Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:35

Mijn ervaring is dat makelaars vaak zonder keuring iets zouden kopen en vergunningen zijn ook geen probleem als je de meeste makelaars op hun blauwe ogen moet geloven.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:06

Wij zijn ook aan het kijken om een huis te kopen. Het 1e huis helaas voor ons verkocht, maar nu weer een ander huis op het oog.
De WOZ waarde van 2018 ligt alleen een stuk lager dan de vraagprijs. Wordt daar ook naar gekeken of is het echt de taxateur? Is dit vaak een bedrag wat in de buurt komt van de taxateur?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:22

woz waarde is altijd lager dan de vp toch? Althans ik weet niet beter.
het huis wat we nu verkocht hebben heeft een woz van 143000 en getaxeerd op 174000

YanaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:43

Wij hebben toevallig 2 weken terug taxatie gehad. Verschil tussen de taxatie en WOZ is bij onze woning 11.000euro, waarbij de WOZ dus lager is.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:08

Oke dat is niet zo verwonderlijk dus. Nu zat de WOZ op 175 en de vraagprijs rond 225 dus vind het nogal een verschil

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:43

Bij onze oude woning was de WOZ waarde gelijk aan het bedrag waarvoor wij de woning 13 jaar eerder hadden gekocht. Door de jaren heel is de woning volledig opgeknapt, dak vernieuwd en stallen erbij geplaatst. In al die jaren nooit een WOZ taxateur van de gemeente gezien. De woning is uiteindelijk voor 75.000 euro meer dan de WOZ waarde verkocht. De makelaar vertelde dat dat niet ongewoon was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:51

vionnesem schreef:
Wij zijn ook aan het kijken om een huis te kopen. Het 1e huis helaas voor ons verkocht, maar nu weer een ander huis op het oog.
De WOZ waarde van 2018 ligt alleen een stuk lager dan de vraagprijs. Wordt daar ook naar gekeken of is het echt de taxateur? Is dit vaak een bedrag wat in de buurt komt van de taxateur?

Voor onze WOZ waarde gaat ons huis niet weg.
WOZ waarde is nu zelfs nog lager dan dat wij er 9 jaar terug voor betaald hadden.

Verkoopwaarde is zeker 50.000 boven de WOZ waarde.

9 jaar terug onze oude woning verkocht voor 225 en de woz was ca 185.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:29

Bedankt voor de reacties! Dan hoef ik mij daar geen zorgen over te maken

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:30

Mijn oma had bezwaar aangetekend tegen de woz en na inspectie is die ook lager geworden, maar de woning is voor beduidend meer geld verkocht. Dat hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:46

vionnesem schreef:

WOZ waarde is niet actueel en kun je echt niets van op aan. Het is een schatting gemaakt door het gemiddelde van huizen uit dezelfde wijk. Als je een rijtjeshuis hebt met allemaal dezelfde huizen + indeling misschien nog wel aardig in de buurt (maar dan nog loopt het 1/2 jr achter en in die tijd is er veel op de huizenmarkt gebeurd), maar als je een beetje een unieke woning hebt, 2 onder 1 kap, vrijstaand etc kun je weinig van de WOZ op aan.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:22

Ik ben niet zo heeel actief meer op Bokt dus moest ff flink bijlezen... ahah :) gefeliciteerd met de aankopen allemaal!!

Wij hebben echt ineens extreem veel bezichtigingsaanvragen. Nu 2 serieus geinteresseerden, die beide een 2e keer willen komen kijken en 1 heeft nog wat informatie bij ons opgevraagd t.a.v. de herstelwerkzaamheden die zijn uitgevoerd voor de bevingsschade.
Hopelijk kunnen we dan eindelijk verder!

Hoe kom je erachter voor hoeveel je een hypotheek kunt krijgen voor een bepaald huis?
Verduidelijking: ik begreep dat de bank enkel wil financieren wat het huis daadwerkelijk waard is. Ik neem aan dat het verstandig is dit uit te zoeken voor je een bod uitbrengt, maar hoe pak je dat dan aan? :+

Rina, kun je me eens laten weten wat je budget is? Ik heb wel wat lijntjes hier en daar, voornamelijk in Groningen/Drenthe/ Kop van Overrijssel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:01

Bieden onder voorbehoud van financiering en realistisch bieden.
Iedere keer vooraf laten taxeren lijkt me een beetje duur ;)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:07

Tiggs schreef:
Bieden onder voorbehoud van financiering en realistisch bieden.
Iedere keer vooraf laten taxeren lijkt me een beetje duur ;)

Is bij dit huis een beetje lastig omdat de vraagprijs veel te hoog ligt; zij hebben hier een 3tal jaren terug bijna een ton minder voor betaald en er is weinig aan het huis vertimmerd/waarde toegevoegd aan de woning.

Vandaar deze specifieke vraag ook :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:13

Wij zijn gewoon vooraf bij de bank geweest. Hebben alle papieren kwa inkomen ed overlegd en op basis daarvan weten wij wat we ongeveer uit kunnen geven. Het heeft ja geen zin om naar een huis van 5 ton te gaan kijken als je dat sowieso niet als hypotheek rond kan krijgen.
En de waarde van een huis, tenminste de vrijstaande in het noorden, kan je redelijk aflezen aan de WOZ waarde. En rondkijken/zoeken op het net wat enigszins vergelijkbaars in de omgeving kost.

Ir1ne schreef:
Rina, kun je me eens laten weten wat je budget is? Ik heb wel wat lijntjes hier en daar, voornamelijk in Groningen/Drenthe/ Kop van Overrijssel.

Stond erbij ;) 4 ton. We zitten alleen wel vast aan dat die van ons eerst verkocht moet zijn.

Hoop voor je dat die van jullie snel verkocht is. Wij hebben de eerste bezichtiging erop zitten. Geen idee of het wat wordt. En maandag zal hij geloof ik op funda komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:29

rina schreef:
En de waarde van een huis, tenminste de vrijstaande in het noorden, kan je redelijk aflezen aan de WOZ waarde. En rondkijken/zoeken op het net wat enigszins vergelijkbaars in de omgeving kost.

Nou hier (grens friesland/overijsel/drente) worden huizen vaak dik boven de woz waarde verkocht.
Woz waarde zegt helaas/gelukkig (ligt er aan of je koper of verkoper bent) niets.

Het huis van de buren heeft echt een zeer lage woz waarde zeker de helft van wat nu de marktwaarde zou zijn.
Mijn huis gaat ook zeker niet weg voor onze huidige woz waarde (die is nu lager dan wat wij er 9 jaar terug voor betaald hebben).

Zijn bij een huis wezen kijken.. 4 slaapkamers/2 badkamers/hectare wei/4 stallen/buitenbak..
woz waarde <300... kan je vertellen dat dat echt niet realistisch was om dat te gaan bieden.
Vraagprijs (425) lag daar ruim boven en het is zelfs boven de vraagprijs verkocht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:33

Brainless schreef:
rina schreef:

Nou hier (grens friesland/overijsel/drente) worden huizen vaak dik boven de woz waarde verkocht.
Woz waarde zegt helaas/gelukkig (ligt er aan of je koper of verkoper bent) niets.

Het huis van de buren heeft echt een zeer lage woz waarde zeker de helft van wat nu de marktwaarde zou zijn.
Mijn huis gaat ook zeker niet weg voor onze huidige woz waarde (die is nu lager dan wat wij er 9 jaar terug voor betaald hebben).

Zijn bij een huis wezen kijken.. 4 slaapkamers/2 badkamers/hectare wei/4 stallen/buitenbak..
woz waarde < 300... kan je vertellen dat dat echt niet realistisch was om dat te gaan bieden.
Vraagprijs (425) lag daar ruim boven en het is zelfs boven de vraagprijs verkocht.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:11

rina schreef:
Wij zijn gewoon vooraf bij de bank geweest. Hebben alle papieren kwa inkomen ed overlegd en op basis daarvan weten wij wat we ongeveer uit kunnen geven. Het heeft ja geen zin om naar een huis van 5 ton te gaan kijken als je dat sowieso niet als hypotheek rond kan krijgen.

Ir1ne schreef:

Stond erbij ;) 4 ton. We zitten alleen wel vast aan dat die van ons eerst verkocht moet zijn.

Hoop voor je dat die van jullie snel verkocht is. Wij hebben de eerste bezichtiging erop zitten. Geen idee of het wat wordt. En maandag zal hij geloof ik op funda komen.

oh, dat budget had ik even gemist.. ik zal t voor je in de gaten houden.

Ik weet wat ik kan uitgeven, dat is niet het probleem.
Het probleem is dat je geen hogere hypotheek op een huis krijgt dan de waarde van het huis ;) de rest moet je zelf bijleggen.

WOZ waarde is indd geen weerspiegeling van de marktwaarde, die tijd is geweest.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:35

Huis waar ik dan weer bij ga kijken heeft een lagere vraagprijs dan woz waarde. Scheelt niet heel veel, slechts 4000 euro maar vond het wel apart

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:36

nuscaniels schreef:
Huis waar ik dan weer bij ga kijken heeft een lagere vraagprijs dan woz waarde. Scheelt niet heel veel, slechts 4000 euro maar vond het wel apart

Dat is wel weer vreemd :+

Mijn appartement is 37.000 boven WOZ waarde aan mij verkocht en 5.000 daarboven getaxeerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:06

Ir1ne schreef:
Het probleem is dat je geen hogere hypotheek op een huis krijgt dan de waarde van het huis ;) de rest moet je zelf bijleggen.

Maar meestal weet degene die de taxatie doet wel wat de vrpr is en komt het vaak goed overeen. Of er moeten echt dingen te voorschijn komen. Of mensen gaan heel hoog overbieden.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:02

vionnesem schreef:

WOZ waarde is wat de gemeente taxeert.
Dat is niet perse de verkoopprijs.
Ze weten niet hoe het er van binnen uit ziet (verbouwd of vervallen). Vandaar dat de prijzen kan wisselen.
Ze zoeken verschillende objecten om te vergelijken en houden dan de verkoopwaarde in de gaten.

Taxatie voor hypotheek hoef je je meestal geen zorgen over te maken. Ze weten vaak voor welke prijs je het hebt gekocht en als dat een beetje reëel is, gaan ze meestal er iets boven zitten.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:35

superpony schreef:
Ir1ne schreef:

Maar meestal weet degene die de taxatie doet wel wat de vrpr is en komt het vaak goed overeen. Of er moeten echt dingen te voorschijn komen. Of mensen gaan heel hoog overbieden.

In dit geval is dat niet zo. Ik heb hier wat achtergrond informatie over :)
Vandaar ook de vraag.

Daarnaast is dit ook niet altijd waar: als jij (verkoper) wil dat je makelaar het voor een bepaalde prijs te koop zet, heeft deze makelaar dit te doen of te zeggen dat je bij een andere makelaar moet aankloppen om het te koop te zetten.

DanielleB schreef:
vionnesem schreef:

WOZ waarde is wat de gemeente taxeert.
Dat is niet perse de verkoopprijs.
Ze weten niet hoe het er van binnen uit ziet (verbouwd of vervallen). Vandaar dat de prijzen kan wisselen.
Ze zoeken verschillende objecten om te vergelijken en houden dan de verkoopwaarde in de gaten.

Taxatie voor hypotheek hoef je je meestal geen zorgen over te maken. Ze weten vaak voor welke prijs je het hebt gekocht en als dat een beetje reëel is, gaan ze meestal er iets boven zitten.

Maar is dat het geval met de huidige huizenprijzen/markt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:42

Maar dan nog........om hoeveel verschil gaat het? Als wij ons huis 5000 duurder te koop willen aanbieden of 20.000 zijn dat nogal verschillen. De 5000 zal voor taxeren geen probleem zijn.
Maar alles in verhouding. 20.000 bij een huis van bijv 8 ton is minder dan op ene huis van 1,5 ton.

Als iemand zijn huis te duur wil aanbieden, wil dat niet zeggen dat ze dat gaan krijgen. Zelfs op de huidige markt zijn er wel grenzen.

Bij het tegen elkaar opbieden moet je oppassen, want daar gaan huizen echt wel flink duurder weg.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:57

Zo hebben wij een huis in de straat, zelfde type als ons huis en in dezelfde staat, met een bieden vanaf prijs van 285.000,- terwijl ons huis is getaxeerd op 260.000,-.
Ik vraag me dan toch af wat de taxatiewaarde en WOZ waarde van dat huis zijn.

Wij zijn uiteindelijk onder de taxatiewaarde gaan zitten met een bieden vanaf prijs van 253.5000,- en daarbij wel vermeld dat de vraagprijs 260.000,- om het hopelijk zo aantrekkelijk maakt voor mensen om te komen kijken.
Vrijdag is ons huis op Funda gekomen en inmiddels zijn er al ruim 20 bezichtigingen aangevraagd. *D

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:57

Never mind, huis is onder bod, na maanden te koop te hebben gestaan :(