belastingdienst.
Omdat je een deel van je energie gaat terugleveren aan het net wordt je ondernemer. Door je aan te melden bij de Kor kan je de BTW terug vragen. Het is dan vrij simpel.
Als je dat niet doet, of je weer afmeldt bij de Kor moet je zelf iedere keer die opgave doen bij de Belastingdienst.
De 3-jaar is denk ik een verwarring. Als je aanmeldt bij de Kor kan je gedurende minimaal 3 jaar geen extra investeringen in zonnepanelen of randapparatuur oid aftrekken.

Familie heeft al langer zonnepanelen en ik heb echt nog nooit iemand over die belasting gehoord. De Belastingdienst zou denk ik ook gierend overbelast zijn als iedereen met zonnepanelen 4x per jaar een aangifte moet insturen.

Dus laat je vooral niet weerhouden. Zoek wel een degelijke firma met een boekhouder/administratie service.
Ik heb gewoon alles wat ik kreeg van de Belasting daarheen gestuurd en op gegeven moment kreeg ik bericht van de Belasting dat het ok was.

Bedankt voor je heldere uitleg! Misschien een stomme vraag, maar als je dus je ib aangifte gaat doen dan komt dus ook erin terug wat jij “verdient” aan je zonnepanelen doormiddel van teruglevering?
Ik snap gewoon echt niks van de uitleggen die ik op internet lees, ook die van de belastingdienst vind ik inderdaad heel erg verwarrend.
En zo lang je dus niks terug levert aan het net dan is er helemaal niks aan de hand?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:05

Bij ons kon het bedrijf wat leverde het doen, kostte rond de 100 euro. Ik heb het zelf gedaan, was niet lastig.

Onze slimme meter is al maanden in storing, dus geen idee wat ons verbruik is. Gebeld maar kan nog maanden duren, geen onderdelen beschikbaar. Buurman heeft hetzelfde probleem… waardeloos want weet niet waar ik sta. Kan ze handmatig lezen, maar alles op de app is zoveel duidelijker

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:16

Pinacolada schreef:
Bij ons kon het bedrijf wat leverde het doen, kostte rond de 100 euro. Ik heb het zelf gedaan, was niet lastig.

Zou je mij misschien kunnen vertellen, via pb, wat je allemaal hebt moeten invullen? Ik doe altijd zelf de aangifte en zo moeilijk is dat niet, maar omdat ik dus lees dat, als je het niet goed invult of helemaal niet invult, dat je dan een naheffing kan krijgen van 5000 euro en een boete. Waarschijnlijk maak ik het in mijn hoofd gewoon moeilijker dan dat het daadwerkelijk is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:26

Roodvos, een boekhouder die de administratie regelt bij de Belastingdienst?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:28

Pinacolada schreef:

Onze slimme meter is al maanden in storing, dus geen idee wat ons verbruik is. Gebeld maar kan nog maanden duren, geen onderdelen beschikbaar. Buurman heeft hetzelfde probleem… waardeloos want weet niet waar ik sta. Kan ze handmatig lezen, maar alles op de app is zoveel duidelijker

Kun je ze niet maandelijks op een vaste dag telefonisch/ via mail/ postduif doorgeven? Zodat je wel een beetje inzicht blijft houden?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:36

Kinke schreef:
Roodvos, een boekhouder die de administratie regelt bij de Belastingdienst?

Naar dat verhaal ben ik ook wel benieuwd ;)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:45

Samantha89 schreef:
Roodvos schreef:

Bedankt voor je heldere uitleg! Misschien een stomme vraag, maar als je dus je ib aangifte gaat doen dan komt dus ook erin terug wat jij “verdient” aan je zonnepanelen doormiddel van teruglevering?
Ik snap gewoon echt niks van de uitleggen die ik op internet lees, ook die van de belastingdienst vind ik inderdaad heel erg verwarrend.
En zo lang je dus niks terug levert aan het net dan is er helemaal niks aan de hand?

Je krijgt de omzetbelasting terug als je zonnepanelen aanschaft.
Dit heeft niks te maken met je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:17

tienus63 schreef:
Kameraad van ons had bij zijn vorige woning/boerderij een systeem waar hij 5 objecten mee verwarmde, in Denemarken.
Zijn eigen woning en veestal/reininging melkmachine, bedrijfswoning en twee buren
In de winter iedere dag een baal stro in de kachel en zomers 1 baal per week.
Soort stadsverwarming op microniveau.

Stropellets/Equibedding worden ook door bedrijven gebruikt als energie opwekker.

Nou daar gaan we blij van worden als iedereen stro gaat verbranden voor z’n kachel. Kunnen we straks geen brood meer eten en paarden houden wordt helemaal voor de upperelite.

Overigens is dat biomassa en niet stadsverwarming. .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:59

In Denemarken wordt al jaren zo gestookt. Meende 10-12 jaar geleden dat er dagelijks 70 combinaties vol stro naar Kopenhagen.
Of ze naar een biomassa cq vergisterinstallatie of daar rechtstreeks naar een verwarmingsinstallatie dat weet ik niet.
Kennis had buiten hele grote kachel staan, daar drukte hij met shovel zo’n grote baal stro in en middels buizen systeem ging de warmte naar de verschillende objecten.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:16

Maar manonutjuh omdat je energie terug levert, dus verkoopt, aan je energieleverancier moet je daar belasting over betalen. Maar komt dit dan terug in je belastingaangifte? Dat je de btw terug kan vragen dat stuk snap ik, dat er een forfait af getrokken wordt aan de hand van de totale wp van de panelen snap ik ook nog. Maar ik loop in mijn hoofd stuk op de terug levering en dat je dan dus als ondernemer wordt gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:21

Maar wanneer wil je zonnepanelen dan? Hier is de levertijd bij de meeste bedrijven echt wel lang hoor! En vanaf 1 januari 2023 vervalt de btw op zonnepanelen dan zijn ze zonder btw voor particulieren.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je nog een bedrijf kan vinden die ze nog in 2022 erop legt en daar tijd voor heeft. Hier zit alles echt ramvol.