Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 13:38

Hey kunnen jullie mij even verder helpen hoe dit nou kan voordat ik verkeerde keuzes maak?

Ik zit nu 1 maand bij greenchoice. Ik had een deal met hun gesloten dat ik 350 euro per maand zou betalen. Toen het zo ver was kreeg ik een melding dat ik 403 zou moeten gaan betalen.

De 350 euro per maand heb ik zelf bepaald op basis van het feit dat ik de vorige jaren heel veel thuis heb gezeten ivm de lockdown (horeca) en besparingen de ik inmiddels heb gedaan.

Echter hoor ik overal dat de prijzen omlaag gaan en zie ik dat ook bij aanbieders die geen Greenchoice heten. Toch kreeg ik net een mail met de mededeling dat ik per 1 novemver 688 euro mag gaan betalen? What the?

Ik weet dat er sprake is van vooraf opgekochte energie en dat de prijzen nog niet zo heel erg naar beneden duiken, maar waarom gaat greenchoie dan 285,- omhoog voor mij? (Ik heb bijna niks verbruikt deze maand) en krijg ik elders offertes van 300 en 422 op basis van dezelfde periode? https://www.energievergelijk.nl/energievergelijker zie ik iets over het hoofd?

LoveBodin

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:46

Wat voor deal heb je exact met ze gesloten? Als in: heb je een vast of variabel contract afgesloten?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 13:47

Variabel, want er was niks anders. Verklaart desondanks nog niet dat ik meer moet betalen terwijl alle andere aanbieders in prijs omlaag duiken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:55

Dat is het lastige van variabel. De ene aanbieder is wat creatiever in het variabel zijn dan de andere.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:03

Dan heb je dus geen deal gesloten voor 350,- met ze, dat is gewoon in indicatie wat je gaat betalen op basis van je verbruik.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 14:08

EllyC schreef:
Dat is het lastige van variabel. De ene aanbieder is wat creatiever in het variabel zijn dan de andere.

Dat is zacht gezegd... Ik heb deze maand 1/3e minder verbruikt aan elektriciteit tov. oktober vorig jaar en maar 1/4e aan gas verbruikt tov vorig jaar :') want doen ze dan joh? Oh, laten we toch maar het corona lockdown verbruik er door duwen ookal hebben we contact met haar gehad hierover en de nieuwe isolaties? Ze hebben aangegeven dat dit meegenomen wordt, anders was ik nooit naar ze overgestapt :/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:15

Waarom bel je ze niet gewoon?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:20

8nnemiek schreef:
Lijkt me heerlijk, een autovrije zondag, en dan wel voor álle auto's :D Maar dat gaat toch nooit gebeuren.

Dat vind ik ook en ik heb zelf geen diesel auto.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 14:26

Goof schreef:

Nja, er is geen eens een wachtrij, je wordt er gewoon uit gegooid

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:26

Fijn met het paard over de snelweg :D

Ik ben bang dat er voortaan teveel doelgroepen zijn uitgesloten en dat het alsnog vrij druk is.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:39

Xyris schreef:
Goof schreef:

Nja, er is geen eens een wachtrij, je wordt er gewoon uit gegooid

Zou toch nog proberen ze te bellen, hun klantenservice was altijd best prima. Uiteindelijk betaal je wel alleen voor je werkelijke verbruik, maar energie maatschappijen zijn goed in je verbruik te hoog inschatten.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 26-10-22 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:40

Eneco stort die 190 euro trouwens gewoon op je rekening in november en december. Wordt niet verrekend met je termijnbedrag. Dus dat is een lekker extraatje aankomende 2 maanden. Compenseert het weer ietsje.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:41

Innova doet dat ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:43

Xiris wat een ratten. Zeker als ze ook niet eens bereikbaar zijn telefonisch. Met de toch best stevig gezakte prijs het dubbele moeten gaan betalen is niet echt eerlijk :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:44

Ik probeer mijn verbruik nu ook aan te passen daar er vrijdag airco's komen en later in het jaar of in ieder geval voor volgend voorjaar zonnepanelen.
Dat lukt voor het gasverbruik ook niet, dus heb nu het elektraverbruik ook maar lager laten staan want dat gaat eigenlijk tot en met de plaatsing van de zonnepanelen omhoog.

Gaat salderen nu eigenlijk over contractjaar of kalenderjaar of vanaf dat je panelen hebt?

Als ik nu termijn doorreken met airco's en panelen ga ik per maand van 300 euro betalen naar 50 euro vergoed krijgen. YES
Met alleen Airco's ga ik van 300 naar 160 als ik bij zelfde leverancier blijf.

Met deze aanbieding houden ze dan alleen nog geen rekening met prijsplafond. dat is dan eigenlijk wel weer raar.

Elke leverancier moet het bedrag storten, heb ik begrepen. Innova doet het pas aan het einde van de betreffende maand.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:20

karuna schreef:
Xiris wat een ratten. Zeker als ze ook niet eens bereikbaar zijn telefonisch. Met de toch best stevig gezakte prijs het dubbele moeten gaan betalen is niet echt eerlijk :(:)

Bij wie is de prijs alweer gezakt dan? Volgens mij betaalt nu iedereen met een variabel contract de hoofdprijs.

Ze hebben voor heel veel geld gas ingekocht, en dat moeten de mensen met variabele contracten betalen want de vaste contracten moeten ze het voor te weinig aan kwijt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:22

Nou ja ik weet dat niet helemaal.. ik heb begrepen dat ze winst genoeg gemaakt hebben.. dus wellicht zat daar ook nog wat speling?

T is vast niet zo dat de energiebedrijven ineens aan de geelhonger liggen als ze een beetje water bij de wijn moeten doen, denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:24

Ze cashen nu ook nog even tot het prijsplafond ingaat. Dat was ook wel te verwachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:25

Cer schreef:
Nou ja ik weet dat niet helemaal.. ik heb begrepen dat ze winst genoeg gemaakt hebben.. dus wellicht zat daar ook nog wat speling?

T is vast niet zo dat de energiebedrijven ineens aan de geelhonger liggen als ze een beetje water bij de wijn moeten doen, denk?

Oh nee, over energiebedrijven maak ik me idd geen zorgen.
Maar ik geloof niet dat greenchoice ratten zijn en de rest niet := ik vind ze allemaal niet zo zuiver. Dat privatiseren was niet echt een goed idee denk ik.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 15:26

verootjoo schreef:
karuna schreef:

Bij wie is de prijs alweer gezakt dan? Volgens mij betaalt nu iedereen met een variabel contract de hoofdprijs.

Ze hebben voor heel veel geld gas ingekocht, en dat moeten de mensen met variabele contracten betalen want de vaste contracten moeten ze het voor te weinig aan kwijt.

Klopt inderdaad wat je zegt, maar als Greenchoice verwacht dat ik bijna 700 euro per maand ga betalen terwijl anderen voor dezelfde hoeveelheden energie rond de 400 zitten (uitgaande van verbruik van voorgaande jaren) dan ga ik toch achter mijn oren krabben waar ze in vredesnaam mee bezig zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:33

Maar greenchoice is toch altijd al duurder dan de anderen?
Die leveren alleen groene stroom en zijn daarmee duurder en wel groener. Die verschillen waren eerst niet zo groot maar kan me voorstellen nu wel.

Ze kwamen hier altijd langs de deur om je te bekeren maar nog nooit echt met een scherpe aanbieding tov de anderen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 15:36

Ik geloof je zo, maar toen het voor mij tijd was om over te stappen waren zij de goedkoopste. Kan zo maar zijn dat dat net die ene dag was natuurlijk, of misschien zelfs uur, maar dat was voor mij iig de motivatie om toen voor hun te kiezen. Ik baal gewoon dat ik met mijn minimum loon en een huur van 800 euro dit moet zien op te hoesten na een lockdown waarin ik een lening heb moeten afsluiten om nog eten op tafel te kunnen krijgen :/. Tuurlijk ik krijg het weer terug, maar ik kan niet toveren, het geld is er gewoon niet meer. Daarom ook dat ik contact met ze heb gehad over wat ik kon verwachten zodat ik dus niet voor dit soort verrassingen zou komen te staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:44

verootjoo schreef:
karuna schreef:

De gasprijs op de markt is al weer een tijdje flink lager maar alleen zie je dat totaal niet terug in de contract aanbiedingen. Ik zoek even wat artikelen erbij over, een slappe reden waarom de prijzen niet meedalen nu zo snel _-:(

https://www.nu.nl/economie/6231354/ener ... prijs.html

https://www.nu.nl/economie/6231864/gasp ... anden.html

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:47

Ja dat is omdat het gas al is ingekocht.
Dus wij hebben nu geen drol aan de lage gasprijs op de gasmarkt. We hebben al gas en die maatschappijen gaan dat natuurlijk niet voor een schijntje verkopen en zelf winst inleveren.

Hoe ethisch dat is kun je over discussiëren. Maar het is nu wat het is en we krijgen compensatie en vanaf januari het plafond.
En dan is het een kwestie van sterk bezuinigen in je verbruik.
Inmiddels gun ik het ze ook gewoon niet meer dus wij verbruiken amper nu.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:52

Hier hebben we ANWB (dag) variabel tarief. Ieder dag een ander tarief.
Prijs ontwikkeling deze maand ziet er als volgt uit voor degene die benieuwd zijn:
Afbeelding

Prijs daalt enorm op dit moment zoals je ziet.