Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:23

PSvanLot schreef:
Zonde van je geld? Het is toch ook mijn schuld. Het zal links of rechtsom terugbetaald moeten worden.

De aflossing belemmert ons niet in het dagelijks leven en wij zijn heel blij als het weg is.

Investeren heb ik geen verstand van, daar wil ik me misschien nog wel eens in verdiepen, maar eerst de studieschuld weg.

Het is zonde van het rendement wat je had kunnen maken, maar niet hebt gemaakt door je schuld versneld af te lossen. Versneld aflossen is gevoelsmatig misschien fijn, economisch is het niet de meest verstandige keuze (gezien de huidige markt).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:25

Wat Ceffyl zegt ongeveer. Je investeert, je krijgt rente. Ik heb een spaarpotje op m'n spaarrekening voor aflossingsgeld maar ik overweeg toch serieus om het maar gewoon te investeren in een fonds. Dan kan ik het nog sneller terugbetalen ook :))

Ceffyl

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:27

Ja, ik los gewoon maandelijks af. Maar het geld dat ik heb en waarmee ik alles zou kunnen aflossen daar verdien ik nu geld mee. Dus dan snijd ik me eigenlijk in de vingers als ik dat bedrag in 1 keer naar DUO zou storten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:43

Badeendje schreef:
PSvanLot schreef:
Zonde van je geld? Het is toch ook mijn schuld. Het zal links of rechtsom terugbetaald moeten worden.

De aflossing belemmert ons niet in het dagelijks leven en wij zijn heel blij als het weg is.

Investeren heb ik geen verstand van, daar wil ik me misschien nog wel eens in verdiepen, maar eerst de studieschuld weg.

Het is zonde van het rendement wat je had kunnen maken, maar niet hebt gemaakt door je schuld versneld af te lossen. Versneld aflossen is gevoelsmatig misschien fijn, economisch is het niet de meest verstandige keuze (gezien de huidige markt).

Maar zoals ik bovenstaand al zei, heb ik geen verstand van beleggen etc. Daar zou ik me in moeten verdiepen en dan nog zou ik daar in eerste instantie geen grote bedragen in stoppen.

En daarbij vind ik gevoel heel erg belangrijk.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:56

Klopt hoor, gevoel is ook belangrijk. Ik voel mijn schuld niet als zwaar, omdat ik hem feitelijk zo zou kunnen aflossen als ik dat zou willen. Maar dat doe ik dus niet omdat het me financieel nadeel oplevert om dat te doen.
Iedereen doet gewoon wat hij/zij zelf goed acht toch! Ik wilde alleen laten zien dat aflossen niet per sé de gunstigste oplossing is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:01

O nee, daar ben ik me ook zeker van bewust.
Ik zou het ook in 1x af kunnen lossen, maar wil ook een goede buffer op mijn spaarrekening hebben.

Ik wil mezelf nog weleens verdiepen in beleggen. Maar wil over een paar jaar ook het huis over de gehele lengte uitbouwen, daar heb ik natuurlijk ook geld voor nodig.
Geluk gehad 4,5 jaar geleden met dit huis, zit een gigantische overwaarde op.

Daarbij is beleggen voor een leek als ik behoorlijk spannend. Je hoort zo vaak dat je er echt verstand van moet hebben voor je eraan begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:41

Opzich hoef je er echt niet veel verstand van te hebben. Je kan het gewoon uit handen geven. Dan moet je vooral voor jezelf bepalen waar je je geld naartoe wilt laten gaan (vb enkel duurzaam, geen olie/wapen gerelateerde zaken) en welk risico je wilt nemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:44

Precies :j
En een beetje geduld hebben. Zelfs een crash als van de covidcrisis in maart zijn de fondsen waar ik in zit alweer (ruim) van hersteld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:46

Ik stuur jullie een pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:48

Ja idd, die dip door corona was wel flink, maar de markt hersteld zich eigenlijk altijd wel weer. Kwestie van geduld hebben en niet te zenuwachtig worden. Komt altijd eigenlijk wel weer goed. Hier ook weer een positieve lijn ipv negatief. Overigens is mijn vriend hier van het beleggen (naast sparen), ik spaar enkel. Wil eerst een buffer op de spaarrekening hebben en dan ook gaan beleggen ernaast.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:53

Waar doen jullie dit dan? Mag ook per pb

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:54

Ik heb via porterenee.nl op de site van Meersman gekeken.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:58

Thanks! Interessant. Ik vind dat alleen toch iets voor na de schuld. Stel dat we een ander huis willen kopen, er iets ernstigs gebeurd etc. Maar voor daarna is beleggen zeker iets :))

Ieder zijn/haar eigen ding, maar hopelijk ben ik er straks in 3 of 4 jaar vanaf ipv 15 :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:59

LienC schreef:
Waar doen jullie dit dan? Mag ook per pb

Bij ASN, daar heb ik ook mn gewone rekening.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:00

LienC schreef:
Thanks! Interessant. Ik vind dat alleen toch iets voor na de schuld. Stel dat we een ander huis willen kopen, er iets ernstigs gebeurd etc. Maar voor daarna is beleggen zeker iets :))

Ieder zijn/haar eigen ding, maar hopelijk ben ik er straks in 3 of 4 jaar vanaf ipv 15 :))

Dat vind ik ook hoor! Als het goed is ben ik over een jaar klaar, en dan kan het nog natuurlijk.

Ga het wel onderzoeken om te kijken of het iets is voor de kinderen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:15

Ja, zeker interessant. Of extra aflossen op de hypotheek tegen de tijd, dat is ook niet verkeerd op lange termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:31

Hier ook ASN, was meest duurzaam. Werkt erg makkelijk ook.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:34

Ik dacht dat je bij ASN vrij veel extra kosten moest betalen, of valt dat mee? Duurzaamheid vind ik ook erg belangrijk, heb mijn gewone rekening ook bij ASN.

Ik ga netto iets omhoog vanaf deze maand (gewijzigde wet IB en inflatie-verhoging van mijn salaris), dat is ongeveer 100 euro en wil de helft daarvan eigenlijk iedere maand inleggen in een fonds/aandelenpakket.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:08

Tiggs schreef:
Ik dacht dat je bij ASN vrij veel extra kosten moest betalen, of valt dat mee? Duurzaamheid vind ik ook erg belangrijk, heb mijn gewone rekening ook bij ASN.

Ik ga netto iets omhoog vanaf deze maand (gewijzigde wet IB en inflatie-verhoging van mijn salaris), dat is ongeveer 100 euro en wil de helft daarvan eigenlijk iedere maand inleggen in een fonds/aandelenpakket.

Weet niet hoe dat bij andere banken / aandelenplatforms is, maar de kosten van de meeste fondsen waar ik in zit zijn 0.3% per jaar ofzo. (Er zijn nog fondskosten van 1-1.5% maar dat zit in de koers inbegrepen.)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:51

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:55

Ik zit dit topic echt met verbazing te lezen.

Ik ben van mening een schuld is een schuld, of je nou 0 procent rente betaald of 20, ik zou het altijd zo snel mogelijk terug willen betalen. Je richt je leven in op geld wat niet van jou is... Als je even de schouders eronder zet heb je als je van de schuld af bent zoveel meer geld te besteden.

Een studieschuld maakt iemand ook echt een stuk minder aantrekkelijk voor een potentiële partner. Geld/schulden zijn vaak een struikelblok in relaties.

Ik vind het echt onverantwoord dat een 18 jarige zomaar zoveel geld kan lenen zonder enige documentatie te overleggen. Op die leeftijd kan je echt nog niet de consequenties overzien wat 35 jaar aflossen betekend.

En over een hypotheek... een studieschuld moet je wel opgeven en weegt erg zwaar mee. Je moet 3 maanden afschriften laten zien omdat de bank wil controleren of je geen studielening of andere lening terug aan het betalen bent. Je kunt ervoor kiezen het te verzwijgen, aflosvrije periode aan te vragen oid maar als er later problemen zijn en ze komen erachter heb je een groot probleem, is gewoon fraude.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:06

Tja. Dat mag je vinden. Maar ik volg gewoon de regels zoals die zijn gesteld rondom afbetaling. Daarbij: als ik nu niet afbetaal maar het geld beleg kan ik juist sneller afbetalen dan wanneer ik dat geld daarin stop :))
Ik bouw mijn leven misschien op geleend geld, maarja, zo heeft de Nederlandse overheid het nu eenmaal voor mij geregeld.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:12

corinep schreef:
Ik vind het echt onverantwoord dat een 18 jarige zomaar zoveel geld kan lenen zonder enige documentatie te overleggen. Op die leeftijd kan je echt nog niet de consequenties overzien wat 35 jaar aflossen betekend.

Maar dan zou er iets dus niet kloppen in het leensysteem/geld wat je moet betalen om te studeren/whatever. Ik woon op mezelf, ben mantelzorger en doe een fulltime studie. Ik kan daarnaast wel gaan werken, maar dan zit ik binnen de kortste keren in een burn out. Heeft niemand iets aan gok ik.

Ik denk dat er veel meer kanten zitten aan 'zomaar zoveel geld lenen' dan dat de meeste mensen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:16

Ze maken het denk ik heel makkelijk om veel geld te lenen omdat ze ook snappen dat bijna iedereen veel geld moet lenen. Misschien moet het juist normaler worden en niet zo krampachtig zoals het nu is (zsm afbetalen, zo veel mogelijk werken, zo snel mogelijk studie afmaken en zo lang mogelijk thuiswonen).. Het enige wat ik dan niet heel eerlijk vind is dat de schuld zoveel van je hypotheek afsnoept. Maar aan de andere kant, als je geen studieschuld hebt, geen mega bankrekening en een normale baan, dan krijg je als starter ook geen huis. Dus het probleem is groter dan het leenstelsel an sich.

Corinep, een studieschuld als struikelblok voor een relatie? := Ik kan me wel grotere struikelblokken bedenken.
Het is geen schuld omdat je onverstandig bent omgegaan met je geld he?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:21

corinep schreef:
Ik ben van mening een schuld is een schuld, of je nou 0 procent rente betaald of 20, ik zou het altijd zo snel mogelijk terug willen betalen. Je richt je leven in op geld wat niet van jou is... Als je even de schouders eronder zet heb je als je van de schuld af bent zoveel meer geld te besteden.

Een studieschuld maakt iemand ook echt een stuk minder aantrekkelijk voor een potentiële partner. Geld/schulden zijn vaak een struikelblok in relaties.

Maar je zegt het heel mooi, dat is jouw mening. Het is niet verplicht en financieel niet het meest aantrekkelijk, maar dt ligt aan het systeem dat hier achter ligt. Niet aan de mensen die een lening afnemen.

Die laatste zin mag je wat mij betreft in dezelfde stijl schrijven als je eerste stukje: Een studieschuld maakt iemand voor jou ook echt een stuk minder aantrekkelijk. Daar denkt lang niet iedereen hetzelfde over. Ik zou het trouwens heel raar vinden als mijn partner iets van mijn studieschuld zou vinden. Ik betaal 'm zelf af. We hebben zonder problemen een hypotheek kunnen krijgen. We hoeven niets te laten omdat we financieel iets tekort komen. Ik verdien genoeg om er geen last van te ondervinden. Waarom zou hij dat dan een minpunt vinden? :7