Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:51

Ja hoor, onze New Dawn beviel prima, die heeft al die jaren super gebloeid.
Maar we hebben vorig jaar de tuin helemaal op de schop gehad (moest worden opgehoogd -> nieuwbouwwijk) en na 14 jaar was de fut er wel een beetje uit aan het gaan en hebben we ze er uitgehaald.

Zou best kunnen hoor, dat er inmiddels een Hop is uitgevonden die minder woekert. Ze vinden toch steeds nieuwe dingen uit, net als de Hortensia Annabella, die heeft nu een variant met sterkere stengels waardoor ze minder doorknakken als het flink heeft geregend.

Mijn beplantingsschema is wel met allemaal wit deze keer, gewoon even kijken hoe het gaat uitpakken. Om het niet saai te maken ben ik wel aan het varieren met grijs en roodkleurig blad.
We hebben rode beuk als haag bij de veranda en verder moet ik m'n lijstje nog aanschaffen. Ook probeer ik de bloei zoveel mogelijk te spreiden. Nu bloeit de Helleborus Niger supermooi en zo wil ik het uitbreiden, en dan in de zomer minder bloei, want dan zijn we toch op vakantie en zit je met droge periodes, die wil ik gewoon opvullen met zomerbloeiers/eenjarigen in potten.

Urielle

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:03

Ja, ik heb afgelopen winter een Helleborus aangeschaft (eerst even proberen of die het doet in onze grond natuurlijk) en was er erg blij mee dus die wil ik vor volgende winter ook meer. Is toch fijn om wat in bloei te hebben in die tijd van het jaar, de tuin is reuze saai anders :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:18

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:26

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:50

Die is nog goedkoper.... Geef ik even door aan vriend.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:30

Eerste prijsopgave, egaliseren, grasmatten leggen, tegels leggen en afwatering (gootje) €2000
Dan moeten we nog zelf 55m2 tegels kopen, is ook minimaal €1000..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:09

Even m'n Helleborus showen, hij bloeit zo ontzettend mooi:

Afbeelding

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:20

idd mooi laurabram :)

ben vanavond maar eens begonnen met het uitzoeken van planten die in onze tuin komen. Best lastig allemaal! Wil graag een kleurrijke tuin. Niet te strak en modern. Kleuren die ik wil gaan gebruiken zijn wit/roze/paars/blauw. Niet te zoetsappig hoor, maar om wel beetje in dezelfde kleuren te blijven... Ook wil ik beetje hoogteverschil krijgen met de planten. Dus niet alles saai op een hoogte...

Nu is het alleen lastig dat we wel een beperkt budget op dit moment hebben dus moet maar eens goed uitzoeken hoe ik aan niet te planten kom :+ Anders moet het maar een jaartje wachten.
Er staan nog wel wat hortensia's hier in de tuin die we gaan verplanten. Weet alleen helaas nog niet welke kleur ze hebben...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:27

Je kunt altijd eenjarigen zaaien om het een beetje op te vullen, kun je later vaste planten aanplanten.

*Edit: tekst verplaatst
Laatst bijgewerkt door Laurabram op 06-03-12 22:37, in het totaal 4 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:28

ja idd... dat gaan we waarschijnlijk ook doen. ben al beetje aan rondneuzen met google....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:32

Mijn vriendje is vandaag op plantenjacht geweest. Bij de boerenbond/welkoop hebben ze momenteel bessenstruiken en andere vruchtdragers in de aanbieding. We hebben nu een rode bes, blauwe bes, een laag appelboompje, een vijg, een magnolia en een Chineese bloemkornoelje (cornus kousa). Waar alles precies komt moeten we nog even zien. De morelle die we in het najaar hebben gekocht heeft de -20 overleefd en is nu knoppen aan het maken en ik hoop dat de abrikoos die we uit onze vorige tuin hebben meegenomen het ook nog doet.

Dit is de cornus kousa, hopelijk wordt die van ons ook zo mooi
Afbeelding

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:35

Ik zal mijn 'verlanglijstje' eens plaatsen, misschien heeft iemand er iets aan, of juist ervaring waarom iets wel/niet te doen.

Nu staan er al:
Rode beuk (fagus sylvatica)
Helleborus Niger
Hortensia Anabella (Hydrangea Arborescens)
Buxus bollen en buxus (mini)haag
Herfstanemonen (Anemone Hupehensis 'Honorine Jobert')
Purperklokje (Heuchera) roodbladig
En een grote olijfboom

Ik wil nog graag hebben:
Zonnehoed wit (Echinacea)
Witte klimroos (Rosa Climbing Schneewitchen)
Wilde wingerd (Parthenocissus quinquefolia)
Vrouwenmantel (Alchemilla mollis)
Mansoor (Asarum Europaeum)
Ezelsoren (Stachys Byzantina)
Zeeuwse knoop (Astrantia Major Alba of SnowStar)

En dan gewoon lekker op het terras witte potten met seizoensbloeiers.

Edit: Imre, die is mooi zeg, die mag ook wel op mijn lijstje als hij qua plant een beetje past.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:36

Ik meld me ook in dit topic! Wij gaan dit voorjaar ook onze tuin aanpakken!

Vriendje wil graag een vijver erin en ik wil graag veel planten, maar ook plek voor een mooi groot terras en ook nog wat gras.. De tuin is zo'n 16 bij 11 meter en we kunnen er met een beetje geluk nog zo'n 55m2 bijkopen. We hebben weiland achter ons en daar wordt een strook van verkocht waarschijnlijk.

Roos: Kan je niet bij bekenden ofzo veel uit de tuin halen? Als wij de tuin gaan aanleggen, dan ga ik geen planten kopen!! Veel te duur en mijn ouders en schoonouders hebben een grote tuin met heel veel planten, waar ik zo stekjes uit kan halen!!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:40

een vijver vind ik ook erg mooi.... Misschien komt die ooit nog wel... Niet eens zo mooi om de vissen, maar wel met alle planten etc er omheen.... Vissen worden hier er toch snel uitgehaald.

Ook dat is wel het plan naath met een paar planten. Al hebben we daar niet zo'n goede ervaring mee :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:40

Op marktplaats adverteren ook veel kwekers en hobby kwekers.
http://link.marktplaats.nl/531721741 dit bijvoorbeeld, is ook enorm leuk voor vlinders.
Blauw klokje kan je bijvoorbeeld van een bekende gewoon een stukje af'pakken' en in je tuin planten.

Die link van die zaadjes die ik gaf... (even zoeken) http://www.knnvhoorn.nl/zadenlijst/zade ... ?start=351 903 is een blauw-paars -roze mengsel voor maar 3.00 euro plus verzendkosten (1-1.50 euro) voor 4 m2

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:47

Hierbij even een paar foto's van hoe onze tuin nu is.

Afbeelding

En het deel wat nu nog terras is.

Afbeelding

Dit waren foto's van toen we het net hadden gekocht! Ondertussen hangen de mooie gordijntjes er ook niet meer en hebben we afgelopen zomer het terras wel wat gezelliger gemaakt met planten in potten enzo.. We wonen nu namelijk een jaar in het huis en hebben afgelopen zomer eerst de oprit en voortuin aangepakt. Dit jaar is de achtertuin aan de beurt!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:49

O wow Naath, wat een uitzicht :oo :oo

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:50

*jaloers*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:51

Leuk, die koeien achter je tuin! :D Laten jullie het zo open aan de achterkant?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:55

Ja echt heel fijn dit uitzicht! En we laten het idd zo open, lijkt je tuin toch ook wel groter door, en kijk graag naar dit uitzicht als ik in de zomer buiten zit!! Ook geen inkijk van achterburen. En zo af en toe staan de paarden ook bij ons aan het hek bij de achtertuin, best gezellig!! Helaas niet mijn eigen paardje, maar toch gezellig die paardjes!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:59

Het lijkt me heerlijk, wij kijken, zoals vele mensen met ons, gewoon tegen onze schuur aan in onze nieuwbouwwijktuin.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:02

Wij wonen dan weer wel in een mini dorpje in Drenthe waar ze geen nieuwbouwwijk kennen! Nadeel is dan wel dat er beperkt huizen beschikbaar zijn die betaalbaar zijn voor starters.. Het zijn niet de grootste en mooiste huizen, maar om te beginnen met zijn tweetjes is het prima! En we willen graag in dit dorp blijven, dus dan maar doorsparen voor een grotere boerderij die hier dan wel weer genoeg te koop staan... En waar ooit mijn paardje bij huis kan staan..

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:32

Leuk topic!
Ik kom ook even advies vragen, woon in de stad met een klein stadstuintje. Voorheen heeft er een mooie (ahum) klimop gestaan, formaatje boom. Deze is er intussen helemaal uit, incl wortels. Ik zie geen nieuwe scheuten meer op komen. Maar..... door mijn hele tuin zitten zoveel kleine worteltjes dat het bijna onmogelijk is om ook maar een gat te maken voor een nieuwe plant. Zucht. Ik heb er nu een drietal bomen instaan, twee leilindes (voorkomt inkijk van de buurflat) en een stadsboom. Zit er nu aan te twijfelen of ik de rest maar gewoon dicht ga leggen en dan misschien een paar bakken erop ga zetten? Hoe kom ik anders van al die wortels af? Ja, afgraven maar das me net wat teveel werk voor zon kleine tuin. Maar misschien hebben jullie nog suggesties?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:39

Dat is irritant! Misschien een iddd om een vrees te huren? Hebben wij ook gedaan in onze tuin,m. Net op de plek waar boom stond wilden we een heg hebben. met een vrees hebben we ruimte gemaakt. Ook op aantal andere plekken in de tuin. Kost wel 70,- pd maar dan heb je ook wat :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:33

chipieke schreef:
Goh die betonplaten zou ik niet allemaal weghalen?

Heel goed voor het slijten van de hoeven en lekker droog in de winter :j

Er ligt een betonnen pad bij de uitgang en die blijft idd liggen. :j Wordt overigens ook glad hoor, door de klei die aan de hoeven blijft plakken. Die betonplaten waren vroeger de kuil van de boer die er woonde. We werden al gewaarschuwd om daar geen pakken gras op te slaan, omdat de kraaien dan het plastic kapot pikken. Daar had de boer ook last van. Hij gebruikte netten om grote schade tegen te gaan. Die platen willen we tzt gebruiken op een ander stuk om er een overkapte opslag te kunnen maken, zodat de kraaien er uit blijven. En dan waar die platen liggen een flinke zandbak, waar de paardjes in kunnen staan in de winter. Achter de mestput komt de rijbak. Ik wil een gedraineerde bak. Degene die hem gaat aanleggen adviseerde om er geen paarden op zetten die gaan staan graven en aangezien wij 2 van die idioten hebben die dat wél doen, maken we dus een paddock. :P
Dit stuk van onze weide is het natste stuk, dus dat zal ook wel gedraineerd gaan worden. In de winter staat het water er op. Dan kan je er beter zand hebben. Op klei lopen ze de klei op die platen en gaan ze glijden en afgelopen winter waren die platen door de aangevroren nattigheid ook spekglad. Je kon er schaatsen!
Achter de bak ligt de wei hoger en is ie de hele winter mooi droog gebleven. Dat is een veel fijnere plek voor de paardjes. Dus we doen dit met de ervaring van afgelopen jaar. In eerste instantie dachten we er net zo over als jullie, maar helaas gaat dat dus niet, omdat er in het najaar een flinke plas water op die platen ligt. Als het met zand wat ophogen en goed draineren, staan ze er veel prettiger, als het een dag te nat is om de wei op te denderen.

Olga: Ik wil 17 maart naar Meijel. Dat is daar redelijk in de buurt van mij af. Ik heb wel interesse. Mijn kids zijn dol op figuren! Dus ik heb er wel oren naar.
Nicolletje: Coniferen zijn heel leuk in de kachel. :D Ik heb daar helemaal niks mee. hihi.

Rowo: De wei is 12.000 m2. En ze gaan overdag naar buiten. Als ze meewerken, gaan ze 's avonds weer naar binnen. Maar ze hebben ons al een paar keer heel lang laten wachten! Haha. We willen deze zomer wel proberen om ze 24/7 op de wei te zetten, omdat ze een aantal keren er niet naar taalden om naar binnen te komen. Voorheen ging mijn paard om 6 uur bij het hek staan wachten om naar binnen te kunnen, maar nu heeft hij het buiten ook prima naar zijn zin en wij vinden het prima als ze liever buiten staan. Persoonlijk ervaar ik zo'n betonnen plaat ook als gemodder omdat dit dus een kleigrond is. Wel een heel fijn grondje, geen zware klei, maar het plakt evengoed aan de hoeven. :')

Mootje: Haha, moet ik er 2 voor je meebrengen dan? Haha. Ik wil tzt naar Hyporama naar de tentendagen. *D

Lui: Waar was die groene paal voor??

Olga: Super joh! Zie je wel dat daar vraag naar is. :D

Antheman: Goed idee om ze op wielen te zetten. Bij mij graven de kinderen de bloembakken leeg.

Urielle: Waarom liguster om de trampoline? Als alles meezit, krijgen de kids bij ons ook een ingegraven trampoline. (Dat weten ze nog niet, ze hebben er nu helemaal geen) Die bloempjes zijn wel mooi! Ben benieuwd hoe je bij die plant kwam. En Climbing Iceberg, is dat een grootbloemige roos of een rambler? Ik zoek nog een mooie roos idd die klimt. Ik had er bij mijn vorige huis één van Bakker. Een rode en die deed het toch goed! Echt een beauty. Da's altijd mijn probleem hè? Als ik dan thuis zit te tekenen en de boeken doorblader, vind ik de mooiste planten en dan wordt het vaak toch anders in het tuincentrum, simpelweg omdat ik dan net dié plant niet kan vinden en dan maar een mooie vervanger pak. :+

Morgan: Mijn camelia's hebben het ook zwaar gehad. Ze zijn bruin met zo her en der een groen blad. Hopelijk valt het mee en herstellen ze. De rozen heb ik voor de vorst in de mesthoop gezet. Volgens mij hebben die het niet koud gehad. :+ En ik had een winterjasmijn staan. Dan heb je in de winter ook nog wat om te bekijken.
Ik check bij elke plant eerst of het niet schadelijk is voor de gezondheid van mijn paard. Taxus komt er om die reden bij mij niet in. Bij mij op de vereniging zijn er 2 paarden door taxusvergiftiging om het leven gekomen. Dus geen giftige planten in de tuin hier! En ze komen er dan hopelijk niet, maar stel je voor dat ze een keer aan de wandel gaan. Vooral de dartmoor van mijn dochtertje is net een shet en smeert hem af en toe nog wel.

Wij hadden heel mooie Marlux tegels in de tuin liggen. Peperduur, maar door marktplaats de helft goedkoper. Iemand had ze op een enorm dakterras gelegd en bood ze aan, omdat ie ze toch niet mooi vond. Ze lagen er al een week. :D Die zijn heel onderhoudsvriendelijk. Getrommeld wil ik niet, dat is onhandig met vegen. Als er hier weer een terras komt wil ik weer die tegels!

Charlotte: Ik begon altijd stukje bij beetje. :D Scheelt in de kosten. En met mijn verjaardag vraag ik altijd bonnen voor het tuincentrum. :+ En ik biets ook veel planten. Bij mijn moeder mag ik overal stekjes nemen.

Urielle: Aha, Iceberg is een rambler. :+ Mooi uitgetekend zo! Ik doe dat op een A3 vel met potlood. Heel oudbollig. :D Je hebt er wel over nagedacht! Mooi plan heb je! Is dit een programma wat je gebruikt? Wat zijn de afmetingen van je tuin? Helleborus Niger. Er zijn er 2 van toch? Die andere vond ik een moeilijke plant. Hebben het bij mij niet overleefd. :o Dat noemen ze ook wel nieskruid toch? De kerstversie (niger) deed het bij mij wel heel erg goed. Wat voor grond heb je en waar is het zuiden?

Onze straat was een dijk vroeger. Dus alles loopt af vanaf de straat, naar de sloot. Wij hebben een regenafvoer midden op het terrein, waar het water doroheen naar de sloot gaat, maar dan nog liggen de plassen zo her en der wel op het terrein. We gaan een deel ophogen met tuingrond. (En draineren!)

Marleentje: Leuk bedacht! Ik wil graag een cottage tuin met een deel moestuin en een deel beschutte sier.

Laura: De new Dawn! Dat was een heel mooie roos! Die zoek ik al even. Had ik dat geweten zeg. En in mijn tuin wil ik een haag van hortensia's. Dat geeft zo'n mooi boerengezicht. Ik zie ze hier veel en dat is zo mooi! Verder ben ik liefhebber van de Rodondendron, maar die groeit hier niet optimaal. Hopelijk hier wel, heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zie ze zo her en der wel in tuinen staan in de straat, dus dat geeft me hoop!

Roos: Je omschrijft wat ik mooi vind! Ik vind wit ook mooi, maar ik vind kleurrijk mooier. Ik houd van afwisseling. De combi kan heel mooi zijn. Ik houd wel rekening met kleuren verder hoor, dat het niet te bont wordt idd.

Imre: Die Cornus Kousa is mooi! Waar kan ie het beste staan?

Naath: Een vijver! Dat was vorig jaar een hot item bij verkoop van een woning. Wat zijn er veel huizen met zo'n ding. Wij dachten dan meteen aan dempen. :+ Wij hebben een lange brede sloot achter het huis, dus ik hoef geen vijver. :') Klinkt wel goed, zo'n ruime tuin!
Hmm! Ik zat het me idd al af te vragen of je eigen paard er niet bij kon. Ik kijk er straks wel naar. Geweldig gewoon. Wij zitten ook zo wijds.

Lieke: Ik zou ook een frees huren. Is dan wel 70 euro per dag, maar met een dag kom je een heel eind! Of round up spuiten. Dat dood wel alles, dus ook zo iets?

Wij hebben momenteel een zandbak annex oprit van grind. Het oppervlak is 1.000 m2. Daar gaat dan 100 m2 schuur af en tzt ong. 100 m2 huis. De rest wordt tuin. Dus da's een leuk oppervlak. Ik heb een heel leuk boek gekregen over hoe je een mooie cottagetuin kan aanleggen. Dus dat ga ik maar eens flink lezen. Er staan in elk geval goede tips in. Zo kan je het best eerst kijken waar de paden heen gaan lopen en moet je je bedenken waar je een zitje wil en waar de afvalbak moet staan. Die laatste zou ik domweg zijn vergeten hihi. _/-\o_
Helaas is het nog wachten op de gemeente. Eerst wil ik natuurlijk weten waar het huis komt te staan, zodat ik daaromheen de tuin kan intekenen. Met wat geluk, kan ik dit jaar al wat doen ook. Het achterste stuk zal niet worden gebruikt door de huisbouwers.