Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:07

wauw dat is alweer opgeknapt <3 echt een paradijsje <3

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:46

Jeetje wat schieten jullie op met het onkruid wieden :oo wat is jullie geheim?
Wij moeten hier ook nog een flink stuk wieden (grind, zit wel behoorlijk aangedrukt) maar het schiet niet op -O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 08:51

Dankje Mer :) we genieten er ook echt van!

Jes: in mijn huiskamertopic kreeg 'k de tip van een gasbrander voor het onkruid, misschien handig voor jullie? Wij doen alles met brute spierkracht :') we hebben ook wel vijf uur non stop onkruid getrokken :+

Ik vrees dat we de meest slecht voorbereide mensen op klusjes zijn ooit, hebben ook nog niks van klusmateriaal haha. Scheelt dat we de helft hier ergens verspreid op het terrein gevonden hebben, geen gebrek aan rieken, spades, eggen, moordwapens......

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:58

Alles in 1 keer halen is ook niet handig ;) wij halen het ook pas als we het nodig hebben en nog niet in huis hebben.

Oud gereedschap waar de stelen van breken (hier voornamelijk door de houtworm) steek ik gewoon een stuk tak van de goede maat in ;) dan kan het weer een tijd mee, en het ziet er beter uit dan zo'n gladde steel uit de winkel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:09

Solleke_Noah schreef:
Gisteren hebben we 's ochtends nog een vos een haas zien achtervolgen op ons achterste weiland en toen doken ze het bos in. Ging een beetje zo van: *\o/* vos, en dan -O- geen kippen dan maar...
Kan wel hoor, ik zit hier ook in het bos incl. marters, vossen en roofvogels. Goede, solide ren + nachthok (overal schrikdraad omheen, heb je toch al nodig ivm paarden ) en enkel buiten laten scharrelen als jij er bij bent.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:17

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:38

TrIjNiE__ schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje mee en in een krantje kwam ik dit tegen : http://www.rlkgn.be/agenda/paard-en-lan ... denhouders Misschien leuk voor de Belgen die geïnteresseerd waren in zo'n cursus? :)

Bedankt voor de tip, met dit RL ben 'k ook aan het mailen :) lijkt me wel interessant om naartoe te gaan!

tamary: ja, zo kan het wel waarschijnlijk, je hebt van dat speciaal martergaas he? Ik vind het alleen zo leuk als de kippen lekker buiten kunnen rondscharrelen zonder omheining :o

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:45

Wauw SollekeNoah, dat terras en die oprit! :oo Hoeveel mooier ineens! Goed gewerkt! +:)+

Wij werken soms ook met een onkruidbrander. Handig voor klein onkruid maar niet voor al wat grotere plantjes.

Weet je ondertussen al wat je "moordwapen" is?

Ben eigenlijk wel benieuwd welke job je hebt! (mag ook per pb of als je t liever niet zegt ook prima hoor :) ) Heb zelf lang in dat 'milieu' gewerkt, nl. via een intercommuncale op de milieudienst van diverse gemeenten, en daarbij kwam k dikwijls in contact met RL, Natuurpunt, Bosgroep, .. en nog diverse privé-instellingen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 15:55

Het moordwapen is een oliefiltersleutel :P Wel een hele kunstige ^^ Met dank aan bokt!

Ik werk bij Natuurpunt als projectcoördinator en planner :) als projectcoördinator probeer ik verschillende natuurgebieden in Midden-Brabant te verenigen tot één groot natuurgebied (heel kort gezegd). Als planner maak ik natuurbeheerplannen en doe monitoring (flora & fauna) van natuurgebieden voor regio Zuid-Limburg.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:35

Loslopende kippen op het erf heeft wel wat maar bij ons in de buurt waren het vooral de roofvogels die toesloegen.... is al langer geleden, kippen lopen nu nergens in de buurt meer zonder gaas aan alle zijden!
Dan heb je nog wel verse eitjes :9

Groet Karin.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:54

Wij hebben wel eens marters in de buurt gehad die een slachting in het kippenhok hebben aangericht :( Die kwamen altijd 's nachts, nu weet ik niet hoe het met vossen zit maar wellicht kunnen kippetjes gewoon overdag rondlopen, zolang je ze 's avonds maar in een veilig nachthok kan opsluiten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 20:04

missfalki schreef:
Loslopende kippen op het erf heeft wel wat maar bij ons in de buurt waren het vooral de roofvogels die toesloegen.... is al langer geleden, kippen lopen nu nergens in de buurt meer zonder gaas aan alle zijden!
Dan heb je nog wel verse eitjes :9

Groet Karin.

Gisteren zagen we nog een buizerd toeslaan in de achterste wei, hij was te ver af om te zien wat z'n prooi was, maar roofvogels zitten hier dus zeker ook.

Indymouse: aah arme kipjes :(:) dat zou 'k zo erg vinden, je hecht je toch meteen aan die beestjes (ik toch wel alleszins :P )

Even gegoogeld, op het kippenforum ( :D ) zeggen ze dat het wel zou kunnen als je ze 's nachts zeker opsluit en een groot, zwaar kippenras neemt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:05

Brahmas :')

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:08

Bij ons lopen de kippen overdag te scharrelen, en s nachts binnen achter slot en grendel.
Overdag komen de vossen hier niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:28

Sarah, bij mij op stal maken ze nu een kippenren met een net er overheen,dan komen roofvogels niet.
dus dat zou je nog kunnen proberen.
Je kunt de kippen dan wel loslaten,maar gewoon als je er bij bent bijvoorbeeld.
Sowieso goed en stevig hok maken,.
bij mijn moeder in net dorp waren er marters bezig geweest,haar kippenhok heeft het gaas aan zijkanten een halve meter de grond in en op de ren zitten golfplaatjes. Daar zijn geen nae dieren bij gewesst.
Maar zij had 3 kipjes,daar was die ren groot genoeg voor :j

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:10

Ik heb kippen die overdag buiten zijn, met genoeg struiken om t schuilen tegen roofvogels. Snachts in nachthok met grote ren (24m2 voor 7 kippen). Ook dak volledig van gaas en buiten langs de ren een rij tegels. Blijkbaar graven roofdieren direct aan het gaas en niet die 50cm verder langs de tegels. Wat hier door roofdieren gegrepen is is deels overdag (roofvogel, sindsdien zitten kippen veel meer bij struiken) en 1 nacht ren vergeten te sluiten... Het kan dus wel met vossen, roofvogels en marters in de buurt. Ik heb wel een redelijke maat kippen, geen krieltjes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 08:40

Brahma's zijn wel groot ja :wow: las ook iets van Orpingtons, heeft iemand daar ervaring mee? Die zagen er wel gezellig uit :P Of de Mechelse koekoek?

Bloemetje75: de tegels liggen bij jou dus tegen het draad aan, of net niet?

Ellen: draad ingraven is wel een goed idee. Misschien kunnen we het speeltuig voor kindjes ombouwen tot kippenhok :P

Kipjes zal toch ook iets voor het voorjaar zijn. Mijn vriend heeft een kippentrauma :(:) dus hij moet langzaam aan het idee wennen :')

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:57

Solleke_Noah schreef:
Het moordwapen is een oliefiltersleutel :P Wel een hele kunstige ^^ Met dank aan bokt!

Ik werk bij Natuurpunt als projectcoördinator en planner :) als projectcoördinator probeer ik verschillende natuurgebieden in Midden-Brabant te verenigen tot één groot natuurgebied (heel kort gezegd). Als planner maak ik natuurbeheerplannen en doe monitoring (flora & fauna) van natuurgebieden voor regio Zuid-Limburg.

Ahaa, daar zit je dus :) Leuke job lijkt me! Je bent dan met het hele Natura 2000 ding bezig dus?
Laatst bijgewerkt door miezelke op 19-08-16 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 08:59

miezelke schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ahaa, daar zit je dus :) Leuke job lijkt me! Je bent dan met het hele Natura 2000 ding bezig dus?

:j al "mijn" gebieden zijn bijna volledig Natura 2000 gebied. En ja, goed gegokt :D niet dat er in België zo heel veel keus is qua natuurverenigingen :P

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:10

Stille meelezer hier. :D

Is het niet een idee om dan een haan tussen de kippen te zetten? Deze beschermt de hennen. Moet je wel minimaal 4 hennen nemen, liefst meer.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:24

Solleke_Noah schreef:
Bloemetje75: de tegels liggen bij jou dus tegen het draad aan, of net niet?

We hebben onderaan een dikke houten balk (hergebruik hout) waar het gaas aan de binnenkant tegen aan is geniet. Tegen deze balken liggen grinttegels (kun je vaak gratis bij mensen ophalen, wij bij de buurman). Die zijn groot en zwaar.

Ik heb 1 Auracana kip (die zijn staartloos en hebben een iets andere kop en leggen groene eieren), een kip die donkerbruine eieren legt en verder nog wat meer voorkomende kippen. Wel allemaal een redelijke maat.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:45

Wij hadden altijd Barnevelders los lopen, nooit problemen mee gehad dat ze gepakt warden. Het zijn dan ook wel grote kippen. En de hanen zijn prachtig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:15

Qua kippen: je kunt ook juist een vliegerig ras nemen. Zware rassen redden zich meestal wat minder goed tegen roofdieren omdat ze niet op de hogere takken in bomen komen. Kenissen van mij hadden kleine, vliegerige krielen en die wisten zich heel goed te redden. Die sliepen s nachts op 5 meter hoogte.
Qua roofvogels: ik heb zelf een ren met open bovenkant en er zitten hier onder meer buizerds en slechtvalken. Mij is opgevallen dat de verschillende hanen die we tot nog toe gehad hebben de omgeving in de gaten houden en een signaal geven als er een roofvogel in de buurt is. De kippen kruipen dan onder beschutting. Er is er nog nooit een gegrepen....
Verder heb ik een automatische hokopener. Die sluit als het donker wordt en gaat open als het weer licht is. Dat is echt een uitkomst. Bij nieuwe kippen moet je natuurlijk wel even een poosje controleren of ze het hok weten te vinden, maar verder gaat het altijd goed.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:33

safina schreef:
... Die sliepen s nachts op 5 meter hoogte.

_O- Ja precies, heb je dat weer, alle kippetjes ergens hoog in de boom ipv lekker controleerbaar in het nachthok.

Toen de rovers in ons kippenhok kwamen was idd erg sneu, 1 keer per ongeluk het luikje open gelaten en toen is er een marter of bunzing in het hok gekomen. Dat was een echte slachting, alle kippen zonder kop, en eentje heeft hij geprobeerd door het gaas te trekken, maar dat paste uiteraard niet.

En er staat me bij dat er ook nog eens een beest door het isolatiemateriaal in het dak naar binnen is gekomen, maar ik geloof niet dat er toen slachtoffers zijn gevallen. Zouden ook muizen kunnen zijn die daarna ergens een nest hebben gemaakt.

En idd je hecht je aan ze, al zijn het 'domme kippen' :') De oudsten van de eerste lichting hebben het meer dan 10 jaar bij ons uitgehouden!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:35

Sarah, gewoon "paaskuikentjes" nemen die worden (langzaam) groot en dan heb je, je kipjes! :)*
Maar een leuk idee om het speeltoestel van de kids aan te passen als groot luxe kippenhok ...

Groet Karin.