Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:38

Oke thnx. en hoe kan ik dat testen met die omvormer?
Zal idd. eens Googlen over die omvormer.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:53

Door te gebruiken met de apparaten die erop aangesloten zijn, met een maximale belasting van 900/1000 Watt. Als je apparaten nog werken is je omvormer niet kapot..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:19

Oke dan denk ik dat de omvormer kapot is, want zelfs de ruitenwissers deden het niet meer.
Dank je wel Yavanna voor je duidelijke uitleg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:37

gohya schreef:
Oke dan denk ik dat de omvormer kapot is, want zelfs de ruitenwissers deden het niet meer.

Neem dan gelijk iets meer vermogen, kun je je senseo wel gebruiken :D
Idee: https://www.stroomwinkel.nl/s-4-Tweedehands.aspx
concreet: https://www.stroomwinkel.nl/p-3367-occa ... 600va.aspx
Of: https://www.stroomwinkel.nl/p-3348-occa ... 00120.aspx

Ik ken het merk TBS niet, dus ik kan er niks over zeggen!

Van Victron weet ik dat je ze best wel kunt mishandelen (68Vdc op de 48Vdc ingang gaat straffeloos, ook al geeft Victron 60Vdc max in op). Er staan er hier drie te draaien, 24/7 als UPS en dat gaat als een tierelier :D

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:42

Graag gedaan, enne kijk eens voor een zwaardere omvormer, en blijven rekenen..
Wij hebben zelf alles van Mastervolt, die installatie wordt echt tot op z'n tandvlees gebruikt in de zomer, s winters hebben we walvoeding. En werkelijk nooit problemen. Wordt de belasting te zwaar, dan schakelt hij in de beveiliging en slaat uit.
voor info mag je altijd een pb sturen.. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:43

Thnx. ikke voor de linken.Ga ik morgen eens uitgebreid voor zitten.

Zal ik zeker doen Yavanna als ik vragen heb,je PBen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:13

Is het geen idee om gewoon een zekering te plaatsen tussen de verdeeldoos voor de stopcontacten en omvormer? Dan kan dat iig niet meer gebeuren :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:26

8nnemiek schreef:
Is het geen idee om gewoon een zekering te plaatsen tussen de verdeeldoos voor de stopcontacten en omvormer? Dan kan dat iig niet meer gebeuren :)

Dat is ook niet zaligmakend!

Ik heb het hier meegemaakt dat een installatie met 80A was gezekerd. De boel werd meer dan warm en dus triggerde dat onze techneuten. Metingen wezen uit dat er 100A liep. Iedereen roept dan dat dat niet kan maar na onderzoek en controle van de karakteristiek van de betreffende zekering bleek dat deze zekering er vrolijk in blijft zitten en pas na heeeeeele lange tijd (denk hierbij aan enkele weken tot maanden) eruit zal springen......

Wil je je boot netjes afzekeren, zul je dus rekening moeten houden met selectiviteit, aanspreekkarakteristieken, opgenomen piekvermogens en gelijktijdigheid.
Wil je dat echt? Be my guest maar geen garantie dat je daarna nog elektriek aan boord durft te hebben.

Waarom is dat aan boord een probleem en thuis niet?
Wel, dat is heel simpel: het elektriciteitsnet heeft een ogenschijnlijk oneindig piekvermogen. Als jij thuis kortsluiting maakt op je net, spreekt de zekering aan voordat de stroom te hoog wordt. Er loopt echter een fractie van een seconde 1000 - 1500A. Die piekstroom is groot genoeg om de beveiliging aan te laten spreken. Een omvormer heeft maar een piekstroom van 2 - 2,5 keer de nominale stroom en dat is te weinig om een beveiliging aan te laten spreken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:34

We hebben er een zekeringen kastje zitten met 4 zekeringen.Die zijn niet kapot gegaan.
Ik heb de site bekeken van de omvormers, welke raden jullie me aan om te nemen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:52

gohya schreef:
We hebben er een zekeringen kastje zitten met 4 zekeringen.Die zijn niet kapot gegaan.
Ik heb de site bekeken van de omvormers, welke raden jullie me aan om te nemen?

Neem een goeie :D

Ik heb vanuit m'n werk goede ervaringen met Victron; Yavanna is fan van Mastervolt, tja....... :D

Kijk ook wat het beste in je installatie past. Op basis van je laatste actie kun je wel zeggen neem minimaal een 1600VA, maar als die Senseo een eenmalige actie was, is dat wellicht schromelijk overdreven. Je moet er ook een passende accu bij hebben: 1600VA aan de 230V-zijde geeft bij 24V 70A aan de accu-zijde. Moet je accu wel tegen kunnen!!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:20

Met een Senseo nog een zwaardere omvormer, ik hoor net dat het een "vieze" verbruiker is en je minimaal 2500 Watt nodig hebt om hem dan zonder problemen te laten werken. Maar de sterkte van de omvormer is ook wel afhankelijk van de grote van je bootje. Maar als je de Senseo wel wil gebruiken, dan heb je echt minimaal een 2500 Watt omvormer nodig. Goyha, we hebben een aanbieding van Mastervolt op dit moment, 2500 Watt combi, omvormer en acculader ineen. Geschikt voor 12 volt.... Ik stuur je een link van de marktplaats adv per pb..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:49

gohya schreef:

heb je wel gekeken of je de omvormer kan resetten?
ennuh, gaan je ruitenwissers op 220 dan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:26

We zijn net bij de haven geweest,ze gaan straks kijken naar de ruitenwissers.De radio/c.d. speler deed het nu wel.Onder de besturing zit ook nog een zekering,die gaan ze ook nakijken.Verder is de omvormer dus niet kapot.We gaan gewoon géén Senseo gebruiken op de boot,we gaan kijken voor een 12 volt koffiezet aparaatje.
Yavana ik zie geen PB?

Denk niet dat ze op 220volt gaan Yvonnedv.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:30

Of lekker ouderwets met de fluitketel :D
Heerlijk vind ik dat, zo'n fluitje. Heb ik thuis zelfs ook nog. En het gaat lekker snel op het gas :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:53

Nee, die krijg je nog, dacht dat ik de aanbieding op de iPad had, maar die staat op andere pc, daar ben ik morgen... Ik vergeet m niet..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:20

Oke thnx. Yavanna.
We willen liefst geen gas gebruiken op de boot.Ik vind zo'n gasfles toch al zo eng dat die er staat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:10

We wilde vandaag gaan varen,komen aan bij de boot en zien dat de voorkant een stuk dieper ligt.Binnen gaan kijken,luiken open gemaakt en ja hoor,allemaal water.Vanaf halverwege de boeg tot de vóór het motor ruim.Er stond aardig wat water,ik heb alle water eruit geschept.Zo kon ik miss. zien waar het water vandaan kwam.Er was niets te zien,geen druppelent of stromend water.Het enige wat ik zag, was een klein stukje in het ruim nét voor de boeg,waar toch weer een héél klein laagje water kwam staan.Dan zou dáár het lek moeten zitten.We balen heel erg,zijn vorige week nog wezen varen,was er niets aan de hand.Afgelopen dinsdag nog op de boot geweest,ook niets aan de hand.Het moet zijn gebeurd tussen afgelopen woensdag tot vandaag.Wij zijn niet meer op de boot geweest,alleen de werkmannen v.d. haven,ze zouden de waterkoeling van de motor nakijken en maken,want die deed het niet.
Iemand miss. een klein idee wát het kan zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:06

Jee dat is balen zeg! Kan het geen luik zijn wat net niet helemaal goed sluit? Het heeft hier afgelopen week een paar keer enorm gehoost, misschien is het gewoon naar binnen gelopen, misschien kon de afvoer het water niet aan..?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:16

Ik heb alle luiken op het dek nagekeken,want daar dachten we als eerste aan.Maar je ziet nergens een lek of druppels aan het 'plafond'.We waren bang dat er een lek aan de onderkant van de boot zou zitten,maar dat kan niet,want dan moet de boot weer vol lopen als ik het water eruit schep.
We hebben water in de spoelbak laten lopen en buiten de boot gekeken of er ergens weer water uitloopt,maar zie dat nergens.
De werklui hebben ook nog de kleine lekkage gemaakt onder de spoelbak,daar drupte het omdat de slang poreus was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:45

Condenswater? Of was het daar echt te veel voor?
Probleem met lekkage is dat het feitelijke gaatje best eens op een heel andere plek kan zitten. Water heeft de irritante eigenschap naar het laagste punt te lopen. Hoe zeker weet je dat het geen verband houdt met die reparatie?

Wij hebben hier ook lekkages in leidingen waarvan we weten dat ze er zijn omdat we water vinden dat uit die leiding komt, maar omdat die leidingen nauwelijks toegankelijk zijn, kost het een klein godsvermogen om te achterhalen waar die lekkages zitten (en vervolgens kost het nog een keer een vermogen om te repareren).

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:52

Vandaag t zeil over de boot gespannen voor de winter. Lekker klusje met die rot wind, maar het is gelukt. Nou weer wachten tot april dat hij weer te water kan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:16

Voor condenswater was het teveel.
Of het verband houd met de reparatie's? ik begin te denken dat het daar wel eens mee te maken kan hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:45

Vanmorgen gaan kijken bij de boot,en er staat géén water meer in de boot!
Dan moet het toch echt een foutje zijn geweest van de werkmannen die bezig zijn geweest in onze boot.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:15

Gelukkig maar!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:09

Vanmorgen toch even gaan kijken,na de vele regen van gister,en ja hoor,er staat weer water in de boot.
Wel stuk minder dan voorheen,maar toch zit er een lekkage.Ze gaan proberen het lek te vinden,kan ook zijn dat de rubbers v.d. ramen niet meer goed zijn.