verbouwing nieuwe woning en paarden aan huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 08:56

tiwi1969 schreef:
Die rupsen zijn echt zo naar! Kan een hoop verpesten. Gewoon even met je buurman overleggen, als hij het zelf niet kan kunnen jullie hem vast helpen met een oplossing voor volgend jaar. Bomen kappen?

Hooi zou ik ivm de rupsen niet in een open carport opslaan. Als die brandharen je hooi besmetten dan hou je daar de hele winter last van.

Beterschap met je kneuzingen!

nee als ze het opeten hebben ze mond ook nog helemaal kapot!

De opslag wordt nog dichtgemaakt maar ligt even aan de tijd of dat meteen gebeurd of pas als de paarden verhuisd zijn. Desnoods span ik er een zeiltje voor en deze staat het verste van de bomen af gelukkig.

Zomaar kappen zal niet gaan, het is echt een mini bos in zijn tuin dus dat zal niet zomaar gekapt mogen worden ( als hij dat überhaupt al wil) , zeker niet op mijn kosten. Ik heb al flink gesnoeid aan die bomen aangezien het ontzettend overhing naar mijn kant en de taxushaag verwijderden dat op mijn kosten af en het zijn bijna alleen maar eiken van een 15 meter hoog ( schat ik) .

DubbelFun

Re: verbouwing nieuwe woning en paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:01

Ik zie wel eens advertenties langs komen van bedrijven die voor particulieren de rupsen verwijderen, kost iets van 250 euro.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:05

inderdaad, gewoon met zijn allen een bedrijf inhuren dat alle bomen afgaat.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:54

Ik vind jou echt een bikkel en een harde werker respect daarvoor hoop dat het je verder meezit in de activiteiten in de toekomst :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:33

Nesten inspuiten met spuitlijm zou mogelijk kunnen helpen (en eventueel gelijk weghalen na het inspuiten met een plastic zak, goed dichtknopen en weggooien). Wel met de wind in de rug doen.

Heb net je hele topic gelezen, doorzetter hoor :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 22:01

De stal is afgeladen du sik kan eindelijk mij aanhanger weer gebruiken. Alle klinkers voor de bestrating zijn op ezoals verwacht hebben wij er tekort. Nu si het wel heerlijk afgekoeld en kunnen wij lekker werken, alleen jammer dat de wekker om 5 uur weer gaat
Morgen krijg ik even hulp van iemand, dus bedenken of ik de stal in elkaar zet ( fijner om daar een man extra voor te hebben, zeker omdat die al vaker stallen in elkaar heeft gezet) of het afdak, wat eigenlijk belangrijker is, maar wat wij ook zelf in elkaar kunnen zetten.

Dierenarts is gekomen voor min oude pony, ze heeft ontzettende juk, ik vermoed een reactie op
het voer en ik heb meteen bloed af laten nemen, ik vermoed cushing

Als je echt iets graag wil moet je daar ook iets voor overhebben, dus ook als het even tegenzit of anders gaat dan je graag wil. Je krijgt niks zomaar in het leven. Ik blijf gewoon het einddoel voor ogen houden en dat is de paarden achterom te krijgen en dat gaat als niks geks gebeurd zondag gebeuren.

Wat de rupsen betreft, om eerlijk te zijn heb ik geen zin om ook voor de kosten op te draaien voor de overlast die van een ander afkomt. Als ik van beide buren de helft betaal ben ik nog een hoop geld kwijt terwijl ik geen eikenbomen heb maar wel de overlast heb. Wel wil ik om tafel gaan zitten om te kijken wat er volgend jaar gedaan kan worden. Ik wil graag meedenken en helpen maar als ik van beide kanten de helft moet gaan meebetalen is dat een hoop geld

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:07

Ik dacht met helpen zeker niet aan geld, dat is voor de buren, meer aan helpen met zagen, kappen etc.

Hier net met een wespennest gehad, vlogen via mijn hokje de schuur van de buren in. Daar zat een nest, buren hebben de verdelger gebeld en betaalt ook al had ik de grootste overlast ervan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:16

Lynn_Nikita schreef:
Als je echt iets graag wil moet je daar ook iets voor overhebben, dus ook als het even tegenzit of anders gaat dan je graag wil. Je krijgt niks zomaar in het leven. Ik blijf gewoon het einddoel voor ogen houden en dat is de paarden achterom te krijgen en dat gaat als niks geks gebeurd zondag gebeuren.

Mooi gezegd! En daar heb jij kei hard voor gewerkt! Geniet er van zondag :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:40

Balen van die rupsen zeg.

Klinkt vast stom, maar langs ons pad staan veel eiken aan de kant van de camping. Ik bekijk ze elke dag, maar ze zijn volgroeid met hedera en voor alsnog zitten er geen rupsen in. Hedera groeit snel en als het zoiets kan voorkomen, zou het ook nog iets kunnen zijn??

Ik denk dat hoe meer mensen nu alles laten verwijderen, hoe beter voor de toekomst. Maar we moeten het maar afwachten. Er was nog een ergere rups die op dennen voorkomt en die komt er ook aan.

Misschien ook veel vogelhuisjes ophangen??

Hopelijk loopt de rest een beetje volgens plan. Spannend dat je nu bijna de paarden gaat verhuizen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 13:44

Er zijn al vrij veel meesjes en andere vogels, ik heb zelfs het kippenhok laten staan omdat er 1 aan het broeden was en daar zijn er 4 van uitgevlogen. er zijn alleen zoveel rupsen dat die niet bij te houden zijn. Mij viel ook op dat de eiken met klimop bijna geen rupsen hebben en die zonder zitten onder. Het lijk tin elk geval verband met elkaar te hebben
Mesthoop op de oude plek is op 1 aanhanger na leeg, Zometeen als ik mijn dochter op ga halen wil ik de hondernissen oppikken en dan weer door naar zwemles met haar. Zo krijg ik de dag wel goed om

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 22:08

Afbeelding

alleen het dak nog en de laatste plankjes bovenin *\o/* *\o/*

Morgen ivm een verjaardag minder tijd maar ik wil de groene poortjes teruggeplaatst hebben en eigenlijk al een begin aan de carport maken zodat ik zaterdag het hooi kan halen. Dan kunnen wij later op de dag houten balkjes halen waaraan de damwand van de zijwanden vastgezet kan worden

Ik moet alleen nog het dak bestellen, de platen die erop lagen zijn beschadigd en lelijk en dan worden het pannen dakplaten en dan bestel ik meteen nog een afdak mee voor tegen de stal aan van 4 x 3
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 27-06-19 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:11

Mooie stal, meteen al een heel ander gezicht!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 22:14

tiwi1969 schreef:
Mooie stal, meteen al een heel ander gezicht!

Dankjewel, ik ben trots op mijn 2e hands aankoop. Nu begint het al echt op een paardenplekje te lijken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:24

Ziet er goed uit !!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:27

2e hands is extra leuk zegt een marktplaatsshopper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:45

Wauw het begint nu wel echt te worden he :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:03

En dat is toch al een boomloos stukje waar ze kunnen staan dan? Ziet er al mooi uit hoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 12:55

beatje schreef:
En dat is toch al een boomloos stukje waar ze kunnen staan dan? Ziet er al mooi uit hoor.

Dat zijn 300m2 zonder bomen maar ik vind het wel erg klein om ze er 24/7 op te zetten. Ik hoop ook dat die haartjes niet te ver vliegen.

Dankjewel allemaal voor de complimenten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:09

Die haartjes vliegen 100-200 meter, dus eigenlijk kansloos om vrij te blijven als bij de buren / in het bos / langs de weg eiken staan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:16

Kan je de nesten zien? Anders zou ik ze bespuiten met spuitlijm dan kunnen ze hun haren in ieder geval niet verliezen.Had gelezen dat mensen die bussen goedkoop bij de action kopen.

In ieder geval is je hooi voerplek dan processierups vrij.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:30

Vooral ook niet teveel zorgen maken. Je kan het bijna niet vermijden.
Ik heb 2 eiken met rupsen in mn paddock staan (eigen terrein). Nesten door een buur laten wegbranden vorige week.
Paarden hebben een paar bultjes en wat jeuk (net als wij) maar verder gaat het prima.
Wij zitten ook gewoon nog in de tuin, lopen door het gras, mn was hangt buiten, mn kinderen spelen in het badje etc etc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:33

Ik zou er toch ook weer niet té simpel over denken...
Zo vond ik mijn oudje gister in de paddock...

Afbeelding

Volgens de DA ook van brandharen. Gelukkig voor haar zijn ze niet verder naar binnen gegaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 15:44

beatje schreef:
Kan je de nesten zien? Anders zou ik ze bespuiten met spuitlijm dan kunnen ze hun haren in ieder geval niet verliezen.Had gelezen dat mensen die bussen goedkoop bij de action kopen.

In ieder geval is je hooi voerplek dan processierups vrij.

Zien wel maar ik kom er niet aan. De meeste nesten zitten ontzettend hoog helaas

Arme paard DD.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:49

Ach wat sneu DD. Hoe oud is jou oude merrie inmiddels??

Lynn, lastig zeg. Ik zou echt wat hedera laten slingeren. Bij ons nog steeds helemaal niks. Alleen waar ik langs fiets hebben meerdere eiken nu lint erom. Hoop echt geen last te krijgen, want ik heb nu wel gezien dat mensen zich echt gek krabben.

Hoelang duurt het eigenlijk voor die rupsen allemaal klaar zijn en weer verdwijnen?? Ik weet dat de haren heel lang last kunnen geven, maar over welke periode heb je die nesten zeg maar??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:08

@superpony: ze is 33 :)
Na de laatste vervelling worden het motten/vlinders en dan blijven de nesten leeg. De brandharen kunnen nog 7 jaar hun nare werk doen. Als de nesten leeg zijn kunnen ze in het najaar door de wind uit de bomen vallen en de haren verspreiden.