Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vionnesem schreef:Wij zijn ook aan het kijken om een huis te kopen. Het 1e huis helaas voor ons verkocht, maar nu weer een ander huis op het oog.
De WOZ waarde van 2018 ligt alleen een stuk lager dan de vraagprijs. Wordt daar ook naar gekeken of is het echt de taxateur? Is dit vaak een bedrag wat in de buurt komt van de taxateur?
vionnesem schreef:Wij zijn ook aan het kijken om een huis te kopen. Het 1e huis helaas voor ons verkocht, maar nu weer een ander huis op het oog.
De WOZ waarde van 2018 ligt alleen een stuk lager dan de vraagprijs. Wordt daar ook naar gekeken of is het echt de taxateur? Is dit vaak een bedrag wat in de buurt komt van de taxateur?
Tiggs schreef:Bieden onder voorbehoud van financiering en realistisch bieden.
Iedere keer vooraf laten taxeren lijkt me een beetje duur
Ir1ne schreef:Rina, kun je me eens laten weten wat je budget is? Ik heb wel wat lijntjes hier en daar, voornamelijk in Groningen/Drenthe/ Kop van Overrijssel.
rina schreef:En de waarde van een huis, tenminste de vrijstaande in het noorden, kan je redelijk aflezen aan de WOZ waarde. En rondkijken/zoeken op het net wat enigszins vergelijkbaars in de omgeving kost.
Brainless schreef:rina schreef:En de waarde van een huis, tenminste de vrijstaande in het noorden, kan je redelijk aflezen aan de WOZ waarde. En rondkijken/zoeken op het net wat enigszins vergelijkbaars in de omgeving kost.
Nou hier (grens friesland/overijsel/drente) worden huizen vaak dik boven de woz waarde verkocht.
Woz waarde zegt helaas/gelukkig (ligt er aan of je koper of verkoper bent) niets.
Het huis van de buren heeft echt een zeer lage woz waarde zeker de helft van wat nu de marktwaarde zou zijn.
Mijn huis gaat ook zeker niet weg voor onze huidige woz waarde (die is nu lager dan wat wij er 9 jaar terug voor betaald hebben).
Zijn bij een huis wezen kijken.. 4 slaapkamers/2 badkamers/hectare wei/4 stallen/buitenbak..
woz waarde < 300... kan je vertellen dat dat echt niet realistisch was om dat te gaan bieden.
Vraagprijs (425) lag daar ruim boven en het is zelfs boven de vraagprijs verkocht.
rina schreef:Wij zijn gewoon vooraf bij de bank geweest. Hebben alle papieren kwa inkomen ed overlegd en op basis daarvan weten wij wat we ongeveer uit kunnen geven. Het heeft ja geen zin om naar een huis van 5 ton te gaan kijken als je dat sowieso niet als hypotheek rond kan krijgen.
En de waarde van een huis, tenminste de vrijstaande in het noorden, kan je redelijk aflezen aan de WOZ waarde. En rondkijken/zoeken op het net wat enigszins vergelijkbaars in de omgeving kost.Ir1ne schreef:Rina, kun je me eens laten weten wat je budget is? Ik heb wel wat lijntjes hier en daar, voornamelijk in Groningen/Drenthe/ Kop van Overrijssel.
Stond erbij4 ton. We zitten alleen wel vast aan dat die van ons eerst verkocht moet zijn.
Hoop voor je dat die van jullie snel verkocht is. Wij hebben de eerste bezichtiging erop zitten. Geen idee of het wat wordt. En maandag zal hij geloof ik op funda komen.
Ir1ne schreef:Ik weet wat ik kan uitgeven, dat is niet het probleem.
Het probleem is dat je geen hogere hypotheek op een huis krijgt dan de waarde van het huisde rest moet je zelf bijleggen.
WOZ waarde is indd geen weerspiegeling van de marktwaarde, die tijd is geweest.
superpony schreef:Ir1ne schreef:Ik weet wat ik kan uitgeven, dat is niet het probleem.
Het probleem is dat je geen hogere hypotheek op een huis krijgt dan de waarde van het huisde rest moet je zelf bijleggen.
WOZ waarde is indd geen weerspiegeling van de marktwaarde, die tijd is geweest.
Maar meestal weet degene die de taxatie doet wel wat de vrpr is en komt het vaak goed overeen. Of er moeten echt dingen te voorschijn komen. Of mensen gaan heel hoog overbieden.
DanielleB schreef:vionnesem schreef:Wij zijn ook aan het kijken om een huis te kopen. Het 1e huis helaas voor ons verkocht, maar nu weer een ander huis op het oog.
WOZ waarde is wat de gemeente taxeert.
Dat is niet perse de verkoopprijs.
Ze weten niet hoe het er van binnen uit ziet (verbouwd of vervallen). Vandaar dat de prijzen kan wisselen.
Ze zoeken verschillende objecten om te vergelijken en houden dan de verkoopwaarde in de gaten.
Taxatie voor hypotheek hoef je je meestal geen zorgen over te maken. Ze weten vaak voor welke prijs je het hebt gekocht en als dat een beetje reëel is, gaan ze meestal er iets boven zitten.