Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:16

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:21

Wij zijn van 120 pm terug gezet naar 90 voor gas en licht. Zetten m zelf omhoog naar 105 heb geen zin om weer bij te moeten betalen ah einde.
Water betaalden wij 18,- pm is naar 10 pm terug gezet :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:22

Hier draait de droger ook niet vaak, maar 1x per week en alleen voor de handdoeken :j

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:33

Ik lees dat ik onbewust al veel tips toepas :) jeej

Licht uit in de ruimtes waar je niet bent (logisch vind ik)
verwarming gaat bij mij ook enkel op als ik lang thuis blijf. Ik heb profijt van al mijn buren, die verwarmen voor mij mee :D heel handig...
Het is in mijn appje altijd minstens 17 graden, in de slaapkamer zet ik nooit de verwarming op want dat slaapt niet lekker vind ik... zou eerder het raam openzetten.
Badkamerdeur blijft open want daar lopen verwarmingsbuizen die ervoor zorgen dat mijn appje een constante temperatuur heeft.

Ik krijg op het einde ook liever wat geld terug van elec/gas/water dan dat ik moet bijbetalen, geeft me toch een geruster gevoel (ondanks dat de bedrijven van de interesten kunnen profiteren op die manier).
Ben bij Essent terug gegaan van 50 euro naar 12 := maar dat komt wel doordat ik die eerste verbruiksmaanden nog niet op mijn appje woonde en dus zo goed als geen verbruik had natuurlijk... Dus ik ben maar eens benieuwd wat mijn afrekening gaat zijn in november 2013 (zal maar al wat centjes opzij zetten om die rekening te betalen)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:04

Je kan ookzelf je voorschot verhogen, op die manier hoef je aan het eind minder of niet bij te betalen

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:14

leuk topic!
-wij hebben geen droger en geen vaatwasser,
- luchten dagelijks even alle kamers,
- hebben de verwarming alleen aan in de ruimtes waar we ook daadwerkelijk zijn (woonkamer dus, keuken moeten we maar ff kou lijden voor die 20 minuten koken per dag, slapen doen we toch met het raam open en in de badkamer wordt je wel warm van de douche),
-hebben een kleed op de bank liggen en meestal twee honden op schoot,
-de gordijnen dicht zodra het gaat schemeren,
-zo'n schuimrubberen ding dat je onder de deur kan schuiven in de winter zodat de warmte niet onder de kier doorgaat,
-sloffen en dikke truien,
-s'winters een vloerkleed op de grond,
-deuren achter je kont dicht,
-lichten aan alleen waar we zijn en dan spaarlampen (behalve op de wc want die gaat maar heel kort aan en dan weer uit)
-toen we het laminaat gingen leggen hebben we de oude linoleum vloer laten liggen, een dure ondervloer gelegd én extra isolerend laminaat gelegd (overigens helpt dat vooral voor geluid voor de onderbuurman).
-kieren en gaten dichtgepropt met alluminiumfolie
-standbykillers voor de tv en stekkerdozen met aan/uitknop, als we langer dan een dag weg zijn gaan overal de stekkers eruit, en altijd alle opladers uit het stopcontact als ze niet meer nodig zijn.
-planten water geven met hondenwater (ververs ik na 1 dag) en honden water geven met opwarmwater, afgekoeld eierwater oid.
-bij per ongeluk teveel water koken voor thee kun je daar mooi het afwas water mee opwarmen, datzelfde kun je doen met je eierwater.
-nooit meer koffie zetten dan nodig +edit: en dan koffie apparaat uit en warm houden in de thermoskan.
-wassen altijd op eco en dertig graden behalve handdoeken, ondergoed en hondenkleden. altijd een volle trommel.
-1keer per week boodschappen doen en géén ja-nee sticker op de brievenbus: folders is aanbiedingen is geld besparen en met het papier daarvan kun je weer konijnenhokken vullen, breekbare dingen inpakken e.d.
-pakpapier van cadeautjes bewaren.
-1 keer in de maand maak ik grote pannen saus en soepen, die vries ik in in porties, groot inkopen is nou eenmaal meestal goedkoper.
-ook brood invriezen.
-klussen zelf doen: liever een cursus volgen of een boek kopen (overigens is er veel op internet te vinden) dan uitbesteden.
-altijd eerst op marktplaats en bij de tweedehands winkel kijken voordat we iets nieuws halen, (overigens is nieuw soms echt goedkoper) zelf ook proberen spullen te verkopen.
-tripjes naar de vuilstort delen met de buurman of familie,
-zuinig rijden (langzaam optrekken, kijken of het wel nodig is om de auto te pakken..) en tanken bij de goedkope tank is niet altijd goedkoper! als ik een volle tank haal bij de shell doe ik daar veel langer mee dan met een volle tank van de goedkope pomp hier in de buurt!
-groupon en andere sites voor uitjes en etentjes,
-zoveel mogelijk (deels) zelf maken, het liefst ook van hergebruikte materialen.
-vriendje is zo slim om overal waar hij vaak komt (vrienden, familie, werk) de wifi code op de vragen zodat hij gratis kan internetten op telefoon, beide hebben we een telefoon van marktplaats en een sim only abbonnement. we bellen heel veel maar de meeste mensen om ons heen hebben de zelfde profider: bellen onderling is gratis.

de balkondeuren moet ik nog tochtstrips tussen plakken. helaas zijn die van vorig jaar niet blijven plakken..

zo: das vast voorlopig genoeg, ga ik weer kijken wat jullie aan tips hebben!
Laatst bijgewerkt door m_ss op 18-01-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:19

Weet niet of jullie mechanische ventilatie hebben?? Maar dan moet je wel uit kijken met alle gaten en kieren dicht stoppen! :P

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:45

kantaro: alleen in de badkamer, die is dus netjes open, en in de wc is een rooster zonder mechanisch geval dr achter, maar die is natuurlijk ook open. boven de ramen aan de voorkant (kunststof) zitten roosters die je open en dicht kan doen die zijn natuurlijk ook niet dichtgeplakt enzo. maar je weet wel: een jaren 50 appartement waar in de jaren 80 verwarminsgbuizen in zijn aangebracht: dat zorgt er voor dat de muren niet helemaal mooi om die buizen aansluiten enzo..

bedacht net dat we ook spuitbussen hebben waarin we een sopje hebben van chloor en water en een met allesreiniger en water: honden hebben wel eens ongelukjes en zo hoef je niet steeds weer nieuwe sopjes aan te maken. scheelt dus water én schoonmaakmiddel. overigens doe ik de badkamer, de vloeren en de ramen gewoon met afwasmiddel. goedkoop en werkt super! (mits je niet schuimt want dan krijg je strepen)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:33

haha ik lees net dit topic en ga ineens door mijn huis, verwarming zachter, kaarsjes aan, extra trui aan! Bedankt bokt! :') haha

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:13

Nu al kaarsjes aan :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:22

Dat is niet echt besparen :')

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:24

Droger gebruik ik ongeveer 2 keer per week voor bonte was. Meestal zit ie vol met vriendjes trainingskleren en gymkleren :')

Ik denk dat ik ongeveer 3 wasjes per week draai. Vaatwasser staat ook alleen aan als ie echt goed vol zit, soms slaan we dus een dagje over.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:37

Destino schreef:
Yessy, de rente tegenwoordig is ook niet echt om over naar huis te schrijven :x
Maar je hebt wel gelijk, dan levert het misschien een paar euro op :+
Hoe weet jij dat je 50% minder verbruikt?

Klopt, maar hee toch weer een paar euro :) En als bijvoorbeeld m'n paard dan een keer koliek heeft beschik ik net over wat extram dat is ook mooi meegenomen. De geschatte standen waren bij mij precies 2x hoger dan het werkelijke verbruik en op het geschatte verbruik was m'n nieuwe termijnbedrag gebaseerd, dus dat was makkelijk rekenen. Vervolgens heb ik m'n daadwerkelijke verbruik doorgegeven en toen ging de rekening 3 euro naar beneden, op een termijnbedrag van ruim 200 euro :')

Voor de mensen die kaarsen gebruiken voor licht en warmte: bespaart dat serieus geld? Kaarsen zijn niet heel duur maar dat is een kWh ook niet...

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:42

Kentaro schreef:
Dat is niet echt besparen :')

hahaha nee maar wel lekker warm! haha (mijn vriend kwam net ook thuis, erm schat dat werkt denk ik niet haha verklaarde me ook voor gek!) :') :')
Was leuk geprobeerd! haha

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:46

Ik heb sinds kort op de iPad de oxxio app, zodat we precies kunnen zien wat we aan stroom en gas verbruiken per dag..
Best leuk maar ik ben er wel van geschrokken!
Zag dat ik zomaar voor 20 euro gas gebruik per dag!
Hoe ik het doe?? Geen idee!

Wij wonen hier met z'n viertjes ( 2 kleine kids) in een hoekwoning.

De kachel staat hier wel altijd aan, dit zat punt 1 zijn waar we maar eens op gaan bezuinigen.

Ik zal me eens goed inlezen hier hoe we wat kunnen besparen..moet toch kunnen!!

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:13

tip van Trosradar gister: check je gasmeter! G.. t/m 25. Als je een grote meter hebt, betaal je daar veel voor.. Consumentenprogramma's kunnen ook besparingstips geven..!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:38

Hier in huis kan ik jammer genoeg niet de verwarming op 18 graden zetten. Dat is ijskoud := Zelfs als die op 21 graden staat, zitten we onder een deken beneden, want dan voelt het nog steeds niet warm. Hele grote open beneden verdieping wat slecht geïsoleerd is. We hebben het al geisoleerd op veel plekken, dus ik wil niet weten hoe de vorige bewoners het hadden.

We hebben een houtkachel aangeschaft, maar er moet een nieuwe pijp door de schacht heen en dat kost rond de 500 euro, iets voor volgend jaar dus.

Droger gebruik ik 1 keer per week voor beddengoed en handdoeken, de rest droogt op een rek. Ik draai 2/3 wasjes per week, de vaatwasser gaat alleen aan als hij helemaal vol is.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:47

Check je gasmeter is heel leuk, maar werkt alleen als je een koophuis hebt, in mijn huurwoning heb ik weinig te willen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:38

sanne1221 schreef:
tip van Trosradar gister: check je gasmeter! G.. t/m 25. Als je een grote meter hebt, betaal je daar veel voor.. Consumentenprogramma's kunnen ook besparingstips geven..!

Dat is (voor ons) niet echt besparen :') Wij hebben het idee dat iets niet klopt (gebruiken extreem veel gas) Gister gasbedrijf gebeld. Als je wilt dat ze komen om je meter te ijken, kost je dat 400,00 ......................... -O-

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:01

Kentaro, kijk eens op uitzending gemist Tros Radar terug. als je een te grote gasmeter hebt wordt die vervangen zonder extra kosten.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:53

Net UPC gebeld over hun aanbieding. Mijn contract loopt af en als ik opnieuw klant word, heb ik geen recht op de aanbieding die ze hebben. Een paar van jullie zeiden dat ik gewoon eventjes de klantenservice moest bellen.
Gedaan, maar zonder resultaat :+ Uiteindelijk gezegd dat ik dan wel voor KPN zou kiezen gezien ik bij hun wel in aanmerking kom voor een aanbieding en toen zeiden ze me netjes gedag.
Jammer hoor!
Nu maar eventjes rond zoeken dan :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:04

het is echt net wie je aan de telefoon hebt helaas!!
Er bestaat nog een kleine kans dat er van hun uit contact met je opgenomen wordt als ze door krijgen dat je opgezegd hebt!

amalarab, wij hebben een nieuwbouwwoning met een nieuwe meter. Maar aangezien wij echt een behoorlijk gasverbruik hebben, wilden we de meter laten checken. Dat zou nog wel wat geld gaan kosten :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:17

Ik ben ook de laatste paar weken het gasverbruik goed aan het bijhouden.. Ben er nu achter dat het douchen hier nog geen kuub gas kost.. en het verwarmen van de woonkamer met 1 graad kost zo'n 4 kuub..
Ik had ook uitgerekend dat we vorige maand gemiddeld iets meer dan 5 kuub per dag hebben verbruikt.. dus ben benieuwd of ik deze maand lager uit kom in totaal..!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:27

Nu weet ik natuurlijk niet wat voor 'n huis jullie hebben, maar wij zitten deze week aan de 13 kuub................. ;( (thermostaat op 19,5, dus absoluut niet extreem warm en we koken niet meer op gas)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:38

Per dag? Dat is wel veel, ja. Maar het is dan ook heel koud geweest de hele week.
Onze woning is heel goed geïsoleerd. De verwarming staat 's ochtends drie uurtjes aan en verwarmt het huis tot 17 graden en dan blijft die warmte ook hangen tot rond de avond. Tegen de tijd dat ik ga koken is het dan een half graadje gedaald, en als ik dan gekookt heb is het weer 17 graden :Y)
Je moet er wel aan wennen als de temperatuur wat lager is.. vroeger stond ie hier altijd op 18 of 19.. maar het schijnt veel gezonder te zijn als het niet té warm is, en 's avonds lekker op de bank onder de deken vind ik héérlijk <3
En wij hebben een aantal weken geleden een knijpringetje in de douche gedaan. Die laat een veel kleinere hoeveelheid water door dan normaal, dus ook minder stookkosten, en het scheelt heel erg veel waterverbruik. Zeker bij onze stort-douche :Y)