[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:42

Ik begreep dat ijzer uit filteren niet zo makkelijk is. Wat voor filterzet hebben jullie aangeschaft? En ik ben benieuwd of het goed werk. Een update tegen de tijd dat je meer weet zou fijn zijn. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:44

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:47

Je hoeft niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. In Amerika leven heel veel mensen off-grid en die hebben kant-en-klare oplossingen op youtube staan.

Overigens is het misschien ook interessant om buiten de grondpomp en zonnepanelen eens te zoeken op windwokkels. Die zijn niet zó duur en je hebt er meer aan op onze zonnevrije dagen :) Hoe vaak is het tenslotte kompleet windstil in NL :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:58

Dat is zeker waar! Ik volg dat soort dingen ook al een paar jaar. Echter is lang niet alles toepasbaar en gaat ook in het uitzoeken daarvan veel tijd zitten. Overal zet ik dan ook mijn vraagtekens bij. Mag het volgens de Nederlandse wetgeving? Hoe kom ik in Nederland aan de materialen? Hoe milieuvriendelijk is deze oplossing eigenlijk? Hoe houd ik het betaalbaar? Werkt dit ook op de lange termijn? Hoe kan ik er voor zorgen dat het niet ontzettend arbeidsintensief is? Hoe zit dit verzekeringstechnisch?

Een van onze buren heeft bijvoorbeeld een kleine windmolen besteld via alieexpress. Het ding werkt prima, was snel geleverd en goedkoop. Maar hoe goed is het product echt? Hoe is de levensduur? Hoe is het gefabriceerd? Waar sla je de energie in op? En hoe zit het daar mee? En als er iets mis gaat, valt het dan wel onder de verzekering? Heeft het wel de juiste keurmerken?

Ik weet dat ik het mezelf niet makkelijk maak op deze manier. Maar dit is nou eenmaal hoe mijn brein werkt...

En momenteel vind ik leveringen uit het buitenland heel spannend. De Corona situatie is ook de reden dat onze kastje palen maar niet komen. En die zijn dan nog niet eens zo noodzakelijk. Maar stroom is toch wel heel erg handig als je ergens wil wonen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:12

De kleine windwokkel is gewoon op de NL-markt te koop óók voor partikulieren. Er staan er al diverse op de daken etc. Hoe het zit met opbrengst, kosten en vergunningen heb ik me niet in verdiept.
Ik weet wel dat er een veel te grote nadruk op zonnepanelen wordt gelegd en 'wind' een beetje het ondergeschoven kindje is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:18

Van wat ik hoor zijn die kleine windmolens eigenlijk niet rendabel. Veel meer dan een paar led-lampjes laten branden lukt er niet op. Daarbij betekent bewegende delen slijtage en onderhoud. Voor een rendabele windmolen zit je dus al snel aan een exemplaar dat groot genoeg is voor meerdere huishoudens, of je moet er meerdere kopen.
Zonnepaneel heeft geen bewegende delen en dus veel minder slijtage. Onderhoud is eigenlijk beperkt tot wassen ivm schoonhouden voor meer opbrengst. Nadeel is wel dat tussen november en maart je weinig opbrengst hebt ivm uren zonlicht en sterkte gezien hoever noord we op de aardbol zitten.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:34

Juist goed dat je het zo grondig uitzoekt! Want alles zo duurzaam mogelijk willen doen en vervolgens alles via Aliexpress bestellen.. dat past niet ;)
Succes met alle puzzels!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 19:44

Het is oud en klein... Maar ik denk dat we het hier best een half jaar tot een jaar in uit kunnen houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben ook gelijk de vijver en vuurplaats uitgezet. Mijn man staat hier in de vuurplaats. We hebben even gekeken hoeveel mensen we er kwijt kunnen en kwamen op 10 tot 14 man. :D Dat beloven gezellige avonden te worden.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:14

En met de ruimte op die bank kan iedereen ook binnen zitten als het buiten niet lekker meer is :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 09:59

:D zeker weten!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:35

Wij wonen ook tijdelijk in een stacaravan vanwege een complete verbouwing van ons huis maar hebben die bank eruit gesloopt en een normale bank teruggeplaatst. Scheelde veel ruimte!

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:13

Prima tijdelijk plekje zou ik zeggen. Fijn dat jullie dan nu geen reistijd meer hebben naar de kavel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:15

Urona447 schreef:
Wij wonen ook tijdelijk in een stacaravan vanwege een complete verbouwing van ons huis maar hebben die bank eruit gesloopt en een normale bank teruggeplaatst. Scheelde veel ruimte!

Voordeel daarvan is dat je die bank ook niet ergens anders hoeft op te slaan of ergens neerzetten waar hij altijd in de weg staat :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:03

Als we een normale bank zouden hebben... :o

Wij hebben alleen een zware niet praktische antieke bank (die ik na de bouw verder ga opknappen.

Afbeelding

Maar we laten in ieder geval de salontafel er uit. Dat is toch alleen maar een plek om spullen te verzamelen die er niet horen. :')

Ik ben nogal een verzamelaar van oude spullen... Die dus niet in een stacaravan passen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:06

Ohhh haha ja wij hebben toen heel de stacaravan gestript, complete inboedel naar de kringloop. Gratis hoekbank erin gezet, houtkachel gemonteerd, onze oude keuken overgezet inclusief vaatwasser , inductieplaat,koelkast en oven.

Ook hebben we onze eigen boxsprings erin gezet en de wasmachine erin gezet dus het behelpen valt ons erg mee tot nu toe. Onze stacaravan is 30m2 en met 3 personen plus twee grote honden gaat dat eigenlijk prima.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:39

Dat klinkt inderdaad als een flinke verbouwing!

Mijn oude meubels wil ik niet kwijt. Dat is echt jaren verzamelwerk. Dus we gaan het opslaan.

Ik wil wel de vloerbedekking er uit halen en er tweedehands laminaat of zijl inleggen. Dat is tenminste een beetje schoon te houden.

Een houtkacheltje lijkt me ook heel fijn. Eens uitzoeken hoe we dat veilig kunnen doen...

Verder willen we er nog een douche in maken en een composttoilet.

Hoe we gaan wassen weet ik nog niet. Ik vrees dat de wasmachine wel eens te veel stroom kan vragen (al zou ik dat dan wel overdag doen natuurlijk). En zo'n handbediend ding lijkt me echt vreselijk.

We slapen op een futon. Dus dat kan makkelijk mee.

De caravan is 8x3 meter. Maar wij zijn maar met zijn tweeën dus dat zou best moeten lukken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:41

Zit er geen wasserette in de buurt ??

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 13:01

Geen flauw idee. Ik heb daar ook nog nooit gebruik van gemaakt. En zeker nu vind ik dat toch wel wat spannend. Maar ik zal het eens opzoeken.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:54

Er zitten meerdere wasserettes in Almere. Je hebt er ook eentje bij Autoradam (Veluwedreef, zal 10 minuten vanaf jullie huis zijn) waar je tot 18 kg in één wasbeurt kunt wassen en drogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:45

Zó dat is een fikse machine !

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:26

over de aan te leggen glasvezel: ik heb daar hier thuis nu best ellende mee. mijn vorige bewoners hebben meegedaan aan een collectief dat glasvezel hier in t buitengebied heeft geschoten. lang verhaal kort: een dure afkoopsom of een veel te kostbaar maandbedrag, slechte service (select groepje providers). wij zitten nu op KPN buitengebied, op basis van een 4G modem en dat werkt echt als een tierelier!! ja, ook meerdere mensen die zitten te streamen hihi

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:33

SillyB schreef:
over de aan te leggen glasvezel: ik heb daar hier thuis nu best ellende mee. mijn vorige bewoners hebben meegedaan aan een collectief dat glasvezel hier in t buitengebied heeft geschoten. lang verhaal kort: een dure afkoopsom of een veel te kostbaar maandbedrag, slechte service (select groepje providers). wij zitten nu op KPN buitengebied, op basis van een 4G modem en dat werkt echt als een tierelier!! ja, ook meerdere mensen die zitten te streamen hihi

Wij hebben een heel andere ervaring gelukkig...
We hadden eerst een 4G modem, werkte best heel aardig, maar wel bloedirritant dat je met een download limiet zit. Nu glasvezel, wat een verademing! Maar goed ook, want thuiswerken zoals we nu moeten had nooit gekund met alleen 4G...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 16:52

Chiren schreef:
Er zitten meerdere wasserettes in Almere. Je hebt er ook eentje bij Autoradam (Veluwedreef, zal 10 minuten vanaf jullie huis zijn) waar je tot 18 kg in één wasbeurt kunt wassen en drogen.

Bedankt voor de tip!

Glasvezel... Dat is het enige dat er komt in het gebied. En mijn man kijkt er wel naar uit geloof ik.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:39

Ik deed mijn capuchon op en vervolgens herkende Nilay me niet meer... Of hij dacht dat mijn jas mijn hoofd op at... _O-

Ik heb hem al ruim 15 jaar en toch waren mijn stem, houding, beweging en geur niet genoeg om hem te overtuigen.

Na een minuut of tien oefenen gelukkig wel. Dus op zijn (bijna) 17e is hij dan toch eindelijk capuchon-mak.

Kijk en geniet van mijn dansende vent.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:07

Paarden ... soms snap ik ze echt niet. Dat is wel veel interessanter dan een mountainbike, om maar eens wat te noemen.

Wat kan Nilay lekker bewegen!