Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Das idd wel heel groot! Zou dat uiteindelijk niet kleiner kunnen net zoals gsms van model koelkast naar zakformaat gingen?
Samantha89 schreef:Samantha89 schreef:Wij zitten ook te verzinnen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar ik ben gaan nadenken nadat iemand tegen ons zei dat je als klein ondernemer wordt gezien door de belastingdienst. Ik heb het opgezocht en nagelezen maar ik snap er nog niet zo heel veel van. Hoe zit dit nou allemaal in elkaar? Je moet het altijd aangeven, en ik snap dat als je terug levert je een “inkomen” hebt en dat je daar belasting over betaald. Maar dan lees ik over de kor maar ik lees ook dat dat maar voor 3 jaar is en dat je na die 3 jaar ieder kwartaal brieven van de belasting krijgt voor je aangifte. En daar zie ik eigenlijk tegen op. Maar misschien maak ik het in mijn hoofd wel moeilijker dan dat het is. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat het nou precies werkt? We hebben trouwens een koopwoning.
Niemand die hier wat over kan uitleggen? Hoe jullie het doen?
Samantha89 schreef:Samantha89 schreef:Wij zitten ook te verzinnen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar ik ben gaan nadenken nadat iemand tegen ons zei dat je als klein ondernemer wordt gezien door de belastingdienst. Ik heb het opgezocht en nagelezen maar ik snap er nog niet zo heel veel van. Hoe zit dit nou allemaal in elkaar? Je moet het altijd aangeven, en ik snap dat als je terug levert je een “inkomen” hebt en dat je daar belasting over betaald. Maar dan lees ik over de kor maar ik lees ook dat dat maar voor 3 jaar is en dat je na die 3 jaar ieder kwartaal brieven van de belasting krijgt voor je aangifte. En daar zie ik eigenlijk tegen op. Maar misschien maak ik het in mijn hoofd wel moeilijker dan dat het is. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat het nou precies werkt? We hebben trouwens een koopwoning.
Niemand die hier wat over kan uitleggen? Hoe jullie het doen?
Roodvos schreef:Ik heb sinds 27 december '21 zonnepanelen. Het bedrijf dat ze bij mij geïnstalleerd heeft werkt samen met een boekhouder die de administratie regelt bij de Belastingdienst.
Omdat je een deel van je energie gaat terugleveren aan het net wordt je ondernemer. Door je aan te melden bij de Kor kan je de BTW terug vragen. Het is dan vrij simpel.
Als je dat niet doet, of je weer afmeldt bij de Kor moet je zelf iedere keer die opgave doen bij de Belastingdienst.
De 3-jaar is denk ik een verwarring. Als je aanmeldt bij de Kor kan je gedurende minimaal 3 jaar geen extra investeringen in zonnepanelen of randapparatuur oid aftrekken.
Hier kan je meer lezen maar ik vind het ook geen heel duidelijk stuk:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... articulier
Familie heeft al langer zonnepanelen en ik heb echt nog nooit iemand over die belasting gehoord. De Belastingdienst zou denk ik ook gierend overbelast zijn als iedereen met zonnepanelen 4x per jaar een aangifte moet insturen.
Dus laat je vooral niet weerhouden. Zoek wel een degelijke firma met een boekhouder/administratie service.
Ik heb gewoon alles wat ik kreeg van de Belasting daarheen gestuurd en op gegeven moment kreeg ik bericht van de Belasting dat het ok was.
Pinacolada schreef:Bij ons kon het bedrijf wat leverde het doen, kostte rond de 100 euro. Ik heb het zelf gedaan, was niet lastig.
Pinacolada schreef:Bij ons kon het bedrijf wat leverde het doen, kostte rond de 100 euro. Ik heb het zelf gedaan, was niet lastig.
Onze slimme meter is al maanden in storing, dus geen idee wat ons verbruik is. Gebeld maar kan nog maanden duren, geen onderdelen beschikbaar. Buurman heeft hetzelfde probleem… waardeloos want weet niet waar ik sta. Kan ze handmatig lezen, maar alles op de app is zoveel duidelijker
Samantha89 schreef:Roodvos schreef:Ik heb sinds 27 december '21 zonnepanelen. Het bedrijf dat ze bij mij geïnstalleerd heeft werkt samen met een boekhouder die de administratie regelt bij de Belastingdienst.
Omdat je een deel van je energie gaat terugleveren aan het net wordt je ondernemer. Door je aan te melden bij de Kor kan je de BTW terug vragen. Het is dan vrij simpel.
Als je dat niet doet, of je weer afmeldt bij de Kor moet je zelf iedere keer die opgave doen bij de Belastingdienst.
De 3-jaar is denk ik een verwarring. Als je aanmeldt bij de Kor kan je gedurende minimaal 3 jaar geen extra investeringen in zonnepanelen of randapparatuur oid aftrekken.
Hier kan je meer lezen maar ik vind het ook geen heel duidelijk stuk:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... articulier
Familie heeft al langer zonnepanelen en ik heb echt nog nooit iemand over die belasting gehoord. De Belastingdienst zou denk ik ook gierend overbelast zijn als iedereen met zonnepanelen 4x per jaar een aangifte moet insturen.
Dus laat je vooral niet weerhouden. Zoek wel een degelijke firma met een boekhouder/administratie service.
Ik heb gewoon alles wat ik kreeg van de Belasting daarheen gestuurd en op gegeven moment kreeg ik bericht van de Belasting dat het ok was.
Bedankt voor je heldere uitleg! Misschien een stomme vraag, maar als je dus je ib aangifte gaat doen dan komt dus ook erin terug wat jij “verdient” aan je zonnepanelen doormiddel van teruglevering?
Ik snap gewoon echt niks van de uitleggen die ik op internet lees, ook die van de belastingdienst vind ik inderdaad heel erg verwarrend.
En zo lang je dus niks terug levert aan het net dan is er helemaal niks aan de hand?
tienus63 schreef:Kameraad van ons had bij zijn vorige woning/boerderij een systeem waar hij 5 objecten mee verwarmde, in Denemarken.
Zijn eigen woning en veestal/reininging melkmachine, bedrijfswoning en twee buren
In de winter iedere dag een baal stro in de kachel en zomers 1 baal per week.
Soort stadsverwarming op microniveau.
Stropellets/Equibedding worden ook door bedrijven gebruikt als energie opwekker.