Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:40

Ik ben ook eindelijk weer begonnen in mijn tuin nu het weer eindelijk opknapt. Eergister voor gezaaid en gister begonnen met onkruid wieden. En dat is een flinke klus. Vorig jaar iets in me tui gekregen wat erg hardnekkig is en flink snel verspreid echt vreselijk. Gelukkig is mijn stuk niet zo groot als dat van jullie :=

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:41

Wist niet eens dat dat kon, supermarkt aardappelen gebruiken :o? .
Hier ook iedere dag lekker wat in de tuin gewerkt, het geeft zo’n voldaan gevoel als alles weer klaar is voor het seizoen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:51

Ons wordt dat ook afgeraden omdat die aardappelen worden behandeld met een poeder om langer houdbaar te zijn.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 11:45

Roosje01 en Sharani:Fijn dat jullie nu ook lekker in de tuin kunnen. Ik hoop dat je het onkruid snel onder controle hebt, Roosje :)

DeMolenhoek schreef:
Ons wordt dat ook afgeraden omdat die aardappelen worden behandeld met een poeder om langer houdbaar te zijn.

gelukkig is dat in Zweden verboden :) maar anders kun je ook ecologische aardappels gebruiken, deze zijn zeker weten niet behandeld.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:59

Hoe werkt dat? Je stopt 1 aardappel in de grond, die maakt uitlopers? En vervolgens heb je hoeveel aardappelplanten?

Dummy hiero, heb wel kruiden, tomaten, sla etc maar nog nooit aardappelen geteeld. Hoe houd je ze een winter lang goed, trouwens?
Laatst bijgewerkt door mysa op 27-03-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:04

Nee, je stopt een aardappel in de grond, daar komt 1 plant uit en die maakt allemaal wortels (en dat worden deels aardappels). En als je ze vergeet kan het best zijn dat je volgend jaar ineens meer planten hebt staan ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:26

Ah, dank! Ik ben wel ooit aardperen vergeten.....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:34

Prairy schreef:
Nee, je stopt een aardappel in de grond, daar komt 1 plant uit en die maakt allemaal wortels (en dat worden deels aardappels). En als je ze vergeet kan het best zijn dat je volgend jaar ineens meer planten hebt staan ;)

Een grote aardappel met meer groeipunten kan doormidden om meerdere planten van te maken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:34

Je stop een stuk aardappel met 2 of 3 ‘ogen’ in de grond, als het plantje groeit kun je de aarde eromheen geleidelijk ophogen en tussen het plantje en het stuk aardappel wat je plant groeien dan nieuwe aardappels. Heel makkelijk :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 18:40

Een kalme dag

Moeizaam gaan de trappers in het rond, nog een stukje en dan zijn we boven op de heuvel. De laatste meters lijken nog wel stijler dan de voorgaande. Het is de moeite waard! Het uitzicht vanaf hier is prachtig. Achter ons zie je de weg omhoog slingeren vanuit het dal. De berken steken wit af tegen de naaldbomen in hun groene pracht. Een frisse voorjaarsbries waait hier op de top. Hier vandaan kun je de hele omgeving overzien, in de verte liggen de piep kleine huisjes.

Afbeelding

Ik zet mijn kapje weer op en daar gaan we naar beneden. Hier beneden in het dal is het nog koud en kil, het beekje langs de weg zoekt zijn weg naar een lager gelegen punt. De stralen van de zon schijnen door de bomen en verlichten de dikke moslaag in het bos. Als we even verderop weer op de vlakte komen, stoppen we om van onze picknick te genieten. Brood met homemade aardappelsalade, eierkoeken en koude thee. Wat heerlijk uitje!

Afbeelding

Afbeelding

Nu in het voorjaar hebben we het meeste tijd om er lekker op uit te gaan. Nog niet gebonden aan het werk met de hooioogst of het wieden in de tuin, kunnen we het er nu van nemen. Het is heerlijk om na een lange winter met weinig zonuren weer lekker buiten te kunnen zijn zonder alle zware jasssen en handschoenen. Even lekker opladen.

Bij het eieren rapen kun je ook merken dat de dagen lengen. Gisteren had ik er 8 en vandaag 7. We kunnen nu wel bijna iedere dag pannenkoeken eten. Gelukkig zijn wij niet de enigen die graag eieren eten. Zeker 2 maal in de week verkopen we een doosje. Ik vind het altijd leuk om er een soort kadootje van te maken. Ik beschilder een nieuwe kaft voor de doos, doe er een mooi touwtje om met het naamkaartje van de betrefend persoon en een klein veertje. Dit word hoog gewaardeerd en we zijn ze altijd zo kwijt.

Afbeelding

Langzaam aan beginnen donkere wolken zich samen te pakken in het noorden, de zon die net nog zo uitbundig scheen is achter de wolken verdwenen. Ik haal de laatste was van de lijn en neem het mee naar binnen. Binnen is het ook al afgekoeld. Ik steek de kachel weer aan en zet mijn strijkijzers erop. Na een halfuurtje voel ik voorzichtig met een natte vinger aan de onderkant van het ijzer, ah, precies heet genoeg. Soepel glijd het ijzer over de stof. Tussendoor zet ik steeds het ijzer terug op de kachel en pak ik het andere strijkijzer om verder te gaan. Zo, even later is de hele mand is gestreken en weer netjes opgevouwd.

Afbeelding

recept voor eierkoeken

Ingredienten:
2 eieren
100gr suiker
100gr bloem
1tl bakpoeder
mespuntje zout
1tl kaneel, 1/2 tl kruidnagel, 1/2 tl nootmuskaat, 1/3 tl kardemom

Afbeelding

Mix de eieren met de suiker en het zout luchtig, +-3min. Voeg nu met een lepel het meel, de specerijen met het bakpoeder toe en schep het voorzichtig door het eimengsel. Schep kleine hoopjes op een bakplaat en bak in een hete oven voor 10 tot 15 min.

Hoe is dat voor jullie? Kunnen/mogen jullie nog genieten van de natuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:57

Wauw, super bedankt voor het recept. Ik ga er straks maken voor mijn vriend _/-\o_

Hier kunnen wij genieten van de natuur, maar ik mis wel privacy momenteel. Normaal is deze straat heel erg rustig met uitzondering van de weekenden en de 2 maanden zomer vakantie. Momenteel, door de hoge werkloosheid, lijkt er hele elke dag wel een stoet door te komen.

Wij hebben het geluk dat er voor ons huis een weiland ligt. Naast en achter ons ligt onze eigen grond met achter onze grond nog een hoop velden tot je in de verte een kasteel hebt :) Wij hebben dus veel natuur en kunnen echt nog wel genieten :j

Voor

Afbeelding

Naast

Afbeelding

Achter

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:07

Wij genieten elke dag van de natuur, onze voortuin is ons voedselbos / bos en we zien eigenlijk maar 2 huizen als we naar buiten kijken.

Afbeelding

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:20

Ik werk in de zorg dus mijn werkdagen zijn vrij normaal maar wat ben k blij dat ik paarden verzorg op een privé terrein waardoor ik toch nog 3x per week kan genieten van het buitenzijn.
ander vraagje: jouw kleren zien er zoo ongemakkelijk uit heb je nou nooit eens zin in gewoon een fijne joggingbroek met een Vestje ofzo?
of dat je gewoon even snel het zweet van je al wil spoelen en dan hups weer Verder in de zomer? Het lijkt me allemaal zo omslachtig :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:23

Hier mogen we gelukkig ook nog naar buiten, dit wordt juist aangemoedigd om te sporten. Ik loop al langer maar je ziet zoveel mensen die duidelijk het lopen net oppakken. Alleen maar leuk!

Ik heb er vandaag 19km opzitten op mijn vrije dag.

Op werkdagen (6/7) rij ik paard of ga ik ook lopen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:32

Hier ook weilanden voor en achter, wel buren aan beide kanten dichtbij (3 arbeiders woningen naast elkaar die bij de boerderij iets verderop hoorden). Maar gelukkig wel de rust en ruimte om lekker te wandelen of fietsen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:42

Wat een heerlijk verhaal weer.
Je neemt me dan ook echt even mee.

Hier gewoon nog aan het werk. Doordat we kwartaaleinde hadden was het extra druk.
Ik vind de wereld heel vermoeiend momenteel het drukt echt als een zware deken op je heb ik het gevoel.

Ik ga wel iedere dag naar Mando toe, alleen knuffelen, checken en even me-time.
Zijn vriendinnetje check ik dan ook gelijk.
Hier wordt je toch vrolijk van. Dombo

Afbeelding

Wij wonen ook buitenuit dus thuis gaat het wel langs ons heen en rommelen we in een om ons huis heen.
Vanmiddag scheen de zon zo heerlijk dat we uit de wind even heerlijk in de warme zon hebben gezeten.

Boodschapjes haal ik voor de buurtjes die er niet meer uit durven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:09

Kan je rok zo niet tussen de spaken van de fiets komen?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 03:45

Hier ook genoten tussen het werken door helaas wil de keten waar ik voor werk zijn zaken niet sluiten -O- . Werken nu met allemaal onuitvoerbare regels zoals 1,5m afstand houden wat totaal niet werkt in de ruimte die er is met het aantal personeel.

In de middagen gelukkig vrij dus in de tuin bezig gegaan en gewandeld met mijn vriend. Ook ging die stiekum foto van mij maken toen ik hard bezig was. (Mijn tuin is niet zo groot maar de gesneuvelde schuttingen moeten nog gemaakt worden)
Afbeelding

Ook mijn kat genoot
Afbeelding

En mijn cavias zijn weer buiten geweest
Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:18

Ik volg ook trouw...

Hier vermaken we ons nog wel met het mooie weer. Het is zo rustig dat we ons gister, naast het woon werkverkeer, aan een ommetje van de garage naar huis gewaagd hebben op de motor.
Afbeelding

Verder heb ik met mijn schatjes een moestuin bakje gemaakt, om wat kruiden te kweken.

Afbeelding

Afbeelding

Ons postzegeltje tuin hadden we de dagen ervoor al opgeruimd.

Afbeelding

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:54

Zo'n fijn topic. Ik word altijd weer blij als er een nieuw bericht is. Wat leuk die eieren zo :-)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 16:22

DeMolenhoek: wat een ruimte hebben jullie rond het huis! Ik hoop voor jou dat het spoedig weer wat rustiger word bij jullie in de straat.

Prairy: Mooi uitzicht heb je :)

Benoite: Als je niet gewend bent om een lange rok te dragen lijkt het misschien oncomfortabel maar als je het draagt met de juiste onderkleding heb ik ondervonden dat het juist comfortabeler is als een broek. Het houd mij lekker warm in de winter en koel in de zomer, beschermt mij tegen alle weersinvloeden en is nog elegant ook:)

Poes:Zo, actieve sporter ben jij! Leuk dat er meer mensen het sporten weer oppakken :)

Sharani:Fijn om te horen dat het bij jullie zo rustig is.

Britta31: Ik heb mijn rok een soort van opgetrokken waardoor die korter wordt (zie foto :) ) , dan draait hij hopelijk niet in m´n spaken :)

Afbeelding

Mando: Wat een heerlijk hoofd heeft Mando <3 Top dat je boodschappen doet voor de buurt

Roosje01: Ook lekker druk met de tuin :) en je had een goede hulp van de kat :) en wat een leuke cavia´s <3

Corine1981: Wat een leuke moestuinbak en wat een samenwerking om hem te maken.

Solistar: Dank je wel :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:25

Afbeelding

Poging om eierkoeken te maken :o. Moet nog even oefenen om gelijke hoopjes te scheppen en mijn bakpoeder was te oud, want ze zijn niet zo gerezen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:42

Smaken ze hetzelfde als NLse eierkoeken? Want die kun je hier niet kopen maar ik mis ze zooooooo :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:43

Ik krijg zowaar zijn om eierkoeken te gaan maken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:56

Piekosjj schreef:
Smaken ze hetzelfde als NLse eierkoeken? Want die kun je hier niet kopen maar ik mis ze zooooooo :D

Ze zijn kruidiger heb ik het idee, maar ik eet de gewone nooit dus heb niet echt goed vergelijk.