Fun-da deel 2!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:47

nee, mij ook niet. Ik zal dus ook nooit in zo'n dorpje gaan wonen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:40

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:45

Cayenne schreef:
Ik kan je helaas niet helpen. Misschien Manzano wel?

Minimalisme ten top :+
Rare inrichting. Ik vind het totaal niet bij de buitenkant passen.
En is de knop van de wc nou stuk? :P
https://www.funda.nl/koop/overlangel/hu ... aasdijk-4/

Oh vréselijk! Geen prentje aan de muur, helemaal niets.... ik zou gillend gek worden! :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:47

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:57

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:19

xxCYNNxx schreef:
Heb zelf jarenlang in een dorpje in Friesland gewoond met ong hetzelfde aantal inwoners en idd; je hebt 1) 0,0 voorzieningen, openbaar vervoer is zwaar ruk ( als die er al is) en 2) het hele dorp weet nog beter wat jij allemaal doet dan jijzelf......en das nog in het zuiden, waar je niet direct naar je hoofd geslingerd krijgt dat je nu echt wel Fries moet leren hoor, want je woont nu ook hier.
Dat zal in dat dorpje wel anders zijn. Kreeg dat in Heerenveen al eens te horen van een klant toen ik daar bij een benzinepomp werkte;je MOET Fries leren hoor, want dat hoor je te leren als je naar Friesland verhuisd.
Ik dacht; ik mot niks en zeker geen Fries leren....dat uiteraard niet gezegd, want tja; je bent op je werk, dus dat kan je niet maken.

Ik woon in Boazum en ik denk dat jullie dat hetzelfde vinden als Lollum. Ik woon hier nu bijna een jaar en ik heb me nog nooit zo welkom gevoeld als hier. Ik denk soms echt dat het vooroordelen zijn wat je leest over het wonen in kleine dorpen. Toen we nog bezig waren met klussen stond er ineens een bos bloemen voor de deur met een welkomst kaartje van de buren. In de dagen die volgden allemaal kaartjes van andere buren in de straat.

Een paar weken later kwamen de mensen die het dorpsboekje maken aan de deur om ons welkom te heten en als we het leuk vonden mochten we een stukje schrijven om onszelf voor te stellen in het boekje maar dat hoefde niet, was geheel vrijblijvend. Toen we er net woonden was er dorpsfeest waar wij dus vrij weinig van wisten maar mensen van verderop kwamen ons uitnodigen om mee te lopen in de optocht. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit terwijl mijn vriend en ik beide echt introverte mensen zijn die helemaal niet zo sociaal zijn. Ze doen ontzettend hun best om iedereen overal bij te betrekken en dat is precies het tegenovergestelde van wat ik verwacht had. Dat heb je in een grotere plaats zoals Drachten echt niet. Daar wist ik na een jaar nog steeds niet wie er naast me woonde.

Ik spreek zelf Fries en ik merk juist dat in de winkels en supermarkten iedereen in het Nederlands begint. Ik dacht toen ik hier kwam wonen dat ik vast veel Fries zou moeten spreken maar dat is helemaal niet het geval dus ook dat valt volgens mij best mee. Er zitten natuurlijk veel jonge mensen achter de kassa en die zijn niet zo die-hard Fries als de oudere generaties. Dat verdwijnt echt. Dus kom gezellig in Lollum wonen. :')

Oké weer terug ontopic. Ik zou dus eerder voor dat huis in Lollum vallen dan voor die steriele witte. En dan het prijsverschil goedemorgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:50

Zelf ben ik iemand die, als ik naar een klein dorpje zou verhuizen, mijzelf voor het dorp zal inzetten. Ik kies voor een dorp om er te wonen en geen buitenstaander te willen zijn. Nu heb ik zelf weinig ervaring met Friesland (al was ik laatst in Oosterwolde en dat vond ik echt leuk! Wat een lieve mensen daar) maar bijvoorbeeld wel meer met Drenthe en heb gemerkt dat het wel van twee kanten moet komen: als jij initiatief toont word je met open armen verwelkomd. Zelfs als je er maar een enkele keer per jaar komt. (Ik ben wel een halve Drent, pap komt uit Coevorden en ik schakel ook makkelijk om op dialect)

Ik krijg mijn man overigens nog steeds niet mee die kant op :') zulke mooie huizen steeds.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:56

Vrienden van mij die uit Haarlem komen zijn in Oosterwolde gaan wonen vorig jaar. Die vinden het er heel gezellig, werden heel makkelijk opgenomen daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:59

Ja Oosterwolde vond ik echt heel leuk :j prettige sfeer, vriendelijke mensen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:00

Ze zitten nu op klaverjassen allebei. Best grappig.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:13

Oosterwolde is onder de tjonger in de stellingwerven, dat is wel anders dan echt in diepvrieskast hoor ;)
Overigens is het in Oosterwolde even goed kijken waar je terecht gaat komen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:42

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:39

haha creatief, t is weer eens wat anders :+
Wel een mooi huis verder!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:08

SusanH schreef:
Vrienden van mij die uit Haarlem komen zijn in Oosterwolde gaan wonen vorig jaar. Die vinden het er heel gezellig, werden heel makkelijk opgenomen daar.

Dat is dus appels met peren vergelijken. Oosterwolde heeft bijna 10.000 inwoners en heeft maar weinig echt autochtone inwoners. Oosterwolde ligt in de Stellingwerven en Lollum op de klei, dus heel ander volk en veel minder Fries, ook qua taal. Overigens zou ik echt niet in Oosterwolde willen wonen, dood gat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:11

En dat is eigenlijk wat mij ook niet zo boeit als mens.. of je nou op klei, veen, zand, gras of onder water (onder de zeespiegel) geboren bent.. we zijn toch allemaal mensen en kunnen ons naar elkaar toch ook gewoon zo gedragen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:14

Hanafubuki schreef:
En dat is eigenlijk wat mij ook niet zo boeit als mens.. of je nou op klei, veen, zand, gras of onder water (onder de zeespiegel) geboren bent.. we zijn toch allemaal mensen en kunnen ons naar elkaar toch ook gewoon zo gedragen?

Als iedereen zo dacht zou de wereld een fijne plek zijn

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:21

Hanafubuki schreef:

Zo kun je wel reageren, maar de mentaliteit van mensen van de Friese klei of de wouden of de Stellingwerven verschilt wel degelijk. En ik reageer op het feit dat iemand Oosterwolde vergelijkt met Lollum. Zoiets als Alkmaar vergelijken met Vlaardingen ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:39

Hanafubuki schreef:

Ik wist dus ook niet dat het zo'n ding is... Waar je geboren bent.
Als ik zelf uit een boerendorp zou komen zou ik al blij zijn dat IEMAND van buitenaf hier zou willen wonen. :')
Ik woon in een middelgrote stad maar ik kan mij echt niet voorstellen dat er zo er gediscrimineerd wordt..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:53

pillow schreef:
Hanafubuki schreef:

Zo kun je wel reageren, maar de mentaliteit van mensen van de Friese klei of de wouden of de Stellingwerven verschilt wel degelijk. En ik reageer op het feit dat iemand Oosterwolde vergelijkt met Lollum. Zoiets als Alkmaar vergelijken met Vlaardingen ofzo

Dit en vooral met taal is dat een ding. Op de opleiding moesten de mensen die van de klei kwamen logopedie volgen (opleiding onderwijs) niet omdat ze onaardig waren of hun mentaliteit nou zo mee speelde maar omdat ze gewoon slecht te verstaan waren. Tja ik vind dat stukje heel belangrijk dus zou ik niet zo snel er voor kiezen om daar te wonen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:31

bobje26 schreef:
Hanafubuki schreef:

Ik wist dus ook niet dat het zo'n ding is... Waar je geboren bent.
Als ik zelf uit een boerendorp zou komen zou ik al blij zijn dat IEMAND van buitenaf hier zou willen wonen. :')
Ik woon in een middelgrote stad maar ik kan mij echt niet voorstellen dat er zo er gediscrimineerd wordt..

Is voor sommige mensen blijkbaar wel zo'n ding..

Het is ook maar net hoe je het zien wilt maar als je bij voorbaat al met zo'n instelling in een klein dorpje gaat wonen dan begrijp ik ineens heel goed waarom je je niet geaccepteerd voelt. Komt van twee kanten he?

Ik ga met mensen uit de wouden om en met mensen van de klei en ik heb helemaal niet het idee dat het totaal verschillende bevolkingsgroepen zijn maar goed. :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:33

Missch onderwerp voor ander topic? :o

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:43

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:13

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:18

Als je vies werk hebt hoef je niet eerst het hele huis door om te gaan douchen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:20