Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:20

Voor de schuifpui hierboven kun je ook houten jaloezieën op maat laten maken. Hebben sommigen huizen op ons rijtje ook en dat staat heel gezellig :) Je kunt ze helemaal costumizen naar je eigen smaak.

Shutters zijn trouwens ook heel gaaf!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:01

Kieffer schreef:
Voor de schuifpui hierboven kun je ook houten jaloezieën op maat laten maken. Hebben sommigen huizen op ons rijtje ook en dat staat heel gezellig :) Je kunt ze helemaal costumizen naar je eigen smaak.

Shutters zijn trouwens ook heel gaaf!

Tja weet je wat het met houten jaloezieën is, die moet je toch altijd "ophalen" vind ik niet zo praktisch.
Maar die shutters vind ik wel gaaf! Daar ga ik me even in verdiepen! Thnx

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:02

Ik zou voor paneelgordijnen gaan dan..

Leuke berichten allemaal weer :D
Bij ons zijn ze nu met de grond begonnen. Nog geen bericht gehad verder (op een Facebookbericht op de pagina voor buurtbewoners na..) van de bouwer. Zijn er nu zelf maar even achteraan gegaan voor tekenen bij de notaris enzo ..

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:19

Leuk topic!

Ik ga volgende week vrijdag tekenen voor mijn eerste eigen huis:). Nieuwbouw 2 onder 1 kap, helemaal alleen :D . Tot nu toe zijn 5/8 woningen verkocht dat ik weet en 2 nog onder optie. Ze gaan als het goed is begin volgend jaar beginnen met bouwen en dan zal het eind volgend jaar klaar zijn.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:34

Wij zijn ook aan het bouwen en er komt toch wel heel erg veel bij kijken!
Volgende week komen de ramen en deuren er in en in het ideale scenario kunnen we er voor de feestdagen in.

Afbeelding

Afbeelding

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 12:03

Welkom Stephanie_M. Ik heb het ook alleen gekocht en merk dat sommige mensen daar raar van opkijken. Je hebt toch helemaal niet zoveel ruimte nodig etc. Maar ik vind het wel best. Een eensgezinswoning voor mezelf alleen. Heerlijk om eindelijk de ruimte te hebben (heb nu een tweekamerwoning).

@Charr, dat is een flink huis. Is het een twee onder een kap of helemaal voor jullie? Als de deuren en ramen er in zitten, dan kan het ook gaan drogen binnen. Dat scheelt ook weer in de komende maanden.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:26

Marsu schreef:
Welkom Stephanie_M. Ik heb het ook alleen gekocht en merk dat sommige mensen daar raar van opkijken. Je hebt toch helemaal niet zoveel ruimte nodig etc. Maar ik vind het wel best. Een eensgezinswoning voor mezelf alleen. Heerlijk om eindelijk de ruimte te hebben (heb nu een tweekamerwoning).

@Charr, dat is een flink huis. Is het een twee onder een kap of helemaal voor jullie? Als de deuren en ramen er in zitten, dan kan het ook gaan drogen binnen. Dat scheelt ook weer in de komende maanden.

Ja heerlijk ruimte! vooral mijn benedenverdieping is lekker ruim 7,8m breed, ruim 9m lang maar ik doe er een uitbouw aan van 2,4 meter. Maar wat een kosten voor al die opties! dakkapelletjes erop, stopcontacten moeten erbij, kraantje enz enz

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:42

Het is een twee onder één kap :)
Ja die stiekeme extra kosten die ze overal voor aanrekenen tikken lekker aan.

Knap hoor, dat jullie het helemaal in je eentje bolwerken! :) Je gaat er straks extra veel van genieten!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:00

Wij zijn geloof ik de enigen in ons rijtje zonder extra opties.. Ja, openslaande deuren en een buitenkraan.. Alle andere woningen krijgen een uitbouw. Wij willen over een aantal jaar een serre, dus hebben niet voor de uitbouw gekozen. Ook nog even geen dakkapel of extra dakraam, omdat we de komende jaren de zolder nog niet intensief gaan gebruiken. Dan liever later in de zooi en iets nemen wat echt onze smaak is :) vinden veel mensen een domme keuze, maar wij niet :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 08:27

Bij mij op het rijtje heeft ook vrijwel iedereen een uitbouw. Ik niet, want het huis is zo al groot zat en ik zie meer voordelen van een grote tuin met in de zomer een groot zonnescherm.
Ik ben de enige zonder openslaande deuren, maar met een schuifpui. De openslaande deuren had ik achteraf misschien ook willen hebben, maar zo is het ook mooi.
Verder een dakraam en de buitenkraan, maar verder alles standaard.

Er waren heel veel extra opties en sommige ga ik zelf nog iets mee doen, maar 1950 euro voor een trapkast is wel heel extreem.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:16

Bij mij heb je standaard openslaande deuren en moet je voor de schuifpui bijbetalen, precies omgekeerd haha!

Dakkapellen die bij mij in het optiepakket zitten vind ik wel mooi juist, dus later is misschien wel wat goedkoper maar dan moet ik weer opnieuw zoeken naar mooie. En heb ik later weer zooi... Betaal liever nu iets meer dat ik lekker de garantie bij de aannemer laat liggen.

De carport van 11,5 duizend kan die wel in zijn kont steken haha die laat ik wel door een kennis bouwen.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:17

Oh gelukkig, ben niet de enige die zo denkt! Schuifpui was hier helaas geen optie.

Zo'n dure trapkast? Bij ons was hij geloof ik iets van 800.. Daarom ook niet genomen. Uiteindelijk komen ze er standaard gratis bij iedereen in. Ergens wel jammer, want had 'm zelf anders gemaakt..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 18:25

Dat die trapkast zo duur was, dat vond ik ook zo vreemd. Maar toen kwam de aap uit de mouw. Nergens op de tekeningen is het zo in beeld gebracht, maar op de kijkdag bleek de trap een stuk meer de huiskamer in te komen dan gedacht.

Afbeelding

Bij de mensen die wel voor de trapkast gekozen hebben, zie je dat ze een betonwandje voor het rechterdeel van de trap hebben geplaatst en links van de trap. Daar komt dan een deurkozijn in aan het linkerdeel van de trap. Ook niet mooi, want die kast neemt dan een behoorlijk deel van de huiskamer in.
Ik ben er ook nog niet uit hoe ik dit op ga lossen, maar waarschijnlijk wordt alleen het deel rechts van de paal bij mij trapkast.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:15

Niet zo mooi gedaan nee! Gelukkig zit die er bij mij ook standaard in en krijg ik hier geen last van := Stom dat er niet standaard een kast omheen gebouwd wordt!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:48

Leuk, een beetje leven hier :D

Marsu, snap dat je niet helemaal blij wordt van die trap, vreemd dat het nergens bekend was en toch zo gedaan wordt!

Aangezien wij het huis pas kopen nu het al nagenoeg klaar is, hadden wij met de meeste extra opties niks meer te maken. Wel hebben we nog nagedacht over een dakterras á €10.000, maar toch gekozen om dat geld in het bouwdepot te steken. Bij de huizen uit de eerdere fases zie je dat het dakterras in 9 van de 10 gevallen wordt gebruikt voor een groot wasrek en daarvoor is het me toch echt te duur.

Wij hopen binnen nu en 2-3 weken de hypotheek definitief rond te hebben en zijn intussen al aan het kijken voor de vloeren, muren, aankleding van de badkamer, tuin enzovoorts. Zo veel keuzes, wel leuk maar ook druk en veel ineens. Met onze keramische vloer op de begane grond zijn we een beetje uitgeschoten qua kosten, maar het wordt wel echt ons huisje straks :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:01

Voor diegene die geen uitbouw nemen standaard vanuit de bouw.
Bij ons in het plan zijn er bewoners die het wel vanuit de bouw hebben gedaan.
Maar bij ons zat er wel een verhaal aan vast wat de bewoners niet wisten.
Degene die bij ons een aanbouw hebben genomen vanuit de bouw,die aanbouw staat op de grond van de buren die geen aanbouw hebben geplaatst!!!
Officieel mag dat volgens de notaris MAAR dan moet er wel in je overeenkomst staan,die je bij de notaris tekent,het aantal centimeters wat als overbouw op de grond van je buren mag staan.
Bij ons in het plan stond er dat dus niet in maar het schijnt volgens het bouwbedrijf,die onze huizen heeft gebouwd,normaal te zijn dat je BIJNA 30 cm op de grond van je buren zit met de aanbouw.
Nu ben ik blij dat onze buren geen aanbouw hebben maar er zijn er een paar bij die dus wel met de aanbouw op de grond van de buren zitten.
Nu zijn de makelaar,notaris en een advocaat bezig om dat uit te zoeken.
Ik geloof dat het maar max 6cm mag zijn.
Dus hou daar rekening mee en vraag ernaar bij het bouwbedrijf en vraag het na bij je notaris of er het aantal cm in je overeenkomst staat.
Voor hetzelfde geldt bouwen ze een meter op jouw grond.
Zodra ik hier meer over weet dan meld ik het hier.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:35

Oei, die trapkast zit dan inderdaad niet zo handig.. Komt in ons huis ook een beetje raar uit. De deur komt in de hal, maar die opent dan vlak voor de trap.. Heb liever dan de deur in de woonkamer en een wandje over in de hal... Kunnen we helaas nu niks over zeggen...

Dat van die uitbouw over jouw grond klopt idd.. Is bij ons erbij verteld (beide buren nemen een uitbouw). We moeten het maar voor lief nemen, want die uitbouw willen we zelf niet en kunnen we ook niet betalen. Werd ons wel een beetje opgedrongen trouwens.. Kan alleen nergens vinden hoeveel cm. Het maximaal mag zijn. Is nog een dingetje om uit te zoeken. Bedankt voor het alert maken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:42

Wat er met de aanbouw aan de hand is is dat de buitenmuren op de erven van de buren komen te staan. Dit hoort wel in het koopcontract te staan. Wij hebben dus die aanbouw, onze buren niet en daarnaast weer wel. De betreffende buren kijken dus aan beide kanten tegen ruim twee meter muur aan, die voor een gedeelte op hun grond staat. Dit is wel verwaarloosbare ruimte, omdat het puur over de buitenmuur gaat vanaf de spouw. Zodat de aanbouw in een rechte lijn loopt met het oorspronkelijke huis. Onze buren hebben wel een probleem mochten ze ooit een aanbouw willen, dan loopt die aanbouw dus kleiner uit aan beide kanten.

30 cm vind ik wel veel, maar ik zou t voor de gein eens na kunnen kijken. Ik dacht dat t er tien ofzo waren.

Die trap hebben wij ook zo, maar dan open. Trapkast was bij ons ook niet mogelijk.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:22

Wij zijn gister voor het eerst naar een makelaar geweest voor een nieuwbouwproject in Geldermalsen. We zijn echt helemaal enthousiast! :D Er is alleen 1 grote maar: het huis is te vroeg klaar. Eigenlijk willen wij april 2017 een huis betrekken, omdat ik dan bijna klaar ben met mijn studie. Bij dit huis is de planning november 2016 klaar. Het is echter onderdeel van een heel grote wijk die nieuw gebouwd gaat worden, dus er komt ook nog heel veel aan, maar de makelaar kon daar nog niets over vertellen. Nu zitten we enorm in dubio of we voor dit huis kiezen of toch wachten op iets anders (ook al weten we nog niet hoe het eruit gaat zien en de prijsklasse). Lastig!

Kan iemand mij trouwens dat bouwdepot nog eens uitleggen? De makelaar heeft het gisteren geprobeerd maar ik snap het nog niet helemaal geloof ik :7

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:55

Wat leuk Miriam. Als je het kan betalen, waarom niet? Het kan zijn dat er nog huizen naar je zin worden gebouwd en dat je dan ook 'echt' kan zien hoe de wijk qua voetpaden, fietspaden, speeltuinen ed gebouwd wordt. Maar er bestaat natuurlijk ook een kans dat er geen woningen in jullie prijscategorie of naar jullie zin gebouwd gaat worden. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je er beide een goed gevoel over hebt en dat je het financieel ook aan kan.

Bouwdepot is het geld dat apart staat om in de bouw bepaalde facturen (rekeningen) te betalen. Bijvoorbeeld moet je een bepaald bedrag betalen als de vloer gelegd wordt, eerste muren er staan en 1e verdieping ed. Per project is het afhankelijk wanneer je wat moet betalen en hoe hoog dat bedrag is. Tot dat je dat bedrag moet betalen staat het op een bepaalde rekening en krijg je over dat bedrag rente uitgekeerd en verdien je er dus geld aan.
Ik hoop dat ik het goed zeg, verbeter me aub als ik het niet goed zeg :).

Wij hebben inmiddels getekend en is het nu afwachten of we de financiering rond kunnen krijgen en wat duurt dat lang! We wachten nu al bijna een maand. -O- Ik verwacht niet dat het daarop stuk loopt, maar goed zeg nooit nooit.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:43

Als je denkt het verhuizen en afstuderen met elkaar kunt combineren.. Doen! Wij hebben zelf niet in de eerste fase gekocht helaas... Want de ligging van die woningen is wel gunstiger!
Nu zijn de rentes nog vrij laag, je weet niet hoe dit over een jaar is :) zou ook nog mee kunnen spelen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:00

Bedankt voor de uitleg Wieldop!
Een klein deel van de wijk staat al (ze willen 1500 huizen gaan bouwen :wow:) dus we hebben al een beetje zicht gekregen op hoe het eruit gaat zien.
Studeren en verhuizen moet lukken, we hebben de plek ook tactisch uitgekozen voor een baan voor mij daarna. Nu inderdaad alles op een rijtje zetten of we tegen die tijd genoeg gespaard hebben voor een inrichting en bruiloft, dat laatste komt er namelijk ook nog eens bij! :D
Er zit inderdaad wel een soort haast bij, omdat de rente nu zo gunstig is!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:38

Als het project je enorm aanspreekt, zou ik een afspraak maken bij een financieel adviseur. Die van ons heeft in het eerste gesprek gelijk bekeken hoever we komen met ons gespaard geld/ kosten, hoeveel het desbetreffende huis kost en wat er allemaal bij kwam kijken. Het eerste gesprek is kosteloos, maar we hadden gelijk een beeld of het haalbaar was, waar we allemaal aan moeten denken qua het financiële plaatje en of we ermee verder konden.

Moet ik wel de kanttekening geven, dat we niet zo'n prettig eerste gesprek hadden met een financieel adviseur van een andere partij. Dus het ligt ook wel aan de financieel adviseur die je kiest. Wij hebben onze keuze voor een financieel adviseur gemaakt op basis van beoordelingen en reviews op een website van alle hypotheekverstrekkers.

Daarnaast maakt de rente inderdaad uit, maar ook de grenzen van NHG zal volgend jaar waarschijnlijk weer aangepast worden/strenger worden.
Onze voorstel wordt waarschijnlijk aangepast met een % rente omlaag, wat ongeveer 100€ Bruto maandlasten per maand scheelt! Dus ik zou dat de positieve rentestand zeker in je achterhoofd houden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:48

Wij hebben inderdaad al een gesprek met een financieel adviseur gehad! Erg verhelderend, dus we weten wat we kunnen lenen. Nu is alleen het punt dat we allebei nog thuis wonen en dus een volledige inrichting moeten kopen en we gaan tegelijk trouwen. Dus we zitten in dubio hoeveel spaargeld we daar ongeveer voor nodig hebben. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar heb je aan 20.000 euro genoeg of hebben we zeker wel 40.000 euro nodig.

Zijn hier mensen die tegelijk ook voor een nieuwe inrichting gaan en die misschien een indicatie kunnen geven van wat je ongeveer kwijt bent?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:52

Vind dat ook lastig, hoor.. Wij hadden ook eerst trouwplannen, maar dit huis kwam al op het pad :P

Houd er wel rekening mee dat je sommige dingen in je hypotheek erbij kunt doen als daar in het financiële plaatje ruimte voor is. Dus bijv. Een keuken, schutting of vloer o.i.d. Scheelt al een hoop. En wil je alles in 1 keer helemaal inrichten of ga je in de loop der tijd steeds wat doen?